Nyt on vika selvitetty seuraavasti:
Nostin oikean etukulman ilmaan ja purin pyöräkotelosta johtoliitoksen. Se ei näyttänyt erityisemmän hapettuneelta, koska edellisen kerran olen putsannut sen talvella.
Seuraavaksi laitoin ampeerimittarin 10A asennossa johtoliitoksen yli mitatakseni siitä kulkevan virran. - Valitettavasti tämä toimenpide höyrysti yleismittarin sulakkeen...
Kaivoin arkistojen kätköistä Bilteman yleismittarin, jonka ihmeekseni havaitsin toimivan vielä 10 vuoden käyttämättömyyden jälkeenkin. :)
Niinpä kytkin ko. mittarin akun miinusnavan ja maajohtimen väliin, jonka jälkeen mittasin virran johtoliitos avoimena. - Mittauksen tulos oli 0,59A, eli täysin sama kuin etupyöräkotelon johtoliitos kiinnitettynä.
Seuraavaksi keskityin takakontissa olevan 200A:n sulakeliitoksen tutkintaan (ks. kuva 1.).
Kun irrotin jälkimmäisen johtimen (kuvassa ylempi, päästään punaisella kutistesukalla suojattu, musta noin 5mm paksu johdin), putosi virrankulutus nollaan. Näin sain mielestäni varmistettua sen, että vika ei ole laturin päässä, esimerkiksi viallisessa diodissa.
Tämän jälkeen aloin muistelemaan, että oikean takaoven mikrokytkimessä on jotakin vikaa, sillä oven ollessa auki vilkkuu takakattovalo noin sekunnin sykleissä.
Kun avasin takaoven, havaitsin oikeanpuoleisen takakartanlukuvalon palavan. Sammutin valon, jolloin virrankulutus putosi 0,23 ampeeriin. Noin viiden minuutin kuluttua virrankulutus tipahti 0,03 ampeeriin.
Kasatessani takakontin verhoiluja, havaitsin yhden ohuen ruskean johtimen olevan irrallaan oikeanpuoleisen takavalon juuressa (ks. kuva 2.). - Osaako kukaan sanoa, mikä johdin on kyseessä?
Nostin oikean etukulman ilmaan ja purin pyöräkotelosta johtoliitoksen. Se ei näyttänyt erityisemmän hapettuneelta, koska edellisen kerran olen putsannut sen talvella.
Seuraavaksi laitoin ampeerimittarin 10A asennossa johtoliitoksen yli mitatakseni siitä kulkevan virran. - Valitettavasti tämä toimenpide höyrysti yleismittarin sulakkeen...
Kaivoin arkistojen kätköistä Bilteman yleismittarin, jonka ihmeekseni havaitsin toimivan vielä 10 vuoden käyttämättömyyden jälkeenkin. :)
Niinpä kytkin ko. mittarin akun miinusnavan ja maajohtimen väliin, jonka jälkeen mittasin virran johtoliitos avoimena. - Mittauksen tulos oli 0,59A, eli täysin sama kuin etupyöräkotelon johtoliitos kiinnitettynä.
Seuraavaksi keskityin takakontissa olevan 200A:n sulakeliitoksen tutkintaan (ks. kuva 1.).
Kun irrotin jälkimmäisen johtimen (kuvassa ylempi, päästään punaisella kutistesukalla suojattu, musta noin 5mm paksu johdin), putosi virrankulutus nollaan. Näin sain mielestäni varmistettua sen, että vika ei ole laturin päässä, esimerkiksi viallisessa diodissa.
Tämän jälkeen aloin muistelemaan, että oikean takaoven mikrokytkimessä on jotakin vikaa, sillä oven ollessa auki vilkkuu takakattovalo noin sekunnin sykleissä.
Kun avasin takaoven, havaitsin oikeanpuoleisen takakartanlukuvalon palavan. Sammutin valon, jolloin virrankulutus putosi 0,23 ampeeriin. Noin viiden minuutin kuluttua virrankulutus tipahti 0,03 ampeeriin.
Kasatessani takakontin verhoiluja, havaitsin yhden ohuen ruskean johtimen olevan irrallaan oikeanpuoleisen takavalon juuressa (ks. kuva 2.). - Osaako kukaan sanoa, mikä johdin on kyseessä?
Comment