Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Värinä kiihdyttäessä, A4 B7 3.0TDI tiptronic

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Värinä kiihdyttäessä, A4 B7 3.0TDI tiptronic

    Mitähän lie?

    Joulun jälkeen olen ihmetellyt kierrosalueella n. 2000 +/-, erityisesti puolikaasulla kiihdyttäessä huomaa sellaista kevyttä värinää, jonka lähdettä on vaikea paikallistaa. Ilmestyy vasta kun masiina on lämmennyt.

    Kyseessä ei ole rengas tai jarrulevypohjainen värinä, koska se ilmenee aina samalla kierrosalueella nopeudesta ja ilmeisesti vaihteesta riippumatta.

    Tuleeko mieleen mitään mitä vois ite esim. rasvamontussa tsekata, tai osaako joku heittää heti jonkun täsmäkohteen "nää yleensä menee"?

    - Oliko koneen kannakkeissa jotain mitä pitää tarkistaa? Jotain moottorin tasapainojuttuja?
    - Voisko olla vaihteistopohjaista? Turbiinin tai lukon luistoa? Powermatic tehnyt öljynvaihdon n. 55tkm/3v sitten.
    - Kardaani - epätasapainoa, kieroutta, onko jotain välikannakkeita tai niiden kumityynyjä?

    Kyseessä 2007 A4 B7 3.0TDIq (ASB) tipillä, 190 kiloa kohta mittarissa.

  • #2
    -Sulata auto jos et ole sitä vielä tehnyt
    -Katso vikakoodit (antaako moottorinkannakkeet vikakoodia)
    -Kaksoismassa?

    Comment


    • #3
      Moro!

      Mulla sama auto, sama kone mutta manuaali. Oireet melkein samat 2000-3000 välissä kiihdytyksissä tärinää. Vaihdoin ylätukivarret edestä uusiin, vanhat ihan löysät. Sillä hävisi tärinät.

      Comment


      • #4
        Turbiinilukon luisto vois olla tommonen jos isoill vaihteilla tulee.

        Comment


        • #5
          Otin session piuhan ja läppärin kanssa, vikakoodeja ei ole.

          Otin ruudulle rinnakkain näkymään turbiinilukon tilan ja turbiinin luiston tilan. Tärinä tulee yhtä lailla riippumatta lukon tilasta. Taajamissa risteyksistä lähtiessä, taas silleen sopivasti väännöllä, pientä tärinää.

          Kokeilin myös moottoritiellä tipillä siten, että oisko ollut 5 vaihde sisällä ja se n. 2000rpm. Kaasua -> pientä värinää, joka häviää kun päästään kierroksissa hieman korkeammalle. Turbiinilukko koko ajan päällä, luisto 0rpm. Joskus vilahti 32rpm heti kaasun painamisen jälkeen, mutta vedon aikana ei kertaakaan.

          Jatketaan tutkimuksia...

          Comment


          • #6
            Viikonloppuna lumitöitä tehdessä huomasin, että jotain tiputteluvuotoa on. Aivan kirkkaan keltaista, lähes neonkeltaista nestettä tipoittain "jostain". Tuskin askista - tässähän pitäisi olla vihreät? Tai en tiedä mitä Powermatic on tuonne vaihtanut. Otin sormiin, ei kyllä haissut yhtään millekään. Askiöljyt jo jonkin verran ajettuina luulisi haisevan hieman kitkerälle.

            Koitin jo googletella aiheesta, yks vois olla että on jotain ilmastoinnin UV-aktiivista väriä vuotojen hakua varten eikä siten välttämättä liity tähän mitenkään.

            Täytyy ottaa rasvamontulle kun ehtii.

            Laitetaas sen verran myöskin, että Espoon motonetin korjaamo tarjos vaihteiston öljynvaihdon BG-koneella tehtynä (joku pesuaineella huuhtelu + uusi öljy) hintaan 496€.

            Comment


            • #7
              Itsekin huomasin paksussa lumessa (pohja otti hankeen) jotain keltaista ainetta. Laatikkoöljyjen vaihdosta niin pitkä aika että epäilen olevan jotain muuta. Mutta mitä? En myöskään pääse auton alle tutkimaan... Turha postaus tämä lienee :D

              Comment


                #8
                Moottorin vaimenninkumin sisällä on keltaista nestettä. Antaako vikakoodia niistä?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja javis Näytä viesti
                  Moottorin vaimenninkumin sisällä on keltaista nestettä. Antaako vikakoodia niistä?
                  Ei, vikakoodeja ei (vielä ainakaan) ole. Onko toi nimenomainen vaimenninkumi jossain sellaisessa paikkaa, että sen voi tsekkaa nostamatta konetta irti, tai onko vastaavia useampi? :D

                  edit: Mulla on siis tallissa rasvamonttu, tunkki/pukit, paineilmatyökalut ja ross-techin kaapeli. Sokkona en viittis lähetä arpomaan osan sijaintia... Koitan toki googletella.

                  edit2: Löysinpäs, vagfans.info sivuilta räjäytyskuvat. Kyse ilmeisesti osasta nro: 8E0199379T tai 8E0199379BC, joita on koneen molemmin puolin 1kpl. Tutkin nuo jossain kohtaa.
                  Viimeksi muokannut [mitch]; 4.2.2015, 21:13.

                  Comment


                    #10
                    Juurikin kyseiset mokkulat. Kannattaa testata samalla että tuleeko liittimeen virta. Saa napsuteltua päälle VCDS.

                    Comment


                    • #11
                      Hmmh... Viikonloppuna vaihdoin jarrupalat, levyt ja nesteet joka nurkkaan. Siinä samalla huomasin, että oikean etuvetarin sisempi suojakumi on siitä vetarin juuresta kauttaaltaan irtipoikki. Rasvaa oli roiskinut aika reilusti siihen ympärilleen.

                      Pumppasin sen haitarin pohjaan pari kertaa, ja vettä tuli jonkun verran. Laitoin siihen nyt hätäpaikan, eli tuuppasin sinne reilusti jotain punaista vaseliinia rasvapärssistä, venytin kumin vetarin päälle ja nippusiteillä kiinni.

                      Kumin vaihto on ainakin tiedossa - mitenhän lie nivelen laita? Sormikopelolla kokeilin, kaikki tuntuu sileiltä ja puhtailta, ruostetta tai hiekkaa siellä ei tuntunut. Välystä en löytänyt kuin pitkittäin akselin suuntaisesti, ehkä 1mm verran sai kitkuteltua.

                      Mä oon jotenkin käsittänyt, että vetonivelen ollessa viimeisillään se lähinnä ääntäisi/rouskuttaisi epämääräisesti, ei liene kuitenkaan värinäoireiden lähde? Semminkin kun värinä tuntuu olevan nopeudesta riippumaton, mutta moottorin kierroksista riippuvainen.

                      Niitä moottorin kumeja en oo vielä kattonu.

                      Comment


                      • #12
                        Moottorinkumit aiheuttivat itselläni järkyttävää tärinää. Kierrosalueita oli useita. Lisäksi lopuilleen luistanut kytkinpakka täristi. Ja se pakka saa tiptronicissa olla todella loppu ja vielä silti toimii hetken aikaa. Mutta epäilenpä noita tukikumeja.

                        Comment


                        • #13
                          Jaaha, voisko olla kuitenkin niin, että kuiva nivel on aiheuttanut värinän? Nyt kun tuolla uudelleenrasvatulla nivelellä on muutaman päivän ajellut, niin värinä on hävinnyt lähes tyystin.

                          Enää en meinaa saada sitä esille oikein millään, vaikka tietäisi mistä ja miten sitä hakea. Kun aiemmin se oli sillä tasolla, että apukuskin puolella istuva kaverikin ihmetteli kiihdytyksen aikaista värinää...

                          Toki osa totuudesta voi olla myös pettämässä oleva moottorin kumi, jos on ruvennut tiputtelemaan nesteitä ulos. Ihan "silkkiä" ei ole vieläkään, auto esim. värisee valoissa seistessä D:llä just sen verran, että esim. kattoluukun pahvi saattaa hieman päristä. Tämä on tosin ilmennyt "aina"...

                          Kokeilen nyt alkuun kuitenkin nivelen putsausta, kunnollista uudelleenrasvausta ja suojakumin vaihtoa.
                          Viimeksi muokannut [mitch]; 18.2.2015, 13:53. Perustelu: ,nus

                          Comment


                          • #14
                            Jep. Eilen otin nivelen uudelleen työn alle. Otin vetarin siis kokonaan irti ja purin sisemmän nivelen auki, putasin huolella kaikki rasvat pois. Siellä oli siinä kupissa ihan selkeästi pientä kulumaa, juuri siinä kohdassa missä tripodin laakerit pyörii, sormella tuntee "kuopat". Muuten näytti ja tuntui ihan ehjältä, itse laakereissa ei ollut väljää.

                            Välystä oli "kuopassa" just sen verran, että käsin kitkuttelemalla tuntee, mutta silmällä ei liikettä juurikaan näe. Tuuppasin sitten vaan reilusti uutta rasvaa sisään (Kävin hakee tuubin Redlinen CV-2:sta - kuulemma Toyota käyttää ongelmatapauksissa), nivelen takas kasaan, uus kumi päälle ja vetari paikalleen.

                            Autohan on ollut nyt aika tontissa, nostin lisäksi keulaa sentillä.

                            Koeajolle... ja jopas! Värinöistä ei ole enää tietoakaan. Ei siis niin mitään, nyt on veto juuri sitä "silkkiä" mitä se ei vielä edellisen hätäpaikan jäljiltä ollut.

                            Pohdiskelin myös syy-seuraussuhteita. Koska auto on ollut (ja on vieläkin jossain määrin) aika matala, vetonivel on tietysti jyrkemmässä kulmassa kuin normaalikorkeudella ollessaan. Tästä aiheutuu ylimääräistä rasitusta pyörivälle suojakumille, joka siten antautuu nopeammin ja aiheuttaa rasvojen karatessa, veden ilmestyessä ja ilmeisesti nivelen kuluessa edellä mainitut värinäoireet. Koska keulaa on nyt nostettu ylemmäs, sisemmän nivelen tripodi on kupissaan hieman eri kohdassa kuin aiemmin kuluttamansa "kuoppa", joka osaltaan varmaan auttoi värinän häviämiseen. Nivel on noston myötä myös loivemmassa kulmassa, jolloin sille jää vähemmän varsinaisia nivelen töitä, ja varmaan uudet rasvatkin tekee osansa.

                            Tämä korjaus kestää nyt sen minkä kestää - voihan se olla että pitkäänkin, jos ei kumi halkee. Jos oireet palaavat, niin sitten vaan vaihdetaan uusi nivel.

                            Comment


                            • #15
                              A4 b7 3.0 tdiq automat sedan tärisee hidastaessa moottorijarrulla, koviten tärinä ilmenee kun vauhti laskee Kahdeksasta kuuteen kymppiin tärinä kuitenkin tuntuu aina pysähtymiseen asti. Satunnaisesti penkkiin tuntuu pientä vibraa kun vauhtia on noin 60km/h ja ajetaan tasakaasulla. Tärinä tuntuu penkkiin mutta ratissa tuo ei oikein tunnu. Tärinä ilmenee n.3 sek syklillä tasakaasulla ajettaessa ja moottorijarrutuksessa tärinä on jatkuvaa. Nopeuden lisääminen 120 tienoille hävittää tärinän lähestulkoon kokonaan pois. Autolla on rullattu 350tkm. Sisempiin vetoniveliin työnsin rasvaprässillä lisää vetonivelrasvaa. Etuvetonivelien suojakumia raotettaessa vetonivelen sisältä tuli puoliksi öljynomaista kuparinväristä möhnää, onko tuo jokin audin oma rasva vai onko tuonne mahdollisesti työnnetty jossain pajalla laakerirasvaa tai jotain sen tapaista.

                              Edittiä.
                              Kaikki jarrut avattu ja huollettu. Otin levyt irti ja puhdistin pintojen välistä ruosteet pois, mutta tärinä jatkuu silti. Nostin auton nosturille ja laitoin kolmosvaihteella käymään ja katselin ja kuuntelin auton alla, mistä tärinä voisi johtua. Ainoa minkä huomasin on että vetoakselit heittävät ihan vähän pyöriessään, taitanee kuitenkin kuulua tuohon vetoakselin normaaliin toimintaan. Kardaanissa en havainnut heittoa yhtään.
                              Viimeksi muokannut nakzu; 28.3.2016, 22:18.

                              Comment


                              • #16
                                Vaihdoin pari päivää sitten peräöljyt uusiin (vanha öljy oli tummaa muttei mitenkään ikälopun näköistä) ja lisäsin nyt uloimpiin vetoniveliin lisää rasvaa. Samalla tuli vaihdettua ylempien etutukivarsien puslat meylen HD:siin, sekä jouset vaihtuivat eibachin pro-kitteihin. Tuon jälkeen kävin nelipyöräsuuntaamassa auton. Tärinä jatkuu täysin samanlaisena kuin ennen tehtyjä töitä.
                                Tuota tärinää enemmän tunnustelleena sanoisin, että normaalissa ajossa 30-70km/h tasavauhti tuntuu eniten penkkiin. Rattiin ja kaasupolkimeen vibraaminen tuntuu heikosti. Moottorin toinen hydraulisista tukikumeista antaa herjaa, mutta tuohon tärinään eivät moottorin kierrokset vaikuta. Toki mikäli tuki antaisi periksi jolloin moottori ja vaihteisto pääsevät heilumaan pakettina. Huomisen tavoitteeksi otan tukikumien lähemmän tutkailun mikäli nuo kumit olisivat antautuneet ja aiheuttaisivat laatikon ja perän välille linjanmuuttumista, joka aiheuttaa tuota vibraa/tärinää.
                                Viimeksi muokannut nakzu; 8.4.2016, 14:45.

                                Comment


                                • #17
                                  Hukkuuko tärinä jos laitat laatikon vapaalle ja auto tyhjäkäynnille vauhdissa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ajoin tuossa n.15km testilenkin minkä aikana kokeilin jumpata vapaalla ja erivaihteilla tuota tärinän syntymistä.
                                    Vapaalle laittamisella tuo tärinä pienenee, mutta ei katoa kokonaan.
                                    Tippi puolella tein noita hidastuksia kanssa ja mielestäni vahvahko tärinä alkaa kun moottorin kierrokset tippuvat 1250 kohdalle tai sen alle. Testailin tuota kolmosella ja nelosella. Pitänee vielä käydä kokeilemassa miten käyttäytyy vitosella ja kutosella.
                                    Viimeksi muokannut nakzu; 18.4.2016, 21:39.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tutkin tänään nuo moottorin tuet eikä niistä ulospäin näkynyt mitään vikaa. Ei öljyvuotoa taikka repeämää rungossa. Epäilen kumminkin noita vaihteiston-/moottorintukia, koska tuo tärinä häviää nostamalla kierroksia hiljennettäessä ja tasakaasulla ajettaessa. Takapenkillä istuessa en tuota tärinää havainnut ollenkaan eli tuolla keulassa tärinän aiheuttajan on sijaittava. Onko porukka tilaillut mistä noita tukikumeja ja minkä hintaista ovat olleet? Käytettyjä tukia en viitsisi laittaa, enkä myöskään huonoja.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kardaanin tukikumi? Renkaista punokset rikki tai vanteista tippunut painoja? Omasta autosta meni joskus rengas sarjasta 3kpl sillain rikki että rengas hajosi sisältä. Näkyi ulospäin lähinnä siitä että oli mennyt hieman soikeaksi(5mm halkaisijassa heittoa). Sarja oli muutaman kuukauden ollut alla. Sitä vikaa haettiin kyllä kauan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitelläänpäs nyt vaihteeksi. Renkaat on vaihdettu kesärenkaisiin, joka poistaa tuon renkaiden rungot vialliset/epätasapainossa (euromasterilla painotin nuo renkaat uusiksi eikä kumeista näy heittoa pyöritettäessä tasapainotuskoneessa).

                                          Tutkiskelin eilen VCDS:llä laatikon luistoa. Tätä ennen olin huomannut, että 5-vaihteen pieni tärinä lähtee pois kun lyö auton tippipuolelle. Satunnaisesti 3- ja 4-vaihteiden tärinä poistuu kun laittaa vaihteiston tippiasentoon.
                                          Huomasinkin VCDS:llä vaihteisto logia otettaessa, että tuo momentinmuuntimentila on D:llä ja S:llä lähes jatkuvasti tilassa torq.conv.reg.
                                          Tippipuolelle laitettaessa momentinmuuntimentila vaihtui heti asentoon tc.closed ja tärinäefekti häviää pois. Itse en tuosta laatikon elämästä kovinkaan paljoa ymmärrä, mutta hieman tulee mieleen voisiko vika olla vaihteiston venttiilikoneistossa. Taikka huonoissa vaihteistoöljyissä/suodattimessa. Laatikon kierrokset eivät kuitenkaan humppaa millään vaihteilla, kuten joillain on ollut ongelmana.

                                          Pitää vielä tutkia nuo vaihteiston lämpötila-anturit eli ilmeisesti. G62, G2 sekä ilmamassamittari?
                                          Viimeksi muokannut nakzu; 24.4.2016, 09:42. Perustelu: Lämpötila-anturit

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hommasin tuollaisen audi a4 b7 avant quattro. Viimesen päälle hyvä mutta hiukan täristää... itseasiassa erittäin häiritsevästi. Auto on 3.0tdi ASB moottorilla ja tiptronic vaihteistolla. Autolla ajettu 346tkm.


                                            tähänmennessä olen vaihtanut renkaat sillä edellisestä sarjasta yksi oli kiero, ei auttanut

                                            moottorin tukityynyn kun antoi vikakoodin... Ei auttanut

                                            edestä molemmat sisemmät vetonivelet sillä suojakumit olivat rikki... Ei auttanut paitsi voimakas eikä kiihdyttäessä lakkasi.

                                            takaa yhden ulomman vetarin sillä siitäkin pantavpettänyt ja vaseliinit päässyt pihalle.

                                            mikä helevetti siellä tärisee, silminnähden ei vikoja ja auto katsastettu kuukausi sitten moitteetta. Ilmenee 80kmh kovemmassa vauhdissa aika 150kmh asti ja satunnaisesti. Välillä menee todella pehmeästi ja välillä tippuu hampaat suusta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Raaka veikkaus: tipin öljynvaihto auttaa/ei auta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Etutukivarret yksi varteenotettava veikkaus. Vetarit, kardaanin kannatin kumi...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kardaanin nivel voisi aiheuttaa tommosta

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt on vaihdettu kaikki ylätukivarret edestä ja takaa, nostettu vakio korkeuteen, vaihdettu kardaaniakseli kannattimineen, kaikki sisemmät vetonivelet ja peräöljyt uudet. Moottorin tuki myös vaihdettu kun antoi vikakoodia, tekee OEM renkailla kesäisillä ha talvisilla molemmilla tärinää... ei voimakasta mutta kyllä tuntee. Ja aina kun kylmänä lähtee pihasta niin hieman voimakkaammin. Oire ollut 10tkm

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X