Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnista kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 ilmastoinnista kysymyksiä

    Eli mitä pitäisi tapahtua automaattisen ilmastoinnin paneelista sanan "AUTO" alta olevasta "jäähileen" kuvasta? Kun painoin nappia, puhallus muuttui pariksi sekunniksi erilaiseksi ja sammui. Tämän jälkeen ei mitään vaikutusta painelulla eikä merkkivaloa saa jäämään näyttöön.

    Järjestelmä on huolettu kuukausi sitten eikä sieltä kyllä mitään kylmää tule. Reilun 10km matkalla puhallin huusi täysillä koko matkan kun laitoin lämpötilaksi 20, ulkona +22.

    Konehuoneen puolella ilmeisesti kuivain? joka on apukuskin puolella melkein lokarissa kiinni oli putkineen kylmä.

    Eli mikähän tässä nyt on, onko systeemi vuotanut vai onko kompura selvä?

  • #2
    Siitä menee ilmastoinnin kompura päälle, eli jotain häikkää sulla.

    Lue vikakoodit vag-comilla tai ilmastoinnin näytöltä.
    Ohjeet näytöltä lukemiseen sekä linkki koodien selityksiin löytyy tuolta:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44801

    Nämä olivat muuten sellaisia asoita, jotka löytyy helposti haulla. Eli kannattaa opetella haun käyttämistä.

    Comment


    • #3
      Aikani paineltuani näyttöön tuli 29,4 ja sen mukaan tarkottais Belt slip detection "hard", sporadic

      Hihna liian kireällä? Vai olisko tuo merkki siitä että kompura on jumissa?

      Comment


      • #4
        Kai tuo käsittääkseni kertoo, että ei pyöri.
        Voiko hihna olla niin löysä, tai sitten kompura jumissa.
        Kehäkö kuitenkin pyörii hihnan mukana kun ilmastointi ei ole päällä?

        Comment


        • #5
          Tai kompuran pyörimisnopeusanturi ei anna oikeanlaista signaalia, ohjainyksikkö luulee että nyt luistaa ja kovin. Kannattaa tarkistaa että pyörähtääkö kompuran magneettikytkimen napa edes hetkellisesti kun avustavat sormet painaa hiutaleesta kompuran päälle.

          If speed difference is 30% to 60%, A/C Clutch is switched on again for not more than 9 times during a driving period (ignition off). If speed difference is greater than 60%, A/C Clutch remains off until engine is started again. Ja nopeuserolla tarkoitetaan tässä kompuran nopeusanturin tietoa verrattuna moottorin kierroslukuun.

          Comment


          • #6
            Pitää tarkastaa tuo pyörimisjuttu illalla, mutta oireet on juuri tuollaiset että kun auton käynnistää, niin kompura menee pariksi sekunniksi päälle ja sen jälkeen sitä ei enää hiutaleen kuvalla päälle saa ellei sammuta ja koita taas uudestaan.

            Hihna ei kyllä näyttänyt heikolta tai liian löysältä/kireältä. Ja vikakoodeja ei 53:n alta löytynyt, ainoa on tuo 29,4

            Minkäslainen homma tuo anturi on korjata ja mitä osia tarvitaan?

            Edit: itse itselleni vastaten, ekaksi anturin tarkastus yleismittarilla ja jos anturin vaihtaa niin pitää ilmastoinnin liemet tyhjentää, ei helv.

            Edit2: Anturi on kunnossa. Vastusta antaa 1,17 kilo-ohmia kun jossain ohjeessa oikea arvo oli 1-1,5 kilo-ohmia.

            Testattiin nyt tuo kompura ja tosiaan tekee niin että kun auton käynnistää, ja laittaa automaatille ilmastoinnin, hiutaleen kuva alkaa palaa, rele naksahtaa jossain ratin takana, kompura alkaa pyöriä ja pyörii muutamia sekunteja kunnes sammuu. Sitten ei enää saa päälle ellei käynnistä uudestaan autoa. Itse kompuran toiminnassa ei siis ulkoisesti näytä olevan häikkää, kehä pyörii aina ja automaatin mennessä päälle keskusta alkaa pyöriä mukana.
            Viimeksi muokannut Juipe; 5.6.2008, 16:11.

            Comment


            • #7
              Mitäs kanava 52 sanoo?
              Veikkaus: alapaine kytkintä herjaa eli mehut kadonneet.

              Comment


              • #8
                Kanava 52 tai 53 ei herjaa yhtään mitään. Näyttöön tulee muutama poikittaisviiva mutta ei muuta.

                01:n koodeina vaihtelee 29.2 ja 29.4

                Sellaisen havainnon tein että kun sisältä painaa sisäkierron päälle, tuo jäähileen kuva syttyy mutta sillä ei ole vaikutusta kompuran toimintaan.

                Huomasin myös että kompuran toiminta on ihan samanlaista vaikka pyörimisnopeusanturille menevä johto olisi irtikin.

                Pitäisikö tuolla jäähile-napilla saada kompura siis käyntiin lämpötilasta riippumatta?
                Viimeksi muokannut Juipe; 6.6.2008, 13:42.

                Comment


                • #9
                  Ei vaan tulkkaat niitä segmenttejä tuolta linkistä löytyvän kaavion mukaan.

                  http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                  Comment


                  • #10
                    Ääliö minä, noinhan se menee.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on koodit tutkittu

                      52: G1, G2, G3 ja A1 palaa
                      A1 = Slippage or blockage, A/C Refrigerant High Pressure Switch, 120x off

                      53: G1, G2, G3 ja A1 palaa
                      A1 = Fan for interior temperature sensor

                      Tuossa alkupään linkissä ei oikein kerrottu mikä tuo 52:n A1 oikeastaan on, muuta kuin että järjestelmä on ylitäytetty? Kuitin mukaan ainetta on laitettu: L ainemäärä 1,01 Kg, T. ainemäärä 0,53kg. Tehty jopi-motorsilla suolahdessa.

                      Comment


                      • #12
                        Kokeiles piruuttaan seuraavaa;
                        - Käynnistä auto kompura off valinnassa.
                        - Ohjainlaitteesta kanava 29 esille, pitäis näyttää nollaa
                        - Hiutalenapista kompura päälle.
                        - Vaihtuuko näyttöön kompuran kierrosluku siksi hetkeksi kun pumppu pyörii?

                        Tuolla pitäisi käsitykseni mukaan selvitä se että näkeekö ohjainyksikkö kompuran pyörivän. Jos näyttäis että pyörintätieto tulee ohjaimelle asti niin painekytkimestä voisi seuraavaksi vetää nastat hyppylangalla yhteen ja kuullostella mitä reagoi.

                        Comment


                        • #13
                          Näytössä pysyy koko ajan nollat, eli ei tule kompuran kierroslukua.

                          Mitähän nyt sitten? Pyörimisnopeusanturi entinen vai koko kompura vaihtoon?

                          Comment


                          • #14
                            Kokeile käsin pyörittää sitä kompuraa. Pitäisi kumminkin kohtuu herkästi pyöriä.

                            Comment


                            • #15
                              Kannattanee myös varmaankin tarkistaa kaavion perusteella että fyysinen yhteys anturilta ohjainyksikölle pelittää.

                              Comment


                              • #16
                                Mullapa oli Passatissa tänään sellainen vika, että kun laittoi kylmästöinnin automaatille, niin vain jossain kojelaudan syövereissä napsahti rele mutta kompura ei inahtanutkaan.
                                Ilmastointi on kuitenkin toiminut aikaisemmin.

                                Kun räpläsin ilmastoinnin flektin lähellä olevaa liitintä (jonkun lämpöanturin liitin?), oli kaikki taas kunnossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Pyöritin kompuraa käsin ja keskusta pyörii varsin helposti, ei kuitenkaan niin helposti että itse epäilisin akselin olevan poikki. Ihan ehjältä vaikuttaa.

                                  Kompura siis lähtee ok pyörimään mutta viaksi näyttäis nyt paljastuvan se että anturilta ei tule tietoa ohjausyksikölle -> yksikkö luulee että hihna luistaa kun anturin mukaan mitään pyörimistä ei tapahdu -> mittauksen perusteella anturi on ok -> fyysinen yhteys poikki jostain?

                                  Olisiko jotain erityistä paikkaa mistä tuota kannattaisi alkaa selvittää, vai voisiko vetää irtopiuhat suoraan anturilta yksikölle?

                                  Comment


                                  • #18
                                    52: G1, G2, G3 ja A1 palaa
                                    A1 = Slippage or blockage, A/C Refrigerant High Pressure Switch, 120x off
                                    Kun toi ilmoitus on kuitenkin aavistuksen epämääräinen ja mainitsee myös yläpainekytkimen yhdeksi vaihtoehdoksi, niin kokeilumielessä pistäisin painekytkimen liittimestä nastat rautalangalla yhteen ennen suurempaa rakentelua pyörintänopeusanturin ympärillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mistähän tuo kytkin löytyy, kun nuo edellä olevat korjausmanuaalin kuvat on hiukka epäselviä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        "Switch identified by red housing, located on left side of condenser"
                                        Ilmastoinnin "syylärin" vasemassa reunassa, punainen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt on testattu sekin, ei mitään vaikutusta. Katsoin taas vikakoodeja ja 52/53 oli samat, ja 29:llä ei tule nopeustietoa kun kompura kytkeytyy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sitten pyörimisnopeusanturin piuhan eheyden tarkistus varmaan seuraavaksi. Auton sisältä liitos löytyy connector station 1:stä (kuskin polvien kohdalla tulipellissä) 6 point, white liittimestä ja siinä ykkösnasta. Maata vasten mitaten pitäisi olla sama 1,17kOhmia kuin aikaisemin olit suoraan anturista mitannu. Tai toki lopullinen totuus kun mittaa suoraan ohjainyksikön takapaneelin liittimestä, kaavion mukaan pitäisi olla nasta "C5".

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt on yksikkö purettu pois ja mittasin tuolta c5 nastasta maata vasten niin ei tule näyttöön kyllä yhtään mitään. Pitäisikö maata vasten jotain näkyä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin siis mitä minä sähköjohdoista tuon kaavion perusteella mitään ymmärrän niin toi nastaan C5 kytkeytyvä piuha menee anturin kautta maadoituspisteeseen 127. Kun aikaisemmin sanoit mitanneesi suoraan anturista 1,17kOhmia niin eikö suurin piirtein sama vastus pitäis näkyä kun mittaa sieltä ohjainyksikön päästä maata vasten?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Näinhän sen pitäisi mennä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Otin nyt sen paneelin pois kuskin polvien edestä ja ilmeisesti siellä tuo valkoinen liitin oli jota tarkoitit. Ja tietysti niin hel*vetin pahassa paikassa ettei mitään järkeä. Ihan vasemmassa ylänurkassa, olenko oikeassa paikassa? No siitä koitin sitä vihreä-valkoista johtoa mittailla mutta ei näyttänyt mitään vastusta. Eli jos tuo on oikea paikka niin anturin ja tuon välillä on katkos. Jää kyllä itseltä laittamatta, ei voisi vähempää kiinnostaa piuhanveto tuollaiseen paikkaan. Ajellaan sitten kattoluukku auki. Ihmettelen kyllä miten tuolta väliltä voi ylipäätään mennä johto hajalle / poikki, mikä sen päälle edes käy kun ei ole oven läpiviennissä / vast. paikassa?

                                                    Jos pohjanmaalta löytyy innokkaita sähkäreitä niin tervetuloa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      En oo koskaan kyseistä liitintä ihastellu joten ihan tuon korjausoppaan tietojen mukaan pistelin, valkoinen ja liitinnasta 1, piuhan väri tosiaan valko/vihreä.

                                                      Ennen kuin alat narua rasvata niin mittaa siitä pyörintäanturin liittimestä että meneekö nastoista toinen kunnolla maihin, hyvällä mäihällä vika on anturista siihen suuntaan eikä ohjainyksikölle päin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on koitettu tuokin eli laitoin anturista toisen suoraa maihin ja ei vaikutusta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko noita vikakoodeja kokeiltu nollata? Omassa oli huollon jälkeen joku Slippage or blockage ja 120x off, jolloin kompura ei pysyny päällä (hiutale vaan vilahti kun yritti laittaa päälle). Nollauksen kun teki niin alkoi toimia normaalisti ja on toiminut nyt kuukauden ilman ongelmia.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mites tuo nollaus tehdään? Tuo on kyllä tosiaan huollettu noin kuukaus sitten.

                                                            Edit: ilmeisesti vain akunpiuha irti tarpeeksi pitkäksi aikaa. Vaikka auto on kyllä ihan varmasti käynnistetty yli 20 kertaa tuon täytön jälkeen (tuonhan pitäisi nollata ne myös)
                                                            Viimeksi muokannut Juipe; 13.6.2008, 10:25.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X