Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpövikoja A3:ssa, aaaargh!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpövikoja A3:ssa, aaaargh!

    Menee hermot pikkuhiljaa vanhoja topikkeja lukiessa, kun tiedot on ristiriitaisia ja perustuu lähinnä A-nelkkuun. Ongelma siis tämä profiilin autossa:

    Aina pakkasella startatessa about 10 sekuntia startin jälkeen syttyy näyttöön punainen merkkivalo moottorin (jäähdytysnesteen?) lämmöistä kolmen piippauksen säestyksellä. Symboli katoaa, kun auto on käynyt noin 30 sekuntia.
    Toinen ongelma liittyy moottorin lämpötilan näyttöön kojetaulussa. 90% ajasta näyttää minimiä eli 60 astetta eli ei hievahdakaan. Usein näin jopa tunnin ajelun jälkeen vaikka lämmintä ilmaa puhaltaa jo reilusti alle 10 min köröttelyn jälkeen. Ennen näytti useammin sitä 90 astetta, nykyään yhä vain harvemmin. Oikeastaan enää tuskin koskaan :(

    Missä viat voisivat piillä? VAG-COM löytyisi, auttaako se?
    Alkaa vituttaa jo sen verran, että voisi kai nuo kaikki anturit ja termarin vaihtaa/vaihdattaa, jos eivät maltaita maksa ja asia hoituu sillä varmasti. Onnistuuko perusnäppärältä, autoja tuntemattomalta noiden vaihto ja löytyykö jotain ohjetta noihin?

    Auttakee! :)

  • #2
    Älä "kirvestä kaivoon heitä" Vika voi olla hyvin pieni. Koska olet stadista ( paljon jäseniä) ota yhteyttä ( liity kerhoon) kavereihin. Ainakin meilläpäin jäsen auttaa jäsentä.

    Yksi (monen muun lisäksi) hyvä puoli on jäseneksi liittymisessä se, että kaveri auttaa kaveria.

    Comment


    • #3
      Vika 1 : Jäähdytinnesteen merkkivalon syttyminen kylmänä käynnistettäessä saattaapi johtua siitä, että se on paisuntasäiliössä juuri alarajalla (paisuntasäiliössä sijaitsee anturi, mikä mittaa pinnankorkeutta). Lämmetessään neste laajenee ja pinta nousee riittävästi, eikä siis lämpimänä hälyttele. Laita desi lisää nestettä. Jos vika uusii vaihda pinnankorkeusanturi. Meitsillä oli edellisessä koslassa sama homma ja korjaantui nesteen lisäämisellä.

      Vika 2 : Moottorin lämpötilamittauksen seilaaminen johtunee kosketushäiriöstä tai rikkoontuneesta anturista. Kopistele anturia (en kyllä tiedä missä se sijaitsee) ja jos ei auta niin vaihda anturi. Termostaattia en lähtisi vaihtamaan koska kone kuitenkin lämpeää koska puhaltelee lämmintä ilmaa.. Tollanen on-off (60 astetta tai 90 astetta) tyylinen mittausvika viittaa yleensä kosketushäiriöön.

      Toivottavasti noista neuvoista olisi apua.

      Comment


      • #4
        Kyllä se vanhakin muistaa kun yön yli nukkuu...

        Vika 2: Moottorin lämpötilamittaus pomppii..

        Syy:
        Lämpötila-anturilla on ilmaa. Tossa 1.8 moottorissa lämpötila-anturi sijaitsee sellaisessa syvennyksessä (taskussa) mihin ajan mittaan kertyy jäähdytysnesteessä seikkailevat ilmakuplat. Tarpeeksi kun menee aikaa niin anturi on kokonaan "ilmassa", eikä yltä jäähdytysnesteeseen asti ja mittaus näyttää sitä 60 astetta. Kait se eräänlainen kosketushäiriö on tuokin..

        Hoito-ohje:
        Lämpötila-anturi on ns. ilmattava. Eli ota lämpötila-anturi irti lohkosta ja laita se takaisin.

        Huom! Kun irroitat anturin rupeaa jäähdytinnestettä pulppuamaan anturin reiästä. Laita anturi ripeästi takaisin, ettei kaikki neste karkaa..

        Vaikutus:
        Lämpötilamittaus rupeaa toimimaan ja kuskiakaan ei vituta enää yhtään... :)

        Comment


        • #5
          Saitko Jami viat korjattua??

          Comment


          • #6
            Lisäsin vähän jäähdytysnestettä, kun näytti olevan kylmänä minimiviivalla. Näyttää yhä käynnistettäessä joskus varoitusvaloa, mutta selvästi harvemmin.
            Tuo moottorin lämpömittari on vielä koskematta, kun on niin pirun kylmä ulkona :) Ja itseasiassa nyt se on toiminut suht normaalisti, tuon nesteen lisäämisen jälkeen. Liian vähän ajoa, jotta voisi sanoa onko tuo vain sattumaa.
            Aaton tienoilla pitäisi lämpötilan nousta plussalle, niin ehkä silloin viitsisi nyppäistä anturin irti ja laittaa takaisin.

            Niin ja kiitos neuvoista, näin sitä pikkuhiljaa oppii ;)

            Comment


            • #7
              Lienee myöhäistä, mutta pistithän sitä vw:n omaa punaista jäähdytinnestettä? Lisäile pieniä lurauksia jos hälyttelee vielä. About yhteensä parikin desiä voi joutua lisäämään jos oli minillä asti vajaana.

              Toivottavasti lämpöanturikin rupeaa pelittämään. Ilmaamista koittaisin itse eka.

              Comment


              • #8
                Äh, jotain markettikuraahan sinne tietysti tungin. Tosin näytti jo ennestään epäilyttävältä, vaikka en koskaan ole ennen käytettyä jäähdytysnestettä nähnytkään... :)
                Se oli sellaista epähomogeenisen ruskeaa. Ihan kuin jotain pienen pieniä rasvapilkkuja olisi ollut pinnalla. Joutaisikohan vaihtoon koko litku...
                Paljonkohan tuota uskaltaa täytellä vaikkapa sen ollessa ihan kylmänä (-5...-10 C)? Laukeaako koko säiliö, jos liikaa laittaa?

                Comment


                • #9
                  Ei laukea, ylimääräiset tulee pois ylivuotoreistä vai mikä se onkaan. Huoletta saa laittaa maksimiin.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla ei lisäily auttanu, eikä anturin putsailu, mut eipä se koko pönttökään maksanu ku 11? ja nyt ei enää hälyttele turhaan...

                    Comment


                      #11
                      Se oli sellaista epähomogeenisen ruskeaa. Ihan kuin jotain pienen pieniä rasvapilkkuja olisi ollut pinnalla. Joutaisikohan vaihtoon koko litku...
                      Tuota...Pitäisiköhän nyt kipinkapin mennä huuhtelemaan ja laittamaan tuoreet nesteet sinne sisään. Liekkö joskus kansipahvi lauennut ja ei sitten ole viititty vaihdella turhaan nesteitä...Tai sitten se kansipahvi vuotaa tälläkin hetkellä. Ja jos siellä nyt sattuis olemaan oikeaa punaista nestettä ja sitten pistät sinne tavallista lisää niin kohta on aika moni kenno tukossa...

                      Comment


                      • #12
                        En haluais maalailla piruja seinille näin joulun alla mutta...
                        Tuo lämpöjen seilaus ja epämääräisen näköinen jäähdytysneste kyllä monesti johtuu kansipahvin vuodosta... No toivotaan ettei, mutta ne nesteet kannattaa tosian vaihtaa pikaisesti puhtaisiin.

                        Comment


                        • #13
                          Menee jo vähän offtopiciksi, mutta miten tuon kansipahvin vuodon voisi pomminvarmasti tarkistaa. Olisi nimittäin vielä kuukausi aikaa reklamoida myyjäliikettä. Jos on tuo on ongelmana, niin tuskin lasketaan normaaliksi kulumiseksi, vai kuinka?
                          Nyt on muuten pysynyt tänäänkin ihan tasan 90 asteessa lämmöt, kun hetken on ajellut. Näyttäisi pikaisesti jo korjaantuneen tuo ongelma nesteen (vaikkakin vääränlaisen) lisäyksellä.

                          Comment


                            #14
                            Vie nyt ihmeessä se sinne liikkeeseen JOS neste on "jotain ruskean sekaista" ja yritä edes saada heitä tulemaan vastaan.
                            Tiettyjen glygolipohjaisten litkujen lisääminen punaiseen nesteeseen tekee siitä nesteestä sellaista hyytelöä että sitten viimeistään menee moottori ylikuumenemisen takia. Tosin jos ei ostaessa ole tuota säiliön sisältöä huomannut niin aika turhaa voi olla yrittää saada korvausta vaikka kansipahvi oliskin ollut mennyt jo aiemmin.

                            Kierretään nyt veistä haavassa ja todetaan että autoa ostaessa yksi asia mikä jokaisen ostajan on katsottava on paisuntasäiliön sisältö...

                            Kansipahvinvuodon voi tarkista ohivuotomittarilla. Löytynee hyvinvarustelluista korjaamoista.

                            Comment


                            • #15
                              Noh, vaihdatan heti joulun jälkeen nuo nesteet ja kyselen samalla mahdollisista ongelmista asiaan liittyen. Myyjäliikkeeseen on matkaa 100 km, niin siellä ei viitsi joka käänteessä käydä autoa näyttämässä :)

                              Comment


                              • #16
                                Kuulostaa tosi pahalta toi kuvauksesi jäähdytinnesteistä. Vie tosiaan autosi lähimpään autokorjaamoon ohivuotomittaukseen asap. Mittaus on nopea ja helppo toimenpide ja antaa suuntaviivat jatkotoimille.

                                Jos jäähdytinneste on emulsoinut eli siinä on kökköjä/klönttelä niin vaihda nekin asap. VW-konsernin punaiset litkut tilalle.

                                Kannattaa myös pirauttaa sinne autoliikkeesen mistä auton ostit ja sopia jatkotoimista. Jos takuu voimassa vielä moottorin ja voimansiirron osalta niin parempi homma sulle.

                                Comment


                                • #17
                                  Kävi jo niin huolestuttamaan, että oli pakko käydä autolla kurkkaamassa säiliöön :)
                                  Otin Ixuksen kaveriksi. Näytti paremmalta, kuin viimeksi tai sitten muistan väärin. Viimeksi neste oli vielä lämmintä, nyt jo varmaan pakkasen puolella. En tiedä miten vaikuttaa. Noita pilkkuja, jotka kameran kuvassa näkyy ei nähnyt juurikaan paljain silmin tällä kertaa...

                                  http://users.tkk.fi/~jwileniu/neste.jpg

                                  Tuossa vielä konehuonekuva, josta joku ystävällinen voisi antaa vinkkiä sen anturin etsimistä varten, jos tulee vielä ajankohtaiseksi.
                                  Vaihdan nesteet joka tapauksessa tiistaina, kun siellä on seassa tuota toista nestettä tilkka. Ja näyttää olevan vaan -30C merkattu säiliöönkin... Onkohan tuo toinen luku (12.03) milloin tuo -30C litku on laitettu tai mitattu, eli joulukuu 2003?

                                  http://users.tkk.fi/~jwileniu/konehuone.jpg

                                  Comment


                                  • #18
                                    Erikoisen väristä se kylläkin on. Olisko joku joskus lisännyt punaisen nesteen sekaan lurauksen sitä normaalikamaa (vihreää)??

                                    Ei toi nyt niin pahalta näytä mitä arvelin. Itse pistäisin kuitenki ne punaiset sinne tilalle. Noissa sekoituksissa saattaa piillä se emulsiovaara.

                                    Nuo pilkut voisi olla vesijäämiä, mitkä on jäätynyt tohon pinnalle. Lämpimässä nesteessä niitä ei siis pitäisi löytyä?

                                    Huollossa ruksaavat ton päivämäärän tohon paisuntasäiliön kylkeen kun mittaavat jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden. Merkkihuollossa taitavat tintata siihen tarran.

                                    Anturin varmaa sijaintia en muista. Veikkaisin tossa etu-oikealla lohkossa. Joku muu varmaan konsultoi anturin varmasta paikasta.. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voiko rikkinäinen tai hajoamassa oleva vesipumppu aiheuttaa (tuollaisia) muutoksia jäähdytysnesteen väriin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla se anturi löytyi, kun otin pois tuon ison moottorin päällä olevan suojamuovin ja tuon pienemmän, öljytikunkin lähellä olevan, muovin. Anturi oli edestäpäin katsottuna moottorin oikealla laidalla pistoke ylöspäin. Anturi oli oikein helppo vaihtaa ja hinnaltaan huokea.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ahaa, kiitos tiedosta Petri!
                                          Noita samalla koneella varustettuja A4:n anturinvaihtojuttuja lukiessani jo melkein heitin toivoni, kun vaikutti olevan niin kinkkisessä paikassa...
                                          Kerrankin omassa autossa on jotain hyvää ;)
                                          Täytyykin tuo vaihtaa saman tien, jos ei nesteiden vaihdolla korjaannu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lueskelin ffp:n foorumia (http://ffp-motorsport.com/bb )ja sieltä seuraava copypaste otsikon (jäähdytin neste katoaa jonnekkin) alta:

                                            " Kannentiiviste/kansivikaan viittaa sitten se jos paisuntasäiliöön ilmestyy pakokaasukuplia tyhjäkäynnillä tai pakoputkesta tulee harmaata usvaa (älä sekoita normaaliin vesihöyryyn), lämpötilat heittelee, öljytikussa on ajon jälkeen valkoista mönjää jne. Onko nesteet kirkkaat? Kai se pakokaasukin värjää jäähdytysnesten, öljy ainakin? Korjaamolla voidaan myös mitata järjestelmän paineet tuosta paisuntasäiliöstä. Jos sinne tulee joku kauhea ylipaine niin silloin homma menee kansipahvin vaihtoon / kannen korjaamiseen "

                                            Eli otsikon alla käsiteltiin samaa pulmaa kun sulla. Jos nestettä häviää (normaalisti ei häviä käytännössä lainkaan) niin se vuotaa jonnekin => letkuliitoksista tielle tai palotilaan pettäneen kansipahvin kautta tai haljenneesta kannesta/imusarjasta. Nyt kun sulla on tuo jäähdytinneste värjääntynyt niin se viittaa siihen kansipahvin pettämiseen. Punainen jäähdytinneste + hiukan mustunut (normaalisti kirkas ruskea) öljy = näyttää varmaankin tuon väriseltä kun ottamassasi kuvassa..

                                            Jos menee kansipahvin vaihtoon niin suosittelen oikaisemaan kannenkin koneosahiomossa. Muuten ei saata kansipahvin vaihdosta olla hyötyä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hieman lainaten topiccia:

                                              On tässä koko syksyn ja talven mittariston lämpömittari toiminut satunnaisesti. Näyttää 50 astetta tai 80 astetta tai jotain siltä valiltä. Välillä tippuu 50 asteeseen vaikka kone on lämmin. Mittasin lämpötila-anturin ohmimäärät ja se näytti 300ohmia(=90 astetta), mutta mittaristossa oli 70 astetta ja välillä 50. Termostaatti on vaihdettu 2 vuotta sitten ja lämmityslaite puskee lämpöä hyvin.

                                              Voiko vika silti olla lämpötila-anturissa? Kuulemma jotenkin kaksitoiminen? Vai onko vika mittariston puolella?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin. Tiistaina vaihdatin aamulla nesteet ja näyttivät laittaneen sen pari senttiä max-rajan yli. Sanoivat kaiken olevan kunnossa.

                                                Nyt ei ole kertaakaan ollut mitään häikkää, mittari nousee nätisti 90 asteeseen about 5 kilometrin ajon aikana ja pysyy siinä. Ei myöskään sytyttele enää sitä varoitusvaloa käynnistyksen yhteydessä. Testiähän on melko vähän, mutta kyllä tänä aikana olisi jo jotain ilmennyt, jos mikään ei olisi muuttunut...

                                                Toivon, että tarina minun osaltani päättyy tähän :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Missä vaihdatit nesteet ja mitä maksoit? Täytyy munkin vähintäänkin lisätä nestettä, kun sama ongelma (punainen varoitusvalo ekalla käynnistyksellä) tuli jouluna -15 asteen pakkasissa. Aiemmin tätä ei ole esiintynyt, eikä myöskään sittemmin.

                                                  Saako tuota Audin omaa pakkasnestettä muuten muualta kuin VW:ltä/Audilta?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Autohuolto T. Lahtinen Pitskussa ihan Stockmannin Takkatien huoltopisteen vieressä. Maksoi 50 euroa, mutta kaveri vähän napisi siitä, kun johtaja oli luvannut siihen hintaan. Työmääräyksessä, jonka allekirjoitin, luki vielä 65 euroa. -45 on nyt jäätymispiste, joten punaista meni kunnolla sekaan.

                                                    Laskin, ettei kannata ruveta itse räpläämään, kun ei ole tiloja eikä taitoja ja palkkaa omalle työlle ei juuri jäisi.
                                                    Joku taisi mainita, että Motonetistäkin saa tuota punaista nestettä, olikohan luokkaa 15€/3 litraa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuota punaista saa myös shelliltä. Itse ostin 5l kanisterin, hinnasta ei mitään havaintoa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        toi jäähneesteen varoitusvalo ja piippaus voi johtua jumittuneesta anturista paisuntasäiliössä tai jos auto on vähän kaltevalla pinnalla käynnistettäessä,mulla ässä teki tuota piippausta ja neste oli max merkissä joten pallo irti kuumaa vettä astianpesuainetta ravistelua ja avot loppu herjaaminen tuli muuten niin limasta tököttiä sieltä että hui kauhistus

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Siinä vaiheessa kun paisuntasäiliössä on sellaista "ruumiinpesuvettä" ettei läpi näe ja muutenkin katselu oksettaa, kannattaa ihan oikeasti suorittaa järjestelmän pesu Forten tai vastaavalla pesuaineella huolellisesti ennen uusien punaisten mämmien kaatamista sisään. Toimii lämppäri ja anturit aika paljon paremmin jäähdytystehosta puhumattakaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitenkäs tuo nesteen lämpötilan nousu nyt kun on hieman pakkasta. Tuollaisilla -25 astetta keleillä nesteen lämpö ei nouse kyläpyörittelyssä yhdeksäänkymppiin juuri millään ja tuntuu laskevan hyvinkin herkästi tyhjäkäynnillä. Matka-ajossa mittari pysyi vielä -30 keleillä nätisti yhdeksässäkympissä ja lämmintä riitti sisällekkin. Onko tuo ihan normaalia, ettei lämpö nouse normaaliksi kevyessä ajossa tuollaisilla yli kahdenkymmenen pakkasilla?

                                                            Minusta auton lämmöt pysyivät, ennen viikko aikaa tehtyä 90 000 huoltoa (vesipumppukin), hyvin lähellä 90 astetta. Anturi on lähes uusi, neste on uutta ja sitä on riittävästi. Voiskos olla mahdollista, että tuonne anturin tuntumaan olis nesteiden vaihdon yhteydessä vielä jäänyt seikkailemaan ilmaa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X