Ässään tuli tänään täydellinen "blackout" työmatkan päätteeksi, onneksi omaan parkkiruutuun.
Siis – käynnistin auton töistä kotiin (kylmäkäynnistys, starttasi normaalisti), ajoin noin 20 min kotiin. Ihmettelin pysäköidessäni että käy jostain syystä hieman tavallista korkeampaa joutokäyntiä, noin 800 rpm, normaalisti noin 650. Kuulostelin sitä hetken, samalla syttyi ABS/ESP -valot mittaristoon, MMI-näyttö vetäytyi sisään ja kone alkoi käydä lisääntyvästi hytkyttäen. Tässä vaiheessa sammutin auton. Mittaristossa viisarit jäi osoittamaan lukemia ja auto on nyt muuten täysin mykkä. Sisävalot ei syty, lukot ei toimi, virrat ei tietenkään mene päälle. Kokeilin avainta virtalukkoon ja nyt se on siellä jumissa. Missään ei ole eloa.
Toisella avaimella avasin takaluukun, katsoin että akun kaapelit on kunnolla paikoillaan ja otin maakaapelin noin 25 min ajaksi irti. Uudelleenkytkennällä ei ollut vaikutusta mihinkään.
Mikä voisi aiheuttaa näin täydellisen ja yllättävän sähkövian? Laturin ylijännite, kaapelin irtoaminen? Energy management control unit J644 hajoaminen? CAN-väylävika? Akku oikosulussa tms?
Ei ole yleismittaria nyt tähän hätään, mutta en usko että kyse on akun alijännitteestä. Auto olisi herjannut siitä moneen otteeseen, eikä se 20 min ajon aikana tyhjäksi mene, auto kuitenkin starttasi kylmänä aivan normaalisti.
Siis – käynnistin auton töistä kotiin (kylmäkäynnistys, starttasi normaalisti), ajoin noin 20 min kotiin. Ihmettelin pysäköidessäni että käy jostain syystä hieman tavallista korkeampaa joutokäyntiä, noin 800 rpm, normaalisti noin 650. Kuulostelin sitä hetken, samalla syttyi ABS/ESP -valot mittaristoon, MMI-näyttö vetäytyi sisään ja kone alkoi käydä lisääntyvästi hytkyttäen. Tässä vaiheessa sammutin auton. Mittaristossa viisarit jäi osoittamaan lukemia ja auto on nyt muuten täysin mykkä. Sisävalot ei syty, lukot ei toimi, virrat ei tietenkään mene päälle. Kokeilin avainta virtalukkoon ja nyt se on siellä jumissa. Missään ei ole eloa.
Toisella avaimella avasin takaluukun, katsoin että akun kaapelit on kunnolla paikoillaan ja otin maakaapelin noin 25 min ajaksi irti. Uudelleenkytkennällä ei ollut vaikutusta mihinkään.
Mikä voisi aiheuttaa näin täydellisen ja yllättävän sähkövian? Laturin ylijännite, kaapelin irtoaminen? Energy management control unit J644 hajoaminen? CAN-väylävika? Akku oikosulussa tms?
Ei ole yleismittaria nyt tähän hätään, mutta en usko että kyse on akun alijännitteestä. Auto olisi herjannut siitä moneen otteeseen, eikä se 20 min ajon aikana tyhjäksi mene, auto kuitenkin starttasi kylmänä aivan normaalisti.
Comment