Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Skyline r33 gtst timeattack modified

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Skyline r33 gtst timeattack modified

    Kirjotellaas vähän tällekin alustalle tästä laitoksesta. Projektitopikki löytyy jo dnsf ja sau (aussien vastaava) foorumilta. Instagramista @tsnmotorsport
    Projekti on kestänyt jo neljän vuoden ajan, eli kiinniotettavaa on paljon. Auto itsessään ollut omistuksessa jo viisi vuotta.
    Lähtötilanne oli vuonna 2009 japanista suomeen uitettu musta nissan skyline r33 gtst vuosimallia 1994 eli spec1 malli ilman turvatyynyjä ja abs jarruja. Autoa oli joskus aikanaan rakennettu paljonkin ja myös driftailtu suomessa. Tämän jälkeen lähes vakioitu ja sen jälkeen hieman rakenneltu uudestaan perusmuutoksin. Auto on myös joskus aikanaan kolaroitu vasemmasta etukulmasta ja oikea takaposki myös vaihdettu ilmeisesti kolarin seurauksena. Mitään timanttia siis ei lähdetty museoinnilta pelastamaan.
    Tässä siis lähtötilanne.
    Click image for larger version  Name:	20160730_175605.jpg Views:	0 Size:	107,6 Kt ID:	1904063 Click image for larger version  Name:	20160811_192409.jpg Views:	0 Size:	98,7 Kt ID:	1904064
    Click image for larger version  Name:	20160508_124018.jpg Views:	0 Size:	517,2 Kt ID:	1904066 ​​​​

    #2
    Ekat askartelut tehtiin heti kun auto saapui omistukseeni syksyllä 2015.
    Etulokarien aluset hieroin puhtaaksi ja maalattiin ruosteenestomaalilla. Päälle vedin kiveniskumassan. Tein myös sisälokarit millisestä kulutusmuovista. Samaan lähtöön kauppasin vakiopenkit pois ja laitoin sparco evo2 penkit, sekä 6-pistevyöt tilalle. Vakiopenkit kun jäi auttamatta liian ylös ja kattoluukullisen katto oli niin matalalla, että jopa 175cm kuskilla oli pää lähes katossa. Uudet penkit asennettiin niin alas kun vaan mahdollista. Eli penkin ja lattian väliin jäi tasan sen verran tilaa, että turvavöiden silmukkapultit mahtuu olemaan. Samaan lähtöön riisuttiin verhoilut penkkien takaa ja loput äänieristeet ohjaamosta sai kyytiä. Ohjaamon maalailin mustalla vasaralakalla ja ratin vaihdoin uuteen, kosla vanha mokkaratti oli kulunut. Näillä ajettiin sitten talvi.
    Click image for larger version

Name:	20151121_113259.jpg
Views:	632
Size:	244,8 Kt
ID:	1904076 Click image for larger version

Name:	20151121_153804.jpg
Views:	631
Size:	83,8 Kt
ID:	1904070 Click image for larger version

Name:	20151212_133249.jpg
Views:	636
Size:	219,2 Kt
ID:	1904074 Click image for larger version

Name:	20151212_145011.jpg
Views:	635
Size:	245,2 Kt
ID:	1904075 Click image for larger version

Name:	20151122_201634.jpg
Views:	623
Size:	61,0 Kt
ID:	1904069 Click image for larger version

Name:	20160910_190600.jpg
Views:	635
Size:	289,9 Kt
ID:	1904073 Click image for larger version

Name:	20160506_055117.jpg
Views:	633
Size:	151,1 Kt
ID:	1904071
    Attached Files

    Comment


      #3
      Talvella ehdin asentamaan hicas (takapyöräohjaus) delete kitin alkuperäisten raidetankojen väljyyden takia.
      Sitten siirrytään toukokuulle 2016.
      Alkoi käyntiongelmat. Auto sammuili eikä ottanut kierroksia kunnolla. Vikaa haettiin maffista ja kaasuläpän asentotunnistimesta. Myös hieman lämpövauriota ottaneen moottorin johtosarjan paikkasin ja suojasin kunnolla. Lopulta kyllästyin vian hakuun ja päätin vaihtaa kuluneen vakioahtimen uuteen. Ahtimen irrotettuani totesin, että hukkaportti jumittaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Samaan lähtöön totesin myös, että vakio valurautainen pakosarja oli ainakin 5 kohtaa halki. Eli uusi satsi tilaukseen. Pakosarjaksi tuli kiinalainen toyosport, jolla ahdin asettuu vakiopaikalle ( no eihän asettunu ). Ahdin, pakosarja ja uudet jakopään rojut kiinni. Ja taas rokkaa. Aikaa ehti kulua 3kk vian hakuun ja asennuksiin. Samalla laitoin myös laajakaista lamdan näyttämään seoksia. Mikä osottautuikin järkeväksi, sillä uuden ahtimen hukkaportissa oli jäykempi jousi ja ahdot nousi 0,8 ->1,0 bar ja kone veti laihalle isoilla kierroksilla täyskaasuvedossa.
      Hieman muuttuneen ahtimenpaikan takia myös downpipe täytyi askarrella uudestaan.
      Näillä ajettiinkin sitten loppukesä ja syksyllä auto seisontaan. Talvella piti vain vaihtaa imusarja, välijäähy ja tehdä muita pikku muutoksia. Kunnes keksin, että rakennetaan turvakaaret ja mopo oli valmis karkaamaan käsistä....
      Click image for larger version

Name:	20160710_094517.jpg
Views:	655
Size:	159,1 Kt
ID:	1904079 Click image for larger version

Name:	20160803_145002.jpg
Views:	638
Size:	64,6 Kt
ID:	1904080 Click image for larger version

Name:	20160807_193137.jpg
Views:	639
Size:	58,0 Kt
ID:	1904081

      Comment


        #4
        Noniin, ei kun lisää juttua. Mielenkiintoinen projekti ja nämä on kyllä aina omaakin silmää miellyttäneet, joten mielenkiinnolla seurataan.

        Comment


          #5
          Koitetaan päivitellä tätä ajantasalle sitä mukaa kun ehtii tarinoida. =)
          Viimeksi muokannut Killeri; 14.11.2020, 10:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            #6
            Mielenkiintoinen prokkis, itselle tuo R33 on aina ollut se hienoin kyllikki. Tämmöisten projektien etenemistä on aina kiva seurailla.

            Comment


              #7
              Turvakaaret oli päätetty tehdä niin ei muuta kun tavaraa purkamaan kaarienntieltä. Ja kaaret kun tehdään niin laitetaan myös tuet etutolppiin asti samaan lähtöön. Näin saadaan lisää turvaa ja koria jäykemmäksi.
              Eli kori rullaavaksi ja lasit pois. Myös kattoluukun mekanismi oli tiellä, koska halusin kaaret mahdollisimman lähelle kattoa ja päätilan maksimiin. Myös kattoluukun vikaantuessa korjaaminen olisi mahdotonta, jos edessä olisi turvakaaret. Toki myös katonrajasta tapahtuva kevennys on erityisesti hyvästä.
              Purkaminen sinällään sujui kommelluksitta. Aikaahan tähä vaiheeseen toki meni, koska kuvia täytyi ottaa paljon kasaamisen helpottamiseksi ja johtoliittimiä merkitä. Tässä vaiheessa ei vielä ollut tiedossa kuinka paljon alkuperäistä pistetään takaisin niin koitin dogumemtoida mahdollisimman paljon varsinkin niitä kohtia mitkä eivät olisi itsestään selviä.
              Skylinessä lukkopelti on kiinteä, joten leikkasin keskeltä valojen välisen alueen irti moottorin nostoa helpottamaan. Tästä tein myöhemmin pultattavan mahdollisia tulevia remontteja helpottamaan. Click image for larger version

Name:	20161030_151106.jpg
Views:	431
Size:	240,2 Kt
ID:	1904137 Click image for larger version

Name:	20161102_152140.jpg
Views:	436
Size:	235,6 Kt
ID:	1904136 Click image for larger version

Name:	20161105_162041.jpg
Views:	443
Size:	200,7 Kt
ID:	1904135 Click image for larger version

Name:	20161109_153314.jpg
Views:	435
Size:	214,9 Kt
ID:	1904138 Click image for larger version

Name:	20161105_191748.jpg
Views:	437
Size:	282,8 Kt
ID:	1904139

              Comment


                #8
                Pää- ja etusivukaaret ja kasan suoria putkia hommasin marteliukselta valmiiksi taivutettuna. Niitä hieman mallailin paikoilleen ennen auton siirtoa kaverin tallille, missä hitsaushommat suoritettaisiin.
                Skylinessä on tulipellin ohjaamonpuolella koko tulipellin kattava lisäpeltikerros ja peltien välissä on bitumi. Nämä täytyi poistaa ennen kaarijumppaa. Samalla lähti kaikki tulipellissä olleet kiinikkeet. Eli uusia täytyisi tehdä.
                turvakaaria rakennettiinkin kuin Iisakin kirkkoa. Oviputket jouduin tekemään kahdesti, kun ensin tehtyjen suorien putkien kanssa ei penkit mahtuneet kunnolla haluttuihin paikkoihin. Pääkaaren olisin halunnut myös hieman taaemmas takapenkin korotuksen päälle, mutta marteliuksen etusivukaarissa ei pituus riittänyt. Riittävän takana se toki on noinkin.
                Kaaret liitettiin koriin mahdollisimman monesta kohtaa. Tulipellin läpivientien tukkiminen oli aika haastavaa tilanahtauden takia.
                Samaoihin hitsaustalkoisiin tehtiin myös lisää tilaa takakaariin kaarilevikkeitä ja isompia renkaita varten. Myös hattuhyllyä modattiin ja koko kori vahvikehitsattiin akseleiden väliseltä alueelta ikkunalinjan korkeuteen asti. Myös katalysaattorin kohdalla ollutta pattia lattiassa pienennettiin penkin sovittamiseksi repsikalle. Penkkien kiinnitys tulee akk ratasännön mukaisilla lapuilla lattiaan. Sisäpuolen laput tein vähän yliampuvat ja hitsasin kiinni koriin.
                Osa kuvista oli näköjään liian isoja enkä niitä saanu tähän nyt litettyä.Click image for larger version

Name:	20170115_144003.jpg
Views:	440
Size:	174,4 Kt
ID:	1904141 Click image for larger version

Name:	20170114_160335.jpg
Views:	441
Size:	348,0 Kt
ID:	1904142

                Comment


                  #9
                  Tuossa lisää kuvia.
                  Myös parista paikkaa täytyi korlailla hieman ruostetta, jota oli päässyt pesiytymään. Auto seisoi ulkona aina kun sitä ei tehty ja pyörillään ollessa ei aina päässy suojaamaan pohjaa hitsauskohdan alapuolelta.
                  Turvakaarien teon jälkeen ja muutamien muutamien pikkumuutosten jälkeen auto siis nostettiin grilliin loppujen koritöiden tekemiseksi.
                  Click image for larger version  Name:	20201115_070056.jpg Views:	0 Size:	132,9 Kt ID:	1904144 Click image for larger version  Name:	20201115_070038.jpg Views:	0 Size:	160,4 Kt ID:	1904145 Click image for larger version  Name:	20201115_070016.jpg Views:	0 Size:	203,0 Kt ID:	1904146 Click image for larger version  Name:	20201115_070145.jpg Views:	0 Size:	115,3 Kt ID:	1904147 Click image for larger version  Name:	20201115_070114.jpg Views:	0 Size:	63,4 Kt ID:	1904148 Click image for larger version  Name:	20201115_070206.jpg Views:	0 Size:	171,4 Kt ID:	1904149 Click image for larger version  Name:	20201115_070216.jpg Views:	0 Size:	181,7 Kt ID:	1904150 Click image for larger version  Name:	20201115_070232.jpg Views:	0 Size:	206,7 Kt ID:	1904151

                  Comment


                    #10
                    Auto siis röhnötti grillissä ja kävin pohjankin puolelta vahvistettavat saumat läpi. Tulipellistä tukin ilmastoinninputkien reiät ja vahvistin jarru- ja kytkimen pääsylintereiten kiinnityspaikat.
                    Ennen grilliin laittamista tein myöskin uudet törmäyspalkit ja lukkopellin alle paikan öljynjäähdyttäjällle.
                    Hitsauspaikkoja putsailin teräsharjalaikalla ja suojasin aina lopuksi ruosteenastomaalilla, kosla auto on ollut tähän päivään asti ulkosäilytyksessä pressu alla ja nyt viimeiset 2 vuotta pressutallissa.
                    Hiekkapuhalluksen jälkeen vedin ruiskulla koko auton happopohjamaalilla. Tämän jälkeen vedin pintaan 2komponenttisen polyuretaanimaalin, saumamassan. Saumamassa siis vasta tuon jälkimäisen maalin jälkeen, koska happomaalissa se ei pysy. Sitten vielä lopuksi kotelosuojat koteloihin ja pohjaan ohuesti ruiskutettavaa kiveniskumassaa. Polyuretaanimaalin vetelin pensselillä (hitto mikä talkoo). Ohjaamon ja konehuoneen maalasin vasta, kun auto oli pyörillään.
                    Maalin kuivuttua pääsi asentamaam alapuolen komponentteja paikoilleen.
                    Välissä olin myös vahvistanut apurunkoja ja alatukivarret. Apurungot käytin pulverimaalattavana ja tukivarsiin vedin vasaralakan paukkupullosta. Takakelkka ja perä saivat myös alumiinipuslat ja loput vakiopuslat vaihdettiin jäykempiin.
                    Myös vanhat vuotavat teinin coiloverit vaihdoin uusiin dr
                    ​ ​​​​​​​

                    Comment


                      #11
                      Click image for larger version

Name:	20201119_073526.jpg
Views:	0
Size:	305,4 Kt
ID:	1904523 Click image for larger version

Name:	20201119_073324.jpg
Views:	0
Size:	218,6 Kt
ID:	1904522 Click image for larger version

Name:	20201119_073516.jpg
Views:	0
Size:	149,4 Kt
ID:	1904521 Click image for larger version

Name:	20201119_073335.jpg
Views:	0
Size:	77,0 Kt
ID:	1904520 Click image for larger version

Name:	20201119_073540.jpg
Views:	0
Size:	174,9 Kt
ID:	1904519 Click image for larger version

Name:	20201119_073345.jpg
Views:	0
Size:	94,9 Kt
ID:	1904518 Click image for larger version

Name:	20201119_073553.jpg
Views:	0
Size:	61,1 Kt
ID:	1904517

                      Comment

                      Working...
                      X