Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vääräuskoisen Audi 80 B2 Avant Quattro - Passat B2 Syncro '84 + Audi 5cyl 10v

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vääräuskoisen Audi 80 B2 Avant Quattro - Passat B2 Syncro '84 + Audi 5cyl 10v

    Elikkä otsikon mukainen kapistus tuli ostettua '24 kesällä. Auto itsessään tosiaan VW Passat Syncro 1984 (B2, pre-facelift). Tehtaalta rullannut diisselikoneella. Edellisten omistajien toimesta paljon jo tehty. Muunmuassa: kone vaihdettu KG koodilla olevaan Audin i5 10v 2.1l koneeseen joka on avattu ja läpikäyty, pohja puhallettu ja massattu, alustan osat kunnostettu tai vaihdettu uusiin, muutoskatsastusta varten muutettu vertailuajoneuvoa vastaavaksi (isommat jarrut lähinnä?) ja paljon muuta.

    Itsellä suunnitelmissa EFI, audi 80 eturipustuksen osat ja sitä myöten joka nurkkaan KW tolppaa, sähköjen siistimen, imupuolen uudelleenteko EFI:n yhteydessä (kierrättävä dumppi), yleistä siistimistä yms. Mahdollisesti aikanaan jotain leveämpää korilinjaa, turvakaaria ja levempää nakkia alle + 20v tekniikka jos budjetti joskus antaa myöten.

    Ajattelin dokumentoida projektia vähän, ja samalla kysellä apuja. Kone tosiaan KG ja mekaaniset nostimet pitää melua tällähetkellä. En vaan kuollaksenikaan löydä ton (tai JY:n, sama ymmärtääkseni) koneen speksejä/dokumentaatiota/huolto-opasta. Löysin vanhempien koneiden (WC, WG, WJ, WE) arvot nostimien toleransseihin, uskallanko mennä noilla (kuva alla) vai onkohan jotain ihan muuta omassa?

    Muuten työn alla nyt kabiinin ja aikanaan konehuoneen olemassaolevat sähköt, voi hetki vierähtää ennen kuin EFI sarjan saan budjetoitua. Kovin oon kattellu tota kjetkillersien settiä, toisaalta joku suomessa käytetympi ECU saattaisi olla dynoukkojen mieleen enempi (Maxxecu?). Olen lukenut ihan kohtuu arvosteluja noista valmiista standalone sarjoista, eikä kokemusta ole vielä tyhjästä alkaa rakentaa. Triggerikin täyttnee käydä jossain hitsauttamassa kiinni, itsellä ei ole moiseen toistaiseksi tiloja. Muutenkin harrastaminen hyvinkin alussa, tähän asti tullut vaan räpellettyä ylläpito ja huoltomielessä autoja. Tämä ensimmäinen "modattu" kapistus.

    Alla kuvia tähänastisista räpellyksistä, ja autosta noin muuten.

    -Martti

  • #2
    Mukavaa että ursyncro on päässyt kotiin joka haluaa jatkaa projektia.

    Omaa projektia kun taaksepäin katselen niin useamman välivaiheen olisi voinut jättää välistä, eli jokseenkin kaikki "tää on halvempi kuin kunnollinen". Pätee erityisesti ecuun.

    Jos suinkin budjetti antaa periksi niin itse jättäisin 10V:n rakentamisen kokonaan välistä. Sen tekeminen maksaa käytännössä saman (tai enemmän) kuin 20V:n ja antaa selkeästi vähemmän. Toki sen kanssa voi säätämistä ja sen lainalaisuuksia opetella.


    Triggeriksi laittaisin 60-2 version kampuran takapään stefaan, ne osat ovat sangen edukkaita (kun ostaa muualta kuin MAxxecun kaupasta) eikä vaadi hitsailua.
    Tuo mitä ecusta kirjoitit niin Maxx on yleisyytensä puolesta hyvinkin suositeltava ja sitä myös kehitetään koko ajan.

    Kun joskus pääset koria (ja kaaria) tekemään niistä etupäähän casteria lisää niin paljon mahdollista, vähentää puskemista huomattavasti.

    Comment


    • #3
      Ne alkaa kai olla aika hinnoissaan 20V-tekniikat hiljalleen. Hintatietoisen valinta olisi joku VR6 tai 1.8T. Tokihan EA855, eli 2.5 litran vitoskone olisi kovista kovin.

      Sietää kysyä itseltään, paljonko sitä löylyä oikeastaan tarvii? Jo olemassa olevan 10V:n eduksi on ehdottomasti laskettava nuotti. Se kuulostaa rouheammalta, kuin 20V eri versioissaan.
      Viimeksi muokannut arto s; 23.8.2025, 09:14.

      Comment


      • #4
        Hmm..mitä kaikkea Kalu-Sakke ehti tälle tehdä ennen kuin siirtyi sinulle?

        Kiva projekti kyllä.

        Comment


        • #5
          Otin aikanaan kuvan myyntilistauksen speksilistasta:
          Viimeksi muokannut Killeri; 19.8.2025, 18:26. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
            Ne alkaa kai olla aika hinnoissaan 20V-tekniikat hiljalleen. Hintatietoisen valinta olisi joku VR6 tai 1.8T. Tokihan EA885, eli 2.5 litran vitoskone olisi kovista kovin.

            Sietää kysyä itseltään, paljonko sitä löylyä oikeastaan tarvii? Jo olemassa olevan 10V:n eduksi on ehdottomasti laskettava nuotti. Se kuulostaa rouheammalta, kuin 20V eri versioissaan.
            Tämäpä se. Voi olla ettei liksa nouse sitä tahtia että kerkis 20v koneiden vauhtiin. Kun näistä rivivitosista en juuri mitään tiedä niin jos ei muuta niin 10v on oiva alusta oppimiselle. Toi kjetti on kyllä sellanen mustekala että en uskaltais sen kanssa alkaa kikkailee, siksi EFI.

            VR6 ja 1.8T alkavat sit jo vaatia niin paljon lisähommia että sitten tekis mieli hypätä tonne mantereen tutumalle puolelle, johonkin hondan B ja K koneistukseen. EA855 en ole tutustunut suuremmin, mutta alkaa pelottaa isommissa koneissa vakiotehot konttorin kannalta. Tähän runkoon mun laskelmien mukaan saa tuoda mukana maks 170kw dynolapun.

            Löylyssä on se vanha ongelma että nälkä kasvaa syödessä. Joskus aikanaan 100hp pappafarmarissa oli tarpeeksi kaikkeen hauskanpitoon...

            Comment


            • #7
              Keljukoon eli k-jetin poisto on joka tapauksessa ihan fiksu suunnitelma, varsinkin jos/kun jotain isompaa ahdinta haluaa laittaa.

              Comment


                #8
                ~350hp tehoille KG taipuu ilman koneen avausta, itse luotin ammattilaisten apuun ja asensin S2 Motronicin, säädöt ammattilaisen toimesta niin tuli aika kivan toimiva paketti. Osia on helposti saatavilla ja kaikki on OEM, toki jos tähtää nykypäivän sometehoihin niin sitten 20v on varmasti helpompi tie. Niin pitkään kun kansia on 1kpl, jatkan seuraamista ;)
                Viimeksi muokannut qbo; 19.8.2025, 22:41.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
                  Mukavaa että ursyncro on päässyt kotiin joka haluaa jatkaa projektia.

                  Jos suinkin budjetti antaa periksi niin itse jättäisin 10V:n rakentamisen kokonaan välistä. Sen tekeminen maksaa käytännössä saman (tai enemmän) kuin 20V:n ja antaa selkeästi vähemmän. Toki sen kanssa voi säätämistä ja sen lainalaisuuksia opetella.
                  Kuulostaa kommenttien perusteella että kalusto on ainakin joillekkin jo tuttu entuudestaan. Hauska oppia aina auton historiasta ja vaiheista. UrSyncro osuu kivasti korvaan myös.

                  20v kyllä houkuttelee suuresti, Norjanmaalla on kaveri jolla on facelifti ilmeisesti AAN lohkolla ja painaa siitä radalla lähes nelinumeroisia lukemia pihalle, ainakin väittämän mukaan. Itsellä tavoitteet on huomattavasti inhimillisemmät, alle 500hp varmaan riittää jo hupailussa pitkälle eikä paikat jatkovasti olis toivottavasti hajalla. 10v potenttiaali tuntuu realistisesti ilman tajutonta panostusta loppuvan siinä 300 heposen paikkeilla.

                  Realistisesti runttaan tällä niinkauan kun kone kestää. Sit kun on pakko vaihtaa uutta tilalle niin on hyvä toteuttaa kaikenmaailman suuruudenhullut koneenvaihtosuunnitelmat. 20v koneet mitä oon kattellu tuntuu olevan joko hiton kalliissa autoissa kiinni tai irtonaisena tosi pitkälle rakennettuja mikä rajottaa tehokkaasti ne pois tänhetkisistä realiteeteistä.

                  Comment


                  • #10
                    Aapon esille nostama 20V:n motronicin käyttö on kieltämättä erittäin fiksu vaihtoehto.

                    Mitä tulee mainitsemaasi auton tuttuuteen niin taitaa ensimmäiset havainnot tästä yksilöstä olla liki 20 vuoden takaa. Itseäkin joskus kovasti houkutti tästä jotakin rakentaa.

                    Comment

                    Working...
                    X