Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suosittelen: Defan akkulaturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
    4A riittäisi, jos sellaista mallia älylaturia olisi 15,5V latausjännitteellä.
    CTEK:n Polar-malli löytyy hyllystä ja mielenkiinnosta tarkistin ohjeesta latausarvoja. Recond-moodissa lataa 1,5A jännitteen ollessa korkeintaan 15,8V. Vielä en ole ehtinyt kertaakaan käyttämään, joten kokemusta toimivuudesta ei ole. Normaali lataus 5A ja 14,4V tai 15,0V moodista riippuen. Voisi tuo Recond siis olla ihan hyvä kokeilu näin kovien pakkasten aikaan? Vai tyssääkö toimivuus jo tuohon normilatauksen pienempään jännitteeseen?

    Comment


    • #92
      Hyppääkö laturi siitä Recond-moodissa itse kuinka pian pois? Jos se on vain jokin lyhyehkö välivaihe, niin ei tuolla 1,5 ampeerin virralla ihmeitä kerkiä tapahtumaan. Mutta jos se tunkee tuota virtaa loppuun asti, niin kyllähän sen akun on lopulta täytyttävä.

      Luottaisin akun täyteen lataamisessa kuitenkin perinteisiin peltilaatikoihin. Ne ei kysele tai tunnustele, ne vaan lataa. :)

      Comment


      • #93
        15.5V latausjännite tarvitaan vain jos akku yritetään varata täyteen asti kovassa pakkasessa. Kesäkelillä tuollaisen laturin kanssa pitää latailla vain lyhyitä aikoja, tai sitten pitää lisäillä akkuvettä säännöllisesti.

        Älylatureista löytyy kyllä malleja, jotka tarvittaessa puskevat noita korkeampia latausjännitteitä. Tuolloin kyseessä on lämpötilakompensoinnilla varustettu älylaturi. Normaaliolosuhteiss nuokin lataavat alemmalla jännitteellä.

        Käytännössä jo 13.5 V ylittävällä latausjänniteellä olisi syytä valvoa akun lämpötilaa ja nestetasoja, jos lataus suoritetaan lämpimässä. Lataamalla korkealla jännitteellä akku saadaan nopeasti maksimaaliseen varaukseen, mutta jatkuvasti tuolla tavalla lataaminen lyhentää akun elinikää. Älylaturi jättävät akun nimenomaan hieman vajaaksii, jottei akun elinikää turhaan lyhennetä. Jos taas älylaturista puuttu lämpötilakompnesointi, sitä ei ole suunniteltukaan käytettäväksi kylmälle akulle.

        Edit. Tyhmä laturi + älykäs käyttäjä on varmasti parempi kuin halvimmat älylaturit. Tyhmä laturi + tyhmä käyttäjä taas on käytännössä vaarallisin yhdistelmä. Alylaturi + tyhmä/älykäs käyttäjä ei yleensä saa suurta tuhoa aikaan.

        Comment


        • #94
          Kyllä! Itse kirjoitan mm. sillä ajatuksella, että kun viikkoja seuraa akkumonitorista älylaturin latausta ja näkee, että älylaturi vaan tuhnaa ja tuhnaa sen akun kanssa ja hommasta ei valmista tule. Useamman kerran olen käynyt tarkistamassa, että onko laturi edes päällä ja onhan se pääsääntöisesti ollut. Jos ei ole akkumonitoria tuijotettavana ja muutenkaan hommaan mitään tuntumaa, niin onhan älylaturi varmatoiminen. Sillä ei voi onnistua kovin hyvin, mutta epäonnistuminenkin on käytännössä mahdotonta.

          Perinteisen laturin kanssa on tosiaan hyvä huomioida, että silloin pitää latausta valvoa ihan eri tavalla ja lataus täytyy lopettaa oikeaan aikaan. Myöskin laturin johtojen kanssa on syytä olla tarkkana, että ne kytketään ja irroitetaan oikeassa järjestyksessä.

          Viiden asteen pakkasessa voi ymmärtääkseni jo aika huolettomasti latailla 15,5 voltin jännitteellä. En kutsuisi sitä vielä kovaksi pakkaseksi. Normaali talvikeli.

          Comment


          • #95
            Ainakaan 4F:ssä akun paikallaan lataaminen ei onnistu kunnolla kuin korjaamovirtalähteellä.

            Pelkkä keskuslukon avaus purkaa akkua 10A nopeudella. Jolloin muutaman amppeerin pikkulatureiden teho ei riitä edes purkuvirroille. Toinen ongelma on, että laturit eivät osaa huomioida autoon hukkuvaa virtamäärää. Autoon hukkuva virta estää latausjännitteen nousemisen.

            Ainoa luotettava tapa akun varauksen toteamiseen on ominaispainomittari.
            älylatureilla olen päässyt parhaimmillaan 50% varaukseen ja perinteisellä vakioteho laturilla 80% varaukseen. Kun latausta on on yritetty paikallaan autossa.

            Jos pikkulatureilla joutuu kikkailemaan, vähintään toinen akunkenkä irti, tai parasta on viedä akku sisälle lämpimään lataukseen.

            Lyijyakku kestää hyvin latauksen 15.7V napajännitteesen, kun taso saavutetaan, niin lataus katkaistaan ja akku on varmuudella täysi. Kun taas vajaa varauksessa oloa lyijyakku ei kestä.

            Jos napajännitettä ei saa nousemaan, niin se kertoo siitä, että joku kenno vuotaa läpi ja akku alkaa olla vaihtokunnossa.

            Comment


            • #96
              Sopiva lämpötilakompensointi pitäisi valita ladattavan akun mukaan. Itse olen pääasiallisesti nähnyt akun spekseissä arvoja luokassa 0.02 V/C. Jos normaaliolosuhteiden latausjännitteenä käytetään 14.5V, niin 5 asteen pakkasessa olis vasta n. 15V. Tuo 15.5V olisi samalla kaavalla tarpeelinen vasta -30C pakkasissa. Akun latauksen kannalta pikku pakkaset eivät ole "normikeli", vaikka karski mies sen hyvin kestääkin.

              Jussi on sen verran kiireinen kaveri, että akku pitää saada heti täyteen. Tuollon tuo 15.5V tomii "pikalatauksessa", mutta tosiaan pitää sisällä riskin akun keittämisestä. (Toki en tiedä mitä akkuja Jussi lataille. Joillain akuilla suositeltu lämpötilakompensointi voi olla jotain ihan muuta kuin tuo 0.02V/C, joten tuo tuo 15.5V lataus voi olla ihan aiheellinenkin.)

              Kannataa myös huomioida, että normaalikäytössä akkua ei välttämättä edes tarvitse yrittää ladata aivan täyteen asti. Useimmat akkutyypit pystyvät tarjoamaan lähes saman oikosulkuvirran 90% ja 100% varauksella, joten esim. normaaliin auton käynnistämiseen tuolla ei juurikaan ole merkitystä.

              Edit. Kyllä ainakin itsellä pikku Ctek on pystynyt lataamaan 105Ah AGM akun paikallaan 4F:ssä sellaiseen tasoon, että käynnistäessä ei pysyt kertomaan että akussa olisi mitään vajausta.

              PS. En ole tähän päivään menessä nähnyt yhdenkään akkuvalmistajan suosittelevan yli 15V latausjännitteitä, jos lämpötilakompensointia ei huomioida. Lyijyakku kestää kyllä hetkellisesti tuo n 15.7V latausjäitteen, mutta ei se kyllä suositeltava lataus ole.
              Viimeksi muokannut elexter; 10.1.2016, 10:02.

              Comment


                #97
                Keskuslukon avaus taitaa kestää ~1 sekunnin verran jolloin sen osuus akun virrankulutuksesta ei paljon paina. Aivan samaan tapaan kun startatessa vaaditaan hetkellisesti monta sataa ampeeria mutta tarve on vain parin sekunnin ajan jolloin tavallinen 60Ah akku riittää siihen hommaan täyteen ladattuna kymmeniä kertoja peräjälkeen.

                Urssin akku on vähän turhan pieni webastoa käytellessä. Siinä onkin ollut juuri joku kingkongin halvin 30€ ylläpitolaturi puolikiinteästi takapenkin alla. Latausvirta 1A. Ei kuulosta kovin tehokkaalta mutta luulen että isompi merkitys on sillä että akussa tapahtuu koko ajan jotain ja lähtee helpommin ottamaan isoa latausta vastaan heti kun moottori käynnistyy. Toisin sanoen, empiirisesti testattu sen verran ettei ole viiteen vuoteen jäänyt kertaakaan aamulla käynnistymättä kun on tuota ylläpitolaturia pitänyt kiinni.

                Toisekseen, mitä tarkoittaa kun puhutaan akun iän heikkenemisestä vääränlaisella latauksella? Noin ihan konkreettisesti. Nykyakut kestävät kokemuksen mukaan pätkäajoa bensalämmittimen kanssa koko ajan rääkäten noin 4-5 vuotta. 68Ah akku maksoi eilen ~100€. Jos akun osuus autoilun kustannuksista on 20-25€ vuodessa niin en murehtisi akun iän heikkenemisestä. Vaikka "väärin" ladaten kestoikä putoaisi puoleen niin halpaahan se silti on muihin kustannuksiin verraten jos sillä säästyy päänvaivalta ja lataa vaan niin kuin tarve on eikä tarvi stressata asiasta. Joskus käytännön hyöty menee pitkän aikavälin optimoinnin edelle.

                Comment


                • #98
                  Se 10A on ihan käytännössä mitattu arvo 4F:stä.
                  Samalla aktivoituu väylä, navi, valoja, ilmastointi, ym.
                  Siellä on pidempiaikaisia purkuja päällä, ja niin kauan kun latausta on päällä, niin kaikki kulutukset eivät osaa sammua.

                  Tällä hetkellä omassa autossa audin orkkisakku, joka käy 11 ikävuotta. Lupaan kertoa kun se hajoaa.

                  Comment


                    #99
                    Mulla yhteen autoon tuli ihan tilanahtauden takia semmonen patentti, että eberin letkut meni akun kahta sivua pitkin ja näin ollen lämmittivät akkua. Mä käytin todella paljon tuota lämmitintä ja ajoin 6-8km työmatkaa. Akku oli tikissä tuollakin käytöllä pari vuotta (ja luultavasti pidempäänkin). Veikkaan, että akun lämmityksellä oli ihan positiivinen vaikutus sen latautumiseen.

                    Comment


                      Ohuesti aiheeseen liittyen, ostin viime vuonna Tokmannilla niiden Auto+ merkkisen "älylaturin", tais maksaa jotain 25e. Kaverin Opelista (hopsis huom, se sun edellinen jonka aion pitää lähipiirissä, luottokampe!) oli akku mennyt pakkasilla mykäksi ja aloin lataamaan sitä niin laturi päällä muutaman sekunnin ja sammui ikuisesti.

                      Avasin laturin ja ilmeisesti piirikortille tinattu lasisulakse kärvähtänyt, ei ole perustaunon vaihdettavissa. Kertakäyttökamaa. Viestin sisältö: ei kannata kylmää tyhjentynyttä akkua edes näillä älylatureilla kokeilla

                      Comment


                      • Kyllä se 4F osaa pistää systeemit lepotilaan vaikka laturi olisikin kiinni (Ja tämäkin on ihan käytännössä testattu.) Jos auto ei laturin ollessa kytkettynä mene lepotilaan on järjestelmässä jotain vikaa (jokin anturi rikki tms.)

                        Noiden nykyautojen mittailu on melko haastavaa, esim oven avaaminen saattaa herättää joitain järjestelmiä. Oikea lepotilan mittaus pitäisi tehdä niin, että mittarit jätetään logittamaan tietoja, ja jätetään auto "normaaliin säilytykseen". Tulokset sitten katsotaan jälkeenpäin, ilman että käydään herättelemässä autoa välillä.

                        Comment


                        • Täällä ei ole ainakaan saatu autoa 4F nukkumaan samaan aikaan laturin kanssa.
                          Seurauksena akun latauksen epäonnistuminen.
                          Jos joku on saanut akun ominaispainot ylös pikkulaturilla, niin saa ilmottautua.

                          Mutta se on huomattu ja mitattu, että akun varauksen ollessa alle 50% auto jättää 0,5A purkuja päälle, mikä edellyttää jokapäiväistä ajoa, tai auto jättää ruutuun.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti

                            --Jussi on sen verran kiireinen kaveri, että akku pitää saada heti täyteen. Tuollon tuo 15.5V tomii "pikalatauksessa", mutta tosiaan pitää sisällä riskin akun keittämisestä. (Toki en tiedä mitä akkuja Jussi lataille. Joillain akuilla suositeltu lämpötilakompensointi voi olla jotain ihan muuta kuin tuo 0.02V/C, joten tuo tuo 15.5V lataus voi olla ihan aiheellinenkin.)
                            --
                            Ihan perinteisiä lyijyakkuja latailen kokoluokassa henkilöautot ja pienet dieselit.

                            Minulla on sellainen venäläinen starttikone/laturi. Se on alkanut vanhemmiten työntämään aika hurjia jännitteitä. Muistaakseni jotain reilu 18 volttiakin. Traktorin akkuja olen sillä kiusannut ja on hämmentävää miten hyvässä vedossa akut ovat edelleen. Tuntuu olevan niiden pitkän iän salaisuus juuri se, että niitä kiehutetaan ja iskuladataan tuolla venäläisellä hyvin vaarallisen oloisella peltilaatikolla. Tämä ei oikeastaan muuten liity enää aiheeseen muuta kuin siltä osin, että taitaa lyijyakuille olla pahinta myrkkyä kuitenkin se, jos ne ei ikinä varaudu kunnolla. :)

                            Comment


                              paljon on maksimijännite mitä lämpöiselle akulle voi laturin antaa syöttää ?Entä jäätyneelle ?

                              Comment


                              • Masinisti-foorumilla oli tällainen taulukko.
                                12 voltin lyijy-akulle...
                                Akun lämpötila (°C) vs latausjännite (V)
                                -20 -> 16.02-16.56
                                -10 -> 15.66-16.2
                                0 -> 15.3-15.9
                                10 -> 14.94-15.54
                                20 -> 14.58-15.18
                                25 -> 14.40-15.00
                                30 -> 14.22-14.82
                                40 -> 13.86-14.46
                                50 -> 13.5-14.10
                                Perässä oli linkki http://www.jgdarden.com/batteryfaq/SoC.xls, jota itse en saa auki. Laitan tuonkin, jos jotain kiinnostaa.

                                Comment


                                • Oma empiirinen koe viikonlopulta: VW Corradossa oleva 70Ah AGM Bosch jota tuli kuluteltua tyhjän suuntaa tallissa auton ropailun aikana (radio päällä ja paljon sähköisen lisävesipumpun testailua). Ropailujen jälkeen akun lepojännitteeksi tuli mitattua 12.21V, eli n. 60% varaustila Tässä vaiheessa Ctek 3.6 MXS kiinni, ja lataus normiohjelmalle. Lataus aloitettiin Lauantai aamupäivällä. Tallin lämpötila +16C.

                                  Maanataina aamuna laturi irti. N. tunti tuli vielä puuhailtua auton kanssa ja seurailtua, mihin akun jännite tasaantuu. Lepojännitteeksi jäi lopulta 12.71, joka käytännössä vastaa 100% varausta. Eli kyllä edeellen väitän että älylaturikin lataa akun täyteen asti. Pulssituksen vuoksi ylläpitotilassa akku voi tosin olla mitä tahansa 95%-100% välillä riippuen missä kohtaa akku irroitetaan laturista.

                                  Tuohon Jussin postaamaan taulukkoon: Se on jollekin tietylle akulle tehty taulukko. Sopivat lämpötiulakompensoinnin arvot pitäisi valita juuri kyseisen akun speksien mukaan. Kaikilta isoilta akkuvalmistajalta kyllä löytyy ohjeet, millaisia lämpötilakompensointeja heidän akuillaan tulisi käyttää. Ylläpitolatureissa kompensointi pidetään yleensä ns. turvallisella puolella.Jos esim. AGM akkua latailet tuon edellämainitun taulukon jännitteillä, on lopputulos todennäköisesti pilalla oleva akku. AGM nimittäin kestää todella huonosti ylilatausta, koska lasikuituun imeytetty neste ei pääse kiertämään samaan tapaan kuin perinteisessä akussa (lämpö ei tasaannu AGM akussa yhtä hyvin).

                                  Sama asia koskee jäätynyttä akkua. Neste ei pääse vapaasti kiertämään akun kenoilla, jolloin jäätyneen akun lataus usein tuhoaa akun. Vähän sama kuin yrittäisi jäätynyttä jäähdytysnestettä sulatella konetta käyttämällä -> melko todennäköinen lopputulos on vähintään palanut kansipahvi, koska jäähdytysneste kuumenee kannessa, mutta ei kierrä muualla.
                                  Viimeksi muokannut elexter; 12.1.2016, 08:15. Perustelu: Auton malli lisätty, ettei sekoiteta aiempaan pohdintaan 4F:stä

                                  Comment


                                    Mitähän tuollainen Defan 1204 laturi tykkää jos se kytkettynä päälle moottorin käydessä?

                                    Comment


                                      Laturi vaihtaa toiseen lataustilaan/lopettaa lataamisen. Ei ainakaan minulla ole kimpaantunut käynnissä olevasta autosta.

                                      Comment


                                      • Teoriaa:
                                        Latausjännitteen säätämisessä tarvitsee tietää mikä lataustapa on kyseessä.
                                        1. vakiojännitelatus, sama latausjännite akun navoissa jatkuvasti. käyteään autoissa.
                                        Yleensä 14,4-14,7V hyvä, talvella alle 14,0V latausjännitteellä auto tulee takaisin korjaamolle..

                                        2. vakioteholataus, käytetään perinteisissä akkulatureissa. latauksen alussa vähemmän jännitettä ja paljon virtaa, latauksen lopussa isompi jännite ja vähemmän virtaa. Lyijyakun loppujännite siellä 15,7V. Tätä latausta ei voi kokoaikaa pitää akussa kiinni.

                                        3. useampi vaiheinen lataus, 3- tai 5- vaihetta ym. ylläpitoa.
                                        Enismmäisessä vaiheessa ladataan vakioviralla, (se mitä laturista irtoaa)
                                        toisessa vaiheessa kun haluttu jännitetaso on saatuvettu niin jatketaan vakiojännitteellä.
                                        kolmannessa vaiheessa kun latausvirta laskenut riittävän alas, niin jatketaan ylläpito jännitteellä.

                                        Tyhjentynyttä akkua voi yrittää pelastaa laittamalla rinnalle toisen täysinäisen akun ja sitten pienellä vakioteholaturilla latausta.
                                        Sitten kun yksin kenno on tilassa, ettei ota virtaa vastaan, niin akku on pilalla.

                                        Comment


                                          Eilen yltiöpäisen webaston käytön ja pätkäajon syystä luultavasti akku pääsi tyhjäksi. Kolme tuntia defan 4a laturin latauksella käyntiin kuin kesällä. Toki siinä on säteilylämmitin saman piuhan päässä.
                                          Kyllä siis tuntuu pelaavan. 4a lataus ei vaan riitä parin tunnin lämmityssykleillä, jos webastoa huruuttaa liian usein.
                                          Ei välitä starttailuista. Usein on auto käynnissä, webasto päällä ja roikka seinässä.

                                          Comment


                                            Onko kellään näkemystä on seuraavanlaisesta tapauksesta. Autossa polttoainelämmitin sekä Defan MultiCharger 1204 akkulaturi joka on kytketty lämmitystolppaan jossa 2h lämmitysaika kellolla. Onko hyötyä tai haittaa että ajastaako akun latausajan päällekkäin polttoainelämmittimen käytön kanssa vai ajoittaako ne erikseen?
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Päällekkäin, niin on parempi lataus startatessa?
                                              Jos akkua kuormitetaan ylläpitolatauksessa niin että jännite laskee
                                              alle 13V, laturi siirtyy automaattisesti teholataus tilaan (boost mode).
                                              Eli ei se akun kuormittaminen ainakaan laturia haittaa.

                                              Comment


                                                Unohtui tuosta ensimmäisestä että varmaan tuo 4A laturi on niin pieni, että lämmittäessä laitteet ottaa lähes saman verran virtaa ainakin alkuvaiheessa. Ehkäpä nuo olisi fiksuinta laittaa samaan aikaan päälle.

                                                Comment


                                                  Mulla on usein piuhan päässä ja pistän webaston kaukarilla päälle. Ei se 4A defa riitä tosin korvaamaan sitä Webaston virransyöntiä, mutta auttaa edes vähän.

                                                  Ja samalla sisätilat lämpee webaston ja sisätilalämppärin avustuksella.

                                                  Comment


                                                  • 2v vanha akku oireilu jätti mm.sisävalot pimeäksi kun meni autoon,akkuliikkeeseen mittaukseen ja tulos oli 11.7a eli akku lähes tyhjä, mutta muuten kunnossa, eeberin käyttö ja lyhyt työmatka,defan ylläpitolaturi 4a asennettu, mutta latausajat vissiin liian lyhyet n. 10h, nyt kun auto sai olla katoksessa niin n. 36h ja akku täynnä 12.8a.

                                                    Comment


                                                    • Kellään kokemuksia tästä? http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5706/...a-450020460785

                                                      Nyt tarviis webaston kaveriksi latausta. Ei jaksais tuommosta peltipurkkista akkulaturia viritellä joka kerta kun laittaa webastoa tulille.

                                                      Comment


                                                        Mulla on tuo käytössä. Ei tähän menessä mitään pahaa sanottavaa.

                                                        Comment


                                                        • Mulla on toi Defan 4A-laturi ollut pari viikkoa, ei pahaa sanottavaa.

                                                          Comment


                                                          • Itse pistin rahaks ja tilasin 10A laturin eberin kaveriksi :)

                                                            Comment


                                                            • Kehutaan nyt tännekin tämä tuote varsinkin 10a laturin kanssa ja polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttäjille ehdoton lisävaruste.http://www.motonet.fi/fi/tuote/45508...h-12-V-akuille

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X