Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 V10 2008 - täysi blackout, vinkkejä tarttisi!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S8 V10 2008 - täysi blackout, vinkkejä tarttisi!

    Ässään tuli tänään täydellinen "blackout" työmatkan päätteeksi, onneksi omaan parkkiruutuun.

    Siis – käynnistin auton töistä kotiin (kylmäkäynnistys, starttasi normaalisti), ajoin noin 20 min kotiin. Ihmettelin pysäköidessäni että käy jostain syystä hieman tavallista korkeampaa joutokäyntiä, noin 800 rpm, normaalisti noin 650. Kuulostelin sitä hetken, samalla syttyi ABS/ESP -valot mittaristoon, MMI-näyttö vetäytyi sisään ja kone alkoi käydä lisääntyvästi hytkyttäen. Tässä vaiheessa sammutin auton. Mittaristossa viisarit jäi osoittamaan lukemia ja auto on nyt muuten täysin mykkä. Sisävalot ei syty, lukot ei toimi, virrat ei tietenkään mene päälle. Kokeilin avainta virtalukkoon ja nyt se on siellä jumissa. Missään ei ole eloa.

    Toisella avaimella avasin takaluukun, katsoin että akun kaapelit on kunnolla paikoillaan ja otin maakaapelin noin 25 min ajaksi irti. Uudelleenkytkennällä ei ollut vaikutusta mihinkään.

    Mikä voisi aiheuttaa näin täydellisen ja yllättävän sähkövian? Laturin ylijännite, kaapelin irtoaminen? Energy management control unit J644 hajoaminen? CAN-väylävika? Akku oikosulussa tms?

    Ei ole yleismittaria nyt tähän hätään, mutta en usko että kyse on akun alijännitteestä. Auto olisi herjannut siitä moneen otteeseen, eikä se 20 min ajon aikana tyhjäksi mene, auto kuitenkin starttasi kylmänä aivan normaalisti.

  • #2
    Kyllä se vaan silti akulta vois hyvinkin kuulostaa. Pääsetkö toisella akulla testaamaan? Vaikka apukaapeleilla niin että irrottaa auton oman akun miinuskengän kokonaan.

    Comment


    • #3
      Pääsen kyllä kokeilemaan siihen vaikka kokonaan toisen akun huomenna. Toi nykyinen on alle kaksi vuotta vanha Audi-alkuperäisakku, mutta kai on mahdollista että se on mennyt sököksi.

      Comment


      • #4
        Auton entinen akku oli vielä jemmassa, vaihdoin sen paikoilleen ja auto heräsi henkiin. Otin VCDS:llä vikakoodit, ja siellähän oli yhtä sun toista, mutta kaikki johtui liian matalasta jännitteestä. Kilometrilukemista näki että pikkuhiljaa tullut vikakoodeja sinne sun tänne ja sitten tiltannut kotipihaan. Oli kyllä uskomaton tuuri ja ajoitus!

        Laitoin auton käyntiin ja mittasin akun navoilta 12,3V auton käydessä. Siellä pitäisi olla lienee 13-14V? Alkuperäisessä akussa oli jännite 11,4V.

        Eli lienee laturi rikki? Pitäisi päästä mittaamaan jännite suoraan laturilta, tai täytyy katsoa jos VCDS:llä näkisi siitä jotain reaaliajassa.

        Ihmettelen vaan että miksi MMI:lle ei tullut mitään battery low-varoitusta tai latauksen merkkivalo syttynyt.

        Comment


        • #5
          Tässä on tosiaan BEM, Battery Energy Management-ohjailaite J644, joka nimensä mukaisesti säätelee energiankulutusta ja huolehtii akun lataamisesta. VCDS:llä pääsee katsomaan ohjainlaiteen measuring blockeja. Mikäli niistä nyt oikein ymmärsin, niin J644 pyytää laturilta koko ajan 14,6-15 volttia, mutta akulla on joutokäynnillä alle 12 volttia, kierroksilla menee 12,3. Mittasin yleismittarilla navoilta sen saman.

          Googlasin että joissain autoissa on hajonnut laturilta johtosarjaan tuleva liitos, joten tarkastin myös sen. Liitos on muovirasiassa oikean A-pilarin juuressa. Mittasin myös sieltä reilu 12V. Laturilta ei siis tule mitä pyydetään, ja nyt vaihtoehdoiksi jää lienee enää kaapelin kiinnitys laturiin tai itse laturi. Pitäisi saada auto nosturille ja pohjamuovit irti jotta pääsee laturiin käsiksi (en tiedä pääseekö silloinkaan). Katsoin kuitenkin että laturin vaihto ei ole mikään ylitsepääsemätön juttu, keula huoltoasentoon vaan.

          Voisiko näillä tiedoilla alkaa jo etsiä uutta laturia, vai voisiko tsekata vielä jotain?
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Jos measuring blockit näyttää että BEM pyytää niin se lie ihan järjissään, eiköhän se oo vaan laturilla kilometrit täynnä. En tiiä mahtuuko pelkän säätimen irrottaan laturi paikallaan, siitähän näkis vähän jo miten kulunut se on.

            Comment


            • #7
              Laturi vaihdettu, tarkemmat sepustukset kirjoitin tänne: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...in-s8-v10-2008

              Comment


              • #8
                Ihan heittona oliko tuon ikäisissä A8/S8 kaksi akkua. Toinen jossain erillään -> voiko sotkea toimintaa jos ihan kuolleena yrittää imeskellä virtaa?

                Comment


                • #9
                  Näissä on vain yksi akku.

                  Comment

                  Working...
                  X