Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 akku lopahti toistamiseen - vika löytyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Nyt on vika selvitetty seuraavasti:

    Nostin oikean etukulman ilmaan ja purin pyöräkotelosta johtoliitoksen. Se ei näyttänyt erityisemmän hapettuneelta, koska edellisen kerran olen putsannut sen talvella.
    Seuraavaksi laitoin ampeerimittarin 10A asennossa johtoliitoksen yli mitatakseni siitä kulkevan virran. - Valitettavasti tämä toimenpide höyrysti yleismittarin sulakkeen...
    Kaivoin arkistojen kätköistä Bilteman yleismittarin, jonka ihmeekseni havaitsin toimivan vielä 10 vuoden käyttämättömyyden jälkeenkin. :)
    Niinpä kytkin ko. mittarin akun miinusnavan ja maajohtimen väliin, jonka jälkeen mittasin virran johtoliitos avoimena. - Mittauksen tulos oli 0,59A, eli täysin sama kuin etupyöräkotelon johtoliitos kiinnitettynä.

    Seuraavaksi keskityin takakontissa olevan 200A:n sulakeliitoksen tutkintaan (ks. kuva 1.).
    Kun irrotin jälkimmäisen johtimen (kuvassa ylempi, päästään punaisella kutistesukalla suojattu, musta noin 5mm paksu johdin), putosi virrankulutus nollaan. Näin sain mielestäni varmistettua sen, että vika ei ole laturin päässä, esimerkiksi viallisessa diodissa.

    Tämän jälkeen aloin muistelemaan, että oikean takaoven mikrokytkimessä on jotakin vikaa, sillä oven ollessa auki vilkkuu takakattovalo noin sekunnin sykleissä.
    Kun avasin takaoven, havaitsin oikeanpuoleisen takakartanlukuvalon palavan. Sammutin valon, jolloin virrankulutus putosi 0,23 ampeeriin. Noin viiden minuutin kuluttua virrankulutus tipahti 0,03 ampeeriin.

    Kasatessani takakontin verhoiluja, havaitsin yhden ohuen ruskean johtimen olevan irrallaan oikeanpuoleisen takavalon juuressa (ks. kuva 2.). - Osaako kukaan sanoa, mikä johdin on kyseessä?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 6.8.2014, 07:02.

    Comment


    • #32
      Allekirjoittaneella myös ongelmia A8:n lepovirtakulutuksessa.
      Vika löytyi mittaamalla akun kaapelin ja akun plus navan väliin laitetulla virtamittarilla - sitten vaan sulakkeita yksitellen irti.
      Syyllinen näyttäisi olevan kattoluukku - kuluttaa jostain syystä 0,2 amppeeria koko ajan vaikka auto lukittuna jne.

      KYSYMYS KUULUU: - Eihän kattoluukulle ja/tai ikkunoille kuuluisi mennä virtaa ollenkaan jos autosta avaimet taskussa ja hälytin päällä? Vai toimiiko teillä kattoluukku ja sähkölasit kun avaimet ei ole virtalukossa?

      Epäilen että rele jonka kuuluisi katkaista virrat sekä kattoluukulta että sähkölaseilta on särki (kärjet hitsanneet kiinni). Osaatteko sanoa missä kyseinen rele sijaitsee?!!

      Comment


        #33
        Omassani ei ole kattoluukkua, mutta ikkunat toimivat hetken senkin jälkeen, kun virrat on katkaistu. Muutaman minuutin kuluttua virtojen katkaisusta auto "käy nukkumaan", jolloin ikkunat lakkaavat toimimasta ilman virtojen uudelleenkytkentää. - Kannattaa siis seurata virrankulutuksen muutoksia ainakin 10-20 minuuttia, ennen kuin lopullinen lepokulutus on saavutettu.

        Ainakin osa releistä löytyy apukuskin jalkatilasta, kun poistat ensin lattiamaton ja avaat sen jälkeen paljastuvan, neljällä ruuvilla kiinnitetyn kuitulevy-kannen. Valitettavasti en osaa neuvoa tarkemmin, mikä releistä mahdollisesti liittyy kattoluukkuun, tai onko se edes sijoitettu tuonne.

        Comment


        • #34
          Kyllä nuo releet tuolta löytyy. En vaan tiedä mikä noista releistä katkaisee virrat kabiinin puolelta (kattoluukulta ja ikkunoilta).
          Ei viitsisi kaikkia noita releitäkään auki repiä...

          Comment


            #35
            Audi S8 D2 stereot syö akun tyhjäksi

            Mulla on sama akun tyhjenemisongelma S8 D2:ssa. Baut 5 päivässä kuluttaa täyden akun tyhjäksi jos ei ajele. Akku ja laturi on uusittu vuosi sitten. Lepokulutus sahailee välillä 2A-4A. Ongelma paikallistui sulakkaita nyppimällä. Takakontin sulakkeen 3A (Radio / loudspeaker) irrottamalla putoo lepokulutus 0,07A-0,12A joka lie normaalia?


            Mankka on Bosen alkuperäinen navigaattorilla eikä mitään rävellyksiä pitäisi olla edellistenkään omistajien jäljiltä. Digi-boksin irrotinkin jo aiemmin, mutta sillä ei ollut vaikutusta.


            Olisiko kenelläkään vinkkejä miten kannattaisi lähteä jäljittämään vikaa tarkemmin?

            Comment


            • #36
              Kiitos viesteistä. Nuo virtaongelmat ovat A8 D2-96 minuakin vaivanneet. Muutaman päivän pätkäajojen
              jälkeen akku taas tyhjeni 2 vuorokaudessa. On aika jännä, että ekana huomaat virran vähyyden siitä,
              että avaimen kaukosäädin ei toimi ja että kattoluukku (läppäosuus) avautuu omia aikojaan. Omani A8
              on ollut minulla 12 vuotta ja on kuulemma joku sport-versio. Onko musta maski ja jäykempi jousitus ja
              Recaron nahkasisustus ja sport-ratti jokin todistus siitä? Paljonko 100 Ah:n akussa pitäisi olla käynnistysvirtaa, riittääkö 700 A. Voisin kyllä jo luopuakin tuosta pelistä nuorempien harrastukseksi.

              Comment

              Working...
              X