Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ89 AEB - Vehicle speed sensor

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ89 AEB - Vehicle speed sensor

    Ongelma ilmenee lämpimällä koneella ja 2000-3000rpm välissä hitaasti kiihdyttäessä.
    Click image for larger version

Name:	IMG_7041.JPG
Views:	1
Size:	282,0 Kt
ID:	1660931
    Vikakoodit
    Click image for larger version

Name:	IMG_7104.JPG
Views:	1
Size:	254,5 Kt
ID:	1660929
    Anturi vaihdettu
    Click image for larger version

Name:	IMG_7103.JPG
Views:	1
Size:	61,5 Kt
ID:	1660930
    Eli tämän näköinen.

    Mittasin johdoille tulevan virran pinneistä. Ilman että kone on käynnissä tarjoaa johdot 7.66V

    Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa korjaamaan?

  • #2
    Vikakoodi nopeusmittarin anturista vai ? Toimiiko nopeusmittari normaalisti ?
    Minä olettaisin että nopeusmittarin anturiongelmalla ei ole mitään tekemistä nykimisen kanssa.

    Comment


      #3
      Mittari toimii kyllä. Ehkä ei näytä täysin oikein, mutta pistän sen rengastuksen ja moottoriswapin piikkiin. On tehnyt alusta asti. Nyt tosiaan tuollainen vika ilmestynyt ja on varsin ärsyttävä.

      Comment


      • #4
        Onkohan tuo nopeustiedon johto kytketty johtosarjaan? Johto löytyy relepaneelissa olevasta isosta mustasta moninapaliittimestä ja on väriltään valko/sininen auton puolella ja moottorin johtosarjan puolella pitäisi olla myös sama.
        En kyllä myöskään usko nykimisen johtuvan tuosta, sillä omissa swapeissä ei ole tuota johtoa ollut kytkettynä, eikä nykyistä ole ollut.
        Näissä nopeustietoa menee anturista ensin mittaristoon ja mittaristo ilmeisesti muuttaa(?) signaalin sellaiseen muotoon, että muut ohjainlaitteen ymmärtää sen (ilmastointi, abs, radio, perän lukko, yms.). Eli jos mittari toimii, niin vikaa lähtisin etsimään mittariston ja ecun välistä. Myös jälkiasennusradio saattaa aiheuttaa sekaannusta riippuen kuinka on kytketty adapterijohdot.
        Viimeksi muokannut Mehtala; 27.9.2016, 20:14.

        Comment


          #5
          Pitääpä ottaa mittari irti ja tutkia sen elämää. Josko olis tullut joku kylmäjuotos.

          Pitää selvittää Porkkikselta kuinka tuo johtosarja oikein on kytketty. Mutta tuo on mielestäni alkuperäistä linjaa tosiaan mittarille ja siitä eteenpäin on varmaan jossain kytkentä.

          Comment


            #6
            Jos julkinen vastaus kelpaa niin muistaakseni se nopeustieto oli irtopää, kun t89 moottorin johtosarjassa sellaista ei (luonnollisesti) ollut. Se ja OBD-pistokkeen johdot ainakin olivat irtokarvoina johtosarjassasi.

            Kuten mainittu jo: jos nopeusmittari toimii, toimii askin kyljessä oleva anturi. Nopeusmittari sitten jakaa autoon muualle nopeustietoa muokkaamassaan muodossa.

            Nykiminen lienee jotain muuta. Vuoto tms.

            Comment


              #7
              Katsohan, että radion takaa ei ole valkosininen missään kytkettynä. Toimiiko takalukko oikein, eli lähteekö pois nopeudessa ~25 km/h? Mittaristolta lähtevä signaali on 12 V:n kanttiaaltoa, 8 pulssia / renkaan kierros.

              Comment


                #8
                Typ89 AEB - Vehicle speed sensor ja nykiminen

                Kiitos

                Pitää lähteä nykimistä tutkimaan vuotojen osalta. Se on kyllä ollut mielessä.

                Pitää tutkia tuota anturin ja mittariston ongelmaa. Olisi hyvä saada vikakoodi kuitenkin pysymään poissa. Testaan toisella mittarilla josko poistuisi. Jos ei niin johtojen kimppuun.

                Taidan aloittaa kaasuläpän kohdalta tutkimisen sillä sen vaihdoin juuri. Toki vika oli jo sitä ennen. Pitänee ottaa puskuri irti ja tutkia onko välijäähy ottanut osumaa tai joku letku muuten vähän huonosti. Onhan tuolta saattanut jokin putkista ravistuksissa revetä saumoista.

                Pitää tuo sinivalkoinen tarkistaa. Tiedä jos vapaana tuolla pyörii ja johonkin ottaa kiinni. Vikakoodi tulee vasta kun autolla ajaa. Jalka on tällä hetkellä paketissa, niin on ollut vähän vaikea käydä ajelemassa.

                Perän lukituksesta en osaa sanoa dif lock ei ole tainnut hetkeen toimia. Mutta pitää keskikonsoli vielä tarkistaa.
                Viimeksi muokannut perrier; 28.9.2016, 00:20.

                Comment


                  #9
                  Eihän sitä vikakoodia paikallaan voi tullakaan, kun ei ole pulsseja.

                  Onko mahdollista mitata oskilloskoopilla nopeussignaalia? Yleismittarillakin näkee jotain, mutta ei oikein. Tosin sillä pitäisi kyllä selvitä se, että tuleeko signaalia ollenkaan. Tai sitten 1 kohm vastus ja ledi johdon ja maan väliin ja ajamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli -95 A4:stä mennyt askin sisältä se magneettirengas kahteen osaan. Ei tosin toiminut mittari enää ollenkaan. Anturi oli täsmälleen samanlainen. Ja vikakoodina sama epäuskottava signaali.

                    Comment


                      #11
                      Click image for larger version

Name:	IMG_7113.JPG
Views:	1
Size:	81,6 Kt
ID:	1634163
                      Irtopäänä edelleen. Liekö sitten ottanut johonkin kiinni.
                      Pitää nollata vikakoodit ja kuskin kanssa käydä ajelulla.

                      Täytyy kaivaa varastosta toinen mittaristo ja testata sillä myös jos ei ala selviämään.

                      Konehuoneen kävin läpi letkuista mitä yläkautta näki. Ei nyt vaikuta mikään olevan löysällä tai haljenneena.

                      Vika ilmestyy vasta lämpimänä ja kuorman kanssa about 2300 kierroksessa aina tuonne 2700.

                      Lisää tutkimista vaan näköjään vaatii.

                      Comment


                        #12
                        En usko, että on ottanut kiinni tuolla johtojen seassa. Mites se radio?

                        Comment


                        • #13
                          Jospa siihen irtopäähän nyt vain syöttäisi sitä signaalia sieltä autosta ja lopetetaan tämän miettiminen? [emoji14]
                          Eihän se ecu voi tietää kuinka kovaa ajetaan jos sitä varten tarkoitettu johto ei ole kiinni missään?

                          Comment


                            #14
                            No nyt on luetun ymmärtäminen ollut aika heikkoa. :) Eihän se tosiaan toimi, jos johto on irti...

                            Comment


                              #15
                              No juu. Eihän se mittari edes toimi jos johto on irti. Irtosi ilmeisesti samalla kun paneelin irroitin. Tiedä sitten onko ollut löysällä jo valmiiksi.

                              Radion takaa ei ole sinivalkoinen kytketty. Ainakin oletan niin sillä en löytänyt mistään.

                              Kaasuläppä vaikutti aavistuksen löysältä, joten kiristin sitä lisää. Tiiviste oli aika paksu mikä tuli mukana. Alkuperäinen oli huomattavasti tiiviimpää materiaalia ja ohuempaa. Joten tuon voisi vaihtaa ohimennen vielä varmuuden vuoksi.

                              Mamma saa käydä nyt töissä tuolla ja katsotaan oliko maffin puhdistuksesta, letkujen kiristämisestä ja kaasuläpän tiukentamisesta hyötyä.

                              Pitää tuo keskikonsoli purkaa ja etsiä vielä toista sinivalkoista johtoa. Samalla voisi tarkastella diff lock kytkintä. Ei sytytä valoa. Onko sitten polttimo mennyt vai jossain muualla vika.

                              Comment


                                #16
                                Ymmärränhän mie nyt oikein, että tuo johto on se ECU:lle menevä nopeussignaali? Sille ei ollut auton liittimissä paikkaa, kuten porkkis sanoi. Koska vanha ECU ei sitä tarvitse. Tuo pitää nyt liittää autosta löytyvään valkosiniseen johtoon, esimerkiksi siinä päällekkäin olevassa liitinrivistössä kojelaudan takaa. Nopeusanturilta tuleva johto on sitten erikseen ja se on kytketty, koska nopeusmittari toimii.

                                Comment


                                  #17
                                  Toivottavasti myös itse tajusin myös näin. Sillä on tosiaan kiinni juurikin noin. Saattaa olla että mittaristossa tai sinne menevässä johtonipussa on jotain, sillä muovi kun oli irrallaan ja johdot roikkuu vapaasti alaspäin niin ei ottanut nopeutta mittariin.

                                  Mutta radion takaa en kyllä ole löytänyt toista sinivalkoista piuhaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllähän se nyt niin tuntuisi olevan, että tuolla on jossain imuvuoto ja mittaristossa on häikkää. Täytyy tuo mittaristo mittailla läpi ja katsoa mitä se on syönyt. Nyt ei toimi kellokkaan enää tai ainakaan näyttö.

                                    Yritetään nyt pois sulkea nuo vaihtoehdot josko korjaisi vian.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jalan sain vihdoin pois kipsistä niin nyt on käyty läpi jälleen kerran jalkatilan johdot ja toisella mittaristolla yritetty tutkailla olisiko vika itse mittaristossa, mutta tulos aivan sama.

                                      Vastusta ja lediä nyt ei sattumalta ollut käsillä että olisin voinut testata sillä. tosin nyt muistin mistä olisi saattanut jopa löytyä varastosta.

                                      Radio on asennettu uusilla johdoilla. eli maa,virta ja heräte tulee aivan uusilla johdoilla, joten tämän en usko olevan ongelma. Toki herätteelle voisi vielä laittaa releen väliin josko se jostain syystä tekee jotain häiriötä. Tulee virtalukon pohjasta.

                                      Valkosininen johto on tosiaan kytketty valkosiniseen johtoon jossa valkoinen liitin. Olettamus itsellä on siis että tuo on oikea liitin, sillä muualle ei yllä, mutta voisi tuon vielä varmistaa Terholta että olen sen oikeaan kohtaan liittänyt.

                                      Kävin tuossa ajamassa lenkin ja koitin nyt jotain logia ottaa josko se auttaisi jollakin tavalla. Tuntui jopa rötäävän tyhjäkäynnillä, kun hetken olin paikallaan ja sillä hetkellä tarkastin vikakoodit ja vaihdoin toiseen logiin.

                                      Anturi siis herjaa edelleen. pitää varmaan tutkia onko vastakappale ehjä. se voikin olla sitten paskempi vaihtaa.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuo valkoinen liitin joka kuvassa näkyy irtaallaan (ja siihen tulee näköjään valko/sininen johto) tuskin on nopeussignaali, sillä johto näyttäisi vähän turhan paksulta näin omien kokemusten pohjalta. En kyllä parempaa paikkaa kojelaudan alta pysty yhtäkkiä sanomaan, mutta takapenkin alta lukon boxilta jos koittaisi vetää hyppyjohdolla väliaikaisesti valko/sinisestä johdosta tuonne eculle ? Olisi ainakin helppo todeta

                                        Comment


                                          #21
                                          Vielä en ole saanut sensorivikaa selvitettyä ja korjattua.
                                          Rötääminen vaikuttaisi loppuneen tyypillisen vian poistamisen myötä (puolat).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X