Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 yhden pytyn misfire

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei voi vielä olla varma tuleeko vikakoodia, tästä on kokemusta. Säätö voi olla vähän pielessä, mutta tuskin siitä on haittaa. Hienosäätääköhän tuo sitä ns. coarse-säätöä eli perussäätöä eli nollapistettä kohdalleen. Tuon perussäädön korjaus olisikin hyvä aina joskus tehdä muutenkin, pitäisi onnistua myös Vag-Comilla, en ole kyllä tehnyt. Lambdasta on huomattava, että se oleellisesti vaikuttaa vain tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Muulloin ensisijaisesti vaikuttaa moottorin käyntinopeus, ilmamassa(ei välttämättä pelkkä Maf) ja kaasuläpän asento . Kylmänä taas vaikutus on suurin ilman lämpötilalla ja moottorin lämpötilalla , no meni vähän ohi aiheen.

    Comment


      Vielä yhen lambdan tuo jäähdytinneste vissiin vaati uhrikseen. Auto toimii ihan nätisti, mutta vikakoodia B2 S1 labdasta herjas (no activity).

      Jännitteitä kattelin niin laiskemmin jännite vaihteli kuin Bank 1:ssa ja tuossa mun edellisessä viestissä mainitut correction controllit oli Bank 1:ssa 10ms ja Bank 2:ssa jotain 200ms.

      Molemmat lambdat oli vaihdettu joku 1000km ennen tuota totaalista kansiremppaa, eli se sai täyden laidallisen jäähdytinnestettä heti uudesta lähtien.

      Pistin sit takas vanhan 180tkm ajetun lambdan, ja jännitteet rupes molemmissa Bankeissa seilaamaan samaan tahtiin ja correction controlit tasottu molemmat 10ms:iin. En kyllä kerenny pitkää lenkkiä heittää, mutta tais tuokin pieni vika korjaantua.

      Takimmaiset lambdat taitaa toimia ihan ok, siellä pääkattien takana, niiden toiminnassa en huomannut mitään ihmeellistä eikä vikakoodia ole pukannut.

      Comment


        Kylläpä voi melkoisen kasan ongelmia tehdä yksi jäähdytinnesteen vuoto. Toivotaan ettei siellä turbon siivillä ole enään mitään kökköä joka epätasapainollaan hajoittaisi sen.

        Comment


        • Lainataanpas vanhaa aihetta, kun otsikko sattuu melkein kuitenkin kohdalleen (moottori ja vikakoodit lähes samat). Elikkä profiilin kulkine kyseessä (A6 2.7T facelift). Autoa on piristetty isommilla ahtimilla (RS4?), putkistolla sekä ohjelmalla. Ostin auton kolme viikkoa sitten autoliikkeestä ja siihen oli juuri vaihdettu molemmat etummaiset lambdat, koska entiset olivat rikki. Nyt sitten isommalla vaihteella täyskaasulla kiihdyttäessäni auto alko vain "tärisemään", eikä oikein kiihtynyt mihinkään sekä keltainen moottorin vikavalo välkkyi. Ajoin tien sivuun, tökkäsin vikakoodinlukijan kiinni ja luin koodit.

          16534 Oxygen lambda sensor bank-2 sensor-1, circuit malfunction
          16684 Random/multiple cylinder misfire detected
          16690 Cylinder 6, misfire detected

          Sammutin auton, käynnistin uudelleen ja lähdin ajamaan. Kakkosella antoi tehdä täyskaasukiihdytyksen muuten hyvin, mutta ihan pienimuotoista "kohinaa" tms. kuului taustalla loppuvaiheessa. Kolmosella kun runttasin kaasun pohjaan, samat oireet ilmenivät uudelleen, mitkä ennen sammutusta. Kysymys kuuluukin, voiko tuo lambdahäiriö aiheuttaa tuon misfiren ja miten on mahdollista, että noin 1000km ajettu lambda jo antautuu? Käsittääkseni tuo bank-2, sensor-1 on kuskin puolen etummainen, eli juuri se minkä autoliikkeessä vaihtoivat (ml. vänkärin etummaisen)? Tai sitten voiko tuo lambdaherja johtua siitä, että tulee misfire just kuskinpuolen takimmaiselta pytyltä ja palamatonta bensaa pääsee lambdalle?
          Viimeksi muokannut arg0n-; 21.9.2015, 20:03. Perustelu: Lisäsin oman analyysin

          Comment


            Liekö koodeja nollattu lambdojen vaihdon jälkeen.

            Puolavika vois oireilla noin.
            Tarkasta, ettei paisarissa kupli epänormaalisti tai nestettä häviä.

            Nollaa koodit ja kato mitä tulee takasin.

            Comment


            • Lambdakoodia ei tullut enää nollaamisen jälkeen uudelleen, eli se oli vissiin siitä vanhasta viasta vielä päällä. Misfiren antaa vielä. Paisarissa ei ole kuplinut eikä nestettäkään ole hävinnyt tässä kolmen viikon aikana mitä olen tarkkaillut. Eli puolan vaihtoon taitas päästä näin ens alkuun. Se on vissiin puolavialle just tyypillistä, että kovemmalla kuormalla vasta alkaa pätkimään?

              Comment


                Juurikin näin. Yleensä heti kun pääsee kunnolla ahdoille, alkaa rytkyttäminen.

                Comment


                • Nonnih, kutos pytyn puolan sekä tulpan vaihdoin, niin ainakin toistaiseksi loppu rytkyttelyt ja hyvin vetää taas. Oli muuten sen näköinen tulppa, että pitää vaihtaa loputkin pikimmiten. Varsinkaan kun ei ole mitään hajua milloin on viimeksi vaihdettu. Oli muuten öljyinen se "kuoppa", että samalla taitaa vaihtoon mennä venakopan tiivisteet.

                  Comment


                    Oli muuten öljyinen se "kuoppa"
                    Siinä hyvin todennäköinen misfiren aiheuttaja.

                    Comment


                      Bitin omistajuus alkaa mallikkaasti. Olin hallille menossa pesemään, auto kävi tyhjää nosto-oven takana ja rupesi yhtäkkiä käymään ravistamalla ja moottorin vikavalo välkkyy.
                      Misfireä pukkaa useammalta pytyltä, mikä ton aiheuttaa kun tässä ei ilmeisesti sytkävahvistimia ole?
                      Liitteenä kuva koodeista. Moottorikoodi on BES ja uudemman mallisilla puolilla.

                      ​​​​​​Edit. Kokeilin nyppiä puolien johtoja irti 1 kerrallaan auton käydessä tyhjää, kaikkien muiden johtojen irroitus vaikutti käyntiin paitsi 4-pytyn.
                      Puolasta on tullut jotain ylimääräistä pihalle ja haisee todella pahalle. Kokeillaan uudella puolalla kun saan semmoisen käsiin. Perässä vielä kuva puolasta.

                      Edit2: Vika oli 4 pytyn puolassa, case closed.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Hannnu; 14.1.2021, 22:07.

                      Comment

                      Working...
                      X