B8:n korin muoto on sellainen, että takakulmia on peruuttaessa melko vaikea hahmottaa. Apu löytyy parkkitutkasta!
[SIZE="5"]Parkkitutkan jälkiasennus – Osa 1: Takatutkat[/SIZE]
Oma autoni on aikanaan tullut tehtaalta ilman parkkitutkaa, kuten lähes kaikki Suomiautot. Tutkan jälkiasennus on kuitenkin verrattain helppoa jos työalut pysyy kädessä.
[SIZE="4"]1.) Tarvikkeet ja työkalut[/SIZE]
Tutkan asennus vaatii aika kasan alkuperäisiä osia:
1x Varoitussummeri = 8E0 919 279
2x Varoitussummerin kiinnikenasta = 7L6 868 307*
1x Parkkitutkan ohjainlaite = 8K0 919 475 B
1x Antureiden johtosarja = 8K0 971 104 B
1x Ohjainlaitteen kiinnike = 8K0 907 297
2x Uloimpien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 M
2x Sisempien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 N
4x Antureiden kiinnikkeiden kaksipuoleinen kiinnitysteippi = 3C0 919 939*
4x Antureiden tiivisterengas, musta = 1T0 919 133 C 9B9*
4x Parkkitutkan anturi = 4H0 919 275 A
1x Johtosarja ohjainlaitteen ja auton väliin esim. Kufatecilta
2x M6 mutteri + sopivat aluslevyt ohjainlaitteen kiinnikkeen kiinnitykseen
1x 5A iso lattasulake
Muut tarvikkeet:
18mm reikäpora
T25 bitsi tai avain
T30 bitsi tai avain
Verhoilunpurkutyökalu
Pieniä talttapäisiä ruuvimeisseleitä
Jarrukliineriä ja rättejä
Sähköteippiä ja / tai kangaspäällysteistä johtosarjateippiä
8mm hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
10mm pitkä hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
Auton väristä maalia ja tarvittaessa lakka antureille
320 karkeuden hiomapaperia
VCDS HEX+CAN
Lähes kaikki osat kannattaa hankkia Saksasta kiinnitystarvikkeita lukuun ottamatta, koska esim. ohjainlaite on uutena tilattuna erittäin kallis. Varoitussummerin kiinnikenastat eivät ole välttämättömät ja itse jätin ne käyttämättä, koska summerin alkuperäinen paikka on C-pilarin verhoilun takana enkä halunnut alkaa tätä verhoilua purkaa. Kiinnikkeet voi vaihtoehtoisesti asentaa puskuriin liimalla, jolloin kiinnitysteippejä ei tarvita. Osista on myös eri revisioita, jotka tukevat eri ominaisuuksia. Esimerkkinä oma puskurin johtosarjani, jossa on valmiina myös Side Assistin tutkien johdot. Lisäksi myyjästä riippuen antureiden mukana saattaa seurata tiivisterenkaat.
Anturit kannattaa maalata valmiiksi hyvissä ajoin ennen asennusta, jotta maali ehtii kuivua. Saksasta tilaamani anturit olivat valmiiksi maalattu helmiäismustalla. Itse maalasin oman autoni värin suoraan vanhan maalin päälle huolellisen puhdistuksen jälkeen. Tämä ei vaikuttanut antureiden toimintaan lainkaan vaan kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin.
Auton ja ohjainlaitteen väliselle johtosarjalle ei ole osanumeroa, koska normaalisti se on integroitu auton omaan johtosarjaan. Kufatec myy tähän sopivaa johtosarjaa, jonka mukana seuraa lisäksi saksankieliset asennusohjeet, joita ilman en olisi itsekään tätä asennusta saanut tehtyä loppuun CAN-väylän kytkentöjen osalta.
[SIZE="5"]Parkkitutkan jälkiasennus – Osa 1: Takatutkat[/SIZE]
Oma autoni on aikanaan tullut tehtaalta ilman parkkitutkaa, kuten lähes kaikki Suomiautot. Tutkan jälkiasennus on kuitenkin verrattain helppoa jos työalut pysyy kädessä.
[SIZE="4"]1.) Tarvikkeet ja työkalut[/SIZE]
Tutkan asennus vaatii aika kasan alkuperäisiä osia:
1x Varoitussummeri = 8E0 919 279
2x Varoitussummerin kiinnikenasta = 7L6 868 307*
1x Parkkitutkan ohjainlaite = 8K0 919 475 B
1x Antureiden johtosarja = 8K0 971 104 B
1x Ohjainlaitteen kiinnike = 8K0 907 297
2x Uloimpien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 M
2x Sisempien antureiden kiinnike = 3C5 919 491 N
4x Antureiden kiinnikkeiden kaksipuoleinen kiinnitysteippi = 3C0 919 939*
4x Antureiden tiivisterengas, musta = 1T0 919 133 C 9B9*
4x Parkkitutkan anturi = 4H0 919 275 A
1x Johtosarja ohjainlaitteen ja auton väliin esim. Kufatecilta
2x M6 mutteri + sopivat aluslevyt ohjainlaitteen kiinnikkeen kiinnitykseen
1x 5A iso lattasulake
Muut tarvikkeet:
18mm reikäpora
T25 bitsi tai avain
T30 bitsi tai avain
Verhoilunpurkutyökalu
Pieniä talttapäisiä ruuvimeisseleitä
Jarrukliineriä ja rättejä
Sähköteippiä ja / tai kangaspäällysteistä johtosarjateippiä
8mm hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
10mm pitkä hylsy ja siihen käypäinen meisseli / räikkä
Auton väristä maalia ja tarvittaessa lakka antureille
320 karkeuden hiomapaperia
VCDS HEX+CAN
Lähes kaikki osat kannattaa hankkia Saksasta kiinnitystarvikkeita lukuun ottamatta, koska esim. ohjainlaite on uutena tilattuna erittäin kallis. Varoitussummerin kiinnikenastat eivät ole välttämättömät ja itse jätin ne käyttämättä, koska summerin alkuperäinen paikka on C-pilarin verhoilun takana enkä halunnut alkaa tätä verhoilua purkaa. Kiinnikkeet voi vaihtoehtoisesti asentaa puskuriin liimalla, jolloin kiinnitysteippejä ei tarvita. Osista on myös eri revisioita, jotka tukevat eri ominaisuuksia. Esimerkkinä oma puskurin johtosarjani, jossa on valmiina myös Side Assistin tutkien johdot. Lisäksi myyjästä riippuen antureiden mukana saattaa seurata tiivisterenkaat.
Anturit kannattaa maalata valmiiksi hyvissä ajoin ennen asennusta, jotta maali ehtii kuivua. Saksasta tilaamani anturit olivat valmiiksi maalattu helmiäismustalla. Itse maalasin oman autoni värin suoraan vanhan maalin päälle huolellisen puhdistuksen jälkeen. Tämä ei vaikuttanut antureiden toimintaan lainkaan vaan kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin.
Auton ja ohjainlaitteen väliselle johtosarjalle ei ole osanumeroa, koska normaalisti se on integroitu auton omaan johtosarjaan. Kufatec myy tähän sopivaa johtosarjaa, jonka mukana seuraa lisäksi saksankieliset asennusohjeet, joita ilman en olisi itsekään tätä asennusta saanut tehtyä loppuun CAN-väylän kytkentöjen osalta.
Comment