Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 V8?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 V8?

    Huomenta !

    Tässä Golfia kaupitellessa olen tutustunut noihin viimeisiin B4 koppaisiin 80. 2.8 V6 quattro lähinnä. Ehtisi vielä tuon VR6 jälkeenkin johonkin ja isohkona vaparina takaisi kohtuullisen käytettävyyden (kun tuohon vääntöön on tottunut).

    Sedanille lupaillaan 1430kg omapainoa, farkulle 1470kg luokkaa. Molempiin kävisi RS2 alustakilkkeet. Yksi V8 80 on Suomeen jossain vaiheessa tehtykin eli tämä GTI makasiinissakin pyörinyt coupe quattro. Tiedustelin Akelta ehtoja joilla nuo muutokset sai tehdä ja sain kuulla että S2 alustalla ja V8 jarruilla tuo oli mennyt läpi. Lisäksihän tuohon oli vaihdeltu V8 voimansiirtoa ja ties mitä muuta.

    Litratilavuuden vuoksi tuo siis kaipaa poikkeusluvan mutta ennakkotapauksen myötä se on mahdollista ainakin noilla ehdoilla saada. Teho-painosuhde kaipaa sedaniin 11kg lisäyksen että päästään lakisääteiseen 7kg/1kW sääntöön kiinni. Pitäisi moottorinvaihdolla, jarrujen vaihdolla, vakainten ym lisäyksellä ja muilla muutoksilla tulla automaattisesti. Farkussa tuota painoa näyttäisi olevan jo muutenkin.

    Kuulin jo eräältä harrastajalta että tuo 2.8 80 käytetty viisilovinen laatikko olisi yhteensopiva V8 moottoreiden kanssa. ABH moottorityypistähän tässä puhutaan. 280hv / 400nm. AudiV8 sivuston mukaan (liekkö peräti tehtaan dynomittaukset, miten lie tarkat) motista pitäisi lähteä vakiona suht kivasti 300nm @ 1000rpm joka toisi jatkumoa tuohon V(R)6 sarjaan.

    Onko motti yhteensopiva lootaan? Onko V6 ja V8 kiinnityksissä sukulaissuhdetta? Ahdas konehuone on ainakin se on selvä. Kestääkö V6 voimansiirto? Onko ajatuksessa mielestänne mitään järkeä?

    Virityspotentiaalin rajallisuus tai suoranainen puute on käynyt mielessä. Ainoa vähääkään järkevä laitto voisi olla ensimmäisen 32V S8 osien hyödyntäminen. Nokat, pakosarjat, vapaa putkisto ja S8 ohjausyksikkö. Muitakin eroja varmaan on ja olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä jos joku tietää. Tosin voisi myös olettaa että ainakin tuo sedan S2 kokoluokan autona pitäisi jo 280hv vaparihevosvoimalla liikkua ihan kohtuullisesti.

  • #2
    B4 Avant V8 quattro? Anna palaa!

    Comment


    • #3
      S8:ssa on eri männätkin eli varmaan vähän enemmän puristusta.

      Ihan kannatettava rojekti, jos tuohon ryhdyt. Vähän valtavirrasta poikkeava. Ite tuumasin joskus S2 avant + AEL, mutta taitaa jäädä tekemättä :)

      Comment


      • #4
        S2 ja AEL? Jos ei muisti nyt pahasti ropaa se taitaa olla 2.5 rividiesel. Siinä ois kyllä karu prokkis. :D

        Tuossa on tuo Skodan nokivasara jo pihassa ja hoitaa pääasialliset liikennöinnit ja perheen tila-autotarpeen, toiselle autolle kuten nyt Golfille tulee luokkaa 8tkm vuodessa ajoa. Pääasiassa omaa työmatkaa, lasten hakua ja vientiä (hyvä ois neljä ovea olla), asioilla käyntiä ym.

        Viripotentiaalisin ja luontevinhan tuossa on se 2.2 20VT tai sitten 2.7Bit jotka menee tuohon pelkällä muutoskatsastuksella vaikka se varsinkin 2.7bit osalta tuntuu melko hassulle. Litratilavuus menee alle suurimman vertailukoneen, teho alle S2 + 20% ja teho-painokin on suoraan kontrollissa. Silti vaparikasi on se joka kaipaa sen poikkeusluvan.

        2.2 20VT on kuitenkin se S2 vaihtoehto ja jos jotain alkaa rakentaa 80 miksi tehdä siitä S2 wannabe, ei siitä S2 tule kuitenkaan tekemälläkään.

        Kasissa viehättäisi soundit, vaparin luonne ja siinä varsinkin se vääntö. VR on niin kiva pörrätä 50km/h 1300-1400rpm ilman nykimistä. Toki liikkuu ripeämmin polkemalla mutta ei ole pakko polkea.

        Toki tuotakin 2.7Bit voi harkita. Mutta miten V6 voimansiirto sen väännön kestää? Hintavampaa tekniikkaa osaltaan tuoreemmasta vuosiluvusta ja halutummasta luonteesta johtuen ainakin. Plus se jatkuva nälän kasvaminen, siihen pumpattava pääoma ja hiustenrepijäiset kun homma ei pelaa, jotain hajoaa tms. :)
        Viimeksi muokannut LongJohn; 10.6.2008, 10:12.

        Comment


        • #5
          Jos olisi kädentaitoja ja muita rakenteluun tarvittavia edellytyksiä enemmän suotu, niin tommonen projekti olisi itellekin erittäin mahdollinen.
          Tommonen S2 sedanin näköinen V8:lla olisi hemmetin makea. Vielä kun kori kohtalaisen kevyt, niin mukavasti tuo jaksais kulkeakin. Jos ajelu vielä semmosta kruisailupainotteista luu pokalla, niin tehon lisäystä ei kaipaa. Kuuntelee vain kasin murinaa... ;)

          Comment


          • #6
            Voimansiirron kestosta voi lukea tuolta "varttimailiaikoja" topikista. :) (lyhyesti: kestää.)

            Comment


            • #7
              Entäpä vaihdelaatikon kesto?

              Comment


              • #8
                Onkai noissa voimansiirroissa kuitenkin eroja? Käsittääkseni S2 5-lovista pidetään sen voimansiirron pullonkaulana siinä missä 6-lovinen versio ABY moottorin yhteydessä kestää paremmin. Millainen tuo 2.8 V6 vakiosiirto sitten lie kestämään? Pidemmät peränvälitykset siinä on käsittääkseni ainakin mutta sehän sopii vain paremmin kasin kanssa.

                Comment


                • #9
                  Eikö noissa lastutetuissa ässissä ole vääntöä sitä luokkaa mitä vakiossa v-kasissa? Luulen ettei se vaihdelaatikon kestäminen ole kynnyskysymys tässä rojektissa.

                  E. perimätiedon mukaan tuo 6-lovinen on kestävämpi, joten jos haluaa pelata oikein varman päälle niin laittaa sitten sellaisen?

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhä 5v sen V8:n kestä. On myös kevyempi kuin 01E-askit.

                    Comment


                    • #11
                      Litratilavuuden vuoksi tuo siis kaipaa poikkeusluvan mutta ennakkotapauksen myötä se on mahdollista ainakin noilla ehdoilla saada.
                      Ei, kaikki poikkeusluvat ovat yksilöllisiä. Ei voi käyttää ennakkotapauksina, eli joku on voinut saada mutta sinä et, ilman sen isompia selityksiä. Kannattaa kartoittaa todella tarkkaan nykypäivänä etukäteen, ennenkuin ostelee osia ja rupeaa rakentamaan, mikäli katulaillista peliä haluaa. Sen verran vaikeaksi ja monimutkaiseksi asiat ovat muuttuneet, etten ole kuullut kaveripiiristäni moneen vuoteen enää poikkeuslupia kenenkään hakeneen/saaneen.

                      Comment


                      • #12
                        Soittelin jokin aika sitten aiheesta Aken suuntaan ja jutustelin noita lupia myöntävän henkilön kanssa henkilökohtaisesti. Hän tarkisti tuon coupe quattron ehdot ja totesi että samoilla ehdoilla homman pitäisi mennä. Ainakin hänen mukaansa asioissa toteutetaan johdonmukaisuutta.

                        Toki tuohon asiaan kuuluu myös se aspekti ettei Ake tunne Audia mallimerkinnällä S2 sedan. En muista onko edes mallia S2 avant. Coupen tuntevat kyllä. Tarvitsee siis VV-autolta tietoa että tämmöinen malli on ja millaiset erot siinä on jarrujen ja alustan osalta 80 2.8 verrattuna. No jarrujen osalta S2 referenssi ei todennäköisesti edes riitä. 2.2 20VT tai 2.7bit menisi ihan inssin muutoskatsastuksella.

                        Edit: Niin tuota lupaahan voi hakea ennenkuin tekee ratkaisun moottorista. S2 alustanosat voi ainakin hankkia ja samalla jotkut sopivat jarrut. HP2 on V8 joten niiden pitäisi riittää moottorivalinnasta riippumatta. Jos annetuilla muutoksilla tulee hylky poikkeusluvasta valkkaa jotain inssin suoraan hyväksyttävää mottivaihtoehtoa.

                        Comment


                        • #13
                          Ei tehdaskaan tunne. Ne ovat Audi 80 quattro S2 ja Audi 80 Avant quattro S2 - kuten myös Coupe quattro S2.
                          Muistakaa myös varaosatiskillä.

                          Laita saman tien jotkut kunnon jarrut mallia porsche tai kilpaosa niin eiköhän rupee riittämään ja riittää käytännössäkin.

                          V8:n ei pitäisi olla painavampi moottori kuin 20vt:n. Tuohon kannattanee myös vedota alusta/jarruasioissa.

                          Comment


                          • #14
                            Jep. Tuo akselipaino on yksi asia joka ei saa paljoa muuttua. Tuntuivat tosin tietävän Akellakin tilanteen 2.2 20VT raskaudesta ja vastaavasti aluminikasin suhteellinen keveys. Ei pitäisi 2.8 valulohkoiseen nähden dramaattisesti eripainoinen olla.

                            Jarrujen osalta 5x112 jaolle näyttäisi olevan ainakin vaihtoehtoja. Eikä nuo käytettyinä kilkkeinä näytä ihan mahdottomiin hintoihinkaan menevän.

                            Tuo 6-lovinen varmasti kestäisi mutta sen mukana menee myös takaperä uusiksi erilaisen perävälityksen vuoksi. Pitkät välitykset sopisi kyllä kasin pirtaan.

                            Comment


                            • #15
                              Toivotaan että on taas hommat muuttumassa enemmän harrastajaystävillisiksi, vielä muutama vuosi sitten tuntui olevan niin pakkopullaa kaikki "järkevätkin" asialliset poikkeusluvat.

                              S2:sen orkkis jarrut on tosiaan onnettomat, jos meinaa muuta tehdä kuin kaupungissa pyöriä. Huomattavasti parani orkkis G60 jarrut jo isontamalla pelkkää levyä 312milliin, vaikkei niillä mihinkään radalle ole vielä varmasti asiaa.

                              Comment


                              • #16
                                Minullahan oli tätä Golfia ennen se -89 coupe quattro ja muistelen siinä olleen samankokoiset levyt kuin mitä S2. Satuloiden eroista en tiedä, jako on tietenkin erilainen. Kyllähän ne sen painoisessa autossa vähän laiskoille tuntui. Ainakin kun nyt on noihin Golfin hillitsimiin tottunut. Eihän nuo juuri isommat ole, 280mm etulevyt, mutta painoakin on heti 250kg vähemmän (1180kg omapaino).

                                Comment


                                • #17
                                  Niin. Miten täällä olisi AAH ja ABH kanssa äheltäneitä? Miten paljon noissa on yhteistä jos ajatellaan AAH tilalle sijoitettavan ABH. Kiinnikkeissä yhtenäisyyksiä, onko apulaitteita samalla puolella moottoria... ? Lootaan pitäisi käsittääkseni käydä.

                                  Kondiksessa oleva AAH lienee vielä moottori josta pääsee eroonkin jos sen pellin alta pois sorvaa? Muutenkin kuin verkonpainoksi juhannuksena.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pengoin tuossa arkistoja ja löysin muutamia V8 ketjuja. 32V S8 koneen ja 32V Urs4/V8 koneen välisiä eroja oli mainittu. Näyttäisi noiden väliltä ainakin kohtuullinen osa tuosta teho-erosta muodostuvan puhtaasti kierrättämällä konetta ylemmäs. 280hv @5800rpm ja 340hv @ 6600rpm. Motronic ohjaushan noissa on. Liekkö tuota rajoitinta mahdollista rukata ja jos, miten tuommoinen 4.2 laulaa 7k? Uudethan laulaa yli 8k mutta kilkkeetkin on vähän erilaisia.

                                    Perstuntumaa millaisen efektin tuommoiseen saisi tälläämällä sopivasti kevyempää vauhtipyörää?

                                    Mitähän nuo 2.8 AAH tai 2.2 20VT motit painaa? Löysin 4.2 litraiselle massan 195kg joka oli luokkaa 40kg enemmän kuin 2.0 ym motit. Nuo AAH ja ABY (esim) lienee aika raskaita motteja valulohkonsa vuoksi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      On mahdollista rukata ja muutenkin optimoida :)
                                      Yksi v8 on tekeillä, johon tulee melko kompromissittomia ratkaisuja ja sen jälkeen softaoptimoin. Aika näyttää.

                                      Kaikki muut paitsi kasi on rautalohkossa. 20vt vitonen lienee painavin ellei sitte ole kuvittelujani raskaampi. Tehtaalta ei vissiin painoja saa. Muutoskatsastuksessahan auto punnitaan, joka on se merkitsevä juttu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuota olisiko tuon kasin osalta mahdollista kuulla hieman lisää? Millaisia muutoksia ja millaisin tavoittein? Pistä vaikka YV jos ei muuten kärsi. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          audischrauber

                                          http://www.audischrauber.de/Projekt_1/audi_80_v8.html

                                          Tämä esimerkki Saksanmaalta lienee jo vanha juttu ?
                                          Löytyy jopa tuplaturbonakin.
                                          http://www.audischrauber.de/audi_80_biturbo.html
                                          Viimeksi muokannut Jonne; 12.6.2008, 21:44.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo. Tässä nyt selvitellyt asiaa vähän lisää. VV-auton mukaan direktiivit noissa ABH moottoreissa ovat muuttuneet moottorin 91-94 välisenä tuotantoaikana. Tämä tarkoittaa sitä että moottorin tulisi erittäin todennäköisesti olla vähintään samanikäinen tai mielellään uudempi kuin auto johon sitä alkaa sorvata. -94 aihiossa alkaa siis tulla ongelmia -95 puhumattakaan. S6 tuttu 290hv versio ei taas käy koska teho-painosuhde on niin hilkulla ja siitä ei lipsuta.

                                            Alustan tulee joka tapauksessa olla minimissään S2 tasoinen ja jarrut lienee järkevintä päivittää suoraan riittäviksi kuten tässäkin ketjussa on suositeltu.

                                            Poikkeusluvan hinta on tällä hetkellä 340 euroa ja se maksetaan saadusta päätöksestä. Aken mukaan hakijalle ilmoitetaan jos hakemus ei ole menossa läpi jolloin sen voi vetää pois. Näin hinta maksetaan käytännössä vain läpi menneistä poikkeusluvista.

                                            No toinen vaihtoehto on käyttää S4 käytettyä varmasti riittävän tuoretta 2.7bit mottia. Pitäisi myös olla yhteensopiva laatikkoon mutta kestääkö laatikko turbovääntöä? Halutumpi ja vuosia tuoreempi moottori on tietysti reilusti kalliimpi joten tuskin tuosta reitistä ainakaan edullisempi tulee. V8 on taas räyheä peli muuten. Bit menisi ehkä ilman kenkälusikkaa konehuoneeseen.

                                            Perspektiivejä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Johan täällä foorumilla on yksi Coupe biturbolla, joten laita vaan se veekasi. :)

                                              Voimansiirto kestää sen 500 Nm ongelmitta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tarttet ainakin kaksi kenkälusikkaa sen bit mahduttamiseen ,mutta on se kuulema tehtävissä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Meinasit että 4.2 menee yhdellä ja näin ollen helpommin? On siinä ainakin oheissälää vähemmän.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yksi perspektiivi: 2.7t tuossa korissa olisi varmasti aika räyhäkkä, sopivasti vireistettynä se liikkuu kuin tauti. Kuitenkin tuo V8 olis jotenkin spesiaalimpi juttu, koska Audilla on turbollinen viitoskone ollut tuotannossa B4 mallisarjan kaikkiin koreihin, ja tuo 2.7t on näin ajatuksen tasolla vähän kuitenkin "samaa kastia".

                                                    Tee V8, se voi olla hauska auto ajaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      2.7 hyppää paikoilleen ilman turboja ja pakosarjoja ihan hetkessä. Hankaluus tuleekin sitten putkien ja letkujen teossa. Ei nekään mahdottomuus ole, aikaa vaan kuluu pirusti. V8 verrattuna bit moottorissa on huimasti enemmän viripotentiaalia ja väännöistäkään se ei jää jälkeen. On myös erittäin ajettava tuolla moottorilla.

                                                      Kumpaa vain alat tekemään , niin varaa samanverran rahaa rakentamiseen ,kuin mitä saat vanhasta golffista.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ja sitä rahaa kuluu yleensä 2 kertaa enemmän kun on ajatellut.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olishan se hauska kun joku kätevä V8:ien kanssakin touhuis. Turbojahan on kaikilla liikaakin ;)

                                                          Itse katselisin esim A8:ssa ollutta ABZ 4.2:sta joka on jo suorasytkä toisin kuin ABH.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            2.7bit on kalliimpi motti kuin kasi. Reilusti. Helposti sen viisi vuotta uudempi ja juuri potentiaalinsa vuoksi kalliimpi. Siinä välissä se Aken 340 euron poikkeuslupamaksu on kevyttä.

                                                            A8 motti menee liian tehokkaaksi. ABH tai sitten S6 esiintynyt 290hv versio siitä (en muista tyyppinumeroa) jos aihiona Avant. Teho-painosuhde on mallia hilkulla. 290hv motilla farkkuunkin saa kammeta jostain 22kg lisää painoa että menee. 280hv menee farkkuun painon osalta suoraan, sedaniin pitäisi 11kg kehittää.

                                                            Soittelin Sport Autoon ja sieltä tuntuisi saavan motin oheishilppeineen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X