Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT mk1, mikä liitin? (HID / Xenon)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT mk1, mikä liitin? (HID / Xenon)

    Tuli tossa zoomailtua konehuonetta kun kattelin onko lambda kapea- vai laajakaista. Noh siinä samalla huomasin, että vänkärin puolen etu-umpion alla on jokin alumiininen(? tai ainakin sen värinen) metallinen n. nyrkin kokoinen kotelo josta lähtee johto. Kyseisen johdon päässä on ihan tehtaan liitin ja se oli irti. Mihinköhän moinen liitin kuuluu kiinni ja mikä se mahtaa olla?

    Liitin on vähän saman tyyppinen kuin haldex-liitin ( http://i282.photobucket.com/albums/k...2032009268.jpg ), mutta siinä on vain neljä napaa ja yhdessä rivissä. Ulkokuoren reunus saattoi olla täysin ovaali eikä kulmitettu kuten haldexin-liittimessä. Johtimien värit oli: keltainen, ruskea, punainen ja sininen. Liittimen sisäosan pohja oli kuitenkin tuollainen samanlainen oranssi-violetti kuin kuvassa vasemmalla.

    Yritin katsella sille jotain paikkaa mihin se voisi kuulua, mutta en ainakaan ihan heti keksinyt. Muutenkin niin ahdas tuo konehuone, että saattaa olla jossain jemmassakin sen liitäntäpaikka. Tuli mieleen jos se olis halogeeni ajovaloille (itsellä siis xenonit), mut pienen googlettelun jälkeen tulin siihen tulokseen ettei se taida sellainen olla.

    Täytyy ottaa sitten kuva jos kukaan ei tuon perusteella osaa kertoa mikä liitin on kyseessä. :)
    Viimeksi muokannut Kotzi; 7.7.2011, 17:29. Perustelu: Otsikkoa muutettu.

  • #2
    Oisko siinä umpion sisemmässä reunassa paikka tuolle liittimelle. Se alumiininen on todennäköisesti vänkärin puoleinen xenonin ballasti, jos ymmärsin tuon paikan oikein..

    edit: onko tämä liitin?http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Muuta...13312.JPG/full

    Ja tohon lambda asiaan: sulla on kapeakaista lambda. Laajakaista tuli vasta BAM koneeseen
    Viimeksi muokannut Tommi[FIN]; 5.7.2011, 19:44.

    Comment


    • #3
      Juu kyllä mä sen lambdan selvitin jo, kun oli vaan neljä johdinta eikä viittä. Senkin selvitin ihan vaan lastua varten, mutta kun ei APR:ltä löytynyt softaa tuohon kapeakaistaseen.

      Joo tossa kuvassa näkyy alhaalla just se rasia, mistä se johto lähtee. Mun mielestä nuo neljä johdintä meni ihan sumpussa samasta läpiviennistä siihen liittimeen sisälle, mut voihan se olla, että katoin väärin. Tai sitten se on juurikin tuo liitin jonka johtimien sisäänmeno on kuvassa poispäin. Tuskin noita juuri noilla väreillä olevia johtoja tuolla hirveesti pyörii. Täytyypä yritellä ettiä tuo toinen liitin jostain sieltä uumenista tuolle kaveriksi. Kiitos.

      Comment


      • #4
        Noniin tuli tsekkailtua taas lisää ja menee entistä mielenkiintosemmaks...

        Jos en nyt ihan hukassa ole niin jos ballasti ei olis liitettynä niin sillonhan ajovalo ei palaisi, mutta kun se palaa. Piti tuo vielä tänään tarkistaa.

        Se liitin on tuo sun kuvassa vasemmalta tuleva liitin (liitekuva 1). Oikealle lähtevä liitin eli umpioon menevä puuttuu tai ainakaan sellaista en löytänyt. Sen sijaan löytyi toinen(?) ballasti umpion kyljestä, kts. liitekuva 2. Näkyy myös hyvin ykkös liitekuvassa. Sen rasian alapuolelle oli vissiin liitetty liitin, ainakin sokkona käsikopelolla olin sellasen löytävinäni. Tuossa ekassa kuvassa ei näy sitä alapuolista ballasti rasiaa kun kännykällä tullut sen verran tumma kuva siitä kohtaa, mutta on se siellä.

        Kuskin puolella oli kuitenkin "normiratkaisu" eli umpiosta tuli johtonippu ulos->liitin->vastaliitin->ballasti. Pistin tuohon vielä kolmannen kuvan kuvattuna suoraan umpion takaosaa.

        Tuli mieleen, että jos ballasti on joskus mennyt rikki ja onkin ruuvattu tohon kylkeen kun vanha on niin paskamaisessa paikassa. Umpio olis pitäny irroittaa ja mahtokohan sekään lähteä ilman puskurin irroitusta. Nätisti se kyllä on tossa umpion kyljessä kun siinä on ihan paikka ruuville jolla se on kiinni, mutta samanlainen syvennys löytyy kyllä kuskin puolen upmiostakin.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Sulla taitaa olla uudempi umpio repsikan puolella (ehkä joskus mällätty) ja vanha ballasti on jätetty vain sinne tyhjän pantiks. Muistaakseni uudemmissa umpioissa on tuo ballasti nimen omaan tuossa umpiossa kiinni.

          Comment


          • #6
            Tommi taitaa olla nyt asian ytimessä, sillä minulla olleissa TT:n Xenon-umpiossa ballasti oli nimenomaan umpiossa kiinni. En itse asiassa ole edes ollut tietoinen, että aiemmin on ollut käytössä toisenlainenkin ratkaisu.

            Ei muuta kuin ylimääräinen purkki irti ja lyömään rahoiksi ;)

            Comment


            • #7
              Emmä tohon mälläämiseen oikeen usko. Jospa alkuperäsestä umpiosta on lasi/pleksi tmv. mennyt rikki (vaikka iki-ihanissa parkkipaikkatapauksissa) ja sitä myöten sitten uusittu koko umpio. Mutta joo kyllähän se noin varmasti menee, että umpio on uusittu. Empä taida ruveta repimään sitä vanhaa purkkia sieltä pois kun sen toimintavarmuudesta ei ole tietoa eikä siitä myymällä varmaan kovin montaa kymppiä edes saisi. Ja jos se umpion irrotus vaatii puskurin irrotuksen niin ei kiitos, vaikka kyllä tuon puskurin joutuu varmaan jossain vaiheessa kuitenkin käyttämään irti.

              Comment


              • #8
                Kyllä umpion irrotus vaatii puskurin pois ottamisen, mutta suotta sitä pelkäät. Tässä kun on harjoitellu ''muutamia'' kertoja niin nyt tuo irtoaa jo about 15 min :D

                Tuo on itseasiassa todennäköisempää että ''lasi'' on mennyt rikki ja siksi uusittu koko umpio...

                Comment


                • #9
                  Tuo on niin valitettavan totta, että puskurin irrottaa tosiaan nykyään jo vartissa.

                  Tuskin on tosiaan on mällätty ainakaan kovin pahasti, ellei mitään jälkiä näy. Voi hyvinkin olla perinteinen parkkipaikalla sattunut pieni kolhu, jonka seurauksena puskuri halki + umpio sisässä.

                  Comment


                  • #10
                    Emmä pelkää, tiedän kyllä mistä se on kiinni jne. ja on tohon puskuri jo vaihdettukkin. "Pikkuhomma" se muutenki on vrt. muihin ropaamisiin mitä tohon on pitäny tehä. Lähinnä on jaksamisesta kyse kun muutenki tota ropaamista olis ihan tarpeeks eikä tunnu oikeen olevan aikaa.

                    Comment

                    Working...
                    X