Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

P20EE00 - "SCR NOx Catalyst efficiency too low" aiheesta keskustelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • P20EE00 - "SCR NOx Catalyst efficiency too low" aiheesta keskustelua

    En nyt nopeasti löytänyt aiheesta valmista lankaa, otsikon vikakoodi ei ole mikään varsin harvinainen AdBlue ja SCR saastelaitteilla varustetuissa autoissa. Tarkempi koodi tulevaisuuden hakuja varten esim. 17277 - SCR NOx Catalyst Bank 1 P20EE 00 - Efficiency too low.

    Tuo on omassakin autossa ollut nyt keväästä asti. Neljättä kertaa tarvis viedä pajalle eikä vaan tunnu tulevan kuntoon. Kyseessä 3.0TDI moottorikoodilla CVZA, autona Q7 e-tron vuodelta 2017.

    Yleisellä tasolla SCR katalysaattorin tehoa valvotaan NOx antureilla, ensimmäinen on DPF:n luona ja jälkimmäinen SCR-katin jälkeen. ECU seuraa NOX anturien lukemia, kun hiukkasarvot antureilla alkavat ajon aikana nousemaan, komennetaan ad-blue ruiskutus käyntiin ja verrataan ykkös- sekä kakkosanturin lukemia keskenään. SCR-katin jälkeen olevan anturin arvo pitäisi normaalitilanteessa toimivalla järjestelmällä olla noin kymmenesosa ykkösanturin arvosta. Tämä toki riippuu kuormituksesta jne tekijöistä mutta merkittävä ero niissä pitäisi kuitenkin olla. Monesti vanhemmiten tilanne on se, että ykkösanturi näyttää pienempää lukemaa kuin kakkosanturi joka on tietenkin täysin mahdotonta oikeasti. Ohje tuon vikakoodin tapauksessa onkin vaihtaa ykkösanturi uuteen, sen vaihtotyö on helppo mutta osa itsessään on luokkaa 1500€. Samalla vaivalla kun samalla suunnalla touhuaa, ei mene hukkaan vaikka käyttäisi ad-blue suuttimen kertaalleen irti ja puhdistettavana.

    Jos ykkösanturin vaihto ei korjaa vikaa niin pitää jatkaa selvitystä. Siinä pisteessä on nyt tuo minunkin autoni. Etummainen NOX-anturi on nyt vaihdettu kahdesti, ad-blue järjestelmälle on tehty painetestit, suihkutusmäärätestit, suutin on puhdistettu ja vuodot tarkistettu. Kaikki testit menevät speksiin, myös ad-blue aineen määrä ja laatu on varmistettu olevan kunnossa. Keräsin nyt taulukkoon neljä eri VCDS skannausta kesän ja syksyn ajalta. Ensimmäinen, päivätty 3.5. on ennen minun omistusaikaani, siitä seuraavat kaikki minun ajossani. Merkkasin oranssilla T30 jännitteen arvon. Mitäs raati on mieltä, olisiko mahdollista että kyseessä on joku kontaktivika tai johtosarjavika vai mistäköhän syystä ajon aikana maantievauhdissa ohjainlaitteen jännite on noin alhainen? Vika kun on myös hieman satunnainen eikä tule nollauksen jälkeen heti takaisin vaan yleensä jossain vaiheessa parin seuraavan päivän aikana.
    Attached Files

  • #2
    Onkohan tuo ilmoitettu pinnijännite itse anturin johtimen päästä vai sen välimokkulan. En kyllä ihmettilisi, että tuo mokkula mittaisi väärin arvoja, jos jännite alakantissa, vaikka monesti älykkäillä antureilla on toimintarajat jopa 9V asti. Mittaustietohan pitäisi muuttua väylälliseksi sen alumiinimötikän jälkeen ja sen jälkeen mittadata ei muutu.

    Ootko kattonut, että missä kunnossa on se liitin siinä alumiinimokkulassa johtosarjan puolella. Ainakin raskaankaluston puolella se hirschmannin tekele ottaa itteensä aika helposti, ja sen pinnit löystyy

    Comment


    • #3
      En ole katsonut. Sitähän vois varmaan laittaa logituksen päälle ja hemputtaa sitä liitintä.

      Comment


      • #4
        Jännitteistä sen verran että konehuoneen apuvirtaterminaaleista mitattuna moottori käynnissä näkyy koko lailla tasan 12V. Sepä voi olla sitten normaalia tuommoiselle autolle, Terminal 30 jännite näyttää VCDS ruudulla koko ajan samaa 12V.

        Johtonipun ja liittimen heiluttelu ei vaikuttanut mihinkään mitään, tyhjäkäynnillä ykkösanturi näytti jotain about 40ppm lukemia, kakkosanturi näytti nollaa. Oletan että se ei paikallaan kylmästä käynnistettynä vähään aikaan ole edes diagnostiikan piirissä. Pitää logittaa anturien arvoja ihan oikein ajossa.

        Comment


        • #5
          Tästä aiheesta on nyt ainakin sisarmerkeillä puskenut tehtaan tiedotteita ja päivitettyjä korjaustoimenpiteitä nyt vuoden aikana kun sieniä sateella, joten kommentoin vain sen rintaman tietämyksen nojaamalla mutuilulla, mutta ei ole vielä oman uran aikana osunut meikäläiselle tai mun kuullen yhen yhtäkään johtosarjavikaista joka sopisi tähän vikakoodiin, tai edes sen viereen. Sen sijaan noihin nox-ohjainlaitteisiin kyllä on alkupään tekeleisiin ohjelmoimalla tehty väliaikaispysyväiskorjauksia, toisilla ne on kestänyt anturin käyttöiän ja toisilla ei. Siihen oli tehty ihan omanlaisena mööpeli oikeen, mitä piti lainakirjeellä anella päämiestaholta tosin.

          Heitän nyt ulkomuistista, voin muistaa jonkun askeleen väärinkin, mutta muistaakseni nyt viimeisin korjausohjeistus (meillä) on luokkaa porata kys reikä, repiä putkisto auki lattialle, tyhjentää vedestä jos sitä on kertynyt, ja uusia taaempi (ehkä? en satavarmaks muista kumpi se oli) nox-tunnistin jos muut tavanomaiset sadetanssit ei tuota mitään tulosta vianhaussa. Lisäksi vanhemmille moottorisoftille tehdä päivitys jonka jälkeen huoltoregenerointi + scr-järjestelmän inhottavaakin inhottavampi kalibrointikuperkeikkojen sarja ml. järjestelmän toiminnan uudelleenaktivointi/toiminnan tarkistusajo.

          Kys. ajo kyllä on ihan ja pelkästään annelista pk-seudun teillä edes yrittää saada tehtyä täysin raamatun mukasesti, mutta saa sen järjestelmän taas aktiiviseks ja testattua vajaallakin suorittamisella, kunhan vaan saa tarpeeks pitkiä täysvetoja sekä moottorijarrutustilanteita tehtyä, mieluummin useita peräkkäin.

          Tuoreempien automallien tunnistimissa ainakin on oman kokemuksen mukaan valmistajan default-arvo 65355 päällä mitta-arvoissa ennenkuin ajamalla sit aktivoituu ja alkaa näyttää järkilukemia. Luonnollisestihan järjestelmä ei ole aktiivinen ennenkuin kone on kunnolla lämmin ja katin lämmöt lähempänä toista sataa jne.

          30-virran jännite voi olla täysin normaali, koska älykäs lataus jne, ja tuskin on suoraan liitettävissä vikakoodin esiintymiseen, niin en tuhlais aikaa sen ihmettelyyn ennenkuin muutakin oiretta ilmaantuu (koska kyllähän ne ilmaantuu 150% varmasti jos 30-piirissä on alkavaa vikaa). Toki voit ohjainlaitteelle tulevan syöttölinjan kuormittaa testilampulla ja poissulkea johdinvian ainakin siinä helposti, tuo vikakoodin ympäristötietojen jännitearvo taitaapi tulla gatewaylta, korjatkoon joku jos oon väärässä.

          Onkohan sulla porattu se mm. maailmanrauhaakin edistävä vedenpoistoreikä rööriin? Logit nyt enste itsekin laittasin syyniin, oikeantyylisellä koeajolla luonnollisesti. Jos suutin on todettu toimivaks ja puhdisteltu, niin olihan katin sisuskalut tiirattu läpi samalla? Muutaman katin oon vaihtanut missä ollut kennosto halki/solmussa/tukossa muuten, liekö ollut seurausta pidemmän ajan järjestelmävioista sitten. Pisimpää keissiä ihmeteltiin 2,5v sopivin väliajoin kun vika vaan palas ja palas.

          Mitä määriä näytti suihkutusmäärän testi kupin pohjalla? Onko tuo taaempi tunnistin käynyt irti ja puhdistuksessa myös?

          Comment


          • #6
            Kiitän, olipas paljon asiaa. Koitan vastata tuon oman auton osalta mitä tiedän, pidetään keskustelu ilman muuta silti avoimena yleisellä tasolla ko. vikakoodiin liittyen, ainakin kaikkiin konsernin merkkeihin ulottuen.

            Tähän minun autooni oli vaihdettu autoliikkeessä jo ennen minun omistusaikaani etummainen NOX-anturi, siitä ei kuitteja löytynyt mistään mutta osa näytti uudelta. Siitä anturista oli kuitenkin uudempi revisionumero olemassa ja sellainen viimeisimmän version osa on nyt vaihdettu tänä kesänä. Moottorinohjaimelle löytyi päivityksiä, ne on onnistuneesti ajettu ja sielläkin viimeisin versionumero nyt sisässä.

            Unohdetaan T30 jännite toistaiseksi, ei tuossa autossa taida olla edes perinteistä hihnakäyttöistä laturia vaan 12v latausvirta mahdollisesti tuotetaan korkeajänniteakustosta ja aivan totta on että olisi miljoona muutakin vikaa jos kautta linjan olisi alijännitteestä kyse.

            Huoltoraportin mukaan ADBlue järjestelmä "Paine/vuototesti OK", "Sumukuviotesti OK", "Määrätesti: 170ml OK", "Adblue nesteen laatu mitattu OK", "Adblue suutin pesty ultraäänipesurissa".

            "Pitkä koeajo suoritettu ja seurattu reaalidataa, ei havaittu suuria poikkeavuuksia. Muutaman kerran NOx 1 nousi yllättävästi poikkeuksellisen korkealle vaikka ajettiin tasakaasulla ja moottorin toiminta ei muuttunut." Tuon koeajon jälkeen on päivitetty ECUn softa, vanha versio 4M0907401A 0008, uusi versio 4M0907401A 0010. Koeajettu vielä tuon jälkeen 20km.

            En löydä mitään mainintaa huoltoregenistä tai scr-järjestelmän sopeutusajosta. Jos tuo onnistuu VCDS:llä niin täällä maaseudulla pystyy kyllä ajamaan pumppukaasulla aika helpostikin.

            En löydä myöskään mainintaa vedenpoistoreikien poraamisesta tai katin sisälle kurkkimisesta.

            Myöskään NOx 2 anturista ei löydy mainintoja.

            Ajelen näistä lähtökohdista ensin logeja ja mennään siitä eteenpäin. Ilolla otan vastaan linkkejä tai hakusanoja millä löytyy TBI:tä tjms tiedotteita ja ohjeita.

            Comment


            • #7
              Yksi porausohje:

              https://www.youtube.com/watch?v=5BHKs8aLDjY

              Kysymys on pystyykö ajotavalla ja käytöllä vaikuttamaan vian esiintymistiheyteen?
              Itse olen ottanut tavaksi nostaa kierroksia hetkeksi ennen ajoon lähtöä, jakopään voitelun ja pakoputken kosteuden takia. Koska täysi öljynpaine tulee vasta jossain 2000 paikkeilla.
              Normaalissa ajossa moottorin kierrokset pysyvät kokoajan jossain +1000 paikkeilla, mikä ei ole voitelun ja pakoputken kuivaamisen kannalta riittävää?​

              Comment


              • #8
                Pitää mönkiä auton alle tsekkaamaan tuokin.

                Väittäisin että tällaisen plugarin (jossa vielä navi optimoi reitille mahdollisimman polttoainetaloudellisen käyntisyklin) kanssa ei ole mitenkään ihmeellistä että vehkeet ei toimi. Eihän ne minunkaan työmatkalla juuri lämpene. 55km suuntaansa josta valtaosa ajetaan sähköllä, loppu 10km ei sekään ole kerralla vaan 50 pientä parinkymmenen sekunnin mittaista pätkää. Kaikki kosteus ja töhnä jää systeemiin. Olen koittanut muutaman viikon välein edes ajaa jonkun vähän pidemmän lenkin mutta kylläpä noita ihan samoja vikoja on ihan pelkästään dieselillä kulkevissakin laitteissa ja tekisi mieli sanoa että tuossa linkin takaisella videollakin on neljä vuotta vanha auto jolla ajettu liki 250tkm eli 60tkm vuoteen. Ei oo mitään pientä pätkäajoa vaan oikeasti ajettu koko ajan paljon ja silti on samat viat. Vähän turhan herkkää ja tarkkaa tekniikkaa ajoneuvokäyttöön. Sopis johonkin avaruussukkulaan paremmin.

                Comment


                • #9
                  Kävin ottamassa vähän lokeja, minusta näyttää että NOx2 anturin lukema on koko ajan isompi kuin NOx1. Alkaa heräilemään logeissa noin 100 sekunnin aikaleiman kohdalla.

                  Tuohan on koko lailla ja täysin mahdoton tilanne että SCR katin jälkeen, putkessa myöhemmin, olisi enemmän hiukkasia kuin alkupäässä. En oikein osaa arvioda tuota ykkösanturin lukemaa, minkälaista arvoa sen pitäisi normaalisti näyttää tasakaasulla lämpimällä moottorilla ajettaessa. Nopeus tuossa tasaisten kierrosten kohdalla on ollut noin 80km/h vaikka sitä ei tullutkaan logitettua. Lähinnä sitä tässä mietin että näyttääkö kahdesti vaihdettu ykkösanturi edelleen liian pientä lukemaa vai alkuperäinen kakkosanturi liian suurta? EGT anturien lukemat olivat kaikki keskenään linjassa, noin 200-400C välillä.

                  Onko sittenkin joku sopeutus joka pitäisi vielä tehdä nyt kun ykkösanturi on vaihdettu ja ecun softa päivitetty?
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut hopsis; 9.10.2025, 19:21.

                  Comment


                  • #10
                    Ihan järkeviä eli samoja lukemia näyttää molemmat anturit, kun ja jos ei ole ruiskuttanut yhtään ureaa lokin aikana, eikä katalysaattorissa ole siten tapahtunut oikein muuta kuin pieni puskurointi tai viive NOx-pitoisuudessa. Kannattaa seuraavaan lokiin ottaa urea ruiskutusmäärä mukaan.
                    Joo ja NOxit on kaasuja, ei hiukkasia ;).

                    Comment


                    • #11
                      Niihän ne on, oksideja :)

                      Koitin lokeja just tuolla silmällä katsella että tuleeko jälkimmäisen anturin lukema samana mutta vaan hiukan viiveellä. Hyvä tietää jos nuo itse ppm lukemat ovat suht oikeaa suuruusluokkaa.

                      Pitää käydä iltapäivällä töiden jälkeen ajaan lisää logeja. RPM, throttle position, nox1, nox2, urea ruiskutus määrä, mitä muuta?



                      Comment


                      • #12
                        Siinä on nyt logitettu nox1, nox2, suuttimen duty cycle. En ruiskutusmäärää löytänyt äkkiseltään logitettavista, milläköhän nimellä se on?

                        Aika satunnaiselta näyttää lokeissa lisäaineen ruiskutus.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Sensor 2 lukemien keskiarvo on hieman suurempi kuin ykkösen, ei oikein kuulosta järkevältä. Mutta ei tosiaan paljon ruiskuttele ureaa. En ole autoista seurannut järjestelmän toimintaa mutta traktoreissa NOx tippuu urearuiskuksella helposti 1000 -> 10...50 ppm eli reduktio 95-99% ja sitä ureaa kuluu. Lähes koko ajan ruiskutetaan kun vaan järjestelmä on lähtenyt käyntiin.

                          Comment


                          • #14
                            Jep. Olen jotain youtube videoita nähnyt joissa toimii ihan eri tavalla. Käytin NOx2 anturin viikonloppuna irti, vaikutti päällepäin ihan puhtaalta. Ei ollut karstaa oikeastaan yhtään päällä. Putsailin carb cleanerilla ja pistin takaisin. Arvelin että teen tänään DPF pakkopolton, meni vaan sormi suuhun kun en saanut polttista parkissa käymään tyhjäkäyntiä. No, kyllä sekin lopulta onnistui mutta sen aikaa meni päätä raapiessa että piti välillä tulla tekemään jo muita hommia vähäksi aikaa. Laitan sen nyt kuitenkin vielä tulille ja seuraan polton ajan mitä lukemat näyttää.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja TDIfreak Näytä viesti
                              Sensor 2 lukemien keskiarvo on hieman suurempi kuin ykkösen, ei oikein kuulosta järkevältä. Mutta ei tosiaan paljon ruiskuttele ureaa. En ole autoista seurannut järjestelmän toimintaa mutta traktoreissa NOx tippuu urearuiskuksella helposti 1000 -> 10...50 ppm eli reduktio 95-99% ja sitä ureaa kuluu. Lähes koko ajan ruiskutetaan kun vaan järjestelmä on lähtenyt käyntiin.
                              Mulle on tullu semmonen käsitys, että rakkoreissa tuossa urean kulutuksessa olisi suuria merkki kohtaisia eroja ja esim egrttömissä agcoissa se olisi hieman suurempaa

                              Comment


                              • #16
                                Tein service regenerationin. Lopputuloksena "malfunction" ja nippu uusia koodeja.
                                Nox sensor 2 -signal too small
                                particle filter - excessive soot accumulation
                                reductant pressure too low
                                scr catalyst efficiency too low

                                Otin kyllä lokia pakkopolton ajan mutta eipä siinä mitään ihmeellistä tapahtunut.

                                Comment


                                • #17
                                  Tää ny etenee niin että ens maanantaina vien K-Autoon. Pakko joskus myöntää että loppuu oma järki kesken.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X