Huomenta !
Tässä Golfia kaupitellessa olen tutustunut noihin viimeisiin B4 koppaisiin 80. 2.8 V6 quattro lähinnä. Ehtisi vielä tuon VR6 jälkeenkin johonkin ja isohkona vaparina takaisi kohtuullisen käytettävyyden (kun tuohon vääntöön on tottunut).
Sedanille lupaillaan 1430kg omapainoa, farkulle 1470kg luokkaa. Molempiin kävisi RS2 alustakilkkeet. Yksi V8 80 on Suomeen jossain vaiheessa tehtykin eli tämä GTI makasiinissakin pyörinyt coupe quattro. Tiedustelin Akelta ehtoja joilla nuo muutokset sai tehdä ja sain kuulla että S2 alustalla ja V8 jarruilla tuo oli mennyt läpi. Lisäksihän tuohon oli vaihdeltu V8 voimansiirtoa ja ties mitä muuta.
Litratilavuuden vuoksi tuo siis kaipaa poikkeusluvan mutta ennakkotapauksen myötä se on mahdollista ainakin noilla ehdoilla saada. Teho-painosuhde kaipaa sedaniin 11kg lisäyksen että päästään lakisääteiseen 7kg/1kW sääntöön kiinni. Pitäisi moottorinvaihdolla, jarrujen vaihdolla, vakainten ym lisäyksellä ja muilla muutoksilla tulla automaattisesti. Farkussa tuota painoa näyttäisi olevan jo muutenkin.
Kuulin jo eräältä harrastajalta että tuo 2.8 80 käytetty viisilovinen laatikko olisi yhteensopiva V8 moottoreiden kanssa. ABH moottorityypistähän tässä puhutaan. 280hv / 400nm. AudiV8 sivuston mukaan (liekkö peräti tehtaan dynomittaukset, miten lie tarkat) motista pitäisi lähteä vakiona suht kivasti 300nm @ 1000rpm joka toisi jatkumoa tuohon V(R)6 sarjaan.
Onko motti yhteensopiva lootaan? Onko V6 ja V8 kiinnityksissä sukulaissuhdetta? Ahdas konehuone on ainakin se on selvä. Kestääkö V6 voimansiirto? Onko ajatuksessa mielestänne mitään järkeä?
Virityspotentiaalin rajallisuus tai suoranainen puute on käynyt mielessä. Ainoa vähääkään järkevä laitto voisi olla ensimmäisen 32V S8 osien hyödyntäminen. Nokat, pakosarjat, vapaa putkisto ja S8 ohjausyksikkö. Muitakin eroja varmaan on ja olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä jos joku tietää. Tosin voisi myös olettaa että ainakin tuo sedan S2 kokoluokan autona pitäisi jo 280hv vaparihevosvoimalla liikkua ihan kohtuullisesti.
Tässä Golfia kaupitellessa olen tutustunut noihin viimeisiin B4 koppaisiin 80. 2.8 V6 quattro lähinnä. Ehtisi vielä tuon VR6 jälkeenkin johonkin ja isohkona vaparina takaisi kohtuullisen käytettävyyden (kun tuohon vääntöön on tottunut).
Sedanille lupaillaan 1430kg omapainoa, farkulle 1470kg luokkaa. Molempiin kävisi RS2 alustakilkkeet. Yksi V8 80 on Suomeen jossain vaiheessa tehtykin eli tämä GTI makasiinissakin pyörinyt coupe quattro. Tiedustelin Akelta ehtoja joilla nuo muutokset sai tehdä ja sain kuulla että S2 alustalla ja V8 jarruilla tuo oli mennyt läpi. Lisäksihän tuohon oli vaihdeltu V8 voimansiirtoa ja ties mitä muuta.
Litratilavuuden vuoksi tuo siis kaipaa poikkeusluvan mutta ennakkotapauksen myötä se on mahdollista ainakin noilla ehdoilla saada. Teho-painosuhde kaipaa sedaniin 11kg lisäyksen että päästään lakisääteiseen 7kg/1kW sääntöön kiinni. Pitäisi moottorinvaihdolla, jarrujen vaihdolla, vakainten ym lisäyksellä ja muilla muutoksilla tulla automaattisesti. Farkussa tuota painoa näyttäisi olevan jo muutenkin.
Kuulin jo eräältä harrastajalta että tuo 2.8 80 käytetty viisilovinen laatikko olisi yhteensopiva V8 moottoreiden kanssa. ABH moottorityypistähän tässä puhutaan. 280hv / 400nm. AudiV8 sivuston mukaan (liekkö peräti tehtaan dynomittaukset, miten lie tarkat) motista pitäisi lähteä vakiona suht kivasti 300nm @ 1000rpm joka toisi jatkumoa tuohon V(R)6 sarjaan.
Onko motti yhteensopiva lootaan? Onko V6 ja V8 kiinnityksissä sukulaissuhdetta? Ahdas konehuone on ainakin se on selvä. Kestääkö V6 voimansiirto? Onko ajatuksessa mielestänne mitään järkeä?
Virityspotentiaalin rajallisuus tai suoranainen puute on käynyt mielessä. Ainoa vähääkään järkevä laitto voisi olla ensimmäisen 32V S8 osien hyödyntäminen. Nokat, pakosarjat, vapaa putkisto ja S8 ohjausyksikkö. Muitakin eroja varmaan on ja olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä jos joku tietää. Tosin voisi myös olettaa että ainakin tuo sedan S2 kokoluokan autona pitäisi jo 280hv vaparihevosvoimalla liikkua ihan kohtuullisesti.
Comment