Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akun kaapelit oikosulussa kun virrat laittaa päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akun kaapelit oikosulussa kun virrat laittaa päälle

    Transporter teki tuossa temput, kun vaimon piti viedä poika futisharkkoihin.

    Naks naks sanoi, tyhjä akku. Vaan eipä ole.

    Aikani siinä mittailin, kunnes viimeisenä pyysin vaimoa kokeilemaan starttausta samalla kun mittailen/kuulostelen konehuoneen puolella.

    Kun virrat laittaa päälle ja kokeilee starttausta (startti ei siis kuitenkaan pyöri), niin starttauksen jälkeen akku alkaa porisemaan. Kun virrat kääntää pois, loppuu porina.
    Pelkkä virtojen uudelleen päälle kääntäminen ei aiheuta porinoita mutta starttaus taas kylläkin.

    Irroitin sitten pluskengän ja avain käännettiin virrat päälle-asentoon.
    Kaapelit on silloin oikosulussa.

    Voiko laturi mennä oikoseen?

    Kaiken kruunaa se, että meni vaihteeksi itsellä selkä eilen romuksi.
    Starttia on turha kuvitella kaivavansa irti, korkeintaan virtalukon pohjan pystyy ehkä vaihtamaan.

    Tää sopis siihen että ottaa päähän topicciin...
    Viimeksi muokannut A6tonen; 18.5.2009, 18:55.

    #2
    Ihan vaan villinä veikkauksena, jos akkua porisuttavia virtoja kiertelee virtalukon pohjan kautta, niin luulisi, että sisällä autossa olisi "hassu haju" ts. savua/käryä havaittavissa.

    Comment


    • #3
      Lisää villiä veikkausta, eli akku on tullut tiensä päähän, eli on oikosessa, vaikka näyttääkin olevansa täynnä ja valotkin palaa ja näyttää olevan kunnossa...
      Kun ei sen porista pitäisi kun ei ole porista vaikka ulkopuolelta olisikin oikosessa, ainakin navat jo kuumenisi ja kaapelitkin....

      Comment


      • #4
        Startti voi tehdä täysoikosen mutta kyllä se akkukin on hyvä samassa lajissa.
        Mikäli vika startissa, jotain syttyy tuleen aika pian kaapelien paistuessa. Jos vika akussa, kohta se hyppää....

        Comment


        • #5
          Siis vika ei ole akussa. Mainitsin tuossa, että mittasin oikosulun plusnavan ollessa irroitettuna.

          Kävin vielä mittaamassa uudelleen molemmat navat irti ja avain ON-asennossa kaapelit on oikosessa.

          Rykäsin siinä aikaisemmin illalla apukaapeleilla auton käyntiin ja kävin ajamassakin.
          Varmasti 15min auto oli käynnissä ongelmitta, kaikki pelas kuten pitikin ja mitään käryäkään ei missään ollut. Dieseliä lukuun ottamatta ;)

          Vai olenko tässä jotenkin erityisen tyhmä taas, tulee sellainen olo että näin sen kuuluukin olla :)

          Ja tarkoitukseni oli nimenomaan kysyä ekassa viestissä startin oikosulusta, ei laturin... Lääkitys on vahva mutta pitää tarkistaa sitäkin silti.
          Viimeksi muokannut A6tonen; 18.5.2009, 20:17.

          Comment


          • #6
            Jos laturi olisi oikosessa olisi oikosulku jo poistunut savuna ilmaan, eikä siihen vaikuta virtalukko koska laturin päävirtajohto menee suoraan akkuplussaan.
            Veikkaan että startin hiilille menevä kaapeli kuumentunut ja eriste sulanut ja nyt ottaa kuoreen josta oikosulku startatessa.

            Comment


            • #7
              Siis kaapelit akusta irti, virta avaimesta päälle ja oikosulku kuuluu ohjelmaan koska kaikki kuluttajat jotka kytkeytyvät virtalukosta aiheuttavat ns. oikosulun jonkinasteisella kuormalla. Ampereissa mitattunakin useamman yksikön verran ihan helposti.
              Jos apuvirralla eli kaapeleilla herää niin oma akku on se vainaja edellä veikatun mukaisesti.
              Jos oikosulku olisi jossain muualla kuin akussa niin vahva että se akkua kiehuttaa, olisi akkukaapeleilla voinut grillata iltapalaa

              Comment


              • #8
                Jeps, eli akkukauppaan.

                Onpa nyt viisas olo... :D Noh, hyvä että edes aloin miettiä että ehkä se kuuluukin olla näin.

                Tulee muuten tosta porinasta sellainen olo, että tekee mieli viedä oma naama äkkiä jonnekin kauas siitä. Tiedä sitten miten herkästi akku yleensä voi mosahtaa.

                Mutta katsotaan huomenna, jos saan jonkun nostamaan akun pois ja paikalleen.

                Comment


                • #9
                  Tavallinen mittari ei välttämättä näytä oikein pieniä vastuksia eli, jos oletetaan virtalukkoa kääntäessä menevän esim. 40A päällee, saadaan kuormitukseksi 0,3 ohmia . Ei siis ole oikosulussa, vaikka pientä vastusta näyttääkin. Mulla kerran akku porisi noin, silloin akun sisällä oli kontakti huono.

                  Comment


                  • #10
                    Sattui Mersun talvella huonoksi todettu akku olemaan ilman lataustakin vielä siinä kondiksessa, että se heitettiin paikalleen ja auto käy sekä kukkuu :)

                    Pääs pahan kerran suistamaan mut raiteiltaan tuo oikosulkumittaus mutta onneks Ollilla ja Pendellä oli järki päässä.

                    Comment


                      #11
                      Joskus kenno-oikosulku voi ilmaantua noin ja nopeasti. Helteet tulossa :)

                      Onneksi et joutunut konehuoneen vesipesuun. Eli akku ei räjähtänyt.

                      Comment

                      Working...
                      X