Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Fromin opiskelubudjettimobiili

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Fromin opiskelubudjettimobiili

    Taas pitkästä aikaa meidän talon katoksesta löytyy 3BG Pasuuna. Edellisestä kerrasta onkin vierähtänyt kuutisen vuotta, sen jälkeinen aika hetkellistä parin kuukauden Alfa Romeo hulluutta lukuunottamatta on koostunut tämänkin foorumin edustamista ”Olympiavolkkareista”. Näissä edellämainituissa paremman luokan Volkkareissa olisin pysynyt ilman muuta, mutta kouluunmenon vuoksi pakko downshiftata elämää parin kolmen vuodeksi ajaksi.

    Hyppy Audin puikoista tämän elämää nähneen Passatin penkille oli melkoinen shokki. Ei sähkötehostettu ohjausta, vanhentunut ilme sisätiloissa, likaiset penkit, ulkopuolella ruostetta takakontissa ja lokarin kaarissa. Hetken aikaa oli sellanen fiilis että ei perkele mitä touhua, ei tällasella voi ajaa. Mitä tekisin autolle, kuitenkin budjetti huomioiden koska rahaa on jäätävä tilille säästöön tuleville vuosille, jotta saa keskittyä kouluun ja stressi pysyy poissa ja lomareissuillakin olis kiva käydä.

    Auton hankintahinta oli hyvin edullinen, joten siinä on kaikenlaista pientä sanomista. Historia sijoittuu lähes kokonaan Uudenkaupungin seutuville, Vehmaalle. Sieltä hain maatalosta tämän Passatin, jossa se oli palvellut 10 vuotta samalla omistajalla, sitä ennen heidän sukulaisellaan. Historia tiedossa, ja auto on tekniikaltaan hyvässä kunnossa.

    Auton tiedot:
    Volkswagen Passat 1.9TDI 4Motion
    Vm. 2004 / 327tkm
    Varustetaso Trendline


    Lisävarusteita otettu vuonna 2004:
    • Xenonit
    • Vetokoukku
    • Vakionopeudensäädin
    • Automaatti ilmastointi

    Jälkeenpäin laitettuja:
    • Webasto Thermo Top C
    • Tummennetut takalasit

    Auto tosiaan vähän roisissa kunnossa ja melkoisen pahasti mallia pappa. Autoon on aikalailla puhdetta kesän aikana, jotkut hommat siirtyy väkisin syksymmälle.

    Remontit/kunnostus:
    • Kaikki uudet vahvistetut tukivarret
    • Uudet KYB iskunvaimentimet
    • Eibach 35-45mm madallusjouset
    • Gates jakohihnasetti + vesipumppu
    • Gates moniurahihna
    • Uudet jarrunesteet (levyt ja palat vielä ok)
    • Lokasuojien ruostekorjaukset
    • Takaluukun ruostekorjaukset
    • Uudet takaovet (takaovissa lommot)

    Rakentelu:
    • Skoda Superb kojelauta ja keskikonsoli
    • Skoda Superb etuovipahvit
    • Skoda Superb ovenkahvat taakse valoilla
    • Passat W8 nahka Recarot
    • Alcantaralla verhoiltu katto, pilarit ja ovipahvien keskiosat
    • Highline listat
    • Alumiinin väriset kattokaiteet
    • Votex helmat
    • 18-19” oem Audi vanteet ehkä Peerlessit
    • 2DIN Android soitin
    • Sumuvalot eteen

    Nuo nyt ainakin, tuskimpa lista tuosta kasvaa, mutta ei sitä koskaan tiedä mitä elämä eteen kuljetta :D











    Lommo takaovessa, kahvan takana, tuossa oven ja takalokarin saumassa.


    Sama homma toisessa ovessa, näkee ikkunan peilauksessa lommon.








    Tehdään tästä taas viimesen päälle :)

  • #2
    Taka-apurunkohan tuosta kannattaa tiputtaa ja käydä vasaralla hitsisaumat läpi ettei käy samalla tavalla kuin itselle. Oli auto sitten jokusen viikon taas poissa käytöstä ja itse toimintatonnia köyhempi kun hain uutta vähemmän ruosteista apurunkoa ja maalia ja Strongflexin puslasarjaa.

    Tuo Opelin kumimatto kruunaa kyllä kokonaisuuden. Tarkan markan jätkällä ollut käytössä :D

    Comment


    • #3
      Maajussi maajussi :D

      Kappas, voia kyllä tipauttaa alas. Mistä ostit puslat?

      Comment


        #4
        Itse ainakin ostin Strongflexin puslat suoraan https://www.strongflex.eu/en/ .

        Asiaan enemmän perehtymättä mikäs idea noissa Suberbin kojetaulussa ja ovipahveissa on?

        Comment


        • #5
          Ne on nätimmät :) Keskikonsoli uudenaikaisempaa suunnittelua, samoin ovipahvit. Kahvoissa valot jne.

          Comment


            #6
            Oih, vanhana 3bg omistajana tulee paljon fläshbäkkejä.
            Meinaatko tekniikan puolelle muutoksia, lähinnä turbo, suuttimet ja softa? Pienellä vaivalla saa auton ajettavutta ja luonnetta muutettua paljonkin.

            Entä jakkarat, onko ihan trendline? Muistaakseni olivat aika tukevat istua vs. comfort jakkaroihin, mitkä ihan kamalat.

            Comment


            • #7
              Trendlinen sporttijakkarat, on kyllä paljon paremmat istua. Mulla oli vanhassa Passatissa kanssa ne Recarot, ne on ihan viimesen päälle penkit istua :D

              Softalla mennään vaan. Jossain kohtaa laitan 1.8T tekniikan, josta sais sen kolmisen sataa ottaa tehoa, mutta ei oo tän eikä enskesän projekti. Ehkä sitä seuraavan. Näitä on myyty vaan jenkkeihin ”1.8T Quattrona”.

              Onko normaalia muuten että 6v laatikko vollottaa kovempaa peruuttaessa samalla tavalla niinkuin jossain halvemman luokan autoissa?

              Comment


                #8
                Joo, siinä on suorat hampaat pakissa.

                Comment


                  #9
                  Uudet takaovet (takaovissa lommot)
                  Miksei PDR-oikomishoitoa? Vai onko oikeassa takaovessa maalipinta haljennut?
                  Viimeksi muokannut vV8m5; 10.6.2019, 09:00.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Joo, siinä on suorat hampaat pakissa.
                    Ajattelin kanssa tuota. Vanhassa etuveto Passatin viislovisessa ei kuulunut vollotusta, eikä tuossa aanelosessakaan.

                    Uusi uvi samalla värillä, ja nykyisessä on ruostetta prissa kohtaa. Ja ovi maksoi 40€/kpl ni oikominen maksaa enemmän. Toisesta ovesta myöskään ei saisi oiottua tuota yhtä kohtaa.

                    Tekeekö muuten laatikolle haittaa ajaa ilman kardaania?
                    Viimeksi muokannut Fromi; 10.6.2019, 10:32.

                    Comment


                      #11
                      Ei kait se auto liiku mihinkään ilman kardaania.

                      Comment


                      • #12
                        Onko Torsenin kanssa noin?



                        Tänään kevyt 670km reissu kun käytiin kaverin kanssa hakemassa Passattiin osia:
                        - Uudet takaovet
                        - Highlinelistat
                        - Väliaikset hyvin huonossa kunnossa olevat penkit
                        - Beiget takaovipahvit
                        - Beigen värisiä sisustan osia
                        - Beige lantiovyö ja soljen vastakappaleet
                        - Alumiiniset kattokaiteet

                        Huomenna alkaa ruostekorjaushommat, kuvia niistä myöhemmin. Tarkoitus huomisen aikana olisi nyppiä irti etuloksut ja tehdä pohjat niihin, takaloksuihin, takakonttiin ja takapuskuriin. Eli pitkä päivä luvassa. Keskiviikkona väriä päälle. Viikonloppuna kasailua sitten.
                        Viimeksi muokannut Fromi; 10.6.2019, 21:27.

                        Comment


                        • #13
                          Vakiotorsen vuotaa voiman harakoille. Testatahan voit nostamalla peräpään ilmaan ja päästämällä kytkintä hissukseen ylös vaihde päällä.

                          Comment


                            #14
                            Miksi 1.8t? Pienemmällä vaivalla saat avf:stä ulosmitattua reilu 200-220hv, 450-500nm. Nykyään 250+ hv ihan mahdollisia reilulla tonnin budjetilla avf mottiin.
                            Miten nykyisen laatikon välitykset pelaisivat 1.8t kanssa?

                            Comment


                            • #15
                              En mä tiä? Tykkään bensakoneista enemmän viritettynä. Haluaisin päästä sinne samoille teholukemille mitä mulla oli ässässä. Laatikko on aika pitkä bensakoneelle, tai ainakin tuntuis siltä. Tosin ykkönenkin tuntuu dieselille liian lyhyeltä nyt. Aikalailla sellanen haistapaska vaihde millä lähtee vaan liikkeelle, todella lyhyt.

                              Tässä kun nautiskelen vapaasta kesästä ennen opiskeluja niin saa kerrankin touhata päivisin auton kanssa, ettei mene kaikki illat ja viikonloput. Laittelen kuvia ruostehommista ehtoolla.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo taka-apurunko kannattaa tsekata, voi olla ehjät purkuosat kiven alla ja uusi maksaa tonnin suomessa, muistaakseni 700 sakuissa. Omasta passatista päädyin tuon korjaamaan, kun oli muodossaan ja sain ehjänä irti. Lahoaa hieman salakavalasti sisältäpäin.

                                Tuo ei ole ymmärtääkseni niin iso ongelma Audeissa ja b6 sukupolvessahan tuo apurunko on köykämiiniä.

                                Comment


                                  #17
                                  Vastaavalla vm.02 pelillä tullut päästeltyä jo 7 vuotta. Luotettava, joskin hieman karu peli:) Kannentiivisteen vaihto on ollut isoin remontti, mitä on joutunut tekemään. Muuten kulutusosien vaihdolla selvinnyt.
                                  Kulkupuolta tuli mukavasti lisää ahtimen ja coolerin päivityksellä, ja tietty customsofta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuon apurungon hiekkapuhallutan ja maalaan. Sisälle sitä pitää sitten ruiskia fosforihappoa ruosteen tappajaksi, sen jälkeen kotelosuojaa kunnolla.

                                    Tänään otin nosturille kun purin lokarit sun muut pois. Hiekkapuhaltelin etulokasuojien reunat niin meni puhki saakka, uudet laitoin tarvikkeena tilaukseen heti. Ehkä jo perjantaina täällä.

                                    Oli kevyt 14h päivä ja pohjat päädyin tekemään molempiin kylkiin kokonaan ja puskureihin. Eli katto ja konepelti jää maalaamatta :D Nyt kun kerran alko hommiin ni laitetaan sit kerralla kuntoon. Kaikki muut sain valmiiksi viimeistelyhiontaa varten, mutta takaluukkuun jäi 2K epoksit pintaan ja takapuskuriin en edes koskenut. Eli huomenna sitten aamu alkaa hiontavärin ruiskinnalla takakonttiin ja puskuriin pienen kittailun jälkeen.

                                    Comment


                                      #19
                                      b6 sukupolvessahan tuo apurunko on köykämiiniä
                                      Ässän erikoisuus tuo, tavan b6/b7 aakkosissa painavaa paskarautaa ja ruostuu. Tosin ei ihan läpi asti, muu kori happanee ensin ympäriltä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Konepellistäkin löytyi pieni ruostealku niin maalataan sekin. Ulkona olen maalaillut osat irtonaisina niin muutamia roskia homman jäljiltä, mutta lakkaa olen käyttänyt todella reilusti, jotta saa syvän kiillon pintaan ja on vara vesihioa koko auto sileäksi. Saa roskat pois ja muutenkin tasoittuu peilimäisen sileäksi. Oikonen tehtävävä käsin ja tuen kanssa. Kolme autoa olen vesihionut ja kiillottanut näyttelykuntoon maalarin jäljiltä, aika urakka, mutta perhanan hieno tulee pinnasta. Ei saa koskaan ruiskulla sellasta.

                                        Irto-osiin, oviin ja takalokareihin on nyt mennyt lakkaa 1,5l (valmista matskua). Toinen mokoma menee loppuihin osiin. Katto jää maalaamatta siellä ei ole vikaa.

                                        Ensiviikon aikana pitäis saada kaikki autoon paikoilleen. Superbin beiget etuovipahvit ka kojelauta edelleen etsinnässä. Yhdestä piti saada, mutta se kaiffari myikin auton kokonaisena. Mustia olis..

                                        Kattoverhoilu ja pilarit tavis kanssa repiä pois. Joko verhoilen uusiksi alcantara jäljitelmällä suede taitaa olla nimeltään, tai sitten maalaan huonekalujen värjäykseen tarkoitetulla liemellä. Sitä tulee joku 4-6 kerrosta, säilyy pehmeämä pinta ja alkuperäisen tuntuisena/näköisenä.






















                                        Comment


                                          #21
                                          Onneksi ensimmäinen omistaja on ollut sen verran järki-ihminen, että on tärkeimmän lisävarusteet ruksinut. Muuten Trendline pasuuna olisi kyllä yksi ankeus.
                                          Mitkä on trendline sportit? Trendlinen jakkarat on tietysti "huonommat" lähtökohtaisesti, koska on ns paskin varustelutaso.
                                          Ei ole BG:stä niin paljon kokemusta, edellisen comfortit oli melko erinomaiset säätöjen uupumisesti huolimatta. Tosin eihän kaikki sohvista tykkää. Penkit on kyllä niin makuasioita.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Fromi Näytä viesti
                                            Ulkona olen maalaillut osat irtonaisina niin muutamia roskia homman jäljiltä, mutta lakkaa olen käyttänyt todella reilusti, jotta saa syvän kiillon pintaan ja on vara vesihioa koko auto sileäksi.
                                            Hyvän näköistä pintaa tulee kyllä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Firstline, comfortline, trendline ja highline. Siinä varustejärjestys. Firstline huonoin missä perusjakkarat kankaalla, comfortlinessa perusjakkarat plyysillä, trendline paremmin tuetut sporttijakkarat, highlinessä samat jakkarat kuin trendline, mutta nahka-alcantara.

                                              Comment


                                                #24


                                                Älä unohda exclusive mallia!
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 18.6.2019, 20:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Exclusivea ei ole taidettu Suomessa koskaan myydä. Onko Exclusivemalli Highline kaikilla varusteilla vai milä se on? x)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    W8 autoissa taisi olla myös oma varustetasonsa, vai oliko se juuri tuo yllämainittu?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Fromi Näytä viesti
                                                      Exclusivea ei ole taidettu Suomessa koskaan myydä. Onko Exclusivemalli Highline kaikilla varusteilla vai milä se on? x)
                                                      En tiedä onko Suomeen myyty uutena, enkä tiennyt sellaista edes olevan, kunnes kaveri sellaisen meni ostamaan. Varusteiden erosta Highline malliin en osaa sanoa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Johonkin lisähintaan näihin on saanut Recarojakin.

                                                        Tänään oon saanu maalailtua loputkin osat. Eli katto oli ainoa joka jäi maalaamatta. Kolmisen litraa meni lakkaa kokonaisuudessaan :D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Fromi Näytä viesti
                                                          Exclusivea ei ole taidettu Suomessa koskaan myydä. Onko Exclusivemalli Highline kaikilla varusteilla vai milä se on? x)
                                                          Mutsilla ja Faijalla oli Highline Exclusive vm 2001. Ostettu vientiin Suomesta. Maksoi verottomana. 250tmk.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Minä aina luullut, että trendline on niitä huonoimpia varustetasoja. Ainakin uuden passatin ostaessa trendline oli halvempi kuin comfortline. No anyway sinänsä sama kun volkkarisa highlinet on niitä itteä houkuttelevia

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X