Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnista kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    20 käynniskertaa ei taida riittää, mielestäni se on enemmän.
    Jos omistat vag-comin, niin sen HVAC-moduulista saa koodeja katsottua ja nollattua.
    Toki akunkengän irroitus pitäisi ajaa saman asian.

    Comment


    • #32
      Plusjohto oli irti melkein 24 tuntia; ei vaikutusta. Kaksi uutta vikakoodia kyllä tuli:

      20.3 A/C compressor voltage not OK - sporadic
      22.3 A/C Refrigerant High Pressure Switch, sporadic open

      Comment


      • #33
        Melko metkaa että muistaa vikakoodit noinkin pitkän sähköttömyyden jälkeen. (olettaen että noiden uusien koodien ilmestymisen aiheuttaneet kikkailut suoritettiin ennen akun navan irroitusta.)

        Tutkimustesi perusteella itse vetelisin testimielessä hieman paukkulankaa pyörintänopeusanturin navasta sivuikkunan kautta ohjainyksikön liittimeen... ei se kattoluukku kesäkuumalla kuitenkaan niin pelastava enkeli ole. ;-)

        Comment


        • #34
          Jep, noi koodit tuli heti plusjohdon takaisin laittamisen jälkeen, eli en ole noita itse saanut aikaan.

          Pitänee sitten kai koittaa suoralla johdolla vielä.

          Comment


          • #35
            Suoralla johdolla koitettu, ei auttanut.

            Olkoon s**tana. Ooppelissa tai ranskalaisissa voisi tälläiset viat hyväksyä mutta ei audissa.

            Comment


            • #36
              Varmistit ohmimittarilla irtopiuhan päästä että maita vasten löytyi 1,17kOhm ennen koekäyttötestiä?

              Comment


              • #37
                Jep, koitin ja löytyi sama kuin anturinkin päästä. En sitten tiedä olisiko pitänyt antaa olla akun vielä irti sen vuorokauden ennen tuota testiä.

                Ilmastoinnin tietokoneen takana oli muutama ihme johto irrallaan. Sellainen pieni liitin mihin tuli 2 johtoa. Ei kuitenkaan ollut se vihreä-valkoinen joka anturilta tulee.

                Comment


                • #38
                  Tuommonen artikkeli löyty jos ois apua, lopussa on myös koko ilmastoinnin kytkentäkaavio http://www.audi.auto.ru/electrical/climate/100_94.pdf

                  Comment


                  • #39
                    En ole tälle tehnyt mitään, mutta eilen kun painoin ilmastoinnin hiutaleesta päälle, se pysyi päällä "jopa minuutin". Ajoin tasakaasulla ja aina tunsi kun kompura meni päälle. Minuutin verran toimi ja sitten napsahti pois päältä.

                    Comment


                    • #40
                      Nostetaampas vanhaa hyvää aihetta; Itselläni tosiaan 2.5 tdi a6 c4 ja ilmastoinnin kompura ei lähde päälle.

                      Vikakoodeja ei ole, paitsi joskus harvoin tulee parista läppämoottorista.

                      vagcomilla tutkailin lämpötila antureita ja antoivat ihan tolkkuja lukemia.

                      Ilmastoinnin kompura lähtee päälle / pyörimään, jos jumpittaa ilmastoinnin releelle nro 267 nastat 85 - 87 yhteen, eli pakkokytkee ilmastoinnin. Tällöin myös jossain vaiheessa herää flekti henkiin ja kylmää pukkaa. Kuitenkaan vagcomiin ei tule kompuran nopeustietoa, vaikka moottorin nopeustieto tuleekin.

                      Ja tällä edellämaiitulla siis vain testasin kompuran toiminnan.

                      Ongelmahan lienee kuitenkin se, että tämä rele 267 ei saa ohjausta. Ei ole minkäänlaista vaikutusta, vaikka näppäilee hiutalenappia kuinka; kompura ei ihahdakaan.

                      Rele on ehjä, tarkistettu on....

                      Kylmäaineet pysyy hyvin sisällä, ei ole tuntunut vuotavan.

                      Sulakkeet ehjiä sekä sisällä rasiassa, että konepellin alla...

                      Onko ideoita mistä lähteä metsästämään?

                      Comment


                      • #41
                        Paineanturit kai pitäisi sitten tarkistaa? Yläpaineanturi laittaa myös kompuran seis, mutta enpä nyt muista millä nimellä se on saatika mistä kohtaa löytyy.

                        Comment


                        • #42
                          Paineantureista tulee kyllä ilmoitus boxille eli se näkyy koodeissa (mulla on systeemi tyhjänä eli boxi herjaa paineen puutteesta), tosin se herjaa monesta muustakin kun on konetila tyhjänä =)

                          Itse lähtisin tutkimaan ihan ilmastoinnin ohjausta eli lähteekö siitä purnukasta sitä ohjaussignaalia releelle jos nappia painaa eli suunnilleen tähän malliin:

                          Kun painat sitä nappulaa T16d liittimen 3:s nasta aktivoituu (musta/punainen johto) ja rele J44 saa käskyn vetäistä kompuran päälle (tuo ohjauskäsky tulee releen nastaan 2/30)

                          Kun rele vetää tulee tästä info T16e liittimeen nasta 8:iin (vihreä/ruskea johto)

                          Tuolla pääsee alkuun...

                          Comment


                          • #43
                            Ilmastoinnin diagnostiikasta kannattaa katsoa, miksi kompura on pois päältä. Sille löytyy ihan oma kanavansa, jossa kerrotaan syy kompuran pois kytkemiseen. Vissiin kanava 52.

                            Pääsee alkuun, että yrittääkö edes kytkeä vai ei.

                            Comment


                            • #44
                              Noniin, tutkailin kanavan 52 segmentit.

                              g1,g2,g3 palaa, ja eikös niiden nyt kuulukin palaa...

                              mutta sitten; d2 palaa myös, eli jäähdytysnesteen lämpötilakytkin häröilisi?
                              Valo ei kyllä kojelaudasssa pala kuitenkaan...

                              pitääkö tulkita siis nelinapainen lämpötilatunnistin syypääksi?

                              Comment


                              • #45
                                Tuo koneen lämpötila ei taida kuitenkaan vaikuttaa siihen lähteekö kompura päälle. Tuota anturia käytetään siihen, että kylmänä vuodenaikana boxi seurailee koneen lämpötilaa ja kuhan se on tarpeeksi noussut niin antaa puhaltimelle hiukan enemmän voimaa. Monikin on varmaan huomannut, että talvella menee hetki ennen kuin kunnon pöhinä alkaa.

                                Kylmän tuotto seuraa enemmänkin ilman lämpötilaa. Kompura ei lähde muistaakseni alle 6:n asteen lämpötilassa päälle. Tuolle on oma anturinsa siinä kennon päällä. Katso antaako tuo anturi infoa boxille, tosin jos tuo olisi rikki niin siitäkin tulisi oma koodinsa.

                                Kun ajaa sopetuksen läpi niin boxi käy kaikki anturit läpi ja kaikista noista kriittisistä tulee oma herjansa.

                                Comment


                                • #46
                                  Tuo tarkoittaa varmaankin multivika-anturin ylilämpötietoa. Selviää kun nyppäsee töpselin irti.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Noniin, asiassa jälleen edetty.

                                    Nyppäsin liittimen irti lämpötila-anturilta ja diagnostiikasta hävisi sen herja....

                                    mutta, se kompuran pyörimistiedon hukassa oleminen aiheuttaa selkeästi sen, että jopa lumihiutaleen kuva ei syty paneeliin ja vikakoodiksi ilmastoinnin omaan diagnostiikkaan jääpi ; Belt slip detection "hard", static.

                                    Eli kompuran kupeessa siis kahdella ruuvilla kiinni anturi, mutta oletteko tutkineet että minkälainen anturi siellä lymyilee?

                                    Kaapelit ja liittimet jo sohlasin läpi ja en löytänyt mitään kummoista...ehjältä vaikuttavat.

                                    Taidan raapaista anturin irti sieltä kupeesta... tiedä mitä tuo 700 tkm on aiheuttanut, tuskin on kuitenkaan alkuperäinen kompura enää paikallaan ;-)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuo koneen lämpötila ei taida kuitenkaan vaikuttaa siihen lähteekö kompura päälle.
                                      Ei lämpötila suoraan, mutta multivika-anturissa on oma nasta ylilämpötiedolle, joka aiheuttaa kompuran poiskytkemisen.

                                      Kanava 28 on moottorin kierrokset ja 29 kompuran. http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                                      Comment


                                      • #49
                                        No joo, itse en tuosta ilmastoinnin diagnostiikasta nuita pyörintänopeuksia katso, vaan vagcomi tulee vaistomaisesti tökättyä kiinni...

                                        Noh, nelinapainen lämpötila-anturi on itseltäni päreinä ja uuden jo tilasin. Mutta kertokaas, että tuleeko ilmastoinnista mujut pellolle jos pyörintänopeusanturin ottaa pois?

                                        Aika hintavan oloinen tuo pyörimisanturi.... mitenhän sille saisi haaroitettua moottorin pyörimistiedon...?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tosiaan, jos kone alkaa lämmetä liikaa niin ilmastointi heitetään pois...

                                          Koneen pyörimistieto ei ole suoraan vertailukelpoinen. Tuossa käytetään muistaakseni kerrointa 1.28 eli jos kompuran kierroksista halutaa koneen nopeus niin se piti kertoa 1.28:lla (vai oliko se toisinpäin). Voin tarkistaa tuon manuskoista kotona.

                                          En muista nähneeni infoa siitä miten korkeilla kierroksilla systeemi pudottaa kompuran irti (kompura kun ei ole kytkettynä, kun konetta laulatetaan kovaa ja korkealta). Sanotaan, että jos kompura tippuu käytöstä normaalisti siellä 4-5t hujakoilla niin tuossa sun tapauksessa se tippuu jo melko paljon aikaisemmin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Lainataanpas hyvää ketjua.

                                            Mulla C4:ssa ei ilmastointi toiminut ja koska mitään vikakoodia ei ollut ja myös kompressorin sai paineanturin oikosulkemalla pyörimään, niin epäilin nesteiden vähyyttä. Täytön yhteydessä pikatesti ei vuotoja löytänyt, mutta ainetta sisään saatiin vain 140g (täyttö 600). Kaveri sanoi, että ilmastointiputkissa tukos ja että se tukos sijaitsee suurella todennäköisyydellä kuivaimessa. Onko ideoita miten pystyisin tuon tukoksen paikallistamaan? Uusi kuivain on joka tapauksessa tulossa, mutta haluaisin olla varma, että tukos on poissa, ennen kun menen seuraavan kerran aineita täyttämään.
                                            Viimeksi muokannut aapov; 11.8.2013, 15:31. Perustelu: typot

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kuristin kannattaa vaihtaa myös.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Aivan, luultavasti se kuristin on niin möhnässä, että systeemi tukossa. Kuivain harvemmin noin tukkoon menee...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Perheellisellä projekti etenee hitaasti, mutta varmasti :) Eli missä tämä kuristin sijaitsee?

                                                  Edit: räjäytyskuvien mukaan löytyy korkeapainepuolen putkesta juuri ennen lauhdutinta, eli tarkemmin ajateltuna ihan luonnollisesta paikasta. Kuvittelin sen vain isommaksi "möhkäleeksi".
                                                  Viimeksi muokannut aapov; 25.8.2013, 20:54.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Magneettikytkin ei lyö ilmastointia päälle. Sähköflekti ei pyöri. Jos jompikumpi on paskana, niin pitäisikö silti toisen toimia? Yhteenhän ne liittyy, mutta kumpi lähtee ensin päälle? Jos toinen ei toimi, niin mykistääkö myös toisenkin? Ilmatointi antaa vikakoodit 29.4/29.2 vuorotellen, mutta ainakin magneettikytkin pyörii ihan normaalisti, eli hihna ei koodista huolimatta luista.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X