Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erittäin mystinen lämppäriongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Erittäin mystinen lämppäriongelma

    Hello kaikille!

    Olen Audiani korjatessa etsinyt netistä ohjeita ja aina päätynyt tänne, niin ajattelinpa sitten ihan rekisteröityä muiden Audi-fanien joukkoon ihan :)

    Kiireisimmille lukijoille kysymykseni ovat tässä:
    - Mistä löytyy A4 B5:n (1998) lämppärin ilmausruuvi, ja
    - Miten tämä järjestelmä oikein kannattaisi ilmata?


    Tässä hiukan pidempi sepostus ongelmasta...

    Pari viikkoa sitten lämmöt pärähti yhtäkkiä lukuun 110. Täältä löytämilläni ohjeilla oivalsin, että kyseessä oli vesimpumppu. Vaihdoin sitten vesimpumpun, jakopään romut ja termostaatin.

    Tämän jälkeen sisälle tuli vain kylmää.

    Auto oli näin pari viikkoa, kunnes tänä viikonloppuna ruvettiin katsomaan asiaa tarkemmin.

    Nyt, tätä kohtaa en ymmärrä...

    Ajoimme auton sellaisten pukkien päälle ja annettiin kenkää oikein kunnolla, minkä jälkeen avattiin paisarin korkkia (joka kuulosti ihan kuin joltain kahvinkeittimeltä). Ilmaa tuli ulos niin paljon että pistettiin joku pari litraa lisää nestettä koneeseen.

    Auto pysyikin lämpimänä siihen asti KUNNES menin motarille ja vedin kierrokset kuuteen tuhanteen. Sitten tuli taas vain kylmää.

    No, saimme lämmityksen aina silloin tällöin pelaamaan, kun puristeli letkuja ja näin, mutta nyt se taas ei toimi...

    Olen suoraan sanoen hiukan pihalla. Iskäukko aavisteli, että mahtaisiko kannen tiivisteessä olla jotain vikaa, mutta minun on hiukan vaikea tätä uskoa, koska:
    - lämmöt pysyy ihan luotisuoraan 90:ssä
    - kierrokset ei heittele
    - ei yski
    - pakoputkesta ei tule mitään muuta kuin mitä kuuluukin
    - vedessä ei ole öljyä (vaikka paskaista onkin)
    - öljykorkissa ei näy vaahtoa
    - ei vie öljyä tai vettä

    Epäilen, että tuolla on vielä ilmaa sitten kuitenkin, mutta miten ihmeessä sen oikein saisi pois? Kateellisena katsoin kun joissain Audeissa noi lämppärin letkut meni siitä akun vierestä, mutta minullapa ne tässä B5:ssä menee jostain ihan perseestä.

    Eli kysymykseni tämän pitkän pätkän jälkeen olisi nämä:
    - kuulostaako tämä ilmavaivalta?
    - miten pystyn ilmaamaan tämän A4 B5:n (1998)? Missä on ilmausruuvi?
    - miten tuo viallinen paisarin korkki oikein oireilee? Ainakin paineet pysyy sisällä, se on korkin avaamisen perusteella melko selvää

    Ai niin, sen verran vielä että kun ajelin kotiinpäin vanhemmilta sen muutaman sataa kilometriä, niin pysähdyin muutaman kerran päästämään paisarista ilmat ulos. Annoin kenkää aina silloin tällöin ja pysähtelin sitten tyhjentämään sitä. Viimeisellä kerralla sieltä ei enää kuulunut muuta kuin sellainen suhahdus.


    Tiedän, että tämä on melkoisen yleinen ongelma ja varmaan kyse on tuosta ilmasta, mutta en vaan löytänyt sitä ruuvia mistään (on varmaan melkoisen hankalassa paikassa), joten jos tämä kuulostaa tutulta ongelmalta, niin arvosta apuasi :)

  • #2
    Ei ole ruuvia vaan toisessa kennon letkussa on reikä yläpuolella. Letkua vedetään ulospäin kunnes reiästä pääsee ilmat ulos.

    Comment


    • #3
      Miten sinne sitten parhaiten pääsisi käsiksi? Paisari pois vai?

      Comment


      • #4
        Siinähän ne on akun vieressä.

        Comment


          #5

          Comment


          • #6
            Heh, olisikin noin... Mistä Audista tuo kuva on? Ainakin tuossa meikän 1998 ADR1.8 -koneisessa värkissä ei mene akun vierestä mitään letkuja :/

            Siellä rintapellin läpi näyttäisi menevän pari tuon näköistä letkua, mutta on aavistuksen verran hankalassa paikassa.

            Comment


            • #7
              Tuossa kohtaa ne kulkee suunnilleen kaikissa pitkittäismoottorisissa Audeissa. Laitahan kuva omastasi niin ihmetellään.

              Comment


              • #8
                Ok! Minäpä käyn ottamassa kuvan ja laitan tänne :)

                Comment


                • #9
                  Huoh...

                  Tämäpä olikin jälleen niitä hetkiä, kun saa tuntea itsensä aivan idiootiksi.

                  Kyllähän ne letkut siellä oli, ne vain oli piilossa sen ihmeen tötterön alla :(

                  Okei, mutta nyt on letkut näkyvissä. Siinä akun puoleisessa on reikä, eli sitä letkua sitten vain hivuttaa poispäin? Riittääkö tyhjäkäynti vai pitääkö olla kunnolla kierroksia?

                  Comment


                  • #10
                    ite ilmaan sillee että lämppäristä lämmöt täysille, kone lämpimäksi ja sen jälkee alan päästelee tuosta kyseisestä letkusta ilmoja pihalle niin kauan että tulee vaan nestettä. Jos puhaltaa lämmintä eikä haalene niin homma toimii, jos ei niin vähä aikaa kierroksia että nesteet liikahtaa ja uusitaan toimenpide. Tiiä sitte onko ihan virallinen tapa mutta toimii

                    Comment


                    • #11
                      Oukei, sain kaverin illaksi kenkimään kaasua.. Toivottavasti nyt tällä menisi kuntoon.

                      Comment


                      • #12
                        Voihan peijoonien peijooni...

                        Ei auttanut tuon letkun veteleminen. Monta kertaa otettiin se ilmausreikä näkösälle sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla.

                        Viimeisellä kerralla se sitten meni jo niin, että sieltä lensi pitkässä, katkeamattomassa kaaressa nestettä pisin konetilaa.

                        Ja edelleen on kylmänä koko ajan.

                        Voisiko se kennosto olla jotenkin tukossa tai jotain? Toisaalta silloin en ymmärrä, että miten ne molemmat letkut voi olla lämpöisiä...

                        Comment


                        • #13
                          Vaihdoitko termostaatin myös samalla ??
                          Viimeksi muokannut hannu h; 2.3.2014, 19:55. Perustelu: kirj.virhe

                          Comment


                          • #14
                            Juu, vaihdoin vesipumpun, jakopään hihnan, kiristimet ja termostaatin... Ja lämmöt tuntuisikin pelittävän ihan oikein.

                            Comment


                            • #15
                              Tarvinnee sitten huuhdella toi lämppärin kenno. Nyt ainakin tietää missä letkut on :)

                              Kaksi kysymystä:
                              1. Minkä vahvuista tuo letku ihan tarkalleen mahtaa olla? Ostan pari metriä niin saa törkättyä tuohon.
                              2. Onko jollain tiedossa Espoossa tai tässä pk-seudulla yleensä jotain pajaa, missä voisi käydä tuon homman heittämässä kuntoon? Eli tarvitsisin kompuran, ehkä vesiletkunkin. Niillä tuon varmaan saisi työnnettyä tyhjäksi

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Ardy Näytä viesti
                                Onko jollain tiedossa Espoossa tai tässä pk-seudulla yleensä jotain pajaa, missä voisi käydä tuon homman heittämässä kuntoon?
                                Tästä lukemaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia Killeri vinkistä!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dodiin... Kävin korjaamolla, missä epäiltiin kannen tiivistettä. En tosin ole ihan varma, että huuhtelivatko he sitä kennoa vai ei.

                                    Nyt kävi myös niin, että kun pidin tuuletinta pois päältä hetken aikaa, niin kun käynnisti sen uudestaan, niin sieltä tuli hetken aikaa lämmintä (tai ainakin reilusti haaleaa) ilmaa. Sitten toisella kerralla näin taas ei käynyt.

                                    Avasin paisarin korkin ja vetelin kaasarin narusta lisää kierroksia koneeeseen, mutta mitään kuplia sieltä ei ainakaan silloin tullut. Vettä ei kone nähdäkseni vie.

                                    Olisiko tuota kannen tiivisteen mahdollisuutta mahdollista testata jollain tavalla? Ei viitsisi ihan huvin vuoksi purkaa koko konetta osiin - jos se ei nyt sitten kuitenkaan olisi siitä kiinni...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos kerran letkut lämpiää, niin joko läppäkoneisto ei toimi tai kenno rikki:

                                      Mulla hajosi yksi kenno (alkuperäinen, UrS4) sisäisesti siten että vesi kiersi vain eka päädyssä, tulosta suoraan paluuseen.

                                      Letkut kuumana, mutta ei lämpöä sisälle. Muovinpala irti sisällä

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toki on myös mahdollista että sieltä kennosta on vain pari "linjaa" auki ja kun tuulettimenropelli on sammuksissa, niin kenno lämpenee hieman noiden parin toimivan tuubin ansiosta. Emännän passatissa oli kenno silleen tukossa että lämmintä se ei antanut, mutta molemmat lämppärin putket lämpesivät jonniiverran, ilmeni sitten että kenno oli huolella tukossa.

                                        Kennonvaihto onkin sitten ihan jänski muutaman tunnin arbeeti...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Wayne, tuokin kävi mielessä. Tosin kun säätää lämpötilaa, niin kuulee ihan selvästi, että jokin siellä liikkuu. Lisäksi toisinaan menee niin, että pienen eron huomaa sen perusteella kun kääntää lämmöt ihan täysille versus ihan kylmälle.

                                          Hervast, jouduitko vaihtamaan koko kennon tuossa tilanteessa, vai piisasiko huuhtelu?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä menee koko kennon vaihtoon, valeo/hella behr ei ole kallis, mutta sen vaihto..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tell me about it...

                                              Mutta on kai toi kenno kuitenkin iisimpi biisi kuin kannen tiiviste?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei se vaikeeta oo mutta saatanasti ruuvaamista. Omaan vaihdoin tukkoisuuden takia.

                                                http://www.audiworld.com/tech/int54.shtml

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Horch, millaisia oireita sulla sitten oli?

                                                  Muistan kun Alfamerin kirjassa luki jotain tyyliin "lämmittimen kennon poistaminen ja vaihtaminen on näissä Audeissa niin suuri ja vaikea työ, että sitä ei tavallisen tee-se-itse-miehen pidä edes harkita."

                                                  Olin vähän et vooooihan vitalis :D

                                                  Yleensä Alfamerin kirja on kyllä valmis pistämään kaiken palasiksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei vain tullu kovinkaa lämpöstä. Huuhtelin pariinki kertaan porakonepumpulla ja pesuaineella mutta ei auttanu. Ku sain kennon käteen ja laitoin paloiks niin ei mikään ihme ettei pesuaine auttanu. Ruskea, hiekkamainen kura oli tukkinu kennon putkiston hyvinki tiiviisti. Luulisin että joku on joskus kaatanu vihreetä nestettä ja tämä oli seurausta. Nyt puhaltaa "HI" asennos kymmenen asteen pakkases noin reilua 70 asteista ilmaa ilmastoinnin näytön mukaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Dang! No, pakkohan se on kai toi ensin ottaa osiin... En kyl millään jaksa uskoo, että kyse olisi kannen tiivisteestä tässä meikän tilanteessa... Jos nyt parin päivän ruuvailuilla selviäisi, niin hyvä on :)

                                                      EDIT: Meinaan nimittäin, että saattaa sinänsä olla sama vika, kun tuli kyllä melkoista kuravelliä ulos koneesta kun päästin vedet ulos. Todnäk toi kenno aivan täynnä jotain skeidaa...
                                                      Viimeksi muokannut Ardy; 8.3.2014, 00:41. Perustelu: Jäi tarinaa pois

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Paris illas vaihdoin omaani enkä kiirusta pitäny. Ilmastoinnin kävin tyhjäämäs edeltävänä päivänä. Aina ku sain jotaki irti niin ruuvasin ruuvin vähä kierteille että osas panna omaan paikkaan takas. Osa oli merkityis muovipusseis. Mitää ei jääny yli :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Doodiin :)

                                                          Mulla ei ole edes ilmastointia tässä versiossa, joten siinä mielessä ehkä hiukan helpompi...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kennon vaihdossa tuli kyllä tunne että ekaks on otettu kenno kouraan ja siihen ympärille on kasattu sitten muu auto :) joo pari iltaa se otti

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X