Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suosittelen: Defan akkulaturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Alkuperäinen kirjoittaja Otto. Näytä viesti
    Nii just. Marisenhan minä. Ja sitä nakkikattilaa lämmitin -30°C kelissä vajaan puolitoista tuntia, että sisätilatkin olis lämpimät. Ihan niinkuin ihmettelen, että miksi käyttää rahaa laturivirityksiin, kun samalla rahalla saa uuden akun.
    .
    Eipä täälläkään noilla pakkasilla ollut tarvetta kuin maksimissaan 40min lämmitykselle ja Passatti oli sisätiloiltaankin lämmin. Toiseksi mistä saat 50 eurolla laadukkaan esim. >70Ah akun, joka toimii kauemmin kuin vuoden? Niin, et mistään. Laturin (esim. C-Tek) voit irroittaa seuraavaan autoon asennettavaksi, mutta harvemmin taidat akkua vaihdella.

    Comment


    • #62
      Juu. En. Mä vaihdankin autoa, kun pyyhkijänsulat antaa periksi.

      Comment


      • #63
        luuta lakaisi väärän tiedon pois
        Viimeksi muokannut anotsook; 15.2.2011, 21:21. Perustelu: virheellistä tietoa

        Comment


        • #64
          Alkuperäinen kirjoittaja anotsook Näytä viesti

          Onko joku toteuttanut tuollaisen kytkennän ja onko lukijoilla suosituksia liittimistä?
          Vetokoukun pistorasiaa voi hyödyntää tuossa, jos koukku löytyy. Ja onhan se ihan hyvä rasia tuollaiseen käyttöön ilman koukkuakin.

          Comment


          • #65
            Alkuperäinen kirjoittaja Kinnunen
            Pakko virittää, jos uusikaan akku ei ehdi latautua riittävästi. Itselläni työmatkaan menee 5-10min riippuen kaasujalan asennosta, ja ilman CTEK:iä olisin ollut jalkamies monta kertaa (mikä olisi toki hyväksi).
            Sama täällä. Kyllä tuo eeberi minusta on käyttöä varten. Jos ostaa pitkälle toistatonnia maksavan "viritysen" autoonsa niin kyllä minä sitä käytän ihan koko rahan edestä että sisätilatkin on mukavan lämpimät. Jos työmatka kestää sen max 15min, niin en ehkä lähde töidenjälkeen asioikseni lenkkiä kylille ajamaan, että akku latautuisi.

            En ymmärrä miksi esimerkiksi seuraavaa omistajaa haittaisi siististi ja huomaamattomasti tehty sisätilanpistoke autossa.

            Comment


            • #66
              Moi, oon juuri nyt tilaamassa itselleni tota defan 3A laturia ja autosta löytyy siis jo ennestään defan moottorin- ja sisälämmitin.

              Kysymys on, että tarviiko tohon tilata mukaan mitään muuta, että saan kaikki liitettyä toisiinsa? Vai onnistuuko se suoraan noiden vanhojen piuhojen yhdistämisellä tohon mokkulaan?

              Comment


              • #67
                T-haaran ja johdon haarasta jo olemassa olevaan haaraan.

                Comment


                • #68
                  Siis T-haaran ja pätkän johtoa? Okei kiitos, pitää kysyä liikkeeltä, että voinko lisätä noi tilaukseen ku tilasin sen laturin jo eilen.

                  Comment


                  • #69
                    Tais tuo laturi toimia itse T-haarana jos oikein muistan. JOhdot pitää hypyttää jos meinaat vain laturina sitä pitää etkä laita esim Defan kello-ohjainta siihen.

                    Comment


                    • #70
                      Nyt täytyy perua, laturissa onkin "jatkoliitin" itsessään. Eli laturin asennuspaikasta ja nykyisesta asennuksesta riippuen tarvitset todennäköisesti vain yhden johdon.

                      Olinpa hidas..
                      Viimeksi muokannut tailax; 16.11.2010, 20:09. Perustelu: Too slow!

                      Comment


                      • #71
                        Meni hermo noihin markan halpislatureihin mitkä toimii aina ihan randomilla.
                        Kävin sitten eilen kollaamassa Hyvinkään motonetistä Ctekin XS3600 tohon coupeen.
                        Paketissa tuli mukana vielä joku eyeview systeemi, missä on 3 lediä vilkuttamassa akun lataustarvetta.

                        Pitihän tuo ympätä heti sisätilapistokkeeseen ja tuntuu toimivan ihan hyvin.

                        Comment


                        • #72
                          Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                          Tais tuo laturi toimia itse T-haarana jos oikein muistan. JOhdot pitää hypyttää jos meinaat vain laturina sitä pitää etkä laita esim Defan kello-ohjainta siihen.

                          Siis ihan laturina meinasin pitää sitä. Saako kysyä mitä tarkotat tolla, että johdot pitää hypytyttää?

                          Comment


                          • #73
                            Joutuu laittaan molempaan karvaan johdon jotta saa pelaamaan. Kyl se kytkentäohjeissa näkyy kun lukee sen.

                            Comment


                            • #74
                              Onko kukaan itse asennellut Defan 1204 laturia ? Asentuuko ihan perustyökaluilla ja ohjeita lukemalla vai tarvitseeko erityisosaamista? Tarkoitus olisi laittaa moinen A6:n konehuoneeseen, mutta laturin sijoituspaikka on vielä hakusessa. Piuhatkin olisi pujoteltava siististi.

                              Comment


                              • #75
                                Minä en nyt ole ihan hokannut, miksi akkulaturi pitäisi asentaa? EIkös eberin ja webaston tarkoitus ole, ettei autoa tarvitse kytkeä sähköverkkoon. Esim. jos ei ole tolppapaikkaa käytettävissä. Jos taas auton kytkee tolppaan, niin miksei lämmitä moottoria ja sisätiloja sähköllä eikä kulutu turhaan polttoainetta tankista?

                                Oma ominaisuutensa (tai hölmöytensä) on tietysti, jos ajaa niin lyhyttä pätkää jatkuvasti ettei akku ehdi latautua. Siitä on varmasti hallaa akulle kuin myös moottorille yleensä..

                                Comment


                                • #76
                                  No minun tapauksessani käytössä on vain webasto ei lohkolämppäriä. Ja tosiaankin ajokilometrejä normi työpäivänä ei tule kuin n.10km, mutta lapset ja emäntä pitää saada lämpimässä autossa kyyditettyä. Enkä ihan huvikseni viitsi ajella ylimääräisiä, jotta akku latautuisi kunnolla. Eikös noi defan laturit ole nimenomaan tarkoitettu "minunlaiseen" käyttöön?

                                  Comment


                                  • #77
                                    Enpä usko että siinä mitään ihmeellistä on. Moottorinlämppärin panssarikaapeliin haara laturille tai uusi pistoke sekä johdot ohjeiden mukaan akkuun. Laitteen koko on sellainen, että kyllä se luulisi mahtuvan ilman ongelmia konehuoneeseen.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Vanha aihe näkyy olevan, mutta nostelen tämän silti kun aiheeseen liittyy ja en viitsi uutta avata.

                                      Nyt sitten tilttas B6:sta 95Ah akku kun webastoa pidin päällä..
                                      Ei ole siis akkulaturia ja huomenna ois käytävä ostamassa jokin vempe kaupasta kun pakko päästä ajamaan huomenna, eikä rahaa ole nyt ostaa mitään kallista ctekkiä eikä niitä täältä Iisalmesta varmaan löydykkään.

                                      Joten tekeekö tämmöisellä yhtään mitään? https://www.tokmanni.fi/autotarvikke...?openGroup=305

                                      Comment


                                      • #79
                                        Älylaturini lataa 14,9V ja sillä ei saa akkua täyteen. Akkutesti sanoo sellaisen älylatauksen jälkeen, että akku on tyhjä tai rikki. Exide 12/7:lla voisi saada akun täyteen, tai paljon täydemmäksi, mutta se maksaa puolet enemmän.

                                        Tyhjän akun täyteen varaamiseen paras laturi on ihan perinteinen akkulaturi, mikä maksaa pari kymppiä halpahallissa. Älylaturit on täyteen varaamisessa kelvottomia, mutta ylläpitolatauksessa ihan perusteltuja hankintoja. Oma auto jos seisoo pitempään ajamatta, niin laitan sen ylläpitolataukseen.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Samaa mieltä Jussin kanssa, kylmässä iso tyhjä autonakku, toivotonta puuhaa ladata pienellä alle 4A älylaturilla.
                                          Kaupasta vaan perinteinen iso laturi, silläkin saa ladata pitkään kylmää isoa akkua.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Mulla ei tuommonen älylaturi suostunu aamulla edes aloittamaan latausta. Kävin sitten äsken Tokmannilla ja 12A Einhellin laturi lähti mukaan, 40e. Ei ole turhaa elektroniikkaa häiritsemässä latausta :)

                                            Comment


                                            • #82
                                              Huomioikaahan sitten että kun sitä "häiritsevää elektroniikka" ei laurista löydy, niin akun saa melko helposti pilattua myös ylilatauksella. Voisin väittää, että enemmän akkuja on saatu pilattua perinteisillä vakiovitalatureilla, kuin sopivasti valituilla älylatureilla. Puhutaan siis nyt ihan oikeista älylatureista, EI halvimmista merkkiledeillä koristelluista "älylatureista".

                                              Ihan nyt omalla järjelläkin voi miettiä, kuinka tehokasta on ladata isoa tyhjää akkua kylmässä pikkulaturilla. Vähän sama kuin toteaisi puuterhapumpun olevan ihan surkea laite, kun sillä ei onnistu sammuttamaan palavaa teollisuushallia. Eli jos tarkoitus on ladata jäässä olevaa akkua niin, silloin pitää olla myös laturissa puhtia. Kun taas laturissa on puhtia niin latausta olisi hyvä valvoa, ettei vanhingossa keitä akkua.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Omassa älylaturissani ongelma on se, että se ei käytännössä lataa akkua. 4A riittäisi hyvin henkilöauton akun lataamiseen. Nyt tapahtuu niin, että jännite nousee noin 14,4V ja virta ei käytännössä kulje. Jos latausjännite olisi korkeampi, niin latausvirtaakin alkaisi siirtymään riittäviä määriä. Exiden laturille on ilmoitettu jännitteeksi 15,5V. Se voisi riittää akun kunnolliseen lataukseen. Se 7A latausvirta on enemmän sivuseikka tuossa. 4A riittäisi, jos sellaista mallia älylaturia olisi 15,5V latausjännitteellä.

                                                Joku saattaa muistaa, kun takaveto-Ladoja pidettiin varmoina käyntiin lähtijöinä. Yksi merkittävä syy siihen oli se, että kun saksalainen sen ajan tekniikka latasi reilu 13V, niin Lada puuskutti yli 15V kylmänä. Ladassa oli pakkasaamuisinkin akku täynnä, kun saksalaisessa se oli lähes tyhjä.
                                                Ei ole tuollakaan suunnalla tapahtunut merkittävää kehitystä 40 vuodessa. Saksalainen ottanut vähän takapakkia, tapojensa mukaan. :)

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
                                                  Huomioikaahan sitten että kun sitä "häiritsevää elektroniikka" ei laurista löydy, niin akun saa melko helposti pilattua myös ylilatauksella.
                                                  En oo autosähköalan ammattilainen, niin miksi se 90A auton oma laturi ei pilaa akkua ylilatauksella, mutta 12A (tai vaikka tehokkaampi 30A) Einhellissä on keittämisen vaara?

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Juuri siksi autoissakin on siirrytty näihin älykkäisiin latausjärjestelmiin, jotka käyttävät esim lämpötilakompensointeja yms.

                                                    Toinen iso juttu on, ettei autolla yleensä vahingossa ajeta useampaa päivää yhtäjaksoisesti putkeen. Useimmiten siis tuo akku tuhotaan unohtamalla se järeä peruslaturi vähän turhan pitkäksi aikaa paikoilleen.

                                                    Kolmas asia on se, että autossa ei jatkuvasti pusketa täyttä virtaa akkuun, sillä sähkölaitteet voivat haukata melko runsaan osan laturin tuotosta. Nykyautoissa moottorin käydessäkin joudutaan välillä ottamaan osa virrasta akusta, kun kulutus voi välillä olla hetkellisesti suurempaa, kuin laturin tuotto.

                                                    Esim. Joissain autoissa alkaa olemaan sisäpuhallusta avustamassa jopa 2kW PTC-lämmitimiä, jotka siis voivat haukata yksistään sen ~140A virtaa. Toki noissa malleissa on yleensä isommat laturitkin, mutta saatta siellä ola samaan aikaan vaikka mitä muutakin sähkölaitetta päällä.

                                                    Periaatteessahan lyijyakun lataaminen on hyvinkin yksinkertaista. Akkuun kytketään korkeampi jännite, kuin napojen välillä on ja akku alkaa varautua. Asia kuitenkin monimutkaistuu, kun aletaan huomioida akun kapasiteetti, akun lämpötila, lataamiseen käytettävissä oleva aika, vaatimus akun eliniälle, yms.

                                                    Ja ihan kokemuksesta voin kertoa, että 0.5A laturi jo jaksaa keittää 60Ah akun. Se vain vaatii melko paljon aikaa. Kyseisessä tapauksessa akulla oli "DIY älylaturi" (eli 0.5A laturista ja kellokytkin). Ilmeisesti kellokytkin oli jossain välissä jumittanut ja keväällä akku olikin sitten entinen.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
                                                      En oo autosähköalan ammattilainen, niin miksi se 90A auton oma laturi ei pilaa akkua ylilatauksella, mutta 12A (tai vaikka tehokkaampi 30A) Einhellissä on keittämisen vaara?
                                                      Einhellin latausjännite on korkeampi. Jos sen 90A laturin latausjännite nostetaan 15,5 volttiin, niin alkaisi porina käymään jossain vaiheessa. Einhellin latausjännite on noin korkea siitä syystä, että sillä saadaan akku ladattua täyteen.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mulla on tuommoinen Exide 7/12 ja hyvin täyttää akun.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Laitoin C4 avantiin Defan SmartCharge 4A:n viikko sitten, ainaskin lähti iloisesti *37 pakkasessa, kun 20min oli vebasto päällä ennen starttia

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Jos ongelma on siinä, että älylaturi ei lataa tyhjää akkua, niin ostaa perinteisen laturin, lataa sillä muutaman tunnin ja käy sitten vaihtamassa älylaturin. Jos akku on käyttöautossa kiinni, niin ei se sinne päiväkausiksi unohdu. Yön yli olen pitänyt omassa autossa perinteistä peltikuorista laturia kiinni ja aamulla latausvirta on noin nolla ampeeria vaikka alkuun lataisikin 4-6 A virralla.

                                                            Vanhemmasta, papan perintölaturista mittasin latausjännitteeksi 15,9 volttia. Tämä laturi tosin ei ole enää käytössä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              mulla on se c-tekin järein laturi, siitä löytyy virtalähde moodi millä saa pakkosyötettyä virtaa vaikka tyhjään akkuun ilman älyä hetken aikaa jonka jälkeen voi laittaa lataus moodiin ja jättää latautumaan, tosin en ole koskaan kokeillut siihen tarkoitukseen mutta uskoisin toimivan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X