Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 akku lopahti toistamiseen - vika löytyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 akku lopahti toistamiseen - vika löytyi

    30.1.09 yritin käynnistää Kasia (A8 4.2 -98) ja täysin yllättäen auto ei inahtanutkaan. Akku oli tarkalleen 3 vuotta ja 2 kuukautta vanha merkkiakku. Kaapeleilla auto saatiin lopulta 30 minuutin yrittämisen jälkeen käyntiin, joka oli mielestäni todella outoa eli ei meinannut lähteä käyntiin vaikka oli kaapelit kiinni toisessa Audissa..?

    Naapurit olivat muutaman kerran ilmoittaneet, että Kasissa oli vilkut (eli häläri) vilkkunut muutamana yönä itsekseen. Mitään muuta ihmeellistä en ollut havainnut.

    Kävin sitten ostamassa uuden Boshin akun ja Kasihan suoraan sanottuna ?räjähti? käyntiin.

    Toissa päivänä eli 1,5 kuukautta uuden akun ostosta, pesin auton ja jätin sen työpaikan +18 asteen autotalliin kuivumaan 1,5 päiväksi. Tänään yllättäen kun lähdin töistä, niin kello oli nollilla ja auto lähti juuri ja juuri käyntiin. Akku oli siis purkautunut lähes tyhjäksi. Noin 30 minuutin ajon jälkeen kytkin piuhat kiinni läppäriin ja antoi seuraavat vikakoodit:
    --------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
    Part No: 4D0 907 558 D
    Component: 4,2L V8/4V MOTR AT D01
    Coding: 05373
    1 Fault Found:
    18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
    P1602 - 35-10 - - - Intermittent
    Readiness: N/A
    ----------------------------------------------
    Address 03: ABS Brakes Labels: None
    Part No: 4D0 907 389
    Component: ABS/FDR Allrad D22
    1 Fault Found:
    01542 - Yaw Rate Sensor (G202)
    27-00 - Implausible Signal
    ---------------------------------------------
    Address 35: Centr. Locks Labels: 8D0-862-257.lbl
    Part No: 8L0 862 257 G
    Component: ZV-Pumpe, DWA, Funk D08
    Coding: 13130
    Shop #: WSC 02324
    4 Faults Found:
    01367 - Central Locking Pump Run Time Exceeded (Likely Leak)
    35-00 - -
    01370 - Alarm triggered by Interior Monitoring
    35-00 - -
    01368 - Alarm triggered by Luggage Compartment Switch
    35-00 - -
    00991 - Interior Lights
    28-00 - Short to Plus
    ---------------------------------------------
    Itse en noista koodeista kovinkaan tajua, mutta voisiko tuo keskuslukitus ja siihen liittyvät hälärit nyt aiheuttavan akun kulumisen? Osaako joku fiksumpi auttaa? Sen verran tiedän, että huomenna aamulla 99 % varmuudella Kasi ei lähde käyntiin ja perhana kun oli vielä sovittu kavereiden kanssa quattro-meettari Tampereelle. Täytynee turvautua junaan..:(
    Viimeksi muokannut t1873; 27.9.2009, 20:41.

    #2
    Missäs kasissa akku majailee, ota johdot irti niin ei pääse purkamaan itsestään yön aikana.

    Comment


    • #3
      Jep, kävin ottamassa piuhat irti , mutta jos aamulla pakkasta, niin en usko ihmeisiin.

      Odotellaan edelleen vinkkejä viasta, jottei tarvitse viedä arvottavaksi merkkihuoltoon. Hyvin näyttää kyllä olevan foorumillakin esillä eri vikavaihtoehtoja, mutta skaala on vielä hiukan liian leveä minun osaamiselleni.

      Comment


        #4
        Joku laite siellä vie turhaan virtaa. Sen voi yleismittarilla mitata.

        Comment


        • #5
          Tai...mittaa onko akku oikeasti loppu. Laitteessa on ollut akun johtojen hapettumia (korin puolella) paljon. Joko akku päässä tai toinen iso virta piste jota kautta ilmeisesti tuodaan virta keulaan ja moottorille on apukuskin puolella runkopalkin luona suunnillelleen ilmanputsarin kohdalla. Itse en ole purkanut (kop kop) mutta moni mystinen sähkövika on ratkennut runkonapojen putsauksella. Akku voi olla kunnossa mutta virta ei välity...

          Comment


          • #6
            Viikonloppuna tuli hankinttua yleismittari ja sillä tehtyä mittauksia.

            Auto oli käynnissä lähes koko lauantain ja tämän jälkeen akussa oli virtaa sillä mittari näytti 12,8 V. Auto lähti jopa käyntiin, kun otin yöksi akunpiuhan irti, joten pääsin Tampereelle quattro meettariin :)

            Tämän jälkeen aloitin tutkimaan, että mihin virtaa "vuotaa" eli plussanavasta kenkä irti ja mittari siihen väliin. Lukema näytti 1,1 A eli jos nyt oikein ymmärrän, niin tuo on paljon vuotavaa virtaa! Akku on 95 ah eli tuolla vuotomäärällä akku on tyhjä noin neljässä päivässä.

            Sitten aloitin repimään sulkakkeita irti yksitelleen ja kävin aina mittaamassa mittarilla, että hävisikö virransyöttö mihinkään? No sain repiä kaikki sulakkeet päätaulusta pois, niin edelleen mittari näytti vuotoa 0,9 - 1,1 A. Lopulta takakontista akun yläpuolelta olevasta lokerosta löytyi vielä muutama sulake ja yhden niistä eli 20 ampperiin sulkakkeen poistamisen jälkeen virtavuoto oli enää 0,09 A. Onko tuo lukema nyt normaali?

            Tuo sulake osoittautui sitten Radio/NaviPlussan (Bose) sulakkeeksi eli nyt koko radioyksikkö on pimeenä.

            Vielä en ole uskaltanut antaa auton seisoa akun kengät kiinnitettynä kovin pitkää, jotta pääsen sillä liikkeelle.

            Comment


              #7
              Akku on harvoin 100% täysi, vaan yleensä jossain 85-90% pinnassa. Tämä tekee 95Ah akussa 80Ah. Kun tuostakaan ei voi ottaa 100% ulos, vaan kylmänä pitäisi latingin olla 70% luokkaa jotta kone lähtee luotettavasti käyntiin jää kulutusvaraksi vain 15-20Ah. Jos purkausvirta on 1,1Ah niin on aika lähellä että päivän ja kahden yön seisonnalla ei lähde enää käyntiin.

              12,8V on erittäin hyvä akun lepojännitteeksi, mutta tämä on arvo lienee mitattu juuri sammuttamisen jälkeen ja aivan nollakuormalla? Jos lepojännitteestä haluaisi jotain lukea pitäisi akku olla ilman kuormaa pari tuntia ennen mittausta.

              0,09A on oikeansuuruinen virta auto sammutettuna. Veneessäni webasto pukkaa 2kW lämpöä vieden silloin 1,2A sähköä, joten tuo 1,1A on liikaa jos kaikki on sammutettuna autosta. Radio veneessä vie sen 1,1A myös.

              Olisiko radiossa nyt jotain häikkää, jääkö antenninvahvistin, gps-antenni tai joku muu päälle?

              Comment


              • #8
                Kiitos vastauksesta. Tuo arviosi akun tyhjentymisestä "päivän ja kahden yön seisonnalla ei lähde enää käyntiin" on itseasiassa juuri sen verran, kuin olen käytännössä joutunut kahteen otteeseen huomaamaan :(

                Itse asiassa vikakoodeista löytyi vielä tälläinen:
                ------------
                Address 56: Radio Labels: Redir Fail!
                Part No: 4D0 035 192 C
                Component: Radio 0001
                Coding: 00117
                Shop #: WSC 02324

                1 Fault Found:
                00856 - Radio Antenna
                36-00 - Open Circuit

                ------------

                Mitäs tuo tarkoittaa?

                Comment


                  #9
                  Jos sinulla on aktiiviantennit vahvareineen niin arvaan että radio huomaa että sielläpäässä ei ole ketään kotona. Olisiko vahvarit oikarissa? Tämä on ihan 100-0 arvaus, joten älä nyt autoa purkaa ihan heti tuon perusteella.

                  Kuuluuko radio muuten hyvin? Voisit tietenkin kokeilla virrankulutusta antenninjohdot irti radiosta, mutta aikaisemmin mainittu 20A sulake kiinnitettynä.

                  http://wiki.ross-tech.com/index.php/00856

                  Possible Symptoms

                  * Radio Tuner not working

                  Possible Causes

                  * Wiring/Connectors from/to Radio Antenna faulty
                  * Radio Antenna faulty

                  Possible Solutions

                  * Check Wiring/Connectors from/to Radio Antenna
                  * Check Radio Antenna

                  Comment


                  • #10
                    Radiosysteemi/Bose on toiminut hyvin eli en ole huomannut siinä mitään ongelmaa. Mielestäni olen saanut tuon vikakoodin aikaisemminkin, joten siksi en kiinnittänyt siihen huomiota.

                    Täytynee ottaa keskikonsolista systeemi jotenkin irti ja kokeilla tuota antennijohdon irrottamista.

                    EDIT:
                    >>Jos sinulla on aktiiviantennit vahvareineen niin arvaan että radio huomaa että sielläpäässä ei ole ketään kotona. Olisiko vahvarit oikarissa?
                    VASTAUS: Ihan normaalisysteemit on tarkoittaen tehdasasennettua NaviPlus + Bose yhdistelmää. Jos tuota tarkoitit..?
                    Viimeksi muokannut t1873; 23.2.2009, 09:46.

                    Comment


                    • #11
                      Vika löytyi TV:n virittimestä, jossa oli jotain häikkää. Viritin kytkettiin pois päältä (koska analogista viritintä ei enää tarvitse), niin nyt ei mene enää mihinkään ylimääräiseen virtaa ja akku futtaa kunnolla.

                      Comment


                      • #12
                        Vikaa on mulla kutosessakin ilmennyt virran puutteessa. Eli jos auto ollut muutaman päivän paikoillaan parkissa niin hyvä että inahtaa enää käyntiin. Autossa kaksi 10" subbaria, kaksi vahvistinta, kaksi erillissarjaa ja kondensaattori jotka kuluttavat virtaa.

                        Tänään kävin ostamassa uuden isomman akun varmasti vanhan tiensä päässä olevan tilalle. Vanhaa akkua irroitettaessa räpsähti kunnolla sähköä, siinä mittarilla mitattaessa virtaa kulki reilusti autossa viellä vaikka oli ovet laitettu lukkoon, mutta vähän ajan kuluttua virta hävisi, vetikö kondensaattori nämä virrat itteensä??

                        Asentaja ihmetteli mikä kuluttaa virtaa vaikka ovet lukossa, autossa ei ollut mikään laite päällä. Soittimen radio ei ole kytketty toimimaan, onko tämä syy että virtaa kuluu? Tuskin tämä uusi akku pitkään ole voimissaan jos tuota tahtia virtaa siellä liikkuu. Juho luki jokunen aika sitten vikakoodit ja hälyttimistä tuli vikakoodi, voiko tämä jotenkin syödä virtaa?

                        Comment


                          #13
                          Lievä ot, ei ne kajarit syö virtaa jos vahvistin ei ole päällä ja musiikki ei soi ;)

                          Kyllä se konkka ottaa todella ison virtapiikin jos se on tyhjä, se pitäisikin ladata vastuksen kautta.

                          Comment


                            #14
                            Ja paljonko oli "reilusti"? Mun mittarissa ei oo tommosta yksikköä ;)

                            Autossa on montakin ohjainyksikköä, jotka menee nukkumaan vasta tietyn ajan päästä.

                            Comment


                            • #15
                              Jos en väärin muista niin 700 milliampeeria.

                              Comment


                              • #16
                                D3 Kasi valittelee välillä akun jännitteestä, akku vaihdettu marmorilla 7kk sitten, vuotovirtaa ei ole, lepojännite alle 12v 30km moottoritieajonkik jälkeen. Latausjännite käsittääkseni liian pieni pyörii siinä 13V kieppeillä. Auto on seissyt talvella pitkiä aikoja ja sillä on ajettu lyhyitä pätkiä, oiskohan mahdollista että akku on saanut siipeensä silloin?

                                Älylaturikin alkaa lataamaan todella pienellä jännitteellä kyseistä akkua, luultavasti siksi koska akku on niin tyhjänä ollut, onkohan auton powermoduuli yhtä älykäs? Täytynee laittaa lataukseen yöksi että saisi jännitteet normaaliksi ja katsoa miten auto sen jälkeen lataa, jotta voisi sulkea pois laturivian.

                                Comment


                                • #17
                                  Auton (D3) battery-Managerille on kerrottava (VAG-COM:lla) että autossa on uusi akku ja annettava sen tiedot tyypistä ja sarjanumerosta lähtien. Huoltotyö (7kk sitten tehty marmorilla) on edelleen takuun alainen. Nyt haisee siltä että että autolle on jäänyt kertomatta että akku on uusi ja power-manager lataa nyt nyt akkua päin honkia ja se tyhjenee. Laturin kunnolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuo Manager yksikkö (joka sijaitsee akun vieressä takakontissa) toimii portinvartijana. Se yrittää ladata/purkaa uutta akkua kuin ikäloppua. Sama yksikkö nimittäin alkaa pudottaa eri järjestelmiä pois päältä yksi toisensä jälkeen "varulta" turvatakseen auton kännistyksen kaikissa olosuhteissa oman laskentakaavansa mukaan. Kun akku on "väärä" niin seurauksena on sekasotku. Viimeisenä "kuolee" keskuslukitus.

                                  On toisaalta normaalia että D3 akkua on hyvä varsinkin talvella ladata yön yli joskus. Moni järjestelmä (itsellä esim. Keyless Go) syö stand-by tilassa akkua jos on paljon lyhyttä ajoa. Mutta hyvänä indikaattorina toimii se jos joudun avaamaan lukot avaimella kuskin kahvan alta. Webasto on varsinainen rohmu eli jos käytät sitä stand-by ilmastointiin tai lämmitykseen niin sitten akku kuluun. Typerää ettei sille ole omaa akkua. Webasto on ensimmäinen laite jonka battery-manager tappaa minulla noin puolessa tunnissa. Akkuni ei tosin ole parhassa iskussa. Huoltokirja-historian mukaan akku on pitänyt vaihtaa noin 3 vuoden välein.

                                  Jos MMI on sinulla viimeisimmässä tasossa 5570 niin akku-indikaattori on disbloitu samalla kuin Hidden menuun pääsy. Avattavissa "rasti ruutuun" VAG-Comilla molemmat. Siitä näkisit aina akun tilan automaatisesti. Ehdotan että marmorilla vaadit tarkistamaan a) onko uusi akku ohjelmoitu? b) avamaan vaivanpalkkana Hidden menuun (jotta näet mm. akku tilanteen kun aktivoit sen, ohjeet mm. netissä). Sinulle tulee CAR valikkoon uusi kohta "Battery level" joka näyttää akun tilan asteikoilla 0 - 100%

                                  Comment


                                  • #18
                                    Akku tyhjenee juu ....

                                    Itsellni jatkuva kulutus on noin 50 mA ja tämä tyhjentää akun vähitellen varsinkin talvella ellei autolla ajeta pitkiä matkoja. Käytännössä olen ladannut akun digilaturilla kerran viikossa silloin kun auto yleensä on käytässä. Akku ei ole viikon aktiivisenkaan käytön jälkeen täysi, sillä vetää latausta sisäänstä yleensä useita tunteja. Mitä olen omiiin muihin autohin kokeillut, ajon jälkeen lataus keskeytyy yleensä noin 10 minuutissa, kun akku tulee täyteen. Latausjännite (akkun napojen välissä) on ollut normaali. Minkään sulakkeen poisto ei kulutusta pienennä.

                                    Mielessä on ollut asentaa päävirtakytkin akulle autoon syöttävään johtoon. Ei aivan helppo homma ja sitten ei aukea kuskin ovi ennen kuin on virrat päällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei sen keyless go:n pitäisi syödä akkua kunnossa ollessaan paljoakaan. Siellä alta 20mA pyörii virrankulutus senkin kanssa. Skannaus ja modulit aktivoituu vasta kun menee hipomaan ovenkahvoja ja sitten kuluu virtaa. Jos keyless go:n kanssa kuluu akku, niin melkein veikkaisin oviantureissa olevan ongelmaa. Itse viime talvena ajoin paljon lyhyttä ajoa ja käytin webastoa ja akku rupesi loppumaan vasta kun taas yksi anturi alkoi prakaamaan. Tuo MMI akkuindikaattori muuten näyttää sitten ihan muuta kuin akun lataustilaa, vaikka kyllä siinä neuvoa-antavaa saakin. SOC löytyy kyllä vcds:lla powermanagement modulista. Tosin sekään ei näytä aivan yksiselitteisesti tulkittavaa arvoa.

                                      VAS:lla saakin sitten power managementilta vähän tarkempaa historia tietoa kuin VCDS:llä. Siitä pystyy jo päättelemään paljon enemmän.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Akkun vaihto on kerrottu, VCDS:stä löytyy akun seriaalit yms. Paljonko tyhjäkäynnillä latausjännitteen pitäisi olla? Itsellä ei ole ikinä ollut yli 13.7, ei edes ajon jälkeen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          TV viritin

                                          Mistä ton TV:n virittimen saa pois päältä?itelläni sama ongelma että akku purkaantuu päivässä tyhjäks...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ota sulake pois? virittimen luona oli saattoi peräkontissa olla omakin sulake (jopa itse virittimessä). Tai irrota virittimelle tuleva virtajohto liittimestä... Ei mielestäni kestävä ratkaisu mutta tuolla virta katkeaa. Onko se jälkiasennettu (Kufatec tai vastaava) koska ei omani noin toimi. Mahtaako se olla oikein kytketty?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Radion sulakkeen oon nytten aina näplänny irti nii sillon ei pura akkua yhtään.Mut sitäkään ku ei aina muista nii aamulla saattaa joskus vähän ärsyttää :)
                                              Ja on ihan orkkis navi+ versio.

                                              Comment


                                                #24
                                                Radion sulakkeen takana on muitakin laitteita, nekin liittyy kyllä suurinosa radioon. Esim CD-vaihtaja TMC-boksi, TV-tuner, Antennivahvistimet.
                                                Onko naviin tehty lisälaitevirityksiä? Ne on yleisimin syy akun kyykähtämiseen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei oo tehty muutoksia. Edellisellä omistajalla oli jenkkavehkeita kontissa mut ne on otettu pois ja viime talvena sen purkamisen alotti. Kesällä ei ole ollut mitään ongelmaa, virrat on pysyny päiviäkin kun ei tarvinnu autolla ajaa.
                                                  Hyviä ideoita jos löytyy nii otan ilomielin vastaan :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvästä ideasta en tiedä, mutta A6 4F:n purkuongelmaan löytyi apu akun lataamisella. Eli ko auto ei osaa sammuttaa itseään (mennä nukkumaan) vajaalla akulla. A4:sta voi hyvinkin löytyjä samoja osia, mitkä aiheuttaa itse ongelman.

                                                    Itsellä autoon jää purkuja jos akun varaus on alle 50% akkuhapon ominaispainosta mittaamalla. Täysillä akuilla auto on toiminut nyt 4 vuotta.

                                                    Ilmeisesti joku sähkölaite on niin tarkka jännitetasolle, ettei se kestä yhtään alijännitettä?
                                                    Toisaalta kylmäkäynnistyksen ja akun kestävyyden takia on hyvä pitää akkua täytenä.


                                                    Tämä on ainakin helppo kokeilla ja varmistaa. Ja sitten poissulkea.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Lainaan ketjua, sillä oma A8 D2 (2000) hukkaa virtaa siten, että kuuden vuorokauden seisonnan jälkeen akussa ei riitä enää puhtia startin pyörittämiseen.

                                                      Mittasin tänään virrankulutuksen siten, että irrotin akun plus-navan ja mittasin yleismittarilla navan ja akunkengän ylitse mittarin 10A-asennossa ampeerit.
                                                      Ensi alkuun lukemat kävivät jopa yli kymmenessä ampeerissa, mikä on mielestäni normaalia, kun virrat kytketään ja auto käy läpi heräämissyklin.
                                                      Pikkuhiljaa virrankulutus laski reiluun kahteen ampeeriin, joka ovivalojen sammuessa, noin viiden minuutin kuluttua, taas putosi 0,6 ampeeriin.
                                                      Kun taas oli kulunut reilu viisi minuuttia eteenpäin, oli virrankulutus laskenut 0,39 ampeeriin, mistä se ei enää pudonnut alemmas. - Ei, vaikka irrotin yksitellen jokaisen sulakkeen apukuskin jalkatilassa olevasta kotelosta, akun yläpuolella takakontissa sijaitsevasta kotelosta, sekä konetilasta Webastolta.

                                                      Kysymyksiä:
                                                      - Onko vielä muualla sulakkeita, joiden takana virtasyöppö saattaisi piileskellä?
                                                      - Jos muualla ei ole sulakkeita, niin mistä kohtaa kannattaisi seuraavaksi katkaista johtosarja ja mitata virrankulutus? (Itse ajattelin apukuskin puolella, etupyöräkotelossa olevaa jakoblokia.)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eli noin 5 wattia tehoa. Ei mitään jälkiasenteista laitetta löydy autosta?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vetokoukku, Webasto ja digiboksi löytyy, mutta olin irottavinani niiden sulakkeet ilman vaikutusta virrankulutukseen.
                                                          Saattaisi ehkä olla aiheellista tarkastaa virrankulutus noiden osalta uudestaan, kun aina ei sormet ja pää toimi samaa tahtia. ;)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mulla profiilin kulkineessa vika löytyi laturin loppuun kuluneista hiilistä. Oireili huonoa käynnistystä pakkasilla, sekä onnetonta purkamisen kestoa (päälle jääneet sisävalot tyhjensivät akun yhdessä yössä) useamman vuoden, ja yhden akunvaihdon verran. Lopulta latauksen merkkivalon syttymisestä tajusin vaihdattaa hiilet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X