Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TSI: A4 B8/A5 8T / Q5 parkkitutkan jälkiasennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TSI: A4 B8/A5 8T / Q5 parkkitutkan jälkiasennus

    B8:n korin muoto on sellainen, että takakulmia on peruuttaessa melko vaikea hahmottaa. Apu löytyy parkkitutkasta!

    [SIZE="5"]Parkkitutkan jälkiasennus – Osa 1: Takatutkat[/SIZE]

    Oma autoni on aikanaan tullut tehtaalta ilman parkkitutkaa, kuten lähes kaikki Suomiautot. Tutkan jälkiasennus on kuitenkin verrattain helppoa jos työalut pysyy kädessä.

    [SIZE="4"]1.) Tarvikkeet ja työkalut[/SIZE]
    Tutkan asennus vaatii aika kasan alkuperäisiä osia:
    1x Varoitussummeri = 8E0 919 279
    2x Varoitussummerin kiinnikenasta = 7L6 868 307*
    1x Parkkitutkan ohjainlaite = 8K0 919 475 B
    1x Antureiden johtosarja = 8K0 971 104 B
    1x Ohjainlaitteen kiinnike = 8K0 907 297
    2x Uloimpien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 M
    2x Sisempien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 N
    4x Antureiden kiinnikkeiden kaksipuoleinen kiinnitysteippi = 3C0 919 939*
    4x Antureiden tiivisterengas, musta = 1T0 919 133 C 9B9*
    4x Parkkitutkan anturi = 4H0 919 275 A
    1x Johtosarja ohjainlaitteen ja auton väliin esim. Kufatecilta
    2x M6 mutteri + sopivat aluslevyt ohjainlaitteen kiinnikkeen kiinnitykseen
    1x 5A iso lattasulake

    Muut tarvikkeet:
    18mm reikäpora
    T25 bitsi tai avain
    T30 bitsi tai avain
    Verhoilunpurkutyökalu
    Pieniä talttapäisiä ruuvimeisseleitä
    Jarrukliineriä ja rättejä
    Sähköteippiä ja / tai kangaspäällysteistä johtosarjateippiä
    8mm hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
    10mm pitkä hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
    Auton väristä maalia ja tarvittaessa lakka antureille
    320 karkeuden hiomapaperia
    VCDS HEX+CAN

    Lähes kaikki osat kannattaa hankkia Saksasta kiinnitystarvikkeita lukuun ottamatta, koska esim. ohjainlaite on uutena tilattuna erittäin kallis. Varoitussummerin kiinnikenastat eivät ole välttämättömät ja itse jätin ne käyttämättä, koska summerin alkuperäinen paikka on C-pilarin verhoilun takana enkä halunnut alkaa tätä verhoilua purkaa. Kiinnikkeet voi vaihtoehtoisesti asentaa puskuriin liimalla, jolloin kiinnitysteippejä ei tarvita. Osista on myös eri revisioita, jotka tukevat eri ominaisuuksia. Esimerkkinä oma puskurin johtosarjani, jossa on valmiina myös Side Assistin tutkien johdot. Lisäksi myyjästä riippuen antureiden mukana saattaa seurata tiivisterenkaat.

    Anturit kannattaa maalata valmiiksi hyvissä ajoin ennen asennusta, jotta maali ehtii kuivua. Saksasta tilaamani anturit olivat valmiiksi maalattu helmiäismustalla. Itse maalasin oman autoni värin suoraan vanhan maalin päälle huolellisen puhdistuksen jälkeen. Tämä ei vaikuttanut antureiden toimintaan lainkaan vaan kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin.

    Auton ja ohjainlaitteen väliselle johtosarjalle ei ole osanumeroa, koska normaalisti se on integroitu auton omaan johtosarjaan. Kufatec myy tähän sopivaa johtosarjaa, jonka mukana seuraa lisäksi saksankieliset asennusohjeet, joita ilman en olisi itsekään tätä asennusta saanut tehtyä loppuun CAN-väylän kytkentöjen osalta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut turbokiisseli; 25.6.2013, 23:14.

  • #2
    [SIZE="4"]2.) Puskurin irroitus ja antureiden asennus[/SIZE]
    Projekti on helpoin aloittaa takaa, eli purkamalla puskuri ja asentamalla siihen anturit. Irrotus aloitetaan irrottamalla takavalot, jotka ovat kiinni kontin verhoilujen takana olevilla neliskulmaisilla erikoisruuveilla. Valojen irrotus on neuvottu myös ohjekirjassa.

    Puskurin irrotusta varten täytyy molemmista pyöräkoteloista irrottaa kolme T25-kantaista ruuvia, sekä helmasta kolme samaisella kannalla varustettua ruuvia. Takavalojen alla on pystyasennossa joko pois vedettävä tappi tai ruuvi, vuosimallista riippuen. Viimeisenä kontin puolelta irroitetaan kaksi 10mm kantaista mutteria, joita varten tarvitsee pitkän hylsyn. Tämän jälkeen puskurin sivuosa irrotetaan kiinnikkeistään vetämällä puskuria ulospäin molemmilta puolilta. Kun sivukiinnikkeet on vapautettu voi puskurin vetää irti autosta.

    [SIZE="3"]2.1 Antureiden asennus puskuriin[/SIZE]
    Puskurin sisäpuolelle on merkitty antureiden paikat. Reikien porausta varten kannattaa puskurin maalipintaan liimata reilut kaistaleet maalarinteippiä ettei maali irtoa puskurista kun terä puhkaisee pinnan. Itse käytin reikien poraamiseen puulle tarkoitettua 18mm reikäporaa. Alkumerkit tein painamalla puskurin sisäpintaan pienet jäljet terävällä ristipäämeisselillä. Reikien porauksen jälkeen porausjäljen saa helpoiten siistittyä hienolla hiekkapaperilla. Puskuri on erittäin joustavaa muovia, joten veitsellä jäljestä ei saa siistiä.

    Reikien porauksen ja purseiden poiston jälkeen kannattaa puskurin sisäpinta puhdistaa antureiden kohdalta esim. jarrukliinerillä, jotta kiinnikkeiden teippi tarttuu pintaan. Kiinnikkeet kohdistin silmämääräisesti reikiin ja painoin teipit tiiviisti puskuriin. Anturit kiinnittyvät kiinnikkeisiin painamalla. Tiivisterenkaita ei kannata unohtaa välistä.

    [SIZE="4"]3.) Johdotus ja kytkennät[/SIZE]
    Johdotus kannattaa luonnollisesti aloittaa puskurin johtosarjasta, jotta puskurin saa takaisin kiinni autoon. Johtosarja tulee auton sisälle apukuljettajan puolelta. Autossa on puskurin alla valmis läpivienti, joka poistetaan ja johtosarjassa oleva läpivientikumi painetaan sen tilalle. Seuraavaksi johdot kiinnitetään antureihin ja puskurin sisäpinnalla oleviin klipseihin, jonka jälkeen puskurin voi asentaa takaisin paikoilleen.

    Ohjainlaite ja sen kiinnike asennetaan kontin oikean puolen sivuverhoilun taakse, jossa sille on valmiit kierteytetyt tapit. Johdot, myös ohjainlaitteen autoon yhdistävä johto, kannattaa kiinnittää ohjainlaitteeseen ennen sen asennusta paikoilleen, koska liittimet jäävät osaksi kontin pellin pokkauksen taakse piiloon. Mikäli autossa on vetokoukku ei kiinnikettä tarvita, koska siinä on paikka myös vetokoukun ohjainlaitteelle.

    Ohjainlaite liitetään auton väylään kojelaudan oikean päätymuovin takana olevaan CAN-liittimeen. Johtojen vetoa varten täytyy irroittaa hanskalokero, kynnysmuovit, takapenkin istuinosa ja takapenkin sivupalat. Kynnysmuovit irtoavat edestä ja takaa vetämällä ylöspäin tai kampeamalla sopivalla verhoilun purkutyökalulla. Myös takapenkin istuinosa irtoaa kiskaisemalla ylöspäin molempien sivumatkustajien istuinosan kohdalta. Takapenkin sivupala on puolestaan kiinni alapäästään yhdellä T30-ruuvilla, joka on istuinosan alla. Hanskalokero on kiinni yhteensä kuudella T25-ruuvilla: Kaksi alapuolella, yksi kojelaudan päässä ja kolme hanskalokeron etureunassa kun luukun aukaisee.

    Johdon takakontista kabiiniin vedin rautalangan avulla ja teippasin johtosarjan kangasteipillä auton alkuperäiseen johtosarjaan siistin ja värinättömän lopputuloksen aikaan saamiseksi. Summerin kiinnitin takaoven aukon muoviverhoiluun kangasteipillä ja nippusiteillä. Alkuperäinen paikka on C-pilarin juuressa, mutta en halunnut purkaa C-pilarin verhoiluja ja hattuhyllyä.

    [SIZE="3"]3.1 Kytkennät[/SIZE]
    Kufatecin johtosarjaa käytettäessä tehdään kaikki kytkennät summeria lukuun ottamatta kojelaudan matkustajan puolen päädyssä. Kytketty +12V otetaan mustan sulakerasian vapaasta paikasta 5A lattasulakkeella, maa esimerkiksi A-pilarin juuressa olevasta maadoituspisteestä ja väylään liitytään beigenväriseen CAN-jakajaan:
    CAN HIGH = H6
    CAN LOW = L6
    Väyläjakajan purkaminen on varsin kinkkinen operaatio. Suojakansi lähtee painamalla pieni lukituskynsi alas, jolloin kiinnitysvivun saa käännettä alas. Tämän jälkeen paljastuu itse liitin, jossa keskellä oleva violetti lukitussokka vedetään irti ja alaosassa oleva niin ikään violetti sokka liu'utetaan kohti auton keulaa.Tämän jälkeen liittimen alaosassa oleva lukituskynsi painetaan alas ja liittimen saa taitettua kohti auton keskiosaa. Tämän jälkeen liittimen ”sydän” täytyy vielä saada ulos mustasta muovikuoresta. Tähän käytin kolmea pientä talttapäämeisseliä, joista kaksi työnsin liittimen ja kuoren väliin johtojen päädystä ja yhdellä kampesin liittimen ulos kuoresta.

    Kytkentöjen jälkeen voi johdotukset siistiä loppuun teipillä ja nippusteillä ja asentaa sulake paikoilleen.

    Comment


    • #3
      [SIZE="4"]4.) Koodaus[/SIZE]
      Koodaus on kolmiosainen operaatio:
      19 – CAN Gateway
      Installation List
      10 – Parking Aid -kohtaan ruksi

      56 – Radio
      Long Coding => Long Coding Helper
      Parking Aid Settings Active -kohtaan ruksi

      10 – Park Assist
      Coding
      Mikäli ohjainlaite on käytetty tarvitsee koodaukseen muuttaa auton omat tiedot korimallin, vaihteiston tyypin ja vetokoukoukun osalta. Muussa tapauksessa koodaukseen ei tarvitse koskea. B8:n ohjainlaitteet eivät tue graafista näyttöä elleivät etututkat ole asennettu, joten optista näyttöä ei voi koodata päälle lainkaan niihin ohjainlaitteisiin, jotka tukevat vain neljää tutkaa.

      Lopuksi vikakoodien nollaus ja toiminnan testaus. Audin alkuperäisiä antureita ei tarvitse kalibroida ellei halua. Jatkuva piippaus tarkoittaa, että takapuskurin ja esteen välissä on jäljellä n. 30 cm tilaa, joka on vallan välttävä. Piippaus alkaa kun tilaa on hieman reilu 100 cm. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mittaus on anturin etäisyys esteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että mitattava alue on kaareva kuten puskurikin.

      Onnistuneen koodauksen jälkeen auton CAR-valikkoon tulee näkyviin parkkitutkan säädöt, eli summerin äänenvoimakkuus ja sävyn säätö.

      Osa 2 seuraa myöhemmin kun saan etututkat asennettua.

      [SIZE="4"]TEKSTIÄ JA KUVIA EI SAA JAKAA TAI KÄYTTÄÄ KAUPALLISIIN TARKOITUKSIIN ILMAN ALLEKIRJOITTANEEN LUPAA![/SIZE]
      Viimeksi muokannut turbokiisseli; 25.6.2013, 23:15.

      Comment


      • #4
        Todella hyvä ohje, kiitoksia! Olinkin tähän jo pikkuhiljaa haalinut osia. Onko muuten sille kufatecin adapterille numeroa?
        Tuo tutkan numero on erikoinen, liittyykö se siihen ettei orkkisantureille anna etka kiinnikejalan numeroa erikseen ja nuo 4H0 anturit käy noihin jalkoihin?


        Voisiko tämän ohjeen saada foorumille talteen? Saattaa hukkua herkästi ajan saatossa.
        Viimeksi muokannut LauriJT; 27.6.2013, 07:15.

        Comment


        • #5
          Kufatecilta tilasin tämän johdon:
          PDC Park Distance Control - Central Electric Harness- Audi A4 8K, Q5 8R

          Lisäksi heiltä saa myös kaikki muut johdot, mutta katsoin järkevämmäksi ja halvemmaksi tilata eBaysta alkuperäisen puskurin johtosarjan. Saman teen myös eteen, tosin etututkia varten minulle on jo tulossa Kufatecilta tämä johto: PDC Park Distance Control- Front Control Unit Harness -Audi A4

          Antureiden osanumero on tosiaan hieman erikoinen, mutta niitä ei kannata tilata numerolla vaan Saksan eBaysta esim. Tuning Fanatics shopilta. Maksoin muistaakseni omistani 16EUR / kpl. toimitettuna. Marmorilla uudet ovat luokkaa 90EUR / kpl.

          Comment


          • #6
            [SIZE="4"]Parkkitutkan jälkiasennus – Osa 2: Etututkat ja APS+[/SIZE]

            Tarvikkeet ja työkalut
            1x Varoitussummeri = 8E0 919 279
            1x Parkkitutkan ohjainlaite = 8K0 919 475 A, C tai R
            1x Antureiden johtosarja = Kufatecilta
            2x Uloimpien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 M
            1x anturin kiinnike maskiin, vasen = 8K0 919 268 A
            1x Anturin kiinnike maskiin, oikea = 8K0 919 267 A
            Maskin antureiden värikoodit:
            1QP = Titaanin harmaa
            T94 = Kiiltävän musta
            4x Antureiden kiinnikkeiden kaksipuoleinen kiinnitysteippi = 3C0 919 939*
            4x Antureiden tiivisterengas, musta = 1T0 919 133 C 9B9*
            4x Parkkitutkan anturi = 4H0 919 275 A tai vastaava
            1x Johtosarja ohjainlaitteen ja auton väliin esim. Kufatecilta
            1x PDC-nappi keskikonsoliin. Osanumero riippuu siitä onko auto navilla vai ei.

            Asennuksen puolesta etututkien asennus on helppoa. Johtosarja täytyy vetää ohjainlaitteelta repsikan jalkatilaan, sieltä sisälokasuojaan ja lopuksi puskurin johtosarjalle. Varoitussummeri kannattaa asentaa hanskalokeron alle johonkin sopivaan paikkaan. Itse asensin sen kojelaudan tukirautaan ruuvilla.

            Haastavin osuus on PDC-napin hankinta. Osa on melko kallis marmorilta ja esim. Ebayssa niitä liikkuu vähän. Omaani metsästin useamman kuukauden ennen kuin sopiva sattui kohdalle.

            Johtosarjat puskurille ja ohjainlaitteelta eteen kannattaa ottaa Kufatecilta, sillä alkuperäinen puskurin johtosarja kulkee kuljettajan puolelta eikä siten ole yhteensopiva Kufatecin johtosarjan kanssa. Puskurin anturieista kaksi porataan puskuriin samalla tapaa kuin taakse ja kaksi asennetaan maskiin.

            Ohjainlaitteena käytin itse uusinta versiota, eli revisio R:ää, mutt myös A tai C pitäisi toimia ja tukea myös APS+:aa, eli graafista näyttöä MMI:ssä. R toimii varmasti. Koodauksen puolesta käytetylle ohjainlaitteelle kerrotaan long codingin kautta onko autossa vetokoukkua, automaatti vai manuaalivaihteisto ja auton malli. Grafiikkaa R tukee suoraan. MMI:lle ei tarvitse tehdä koodausta, mutta se täytyy käyttää pois päältä, jotta etututkan ja grafiikan säädöt tulevat näkyviin. Graarfinen näyttö toimii myös ilman etututkia, mutta tällöin auto antaa vikakoodia puuttuvista etuantureista. Etusummeri ja nappi pitää olla kytkettynä tai grafiikka ei toimi.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Nyt tulisi etu + takatutkalle tarvetta kun hankin kerrostalon pihalta pienen autotallin ja hirvittää aina kun vaimo kurvailee auton sisälle...

              Lieneekö Kufatecin valmiissa sarjassa järkeä lähinnä hinnoittelun puolesta? Hintaa 2009 malliseen 836eur ja tuki mmi kuvalle.

              Löysin jo ebaystä ohajusboksin mallia 475 C (tuki grafiikalle ja 8 sensorille) hintaan 90eur kuluineen.
              Lisäksi sensorit á 15€ (100€ yht), summeri(t), 1 vai 2 kpl? á 15€ (ebay), johtosarjat noin 200€?

              Tuosta tulee jo 400€ eikä siinä ole vielä antureiden kannakkeita, pdc-nappulaa yms..

              Osaatko turbokiisseli sanoa mitä tuli maksamaan erikseen hankittuna yhteensä?

              Comment


              • #8
                Muistaakseni minulla maksoi koko satsi luokkaa 600€. Kufatecin sarjan hinnassa on ilmaa, mutta johtosarjat kannattaa sieltä tilata joka tapauksessa.

                Comment


                • #9
                  Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitäisi vielä kysyä, pärjääkö näillä johtosarjoilla?


                  Lisäksi löysin tälläisen:
                  Kytkinrivi vaihdekepin alle

                  Osaatko sanoa tarvitsenko A vai G loppuisen kytkinrivin, navia ei ole.
                  Edit: äkkiseltään katsoisin ettei A ja G malleissa ole muuta fyysistä eroa kuin esp napin ulkonäkö. A mallissa "ESP OFF" ja G:ssä liukasteleva auto.
                  Viimeksi muokannut Volver; 28.9.2015, 22:11.

                  Comment


                  • #10
                    Linkittämäsi nappi toimii, ja johtosarjat ovat oikein. Itse löysin aikanaa ebaysta alkuperäisen takapuskurin johtosarjan, mutta muuten käytin noita Kufatecin tuotteita. Joku ohje ehdottaa, että ne pitäisi vetää kuskin puolelta puskurille, mutta repsikan puolelta operoiminen on selvästi helpompaa. Etusummeria ei näin saa ihan alkuperäiselle paikalle, mutta se kuuluu hanskalokeron takaakin mainiosti.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos. Näillä pärjään toistaiseksi.
                      Kuskin puolen läpivienti a-pilarin alla on tuttu ja ainakaan sitä kautta en johtosarjaa vedä eli hanttarin puolelta ajattelin laittaa.

                      Edit: Anturit tilattu turbokiisselin suosittelemasta Tuning Fanatics shopista hintaan 15€/kpl = 126€ kuluineen.
                      Puskureiden kiinnikkeitä 6kpl tilattu Audi-liikkeestä hintaan 14€/kpl = 84€, tosin tulee alennusta vielä kunhan saadaan osat ensin liikkeeseen.
                      PDC-nappi ja summerit tilattu ebaystä, ja johtosarjat Kufateciltä. Ainoa puuttuva osa on ohjainboksi ja yritänkin ennen sen ostamista saada varmistuksen että C-versio tukee grafiikkaa 2009 mallissa. Tosin uusi boksi ei ollut mielestäni mahdottoman hintainen, 170€ marmorilla ja se on on uusinta AA-mallia.

                      Teen tästä hommasta excel-taulukon myöhemmin niin saa tarkan hinnan operaatiolle.
                      Ja turbokiisselille vielä uudelleen kiitokset ohjeista ja osanumeroista, kiinnikkeitä ei olisi löytynyt Audicenterin koneelta muuten.
                      Viimeksi muokannut Volver; 29.9.2015, 16:19.

                      Comment


                      • #12
                        Samaa projektia suunnittelen A4 Avant 2010:aan. Excel kokonaiskuluista kiinnostaa. Samoin kuvat ja kaikki muu informaatio.
                        Osaako tämä kyseinen purkki ottaa huomioon myös vetokoukun?

                        Comment


                        • #13
                          Kaikki ohjainlaitteet ovat yhteensopivia koukun kanssa. Minulla on yksi ylimääräinen 4-kanavainen ohjainlaite jos on tarvetta. Kuten yllä on keskusteltu, kulut vaihtelee paljon. Oma asennukseni maksoi n. 600€ kaikkineen.

                          Comment


                          • #14
                            Excel-listan sain valmiiksi jo kun tilailin osat reilu viikko sitten. Tähän mennessä konsolin nappi, summerit ja ohjainboksi on saapunut itselle. Löysin saman boksin ebaysta kuin turbokiisseli, eli R-loppuinen. Maksoi pari kymppiä C:tä enemmän mutta otin nyt varman päälle. Loput osat on tuloillaan. Syysloma mulla on ensi viikon jälkeen jolloin toivottavasti pääsen asentelemaan.



                            Tuohon pitää vielä laskea kahden anturin kiinnikeen hinta lisää, omassa on rs-look maski jonka mukana tuli kiinnikepari, niin tarvitsin vain 6.

                            Googlaamalla löysin myös käyttäjäkokemuksia tästä:
                            http://www.carsystems.pl/audi-a4-b8-...ops,id728.html

                            Johtosarjat kuulemma huonot, eikä ole kunnon asennusohjeita. Suositeltavaa ostaa Kufateqiltä johtosarjat ja loput ebaystä.

                            Koodaus on erilainen faceliftissä. Oliko turbokiiselin asennuskohde facelift vai ei?
                            Viimeksi muokannut Volver; 28.10.2015, 12:45.

                            Comment


                            • #15
                              Mun ohje on pre-faceliftiin. Faceliftissä ei tosiaan ole lainkaan erillistä ohjainlaitetta tutkalle, vaan kaikki koodaukset menee 09 - Central Electric -modulin kautta. Myöskään samat johtosarjat eivät käy pre-FL / FL.

                              Comment


                              • #16
                                Anteeksi tyhmyyteni, mutta mistä tunnistan faceliftin?

                                Nimim. Eilen-ensimmäinen-Audi-taloon

                                Comment


                                  #17
                                  Keulasta tunnistaa parhaiten. Faceliftissa on erilaiset ajovalot, kapenevat auton keskilinjaa kohti ja ovat enemmän viirumaiset. Maski on kuusikulmainen ns. hexagon maski. Puskuri ja sumarien ritilät erilaiset. Sumarit (jos ne on) suorakaiteen muotoiset. Takavalot sedanissa erimuotoiset. Takapuskurissa eroja, mm. diffuusori kulmikkaampi faceliftissa. Googlen kuvahaulla löytyy hyvin kuvia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    A4:ään facelift tuli 2012, joten Tomi sinun autosi on pre-FL ja tämä ohje pätee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täytyy sitten alkaa pikkuhiljaa keräilemään osia kasaan, sillä peruuttelu ja ruutuihin tähtääminen ilman tutkia ei enää maistu :).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tästä näkyy tarvittavat kytkennät.
                                        Viimeksi muokannut Volver; 28.10.2015, 12:46.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sattui osumaan silmiin tällainen, mutta tämä lienee vain taakse... 8T0 054 630 A (esim. http://www.audipartssuperstore.com/p...oducts_id=1753 )

                                          Onko kokemuksia ja pitääkö tuon jälkeen tilata lisäksi vain etututkan osat?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Samaa sarjaa saa suomesta marmorilta n. 360e hintaan. Onhan tuossa rumemmat sensorit ja tuskin yhteensopiva etututkan kanssa.

                                            Ohjausboksi on ainakin fyysisesti erilainen.
                                            Viimeksi muokannut Volver; 29.10.2015, 09:13.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sensorit lienevät päälle maalattavissa, mutta jos ei etututkan kanssa toimi, niin tuon voi unohtaa. Tarkoituksena kuitenkin rakennella molemmat päät.

                                              Comment


                                              • #24
                                                On varmasti päällemaalattavissa, mutta onko noissa tuollainen "kehys" myös..

                                                No kuitenkin. Osien etsiminen ebaystä erikseen on toki vaivalloista mutta se on todennäköisesti edullisinta ja saa valita alkuperäiset osat.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuo linkattu ei ole alkuperäinen sarja, vaan lienee Cobran tuote.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaverin A5 purkaa akkua tämän operaation jälkeen. Kellään ideaa mistä johtuu? Kaikki tehty Kufatecin ohjeen mukaan mikä menee samalla tavalla mitä tämä.

                                                    EDIT: Vika löytyi, 12v liitäntä jatkuvassa syötössä, täytyy vaihtaa sulaketaulussa paikkaan, jossa virtaa tulee vain auton virtojen ollessa päällä.
                                                    Viimeksi muokannut Fromi; 17.7.2019, 13:50.

                                                    Comment


                                                    • #27


                                                      Joo, mulla oli sama omassa. Katsokaa huolella se oikea sulakerivi josta ohjainlaitteen sähkö otetaan.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 20.8.2019, 11:49. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onko kenelläkään kokemusta, a4 b8 facelift jossa löytyy tehdas asenteinen takaperuutustutka äänimerkillä. Saakohan tuota mitenkään ohjelmoitua että näyttöön tulisi grafiikka näkyviin.. keskikonsolista ei löydy tutkan nappulaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hei,

                                                          Onko tietoa miten A4 Allroad B8 edessä olevien keskimmäisten parkkitutkien kaapeliointi/johtosarja kulkee?
                                                          Parkkitutkat lakkasivat toimimasta ja Caristalla diagnosoituna antoi edessä vasemmalle keskitutkalle vikakoodin, vaihdoin ensi anturin mutta ei korjautunut.
                                                          Sitten huomasin että yksi johdoista oli liittimen läheltä poikki. Sain tinattua sumuvalon luukun kautta sen ja vikakoodin kuittauksen jälkeen alkoivat taas toimimaan. Tinaus ei tule kauaa kestämään joten pitäisi sitten vaihtaa tutkalle tulevat johtosarja.
                                                          Minkälainen operaatio odottaa ja mitekähän kallis tuo johdotus lienee?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Johtosarja kulkee tutkalta tutkalle, ja päätyy apukuskin puolelle. A4-mallista en ole täysin varma, mutta arvaan liitoksen olevan jossain oikean etuvalon paikkeilla. Johtosarjan vaihto vaatii puskurin irroituksen, ja kyseessä siis tällainen johtosarja.

                                                            Minulla saattaa löytyä johtosarja ylimääräisenä, laita yksityisviestiä jos kiinnostaa!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X