Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDIq tiptronic (ZF6HP)-vaihteiston toiminta/ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auto (A6 3.0 TDI -05, BMK) menossa pajalle tutkittavaksi. Mitä näiden koodien perusteella tulisi erityisesti tarkistaa? Vastaavia on monessa ketjussa tullut yksittäin vastaan, mutta en huomannut että kaikkia näitä olisi ollut samalla kertaa.

    Address 02: Auto Trans Labels: 09L-927-760.lbl
    Part No SW: 4F0 910 156 H HW: 09L 927 156 *
    Component: AG6 09L 3.0lTDI RdW 0080
    Revision: 00000001 Serial number: 0007651
    Coding: 0000001
    Shop #: WSC 38563 123 50174
    VCID: 285F3FBA9B15D20ABD-807C

    5 Faults Found:
    18161 - Tiptronic Switch (F189)
    P1753 - 000 - Implausible Signal - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 424941 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.01.12
    Time: 16:44:37

    Freeze Frame:
    RPM: 736 /min
    RPM: 416 /min
    RPM: 0 /min
    (no units): 23.0
    (no units): 27.0
    Temperature: 34.0°C
    T.B. Angle: 0.0°

    18163 - Tiptronic Down Switch (F189)
    P1755 - 000 - Open or Short to Plus - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 424942 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.01.12
    Time: 16:46:29

    18162 - Tiptronic Up Switch (F189)
    P1754 - 000 - Open or Short to Plus - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 424942 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.01.12
    Time: 16:46:58

    17119 - Gear 5
    P0735 - 000 - Incorrect Ratio
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 426814 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.02.10
    Time: 17:50:03

    17113 - Gear 6
    P0729 - 000 - Incorrect Gear Ratio
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 426814 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.02.10
    Time: 17:50:03

    Comment


    • 3 ensimmäistä viittaa kepin mikrokytkimien vikaan. Miksei myös johtosarjaan tai liittimiin.

      5. ja 6. vaihteet luistaneet. Luultavasti E-kytkin luistaa (minkä pitäisi periaatteessa heittää vikakoodi myös 4. vaihteesta) tai sitten laatikon ulostulon nopeusanturi alkaa olla loppunsa edellä, eikä anna kunnon signaalia suuremmilla nopeuksilla. Nopeusanturin päähän kertyy ajan kanssa metallihilettä niinkuin magneettiin. Sekin voi haitata signaalia.

      Onko vaihtotapahtumat olleet normaalit?
      Viimeksi muokannut Wesku79; 14.2.2019, 15:08.

      Comment


      • Oma laatikon humppailu tuli kuntoon lopulta kun turbiini rempattiin. Aiemmin rempattiin myös venttiilikoneisto.

        Comment


        • En ole ainakaan aiemmin huomannut vaihdoissa mitään outoa, en ollut edes huomannut mitään tuolloin 12.1., jolloin ekat vikakoodit oli tulleet. Tämä siis ennen kuin vika iski päälle 10.2., kun yllättäen rampista normaalisti kiihdyttäessä, ehkä noin 60-80 km/h vauhdista kuului kumahdus tai paukahdus ja jokin vaihde jäi päälle, en tiedä mikä, mutta laatikko taisi mennä viansietotilaan. Vaihtaminen ylös/alas ei onnistunut ja ajelin varovasti kotiin noin 4 kilometriä. Pihassa kokeilin vielä pari kertaa, ja pari päivää myöhemmin uudelleen, paikallaan vaihtoja ja kumahdus kuuluu aina kun vaihtaa R:lle tai D:lle. En ole vielä kokeillut ajamista uudelleen, joten en osaa siitä sanoa.

          Comment


          • Kuulostaa vakavalta vialta. Voi olla että esim. E-kytkimen rumpu on hajonnut.
            Viimeksi muokannut Wesku79; 15.2.2019, 09:57.

            Comment


            • Tiptronic toiminta

              Mistä johtunee vaihteiston outo käyttäyminen, kovilla pakkasilla ei oireita, kun ilma lauhtuu niin vaihteisto nykii ajoittain kun vaihtaa pienemmälle. Ilmaantuu vasta kun ajettu 20-30km. Jos auton sammuttaa välillä niin ei oireita taas seuraavaan 20km. Onkohan jokin anturi rikki? Voikohan maf anturi tehdä kyseistä oiretta. Vaihteistona 6v tiptronic 3.0tdi guattron perässä.

              Comment



              • ZF 6hp19a päätti särkyä (varmaankin e rumpu) koodilla hkg voiko "uusi" olla eri koodilla?

                Comment


                • Elikkäs nyt aamusella jätti emännän auto itsensä pihaan, ei liikkunut ilman reilumpaa kaasunkäyttöä ei eteen eikä taakse ja pienen kuulostelun jälkeen ei liiku enää käytännössä ollenkaan.

                  Laatikosta ei löydy yhtään vikakoodia mutta VCDS:llä kun seurasi mitä lootassa tapahtuu niin torque slip/min vastaa melkolailla täysin moottorin kierroslukua. Tästä tein päätelmän että turbiini olisi sanonut sopimuksensa irti mutta voisiko kyseessä olla joku vuotava solenoidi? Sinäänsä vika oli aikas mielenkiintoinen että eilen iltasella toimi vielä täydellisesti mutta tänään ei sitten niin mitenkään...

                  Lisätäänpä vielä toinenkin kysymys eli nyt alkoi omasta kulkineesta laatikko myöskin vittuilemaan, 6:lla kun vauhti tippuu aivan ko. vaihteen minirajoille alkavat kierrokset hyppiä n.50-100 kierroksen välillä ja sisälle pukkaa pahasti luistavaa kytkintä muistuttava haju. Kysymys kuuluukin että voiko moinen haju tulla turbiininlukosta joka luistaa vai onko ainoa mahdollisuus kutosen kitkalevyt?
                  Viimeksi muokannut tansju; 31.8.2020, 08:02. Perustelu: lisätty toinen kysymys

                  Comment


                  • Onko ko. vaihteistossa valittavissa erilaisia "ohjelmia". VCDS löytyy. Joskus A8 D2 oli mahdollista valita eri "moodeja".

                    Comment


                    • 7/2004 3.0 tdi c6 ajettu 320 Tkm kylmänä vaihdelaatikko automaatti vaihtaa kakkoselta kolmoselle käy ns. Pieni nytkähdys..kun .laatikko öljyt lämpenee...ongelma... nytkäys jää pois..toimii ku junan vessa...laatikko huuhdeltu ja öljyt vaihdettu 4 vuotta sitten..n. 40 tkm ajettu... ajossa Vakkari päällä ajettaessa kierroslukumittari heijaa edestakas jotain 100-200kierrosta automaatilla ajaessa...vaihteenvalitsin kun on ns. Manuaalipuolella..Vakkari päällä heijaamista ei tapahdu...muutoin nykimistä ei ole millään tavoin kun laatikon öljyt on lämpimät. ainoastaan liikkelle lähdössä 2 vaide -3 vaihteelle kun laatikon öljyt ei ole lämpimät..olisiko turbiini menossa ..tiptronikkiin k-caaran mukaan ei tarttes vaihtaa laattikko öljyjä...Maaningan Siekkinen toki laittaa kuntoon....mut mitä mieltä ootte...mitä kantsis tehä...auto Joensuussa. Kiitokset neuvoista
                      Viimeksi muokannut Risto Heikkinen; 13.4.2021, 01:56.

                      Comment


                      • Terve!

                        Tulossa tiptronicin korjaus eteen. Erityisesti 2-3 ja 4-5 vaihdot paukkuvat. Eräs paikka meinas että osakorjauksella nuo ongelmat poistuisi. Onko muilla kokemuksia tälläisestä osakorjauksesta? Entäs missä turun suunnalla kannattaa korjauttaa laatikkoa? Myös muualta päin suomee saa korjaamoita ehdottaa.
                        Autona A6 3.0 tdi -05

                        Comment


                        • Onko muilla kokemuksia Entire Motors Oy pajasta? Sain tarjouksen laatikon korjauksesta.

                          Comment


                          • Yhtään enempää firmaa tuntematta. Myös Konehuolto Siekkinen ja Recro ovat 6hp:ta remontoineet menestyksekkäästi.

                            Comment


                            • Audi a6 c6 2006 3.0 tdi quattro tiptronic turbiinilukon toiminta?

                              Voisiko joku vastaavan (toimivan) auton ja vcds:n/obdelevenin omistava vilkaista, että mimmoisissa virta-arvoissa turbiinilukon solenoidi pyörii, kun lukko on päällä? Vaihteisto on ZF tiptronic 6hp19A.

                              Molemmat tiedot löytyy ainakin omassa Audissa Obdelevenin vaihteistomoduulin live data kanavalta 7. Samalla kanavalla näkyy luisto. Pysyykö se nollassa, kun tc closed tila on päällä? Mistään en onnistu näihin löytämään ohjearvoja.

                              Omassa virta-arvo seilaa 0,4-0,5A alueella, eikä kasva merkittävästi tc control tilasta siirryttäessä tc closed tilaan. Myös luisto seilaa alueella 0-200rpm kuormasta riippuen, tc closed tilassa. Tc closed luistaa eniten, kun 6. vaihteella kiihdyttää 1600rpm ylöspäin.

                              Autossa on ollut Juhannuksesta asti oireena nykiminen/tärinä kiihdyttäessä ja kuormituksen kasvaessa. Oireita ei esiinny millonkaan muulloin. Olen tuon vian saanut nyt melko varmasti rajattua momentinmuuntimeen/vaihteistoon, tosin vaihteisto toimii kuin ajatus, joten tuskin se. Vahvin epäilys on siis turbiinilukon toimintaa kohtaan, joten haluaisin kuulla onko nuo arvot linjassa toimivan auton kanssa. Tärinä/nykiminen pahenee selkeästi, kun tc closed tila on päällä ja kuormitus kasvaa esim. ylämäkeen ajaessa vakkari päällä, etenkin 1600-2200 kierrosalueella. Tärinä/nykiminen kiihdyttäessä on melko mietoa, kun kierroksia on +3000 ja tasakaasu tärinä tc closed tilassa melkein olematonta tuolloin.

                              Parkista lähtiessä mitään oireita ei ole havaittavissa, kun turbiinilukon solenoidi ei vaikuta tekevän mitään ajon alkaessa. Ilmeisesti lämmittää öljyjä luistattamalla momentinmuunninta?

                              Mistään ei tule vikakoodia ja tähän mennessä on uusittu kaikki missä on havaittu vikaa/selkeää väljyyttä Mm. Etuvetarit, kardaani, moottorin tukikumit, etuapurungon puslat. Kaikki nämä ovat lieventäneet oireita selkeästi, mutta lopullista korjausta ei ole löytynyt.

                              Kopioin tämän vagarenan postauksestani. Nyt on vielä lisäksi vaihdettu vaihteistoöljyt, -suodatin ja tuo turbiinilukon solenoidi. Vähän mentiin taas parempaan suuntaan, mutta vieläkin oireilee.

                              Autolla pystyy onneksi ajamaan kaupungissa normaalisti ja 85km/h maantiellä, kunhan pitää kierrokset alle 1600rpm, jolloin lukko menee päälle ja oireet pahenee.

                              Melkein sanoisin jo varmaksi, että momentinmuunnin on rikki, mutta onko täällä kellään eriävää mielipidettä?

                              Nyt on vielä lisäksi alkanut ajoittainen humppaaminen tyhjäkäynnillä. 3. pytyn suutin antaa silloin lähemmäs 5mg/h korjausarvoa (toleranssi: +-2.99mg/h) Voisiko siinä olla syypää kaikkeen vai onko vaan lisävika?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 28.10.2023, 20:01. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                              Comment


                              • Vika korjattu. Nykiminen ja tärinä johtuikin 3. pytyn suuttimesta.

                                Jatkoin autolla ajamista, kun 80km/h pääsi suht kivuttomasti, jonka seurauksena äskettäin alkoi tyhjäkäynnillä humppaaminen uutena oireena. Obdelevinillä live datan kautta näki, että suuttimen 3. Injection quantity deviation oli reilusti toleranssien (+-2,99mg/H) ulkopuolella ja zero quantity calibration arvot luokkaa triplat raja-arvoihin (calibration pressure 1 -45 - +30 ja calibration pressure 2 -15 - +30).

                                Hommasin sitten käytetyn alle 200k ajetun suuttimen, sillä ajatuksella, että saampahan tyhjäkäyntihumpan pois, mutta sehän korjasi kaiken. Ilmeisesti kone kävi sen verran raa'asti tietyllä kierrosalueella, että kun turbiinilukko meni päälle, niin kaikki tärinä ja nykiminen kertaantui tosi pahaksi.

                                Nyt kyllä kelpaa ajella, kun puol vuotta auto on oireillut enemmän ja vähemmän.

                                Comment


                                • No niin sitten voisi paneutua ZF6HP 09L sielunelämään. Selkeästi luistoa logittamalla 007 kanavaa.

                                  Kannattaako vaihtaa öljyjä ja huuhtoa vai odottaa että pasahtaa koko paska ja nakata tilalle uusi laatikko? Näin harrastenäkökulmasta olen miettinyt jopa manuaalia :)

                                  Comment


                                  • Seuraava vikakoodi tuli.

                                    Address 02: Auto Trans Labels: 09L-927-760.lbl
                                    Part No SW: 4F0 997 749 N HW: 09L 927 156 C
                                    Component: AG6 09L 3,0 TDI RdW 0002
                                    Revision: --H01--- Serial number: 4283169
                                    Coding: 0000001
                                    Shop #: WSC 47173 006 1048576
                                    VCID: 458530350CAE12B3BA-8010

                                    1 Fault Found:
                                    001857 - Torque Converter Clutch
                                    P0741 - 000 - Stuck OFF / No Power being transferred - Intermittent
                                    Freeze Frame:
                                    Fault Status: 00110000
                                    Fault Priority: 0
                                    Fault Frequency: 4
                                    Reset counter: 255
                                    Mileage: 380905 km
                                    Time Indication: 0
                                    Date: 2025.07.09
                                    Time: 18:17:46

                                    Freeze Frame:
                                    RPM: 1824 /min
                                    RPM: 1664 /min
                                    RPM: 1440 /min
                                    (no units): 68.0
                                    (no units): 54.0
                                    Temperature: 40.0°C
                                    T.B. Angle: 25.5°

                                    Ross-tech sanoo, että

                                    "Possible Causes

                                    Automatic Transmission Fluid (ATF) Level not OK
                                    Transmission Sealing faulty
                                    Automatic Transmission Fluid (ATF) dirty
                                    Torque Converter faulty or incorrect Torque Converter installed
                                    Solenoid Valve 7 (N94)/Pressure Regulating Valve 4 (N218) faulty
                                    Torque Converter Pressure Valve faulty
                                    Valve for Torque Converter Clutch faulty
                                    Torque Converter Lock-Up Clutch faulty/worn our"

                                    Öljymäärä on ok ja vaikuttaa hyvältä muutenkin.

                                    Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ja mahdollisest korjauksesta.

                                    Ei oikein viitsi viedä purettavaksi koko laatikkoa, mitä ensimmäiseksi suositeltiin.​

                                    Laatikko on JMQ
                                    Viimeksi muokannut Juissijv; 24.7.2025, 01:38. Perustelu: täydennus

                                    Comment


                                      Jos mun pitäis arvata, niin mekatroniikan puolesta löisin vetoa. Öljyt kanattaa vaihdella, mut tekee sen silleen pitkän kaavan mukaan, että vaihtaa öljypohjallinen kerrallaan, kunnes sieltä alkaa tulla ulos ihan asiallisen näköistä öljyä. Vaikka se about 3L ulos, viikko ajelua ja taas sama homma. Sen jälkeen pohja pois ja suodatin vaihtoon. Tälleen ei ehkä tuu sitä paskashokkia. Sitten jos se tulee, niin eipähän oo menny 600e huuhteluvaihtoon ja säästyneellä rahalla voi sitten laittaa mekan menemään Maktransille. Oma kävi tuolla ja sen jälkeen katos kaikki vaivat (huuhteluvaihdon jälkitauteja)loodasta. Comman atf toimi ihan hyvin 6hp loodassa. Mekan vaihto on todella helppo homma, siinä ei oo oikeasstaan mitään monimutkaista. Paljon joutuu pultteja avaamaan, mutta se on aika suoraviivaista tekemistä. Hakee vaikka 4kpl rhino ramppeja motonetista ja tunkkaa auton niiden päälle. Ebayn pallon muotoinen 7L vaihtopumppu oli kätevä, maksoi kotiovelle 80e. Öljyn lämmön voi kattella tietsikalla tai sitten vaikka lämpökameralla öljypohjasta. Molempia taktiikoita on tullut käytettyä.

                                      https://maktrans.net/remont-6hp19


                                      Tuosta maktransin korjausselostuksesta käy hyvin ilmi se ongelmien määrä, mitä sieltä mekatroniikasta voi löytyä. Noita saa toki ostettua huollettuinakin, mutta mä ainain kallituin tähän vaihtoehtoon, missä koko kikkare käydään läpi ja korjataan asianmukaisin menetelmin kunnon osilla. Ei oo kauheesti luottoa näihin valmiita paketteja tarjoaviin nettikauppoihin. Tiedä mistä kiinapa*kasta ovat tavaransa väkästellet kasaan...
                                      Viimeksi muokannut JM; 24.7.2025, 14:32.

                                      Comment


                                      • Mitä homma maksoi?

                                        Comment


                                          Siellä se maktransin sivuilla lukeee, olisko ollu joku 600e posteineen, en muista enää niin tarkkaan.

                                          Comment


                                          • Piti vielä kysyä, että kauanko se homma posteineen kesti ja millä lähetit sen paketin?

                                            Vielä kysymys eli teetitkö momentinmuuntimeen korjauksen, kun kokosit laatikon?
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 27.7.2025, 16:59. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                            Comment


                                              mun momentinmuuntimessa ei ollut mitään vikaa, vaikka se´ tekikin semmosta, että yht äkkiä sieltä loodasta katos kaikki "pito" ja sitä seuras semmonen nykäys ja kolahdus. Tuli varmaan aika tarkkkaan siinä kohtaa, missä vääntö oli korkeimmillaan. Se ei kuitenkaan tehnyt sitä, jos ajoi "manuaalipuolella". Ennen remppaa vaihdot oli myös aika vetelän oloisia ja tuntui, että se luisti. Öljyn huuhtelu/pesuvaihdon jällkeen se toimi hyvin ehkä 800km. Sitten alkoi noi em ongelmat. Osat tais olla reissussa ehkä 2vk. Mä en tehnyt muuta remppaa kuin tuon mekatroniikan. Toi sun momentinmuuntimen vika voi johtua ihan hyvin myös mekasta, ei se turbiini oo välttämättä rikki. Mun vehje tais olla remontissa abuot 1.5v takaperin. Jos vaihtelee pelkkiä öljyjä, en menis kyllä nollaaman adaptaatioita. Se loota on ehtinyt parhaimmillaan sopeutua nykytilaan satoja tuhansia kilsoja ja sitten uusilla öljyillä tehdasasetutksista ei välttämättä enää siirrytä toimivaan adaptaatioon. Ne mekatroniikat on täynnä kuluvia osia, jotka vanhetessaankin voivat alkaa kenkkuilemaan monin eri tavoin. Voisin melkein lyödä vetoa, että yksikään +200tkm ajettu meka ei mee ohjearvoilla läpi testipenkistä, mut elektroniikan sopeutuminen paikkaa hämmentävän hyvin tilannetta määrättyyn pisteeseen asti.
                                              Viimeksi muokannut JM; 27.7.2025, 17:36.

                                              Comment


                                              • A4 3.0 TDI BKN 6HP19 luisto kampanjan 23BK jälkeen

                                                ​Tammikuussa käytin autoni Lpr K-caarassa takaisinkutsussa, jossa ajettiin ainakin uusi moottorisofta, vaihdettiin imusarjaa ennen oleva EGR-yhdyskappale ja sitten samalla etumatkustajan turvatyyny siinä ohessa takaisinkutsun vuoksi. Autossa oli silloinkin DPF, EGR, imusarjan läpät kaikki paikallaan ja toiminnassa, oli todennäköisesti ohjelmoitu. Tehot laskivat toki, mutta ennen kaikkea laatikko alkoi luistamaan lämmettyään, varsinkin maantienopeuksissa vetoja lisättäessä isolla vaihteella. Esim. kutoselta voi pudottaa hyvin 80 km/h vauhdissa vitoselle kierrosten pysyessä samoina. 0-100 oli ennen 7s, nyt 9,5s. Itse vaihtotapahtumissa ja ajossa muuten en ole muutosta huomannut. Autossa oli muuta remppaa maalis-elokuun välillä, mutta on sillä kilsoja sen verran tullut, että on varmasti ehtinyt sopeutua vaikka olisivat laatikkoonkin uuden ohjelman ajaneet. Alkoi myös antamaan vikakoodia P0741 Torque converter clutch circ. (performance or stuck off) Kysyttäessä eivät tiedä mitä tämä tehtaan päivitys sisältää, he vain ajavat sen sisään, siinä se, kädet sidotut. Hieman lukuja ja tietoja:

                                                Autossa ostettaessa 400 tkm, nyt 502 tkm
                                                Moottori BKN
                                                Vaihteisto 6HP19, HKD
                                                Venttiilipöytä 1st gen M-shift

                                                OBDelevenistä:
                                                Ennen/jälkeen
                                                Moottori
                                                System desc:
                                                3.0L V6TDI G001AG
                                                3.0L V6TDI G000AG
                                                HW number:
                                                8E0907401AJ
                                                sama
                                                SW number:
                                                8E0910401E
                                                8E0997401R
                                                SW version:
                                                0020
                                                0001
                                                Coding:
                                                0011171
                                                sama

                                                Vaihteisto (ei ole "ennen" tietoja)
                                                System desc:
                                                AG6 09L 3,0 TDI 150
                                                HW number:
                                                09L927156B
                                                SW number:
                                                8E0997749A
                                                SW version:
                                                0002
                                                Coding:
                                                0000001

                                                Moottorin koodaus ihmetyttää, vaikka se sama onkin. Ainakin OBDelevenin kuvauksen mukaan vitostavu pitäisi olla miulla 6 eikä 1, mutta jos ruvetaan laskemaan tokasta tavusta eteenpäin​, ei tuo 7 ole järkeenkäypä myöskään, sillä tämä ei Multitronic tosiaan ole. 6 olisi "All wheel drive with automatic transmission with ESP", 7 taasen "All wheel drive with continuosly variable transmission (Multitronic/01J". Jos koodauksen vaihtaa arvoon 0011161, mitä tulisi ottaa huomioon? Auto on kuitenkin päivittäisessä käytössä myös vaimolla, joten mahdollinen downtime adaptointiin yms. olisi hyvä tietää etukäteen.

                                                Loggasin eilen 43 km matkan töistä kotiin aamusella (liitettynä TC log 5.10.2025.pdf ), ja siinä on siis vaihteistomoduulista kanavat 8.2 (throttle %), 7.4 (TC slip rpm), 7.1 (trans temp) ja 7.2 (ohjausvirta A, oletan sen olevan paineensäädin EDS6). Samassa kohtaa kuin ainakin kerran aiemmin, alkoi luistaminen, ja login mukaan lämmöt olivat saavuttaneet 57 °C. Siinä samassa ohjausvirrat putosivat 0.05A tasolle (olivat olleet 0.3-0.5 A alueella), vikakoodi napsahtaa, ja luisto alkaa. Kokeilin sammutuksen ja koodinkuittauksen kautta, ei auttanut. Jäähdyttyään kyllä toimii taas jonkin aikaa.

                                                Öljyntason tarkistin eilen, piti lisätä 80 ml. Öljynä olen käyttänyt Wolf official tech 6HP19 öljyä, vastaa ZF Lifeprotect 6. Huuhtelu + suod. tehty 410 tkm, nelisen litraa vaihdettu 470 tkm. E-rumpu korjattu 370 tkm kohdalla, ja aiemmin oli omalla kohdalla töksähtävää vaihtoa 3- ja 5-vaihteille, se korjaantui em. huuhtelulla 1000 km ajon jälkeen.

                                                Voisin kuvitella, että EDS6 paineensäätimessä olisi vikaa. Sen venttiili voisi vuotaa riittävästi lämmettyään, jolloin logiikka ottaa ohjauksen pois päältä suojausmielessä, mutta luulisi myös, että tällaisesta olisi oma koodinsa. Toinen mahdollisuus on, että lämmettyään sähkö ei enää syystä tai toisesta kulje liittimille, tai sitten palikka itsessään lakkaa toimimasta lämmön myötä. Tässä on toki erilainen johdotus kiinteässä moduulissa, mutta toisessa autossa (Passat) on 5HP19FL loota, jonka solenoidit ja säätimet ovat ihan muoviin koteloiduilla lattaliittimillä kiinni. Ovat kaivanneet puolen miltsin jälkeen liitospintojen putsausta ja pientä kiristystä, ja taas rokkaa.

                                                Summasummarum: kaikista omituisinta on, että luistaminen alkoi juurikin tuon kirotun 23BK takaisinkutsun jälkeen. Siitä ei ole muuta logia kuin mitä perstuntuma muistaa, ja sehän muistaa. Voisiko moottorinohjauksessa olla muuttunut jotain, mikä sekoittaa vaihteiston toiminnan noin? Tai onko lootan ohjelmassa jotain, vai kenties onko syynä tuo kummallinen koodaus kuitenkin? Vai onko sittenkin päivityksen yhteydessä päässyt joku eteerinen riiviö lootaan, ja kaikki tämä onkin vain huonoa tuuria?

                                                Vinkkejä vastaanotetaan ja apua arvostetaan.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 6.10.2025, 14:32.

                                                Comment


                                                • https://wiki.ross-tech.com/wiki/inde...5/P0741/001857

                                                  Oletko adaptaatioita nollannut erikseen?

                                                  Comment


                                                  • En ole. Loota toimi kyllä muuten päivityksen jälkeen, joten ei tullut mieleen, että adaptaatiota kaipailisi. Toki, jos softassa on jotain uutta, joka nimenomaan vaikuttaa momentinmuuntimen toimintaan, niin siinä mielessä voisi adaptaatio olla paikallaan.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 7.10.2025, 07:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • 8E0997749A 0002 on vajaan vuoden vanha filé joten on se askikin päivitetty.
                                                      Tavallisesti nämä v6tdi-päästöpäivitysasiat muuttaa keskimmäiset numerot 997:ksi, kuten tässäkin on käynyt sekä koneessa että öljyvatkaimessa.

                                                      Comment


                                                      • Saakohan tuota millään testattua, että softa toimii kuten pitää? Mulla oli päästöpäivityksen jälkeen jäänyt moottori-ecussa joku bitti poikittain, minkä takia esim diagnostiikkatyökalut ei tunnistanut ecua enää kunnolla ja diagnostiikka-ohjelmat eivät toiminut 100%. Ja ainoa millä asia korjaantui oli ajaa ohjelma uusiksi purkkiin

                                                        Comment


                                                        • Miulla ei muuta diagnostiikkaohjelmaa ole kuin OBDeleven, mutta se saa ihan hyvin yhteyden moottorin ja vaihteiston aivoihin. Joskin livedataa selatessa huomaa, että valmis osoitelista on paljon pienem
                                                          pi moottorilla ja vaihteistolla sitä ei ole laisinkaan, eli pitää vain tietää, mistä kanavasta katsoo. Taitaa olla enemmän OBDelevenistä johtuvaa tämä.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X