Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 1.8T: moottorin merkkivalo & vikakoodit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6 1.8T: moottorin merkkivalo & vikakoodit

    Pienoinen ongelma taas.. Kyseessä siis B6 1.8Tq 2004. Moottori on BFB.

    Eli viimeisen kuukauden aikana on pari kertaa syttynyt moottorin merkkivalo. Kaikki on tuntunut kuitenkin pelaavan, valokin sammui molemmilla kerroilla kun käytti akun irti, eikä syttynyt uudestaan vähään aikaan. En siis ollut juurikaan huolissani. Valo syttyi myös viime talvena kerran, silloin nollautin sen merkkiliikkeessä ja kyseessä oli kuulemma jokin satunnainen kylmyydestä johtuva vika.

    Tänään vilkaisin moottorin vikakoodit vag-comin shareware-versiolla:

    ---------
    4 Faults Found:

    16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
    P0441 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

    16502 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High
    P0118 - 002 - Please Register/Activate

    18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage Too Low
    P1602 - 002 - Please Register/Activate - Intermittent

    18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
    P1654 - 004 - No Signal/Communication - Intermittent
    ----------

    Voisiko näistä joku asiaan perehtynyt tehdä jotain johtopäätöksiä? Kaivelin Googlella pariin koodiin nuo selitykset. Yksi liittynee tuohon akun irrotukseen? Valon palaessa vikakoodeja ei siis ole luettu,

    Viimeisimmän virtabootin jälkeen auto tuntui vähän ponnettomalta, syynä ilmeisesti se kaasuläpän sopeutus, autolla oli ajettu lähinnä työmatkaa kaupunkinopeuksilla. Tein tänään vähän testiajoa eri kierrosalueilla ym., ja rupesi jo tehotkin tuntumaan ihan normaalilta.

    Toinen havainto on että autossa huutaa flekti välillä jopa kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ilman mitään logiikkaa. Lämpömittari käyttäytyy myös oudosti, välillä se näyttää paljon vähemmän kuin pitäisi, ja saattaa sitten pompata 70->90 muutamassa sekunnissa. Eli tuo lämpöihin viittaava vikakoodi voisi ehkä liittyä vialliseen lämpöanturiin tms.?

    Nyt puoli tuntia sitten se pirun valo syttyi taas... Otan oluen.
    Viimeksi muokannut frozen; 21.3.2008, 20:30. Perustelu: lisäselvitystä

    #2
    Kaasuläpän sopeutuksen ei pitäisi olla tekemisissä tehojen kanssa, vaan lähinnä tyhjäkäynnin.

    G62 on moottorin ja muistaakseni myös mittariston lämpötila-anturi. Yleinen vika, että reistaa. Uutta vain tilalle.

    Power Supply, vika tulee akun irrotuksesta. Ei siis vikaa, ellei tule itsekseen nollauksen jälkeen takaisin.

    DTC-vika luultavasti johtuu samasta akun irrotuksesta.

    EVAP-vika mahdollisesti alipainevuoto tai sitten vain joku tiltti. Luultavasti vikavalon sytyttää tämä kyseinen vikakoodi.


    Nollaa vikakoodit, ja katso mitä palailee uudelleen.

    Comment


    • #3
      Kiitoksia vastauksista.

      Tosiaan tuo G62-anturi pitänee tsekata/vaihtaa. Ei ilmeisesti kovin kallis osa, täytyy hakea marmorilta uus. Kyseessä on siis ihan sähköinen flekti. Löytyikin tuossa searchilla mm. tuo saitti: http://www.audiworld.com/tech/eng66.shtml , ja ainakin viankuvaus täsmää = leaf-blower :)

      Ja tosiaan, avaimet oli kaukana virtalukosta kun akkua irrotin. Mutta hyvä tietää että mitään fataalia vikaa autossa tuskin on, sillä kone ei todellakaan ole kiehumispisteessä jne.. Pitää nollata koodit ja katsoa mitkä uusiutuu.

      Comment


      • #4
        Nollasin koodit ja ajelin jonkin aikaa. Ainoa mikä uusiutui, oli tuo lämpöihin viittaava koodi. Merkkivalo ei pala.

        Todennäköisesti se valo syttyy taas jonkin ajan päästä kun tuo EVAP-koodi uusiutuu, täytyy sitten pähkäillä että mitä sille tekisi.

        Mutta tiistaina pitää hakea/tilata tuo lämpöanturi, tänään taas flekti pöhisi siihen malliin ettei sitä kauaa kuuntele.

        Comment


        • #5
          Okei, tänks. Eiköhän se ole sitten tuo G62.

          Comment


          • #6
            Joo tänään syttyi taas tuo valo, ei ollut muita koodeja tullut tuon G62:n lisäksi eli siitähän se kiikastaa.. ilmeisesti.

            Comment


            • #7
              Audi A4 B6 1.8T -01 moottorin vikavalo

              Doddiii saatiin taas uus vika Audiin. Turbon sain vaihdettua kun siitä meni jäätä läpi ja ahtopaineongelmat paranivat auton sulattelulla. Nyt saatiinkin sitten kokonaan uusi vika, joka ei viittaa ollenkaan ahtopuolelle.

              Eli ajaessani tänään tavallista matka-ajoa autoni sytytti moottorin vikavalon. Sammutin auton, käynnistin uudelleen ja paloi edelleen. Kokeilin pari vetoa, ei mitään oireilua, auto ahtoi normaalisti ja tuntui liikkuvankin ihan kohtuudella. Ei käyntihäiriöitä, ei mitään, vain vikavalo mittaristossa.

              Tarina jatkuu. Äsken käytin auton naapurissa VAG autoihin perehtyneellä kaverilla vikakoodien luvussa. Löytyi yksi koodi: Järjestelmä liian laiha. Alettiin tutkiskelemaan konetilaa ja kohta huomattiin yhden letkun olevan irti joten letku kiinni, vikakoodien nollaus ja käymään. Ei vikavaloa, eli ongelma näytti olevan korjattu.

              Lähdin ajamaan hallilta ja jo ensimmäisessä kiihdytyksessä auto yskäisi pari kertaa. Ajattelin, että moottorinohjaus ei ole vielä aivan mukana, eli rauhoitin vähän menoa ja ajelin pari kilometriä rauhassa. Lähdin kiihdyttämään 1, ok, 2, ok, 3 ja aivan järjetön pätkiminen ja nykiminen. Lopetin siihen. Seuraavan kerran lähdin suoraan nelosella kiihdyttämään noin 70km/h vauhdista ja taas kauhea nykiminen ja tällä kertaa myös vilkkuva moottorin vikavalo mittaristoon.

              Sammutin auton, käynnistin uudelleen ja valo ei palanut enään. Lähdin ajamaan ja taas sama juttu. Vaihteilla joilla vähän enemmän joutuu vedättämään auto ei käy kunnolla. Ajoin takaisin tuttavan hallille ja testeri takaisin kiinni. Löytyi kolme koodia. Misfire 2. sylinterissä, Misfire 3. sylinterissä ja Misfire 4. sylinterissä. Koodit nollattiin, käyteltiin autoa paikallaan ja kaasuteltiin, ei ongelmaa.

              Lähdin taas ajamaan ja sama juttu toistui, 3, 4, 5 vaihteilla täyskaasukiihdytystä ei pysty tekemään, kun auto pätkii ja nykii (ei sytytä luultavasti). Myös vilkkuva vikavalo saatiin pilkahtamaan taas.

              Puolat ovat melko uudet, vm 2010

              Eli apua tarvittaisiin uskollisilta kanssa-audisteilta :)

              Comment


              • #8
                Noitaa puolia nyt kyllä menee niin että saa olla aina takakontissa mukana eli 2010:t ovat jo tosi vanhat joten aloita niistä

                Comment


                  #9
                  Tuskin sentään 3 hajoaa samanaikaisesti. Itse lähtisin imu/ahtovuodoista liikkeelle.

                  Comment


                  • #10
                    Ahtopainemittari on imusarjassa kiinni ja imusarjalla oleva paine on vaikuttanut ihan normaalilta. Tosin sen huomannut että kunnon kiihdytyksessä välillä saattaa tulla piikki tuonne 1.4 tasolle jopa, mutta tasaantuu nopeasti 1.2 tasolle, mistä lähtee normaalisti laskemaan.

                    Comment


                    • #11
                      Olinkin kyllä aikeissa kirjoittaa tuon aiemman juttuni perään jotain malliin että: voi olla vika muualla kun kolmesta herjaa, mutta koska noita kumminkin menee paljon niin ennenkuin tuhlaa aikaa muuhun niin kannattaa kokeilla -jääpähän sitten sinne takakonttiin varalle matkaan jos vika muualla kun ne kummiskin joskus tarvii.

                      Comment


                        #12
                        Sillä kirjoitinkin kun mulla tuo kolmelitrainen valitteli kaikista kuudesta, puolat ovat vanhoja / alkuperäisen näköisiä. Syynä oli hajonnut huohotusputkisto.

                        Comment


                        • #13
                          Aikaisemmin tehnyt joskus kylmällä koneella sen että on yskähtänyt, nykiny pari kertaa, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Eli siis kun heti käynnistämisen jälkeen on lähtenyt kiihdyttämään.

                          Comment


                          • #14
                            nyt vaikuttaa siltä että vaiva olisi ainakin suuremmilta osin hävinnyt. Kylmänä käynnistäessä ei meinannut alkuun pysyä käynnissä, mutta kun vähän sai ajettua auto toimi normaalisti. Sopeutuva moottorinohjaus sopeutui liian laihaan seokseen ja kun saikin taas oikean määrän bensaa kävi rikkaalla? Ja nyt sitten taas sopeutunut ns normaaliin tilanteeseen?

                            Comment


                              #15
                              Akku irti tai vikaakoodien nollaus nollaa adaptaatiot.

                              Comment


                                #16
                                No mutta eikö homma ole hoidossa, jos naapurissa on kerran vag perehtynyt kaveri? :)

                                Vuototesti & MAF-johto irti ajelutesti.

                                Sopeutuksen määrää tällaisessa tapauksessa tulee tutkia mittaryhmistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jeps, eli auto käy taas normaalisti, mutta moottorin vikavalo palaa taas. Vielä ei ole vikakoodeja luettu, mutta haiskahtaa pahasti "järjestelmä liian laiha" koodilta. Eli vaikuttaa siltä että jokin letku jostain vuotaa :D täytyy ensiviikolla tehdä painetesti ja vikanoodien luku sikäli kun saan vaan tilatun vikakoodinlukijan kotiin :D

                                  Comment


                                    #18
                                    Omaan b6 -03 audiin tuli tänää normaalissa matka ajossa keltainen moottorin vikavalo palamaan mutta ei minkäänlaisia oireita ? Missä mahtaisi vikaa löytyä. tankki tankattu täyteen n.1h aikaisemmin ja ajoa kertyi n.5km. Ainut mikä on niin aina ei lähde ahtamaan ollenkaan kun laittaa käyntiin mutta hetken päästä ahtaa normaalisti. Kone on 1.8t bex kone.

                                    Comment


                                      #19
                                      Aika turhaa lähteä arvailemaan. Vikakoodit lukuun.

                                      Comment


                                        #20
                                        Selkee

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itellää on ongelmana ettei se prkleen vikavalo syty käynnistäessä.. Ilmamassamittarin ku ottaa irti ni heti palaa vikavalo.. Läppärillä testattu mittaristo kaikki ledit palaa ja toimii niinkuin pitääkin. Jostain syystä ei vain käynnistyksessä syty obd valo... En saa autoa leimaan sentakia.. Melko mielenkiintoista. Ajattelin, että jos löytyis joju hyvä sähkömies joka vetäis rosvoliitännät virtalukosta obd vikavalolle, että sytyttäs valon ku laittaa virrat päälle ja sammuu ku käynnistää auton :D lienee helpoin tapa korjata..

                                          Comment


                                          • #22
                                            A4 B7 -06 1.8T BFB moottorihäiriö valo vilkkuu.

                                            Terve mikäs mahtais olla vikana kun moottorihäiriövalo vilkkuu sillointällöin noin 10s ajan ja sitten loppuu eikä auton käyttäytyminen muutu mitenkään.

                                            Koodit pariin kertaan katsottu ja eikä koodeja löydy, jos jollain tietoa asiasta niin infoo ois ihan mukava saada?

                                            Comment


                                              #23
                                              Millä katsottu koodit?

                                              Comment


                                              • #24
                                                VCDS:llä katsottu

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ajoitko autoscanin vai mistä ohjainyksiköstä katoit. Vaikee uskoo ettei olis koodeja.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ite en tiiä mistä luettiin, täällä clubillakin vaikuttava Teme69 luki koodit.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja kaverin auto kyseessä siis.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aluksi katsottu moottorinohjaukselta vikakoodit, ei mitään, seuraavaksi tarkistettu vaihteiston puolelta ja lopuksi vielä autoscan eikä yhtään vikakoodia. No nyt kuulemma oli jäänyt valo palamaan, joten selvinnee mikä siellä kummittelee.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Laita autoscan listaus tänne niin uskon :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei ole sellaista tallennettuna kun koodeja ei löytynyt ja piuhan päässä saattaa saman päivän roikkua aikasten montakin menopeliä. Sen verran hyvin vielä näkö kuitenkin pelaa että vikakoodit osuu silmään jos niitä löytyy. =) Aiheen aloituksessa on hieman vähänlaisesti annettu muutenkin tietoa.

                                                            Homma mennyt ilmeisesti näin: Pariin otteeseen täyskaasukiihdytyksessä vilauttanut vikavaloa ja viimeisestä kerrasta oli vikakoodien lukuhetkellä n. kuukausi aikaa ja mitään vikaa ei muistista löytynyt. Lisätietona vielä se että auto on varustettu multitronic vaihteistolla. Nyt vikavalo on alkanut palaa jatkuvasti (mutta kuulemma toimii aivan normaalisti) enkä vielä ehtinyt katsoa mitä sieltä löytyy.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X