Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etuperä ja peräöljyjen vaihtoväli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etuperä ja peräöljyjen vaihtoväli

    Käytössä Audi A6 3.0 tdiq -06.
    Etuperä ja peräöljyjen edellisestä vaihdosta ei ole tietoa. Miten usein olisi syytä vaihtaa?

    #2
    Entiseen autoon vaihdoin peräöljyt kun niillä oli ajettu 50tkm. Ihan turhaan, aivan kirkkaat olivat vielä.

    Comment


      #3
      Peräöljythän eivät juurikaan muuta väriä kuluessaan ja siksi öljyn kunnon arviointi silmämääräisesti on vähän mutua. Lähinnä kosteus taitaa samentaa öljyjä. Voisi kyllä kuvitella kilometrien ja iän heikentävän öljyn pintapaineen kestoa ja muita ominaisuuksia, voimansiirtoöljy tuskin kuitenkaan leikkaantuu samalla tavalla mitä moottoriöljy tekee.

      Sitä en osaa sanoa milloin öljyt olisi oikeasti hyvä vaihtaa. Omassa autossa on nyt sellaiset 100tkm edellisestä perä/laatikkoöljyn vaihdosta. Audihan ei määrittele vaihteisto/peräöljyille mitään huolto-ohjelmaa eli voisi kuvitella heillä olevan tietoa siitä, että laatikko- ja peräöljyt kestävät sen saksalaisen mittapuun mukaisen auton eliniän eli sen 10v/250tkm.

      Omassa autossa, jossa +340tkm lasissa on viime aikoina alkanut tuntumaan, että vaihteiden kytkentä ei enää suju ihan yhtä jouhevasti kuin ennen. Paha sanoa aiheutuuko se kuluneista öljyistä vai kenties vähän kuluneista laatikon synkronoinneistaista tai vaihdevivuston nivelistä tms. Ei tämä mikään iso ongelma ole, mutta tuoreita öljyjä voisi kyllä kokeilla.

      Veikkaanpa, että keskimäärin quattroharrastajat vaihtavat aski/peräöljyt vähän liiankin usein ihan varmuuden vuoksi :)

      Comment


      • #4
        150tkm/5v vois olla ihan kiva.

        Comment


        • #5
          Mittarissa on 404tkm. Vaihteistoöljyt vaihdatin Lahden öljypisteessä 30tkm sitten BG:llä, toistaiseksi toiminut moitteetta, ei ollut vaihdettu sitä ennen.
          Peräöljyistä kyselin audin huollosta, ei oikein selvää vastausta tullut. Huoltokirjan mukaan ei olisi vaihdettu kertaakaan. Mitään jyrinöitä tms. ei ole, mutta silloin taitaa olla jo vähän myöhäistä.
          Vaihdatan peräöljyt seuraavassa huollossa.
          Kiitos kommenteista.

          Comment


          • #6
            Liekö kellään hyviä (suom. helppotajuisia) ohjeita etuperän öljyjen vaihtoon?

            Comment


            • #7
              Onko muilla ollu vaikeuksia (lue mahdotonta) saada etuperän täyttötulppaa auki? Itellä niin tiukassa että kulmat pyöristyy mutta tulppa ei aukea. Pirun hankalassa paikassa kaiken lisäksi. Liekö liimanneet tehtaalla kun on "ikuiset öljyt".
              Oisko kellään hyviä vinkkejä?

              Comment


                #8
                Pari vaihtoehtoa:

                1. Iskemällä iso torx hylsy paikalleen
                2. Taltan avulla naputtaen auki
                3. Kemppiliimalla mutterin hitsaus tulppaan

                Comment


                  #9
                  A6 3.0 Tdi quattro Stronic -13
                  Ajattelin etu- ja takaperäöljyt vaihdattaa. Mistäköhän löytyisi speksit öljyille ja määrille?

                  Comment


                    #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=154744

                    Onkos tuolls kaikki?

                    Comment


                      #11
                      Pari vinkkiä siihen tulpan avaamiseen.
                      -Tärkein on sen kuusiokolon pohjan puhdistus, esim wd40/rost off + paineilma
                      -Hylsy paikalleen ja varmistus vasaralla että on oikeasti pohjassa, pari lisä iskua saattaa auttaa avaamisessa
                      Jos vielä on piukassa, niin kuumennus punaiseksi ja sitten kokeilee uudelleen, asetyleenillä tai hitsaamalla mutteri päälle
                      Kannattaa huohotin tarkastaa, ettei ole tukkeutunut, tukossa oleva huohotin lyhentää öljyjen ikää ja edesauttaa akselitiivisteiden vuotoa.
                      Henkilöautossa nuo öljyt eivät joudu suurelle rasitukselle, joten tuollainen 10v/250tkm on varmaankin se todellisuus

                      Comment


                        #12
                        Olisko nämä näin:

                        Laatikko PXB
                        Etuperäöljy: G055532A2, täyttömäärä 1 litra

                        Perä MNB, ilman Sport differentiaalia ja Torque Vectoring
                        Takavetopyörästö: G052145S2, 75W90, täyttömäärä 0.9 litraa

                        Jos olisi Sporti Diffi:
                        Takajakovaihteisto: G052515A2, ATF, täyttömäärä 0.85 litraa

                        Vai onko kaikissa perissä myös tuo ATF?

                        Comment


                        • #13
                          Kone CDUC. Tietäisikö joku, mitä öljyjä etuperään, perään ja vaihdelaatikkoon menee?

                          Comment


                            #14
                            Katsoisin tästä: https://applications.castrol.com/oil...fi_fi/c/search

                            Comment


                            • #15
                              No ei tuolla ollut kuin moottorille ja S-tronicille öljyt kerrottuna...

                              Comment


                              • #16
                                Itse ja ajatellut vaihtaa s-tronicin vaihteisto puolen öljyt (DL501) mutta kun tietäs vaan mitä sinne laittaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisko tämä; Castrol-suositukset mallille Audi (EU) A6, S6, RS6, 4G (2010-2018)


                                  Castrol Transmax Dual

                                  Voimansiirtoyksikkö, S-tronic, kytkinosa 0B5 (DL501)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja mhaanpaa Näytä viesti
                                    Olisko nämä näin:

                                    Laatikko PXB
                                    Etuperäöljy: G055532A2, täyttömäärä 1 litra

                                    Perä MNB, ilman Sport differentiaalia ja Torque Vectoring
                                    Takavetopyörästö: G052145S2, 75W90, täyttömäärä 0.9 litraa

                                    Jos olisi Sporti Diffi:
                                    Takajakovaihteisto: G052515A2, ATF, täyttömäärä 0.85 litraa

                                    Vai onko kaikissa perissä myös tuo ATF?
                                    Tutkailin ja nämä öljyt menee, mutta etuperän täyttömäärä on 4,5 litraa. Sporttidiffissä vain tuo ATF.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Valmistaja ilmeisesti ei suosita kyseisten öljyjen vaihtoa. Mittariin tulossa 150k ja ajattelin vaihtaa kuitenkin etu- ja takaperän öljyt. Mitä voidetta suosittelette? Modet voi uudelleenohjata jos asiasta löytyy jo ketju.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tarkoitus olisi vaihtaa Audi Q7:aan voimansiirron öljyt (etu ja taka diffit ja transfer case). Mitä öljyjä olette käyttäneet / suosittelette? Castrol suosittelee seuraavia:
                                        etu- ja takadiffi --> Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
                                        transfer case (jakovaihteisto) --> Castrol Transmax Z.

                                        Menee silmät ristiin kun yrittää oikeita nesteitä etsiä kun puhutaan automaattiöljyistä/ATF:istä/jakovaihteistoista, niin siksi kysyn että tulisi oikeat öljyt hankittua ja vaihdettua, kun ei näistä oikein ole tietämystä eikä viitsi lähteä apävarmuustekijöiden kanssa vaihteleen öljyjä.

                                        Kiitän neuvoista etukäteen!

                                        Viimeksi muokannut Killeri; 7.11.2020, 11:10. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                                        Comment


                                          #21
                                          75W-90 mahtaa olla orkkislaatu etu- ja takaperään, tuota LSD 75W-140 voi käyttää mutta ei siitä mitään hyötyä ole, oletan että Q7:ssa ei ole lukkoja perissä.

                                          Jakovaihteistoon menee automaattivaihteistoöljy.

                                          Etuperä noin litra, takaperä noin 1,5 litraa, jakovaihteisto noin 0,8 litraa. Nuo siis vaihtomääriä kun ei täytetä tyhjästä täyteen, tuon mukaan kun varaa tavaraa niin pitäisi riittää. Jakolaatikon öljy on näissä perinteisesti punaista, ei kannata säikähtää jossieltä centteriltä kuitenkin tulee sinistä öljyä ulos. Jossain vaiheessa alkuperäiset öljyt tehtaalta oli sinisen värisiä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitän vastauksesta ja neuvoista!

                                            Nesteostoksille näillä ohjeilla ja vaihtohommiin niin eiköhän siitä hyvä tule.

                                            Viimeksi muokannut Killeri; 7.11.2020, 12:42. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kuinka usein olette vaihtanut öljyt tiptroniciin ja kuinka usein peräöljyt? Mikä öljy olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä laatikkoon ja periin? Onko mitään muuta suositeltavaa huoltoa ja mitä kannattaa pitää silmällä näin 200tkm ajetussa autossa? Esimerkiksi mihin kilometreihin noin kannattaa ajoittaa turbojen huolto tai vaihto?
                                              A6 C7 Bitdi quattro.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 8.2.2021, 19:04. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse olen 50-60tkm välein tipin öljyjä ja suodattimia vaihdattanut. Peräöljyistä en kauheasti murehtinut, ekalla kerralla 300tkm kohdalla A6:een ja 220tkm kohdalla S8:iin. Aika liejua oli... periaatteessa niitä varmaan vaihtaisi "samalla vaivalla" lootaöljyjen kanssa, ei jumittais täyttö/tyhjennysmutteritkaan nin. Castrolia tais mennä A6:een ja Febiä S8:iin. Kai turboja lähinnä huolletaan kunhan vikaa tule, en ainakaan ole kuullut ihmisten harrastavan niiden ennakoivaa huoltoa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sanoisin, että peräöljyjen vaihto ensimmäisen kerran on aiheellista siellä 200tkm lukemissa. Laatikkoöljyjen kanssa tiheämmin en näe mitään hyötyä niitä vaihdella. Menee vain aikaa ja rahaa, kun öljyt on hintavia ja riippuen perästä pitää tehdä sopeutukset yms. Ellei nyt sitten möyri paljon maastossa tai radalla tms., jossa kitkapinnat perässä pääsee merkittävästi rasittumaan ja lämpeämään. Normiajossa ei siellä perässä juuri mitään tapahdu.

                                                  A8:sin sporttidiffin öljyt vaihdoin ekan kerran kun auton sain, ja se oli n. 270tkm lukemissa. Silmillä ei öljyn laadussa nähnyt juurikaan eroa uuteen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pitää varmaan kurkat tuosta omasta tuo tyyppi täysin ja vaihdella koko voimansiirtoon öölit.
                                                    Eli siis Allroad A6 C6 4F 3.0TDI vm-10 tipillä kyseessä.
                                                    Pitää kurkkia noi kaikki tyypit tässä kun keriää, ollut vähän sutinaa muissa hommissa niin en vaan ole kerennyt uutukaiseen tutustua riittävästi.

                                                    Huuhtelemalla jos laatikon öölit vaihtaa, niin paljonkohan siihen pitää varata ainetta.
                                                    Vai rupeaako vaan vaihtamaan normaalisti lorottamalla, samalla suodin tietenkin, mutta tekee siitä vaihtovälistä 1/2 tiheämmän ?

                                                    Autolla nyt päästelty 197tkm ja tietääkseni sinne ei mitään ole vaihdeltu ?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Keskustelua laatikon öljynvaihdosta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...3%B6ljynvaihto

                                                      Comment


                                                        #28

                                                        Juu, tuosta löytyikin jonkin verran siitä aiheesta.
                                                        Perät ja niiden vaihdosta jutustelut vielä pitää kaivella jostain, nekin vaihdetaan samaan rysäykseen.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X