Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua moottorin vesiruiskuista

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Minun A4:ssa on toi coolerin ulkopuolinen vesiruiskutus ollut, mutta 2-omistajan (asentaja-x1-x2-minä) aikana se on siitä pois purettu. Ilmeisesti silloin kun auto omistaja oli vanhempi herra.
    Sen verran keskustelin tuosta tämän ruiskun asentaneen omistajan kanssa että penkissä kokeilivat ihan pelkällä maaliruiskulla sumuttaa vettä siihen jäähylle niin tuloksena oli 6kw teho lisä.
    Ellen tuota autoa nyt talven aikana myy niin ajattelin laittaa keväällä suuttimet ainakin tuohon coolerille. Riittänee siihen tarkoitukseen toi takalasin pissapojan pumppu joka ei ole nyt käytössä.

Comment

Kannattaa muuten välillä testailla ruiskua manuaalisesti antamalla akusta suoraan virtaa.

Moottori jumi eräällä forumilaisella ja itse tänään testailin ja eipä tullut suuttimista yhtään mitään. Takaiskuvena oli jumiutunut! Lähti paineilmalla auki ja toimimaan. Sen verran paskaa aineet ja ei ole edes vuotta ollut paikallaan.

Comment

Millanen pumppu, suutin/takaisku teillä oli tarkalleen ottaen jumittanut? Ei ole tullut yhtään itselle ainakaan vastaan.

Comment

Herätelläänpäs vanhaa aihetta. Onko kokemuksia vesi/metanolista 1.8t koneessa? Harkinnassa olisi talven jälkeen vesiruisku asentaa. Ajattelin kahden suuttimen systeemiä, isompi suutin coolerin jälkeen ja pienempi kaasuläpän taakse.

Noissahan on ollut ongelmaa kaasuläpän rikkoutumisen kanssa, seos ilmeisesti syövyttää tiivisteitä ja pääsee kaasuläpän sähköpuolelle. Jos tuon isomman suuttimen asentaisi mahdollisimman kauas kaasuläpästä, heti coolerin perään niin siitä saisi parhaan hyödyn imulämpöjen alenemisessa ja kaasuläppäkin saattaisi kestää pidempään ehjänä, vai?

Pienempi suutin kaasuläpän perässä sitten auttaisi estämään nakutusta. Entäs pumpun ohjaus tuollaisella alhaalta heräävällä k04 runkoisella ahtimella, MAP vai MAF ohjattu? Ruisku olisi tulossa AVJ koneeseen.

Comment

On kokemusta 1.8T AUQ-moottoriin asennettuna. Olen kirjoittanut siitä paremmin juttua tuonne Seat Club Finlandin puolelle. http://www.seatclubfinland.com/fooru...ic.php?t=19756
            Mulla on otettu ohjaus map-anturilta. Suutin on asenettu ennen kaasuläpppää. Kannattaa muistaa että imuilman lämpötila-anturi on kaasuläpässsä, en tiedä miten vaikuttaa jos toinen suutin onkin lämpötila-anturin jälkeen. En kyllä oikein näe hirveästi hyötyä kahdesta suuttimesta. Mulle on ainakin riittänyt yksi riittävän kokoinen suutin välijäähdyttimen ja kaasuläpän välissä. Hyvin on pelannut 30tkm aikana. Imulämmöt ovat olleet parhaimmillaan 8astetta ulkolämpötilaa alempana.

Comment

Imulämmöt ovat olleet parhaimmillaan 8astetta ulkolämpötilaa alempana.
              Aika rajua tulosta, olisikohan kuitenkin anturi vaan sekoillut kastuneena vai mistä tuo on mitattu ?

Omassa härpäkkeessä ei ulkolämpötilaa juuri nokiteta, mittaus imusarjasta.

Comment

Aika rajua tulosta, olisikohan kuitenkin anturi vaan sekoillut kastuneena vai mistä tuo on mitattu ?
                Omassa härpäkkeessä ei ulkolämpötilaa juuri nokiteta, mittaus imusarjasta.
                Mittaus on kaasuläpässä olevalta auton omalta anturilta. Vag-comilla olen ratapäivillä loggaillut ja ihan loogisia tuloksia on tullut. Alkuun päästiin lähelle ulkoilman lämpötilaa. Sen jälkeen on laitettu isompi suutin ja toisinaan pääsi alle ulkoilman lämpötilan. Tämä 8asteen pudotus tuli viime kesän Kemoran ratapäiviltä. Ulkoilman lämpötila oli noin 30 ja paistoi pilvettömältä taivaalta. Alhaisin mitattu imulämpö oli 22astetta. Ohjasin pumpun päälle jo 0.2bar ahtopaineessa ja täysi tuotto taisi olla 0.7bar eteenpäin eli erittäin alhaalta. Käytin myös puhtaan metanolin ja hanaveden sekoitusta 40/60. Aikaisemmin käytin lasinpesunesteitä, mutta niihin seoksiin ei voi oikein luottaa, ne saattaa olla mitä sattuu.

Mainittakoon että silloin oli vielä vakio välijäähdytin. Nyt on keulacooleri ja kerran olen Alastarossa käynyt kokeilemassa. En ole vieläkään niitä mittaustuloksia purkanut kun jäi v*tuttamaan las palmasissa hajonnut vetonivel. Mutta uskoisin ettei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt.

Comment

Riippuuhan tuo toki välijäähynkin kapasiteetista, ne kun näissä ässissä on huonot muutenkin, joten tulee varmaan kuumempana välijäähynkin läpi vs sulla.

Mulla on tupla suuttimet ja suutinkokojen muutokset ei juurikaan vaikuta omassa kulkineessa, vaikka koko ero on parhaimmillaan ollut 3 kertainen.

Comment

Mielenkiintoinen aihe :) Itsellä tarkoitus asennella talvella. Tuollahan ilmeisesti saadaan komeasti kuriin paljealueen naulaus?

Comment

• No mikä on komeasti ja missäkin kulkineessa mutta omalla kohdalla sellaiset 5 pykälää ennakkoa sai lisää säädettyä. Tärkeintä melkeimpä oli imuilmojen totaali karkaamisen estäminen.

Comment

• Riippuuhan tuo toki välijäähynkin kapasiteetista, ne kun näissä ässissä on huonot muutenkin, joten tulee varmaan kuumempana välijäähynkin läpi vs sulla.
                        Ei se kovin hyvä ole 1M Leonissakaan. Ennen ruiskun asentamista mittailin radalla noin 15asteen ulkolämpötilassa (vesisadetta) 77asteen imulämpöjä.

Vastaavassa tilanteessa vesiruiskun kanssa olen mitannut 18-20asteen imulämpöjä. Karkeasti sanottuna vesiruisku on alentanut noin 50-60astetta imulämpötilaa.

Vielä palatakseni tuohon "8astetta alle ulkolämpötilan" asiaan, niin veikkaan myös erittäin kuuman päivän vaikuttaneen tähän. Yleensä ne imulämmöt ovat pyörineet siellä 15-20asteen hujakoilla, melkein kelistä riippuen. Nyt puhun siis pelkästään rata-ajelusta. En tiedä mitä se sitten kylmemmillä ilmoilla on, keli nollassa tai pakkasella jne.

Edit: puhdasta metanolia saa ostettua kärkkäiseltä. Hinta veteen sekoitettuna aika samoissa metanolipohjaisen tuulilasinpesunesteen kanssa.
                        Viimeksi muokannut Mandu; 30.11.2011, 11:18. Perustelu: Lisätty tietoa metanolin saatavuudesta

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Mandu Näytä viesti
                          Ei se kovin hyvä ole 1M Leonissakaan. Ennen ruiskun asentamista mittailin radalla noin 15asteen ulkolämpötilassa (vesisadetta) 77asteen imulämpöjä.

Vastaavassa tilanteessa vesiruiskun kanssa olen mitannut 18-20asteen imulämpöjä. Karkeasti sanottuna vesiruisku on alentanut noin 50-60astetta imulämpötilaa.
                          Olisi mielenkiintoista nähdä, mikä on suihkutuksen vaikutus jos autossa olisi kunnollinen välijäähdytin. Tuo nykyinenhän on aivan onneton jos lämpöjä katselee.
                          Erimerkin moottoreissa on kiinakennoilla tiputeltu noista 70-asteen lämmöistä suoraan 30-asteen hujakoille lämpöjä, ilman suihkuja.

Comment

• Juu puhdasta metanolia olen käyttänyt sekoituksissani. Jäähdytyksen lisäksi noita ennakoita tuppaa irtoamaan lisää.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                              Olisi mielenkiintoista nähdä, mikä on suihkutuksen vaikutus jos autossa olisi kunnollinen välijäähdytin. Tuo nykyinenhän on aivan onneton jos lämpöjä katselee.
                              Erimerkin moottoreissa on kiinakennoilla tiputeltu noista 70-asteen lämmöistä suoraan 30-asteen hujakoille lämpöjä, ilman suihkuja.
                              Mulla on logit syyskuulta Alastarosta. Viisi kierrosta ehdin vetämään keulacoolerilla, kylmän puolen by-passilla ja vesi/metanoli-ruiskulla. Samalla keikalla tuli logitettua lämpötilat ilman ruiskua. En ole vielä logeja purkanut, mutta kai tässä olisi jo aika niitä tarkastella.

Comment

• Herätellääs vähän aihetta.. Tarkoitus olisi laittaa DevilsOwn biturboon.

Miten luotettavana tuota voidaan pitää, onko porukka pitänyt ruiskun käytössä ihan jokapäiväisessä ajossa ja talvikäytössäkin? Tietenkin kannattanee tarkistaa toiminta ajoittain.

Kannattaako ohjelma sitten säätää vesiruiskun kanssa? Jos ongelmia tulee vesiruiskusysteemissä, niin osaako ecu varmasti myöhäistää sytkää riittävästi ja riittävän ajoissa?

vayne: miten helppo tuo pumppu oli saada pissapojan kylkeen kiinni? Onko tilaa ja kiinnityspisteitä?

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                                  Erimerkin moottoreissa on kiinakennoilla tiputeltu noista 70-asteen lämmöistä suoraan 30-asteen hujakoille lämpöjä, ilman suihkuja
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Mandu
                                  Mulla on logit syyskuulta Alastarosta. Viisi kierrosta ehdin vetämään keulacoolerilla, kylmän puolen by-passilla ja vesi/metanoli-ruiskulla. Samalla keikalla tuli logitettua lämpötilat ilman ruiskua. En ole vielä logeja purkanut, mutta kai tässä olisi jo aika niitä tarkastella.
                                  Kävin logit viime syksyn viimeiseltä alastaron keikalta läpi ja tulokset ovat seuraavanlaisia.

Ulkolämpötila muistaakseni noin 20astetta

(keulacooleri + vesi/metanoliruisku)
                                  Alhaisin mitattu imulämpötila: 18
                                  Keskiarvo ajonaikaisista lämpötiloista: 31

(keulacooleri)
                                  Alhaisin mitattu imulämpötila: 22 (ensimmäinen mittaus)
                                  Keskiarvo ajonaikaisista lämpötiloista: 38

(keulacooleri)
                                  Alhaisin mitattu imulämpötila: 26 (toinen mittaus)
                                  Keskiarvo ajonaikaisista lämpötiloista: 36

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja Lupe-81 Näytä viesti
                                    Herätellääs vähän aihetta.. Tarkoitus olisi laittaa DevilsOwn biturboon.

Miten luotettavana tuota voidaan pitää, onko porukka pitänyt ruiskun käytössä ihan jokapäiväisessä ajossa ja talvikäytössäkin? Tietenkin kannattanee tarkistaa toiminta ajoittain.

Kannattaako ohjelma sitten säätää vesiruiskun kanssa? Jos ongelmia tulee vesiruiskusysteemissä, niin osaako ecu varmasti myöhäistää sytkää riittävästi ja riittävän ajoissa?

vayne: miten helppo tuo pumppu oli saada pissapojan kylkeen kiinni? Onko tilaa ja kiinnityspisteitä?
                                    Mulla myös innostusta aiheeseen. Pistäs vähän kuvaa ja selostusta hommasta jos meinaat alkaa hommiin ihan tässä lähiaikoina.

Comment

• Tarkotus ois tuossa maalis-huhtikuussa hommaan ryhtyä, kunhan nämä pakkaset tästä hellittää ja tarkenee tuossa autokatoksessa häärätä. Jos itse ryhdyt aikaisemmin kuin minä, niin kuvia ja selostusta toivon myös sieltä suunnasta.:)

Comment

• Joo pumpun saa lämpimään konehuoneeseen kuskin umpion taakse (voin laittaa pari kuvaa, jos muistan), siten letkun saa nipalla vaikka kusiluikan säiliön pohjaan helposti. Sitten lyhyet letkuvedot bipipe-putkiin ja se on siinä. Toki virrat releineen pitää vetää/kytkeä.

Talvella en käytä, laitan ahtorajan niin korkealle, ettei pumppu herää koskaan. Kusiluikan säiliössä pidän raakaa metanolipohjaista pesunestetiivistettä jäätymisen ehkäisemiseksi ja kesällä puhdasta metanoli/vesiseosta.

Softasta sen verran, että ruiskun kanssa rikastaa seosta noin 0.7-1 AFR 15% bensasuhteen ruiskutuksella, tekisin softan ilman pumppua, niin ei mene liian laihalle, jos pumppu jumii. Saa sitä vaikka Lemmillä sitten hierottua. Vaikka ilman pumppua seos vähän yli 12 niin tulee ruutalla sopivan rikas kunnon ahdoille.

Comment

• Joo, ei tuo varmaan kovin vaikea ole asentaa. Ainoa mikä minua ihmetyttää juuri tuo sinunkin mainitsema pumpun sijainti.

Olen nähnyt kuvia myös ulkomaisilta foorumeilta, että pumppu on säiliön yläpuolella ja letkulla säiliön pohjaan?? DevilsOwnin ohjeissa sanotaan kuitenkin että pumppu on "pushed type" ja sen täytyy olla säiliön nestepinnan alapuolella. Eli mikä on oikein?

Comment

• Kyllä se pumppu imee vaikka olisi vedenpinnan yläpuolellakin.

Comment

• Joo imee hyvin. Mulla oli aluksi välijäähyn takana säiliön kyljessä vähän säiliötä alempana mutta suolapaska teki tehtävänsä ja pumppu hajos parin vuoden jälkeen. Nyt on imevänä konehuoneessa ylhäällä suojassa.

Comment

• Neukallahan olikin joitain kuvia edellisellä sivulla. http://neukka.1g.fi/kuvat/Audi+S4/Se...tta+ja+verkot/

Itelläni onkin kätevästi öljynkeräyssäiliö juuri tuossa pumpun paikalla...

Comment

• Ok, asia selvä, siis toimii myös imevänä. Jos muistat niitä kuvia ottaa, niin ota myös suuttimien sijoituspaikasta. Ilmeisesti hyvä on siinä heti ahtoputkien (bi-pipen) alkupäissä yläpinnalla heti coolerien jälkeen?

Minkäkokoisia suuttimia kannattais miettiä. Brittipojat käyttävät enimmäkseen ilmeisesti koon 2 tai 3 suuttimia. VAST suosittelee sivuillaan kokoa 3 tai 4, mutta tuo suositus on ilmeisesti ajalta silloin kun pumppu oli 150psi:n pumppu (noin 11 bar). Nykyisin pumppu tulee tehtaalta ilmeisesti 200psi:hin säädettynä ja sitä voi säätää 250psi:hin (17 bar) asti tarvittaessa.

Olisikohan kuitenkin "vain" koko 2 hyvä kompromissi? Ei rikasta seosta liikaa, ja tarvittaessa voi kuitenkin säätää pumpun sinne 250psi.

Comment

• Mulla oli muistaakseni laskennallisesti suht oikein olla 252 cc suuttimet, mitä ne nyt noilla pikkunumeroilla onkaan. Laske noin 15% suihkutetusta bensamäärästä.

Edit:

Ekoissa kuvia oli vanha paikka ja viimeisissä uusipaikka, jossa näkyy myös suuttimien sijaintia.
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut vayne; 9.2.2012, 18:28.

Comment

• Olen tässä hankkimassa metanolia kesää varten.
                                                      Saisin joko raakaa metanolia 10L pöntöissä tai -50c vesimetanolisekotteista lasinpesunestettä. (ei sisällä pesuainetta tms kemikaaleja)
                                                      Osaako viisaammat sanoa, voiko raakaa sekoittaa suoraan veteen, vai onko fiksumpi hankkia tuota -50c tavaraa ja ohentaa sitä puolella?

Comment

• Voi sekoittaa itse ja varmempi valinta kuin mikään muu sekoitus. Lisäksi vie vähemmän tilaa, kun sekoittelee tarpeen mukaan. Toki palaa kuten bensa ja salakavalasti näkymättömällä liekillä eli varastointi sen mukaan.

Comment

• Kannattaa ottaa huomioon myös se minkäkokoisiin pönttöihin sitä sitten lantraa kun sitä kuitenkin "palaa" ihan kivasti kun antaa happea autolle. Ei tarvi jatkuvasti olla tekemässä satseja.

Kerrotko Jape tarkemmin mitä ainetta olet hommaamassa ja mistä (saako yksityiset henkilöt?) ? Itsellä on Metablue -50C pesuainetta ja sisältää sen 50% metanolia. Tuon parempaa litkua ei ole ollut saatavilla.

Comment

• Metabluet ei muistaakseni sisältänyt kuin 35-40% metua, kun joskus kysyin. Voin toki muistaa väärinkin, aikaa on siitä. Itse sekoittelen 5 l pönttöihin, mukava kuljettaa ja kaataa radalla jne.

Comment

• Ei kannata niitä valmiita litkuja ostella, niissä on metanolia 20-40%, eikä siitäkään täyttä varmuutta. Kaiken kivan lisäksi saat muita ylimääräisiä kemikaaleja.
                                                              Kärkkäiseltä saa RC-osastolta 10litran pönikässä puhdasta metanolia. Kannattaa olla tarkkana sen seossuhteen kanssa, bensakoneissa ei saa käyttää yli 50% metanolia. Mä olen tupannut tekemään "varmanpäälle" 60/40 (vesi/metanoli) seoksia ja hyvin on pelittänyt.

Comment

Working...
                                                              X