En nyt nopeasti löytänyt aiheesta valmista lankaa, otsikon vikakoodi ei ole mikään varsin harvinainen AdBlue ja SCR saastelaitteilla varustetuissa autoissa. Tarkempi koodi tulevaisuuden hakuja varten esim. 17277 - SCR NOx Catalyst Bank 1 P20EE 00 - Efficiency too low.
Tuo on omassakin autossa ollut nyt keväästä asti. Neljättä kertaa tarvis viedä pajalle eikä vaan tunnu tulevan kuntoon. Kyseessä 3.0TDI moottorikoodilla CVZA, autona Q7 e-tron vuodelta 2017.
Yleisellä tasolla SCR katalysaattorin tehoa valvotaan NOx antureilla, ensimmäinen on DPF:n luona ja jälkimmäinen SCR-katin jälkeen. ECU seuraa NOX anturien lukemia, kun hiukkasarvot antureilla alkavat ajon aikana nousemaan, komennetaan ad-blue ruiskutus käyntiin ja verrataan ykkös- sekä kakkosanturin lukemia keskenään. SCR-katin jälkeen olevan anturin arvo pitäisi normaalitilanteessa toimivalla järjestelmällä olla noin kymmenesosa ykkösanturin arvosta. Tämä toki riippuu kuormituksesta jne tekijöistä mutta merkittävä ero niissä pitäisi kuitenkin olla. Monesti vanhemmiten tilanne on se, että ykkösanturi näyttää pienempää lukemaa kuin kakkosanturi joka on tietenkin täysin mahdotonta oikeasti. Ohje tuon vikakoodin tapauksessa onkin vaihtaa ykkösanturi uuteen, sen vaihtotyö on helppo mutta osa itsessään on luokkaa 1500€. Samalla vaivalla kun samalla suunnalla touhuaa, ei mene hukkaan vaikka käyttäisi ad-blue suuttimen kertaalleen irti ja puhdistettavana.
Jos ykkösanturin vaihto ei korjaa vikaa niin pitää jatkaa selvitystä. Siinä pisteessä on nyt tuo minunkin autoni. Etummainen NOX-anturi on nyt vaihdettu kahdesti, ad-blue järjestelmälle on tehty painetestit, suihkutusmäärätestit, suutin on puhdistettu ja vuodot tarkistettu. Kaikki testit menevät speksiin, myös ad-blue aineen määrä ja laatu on varmistettu olevan kunnossa. Keräsin nyt taulukkoon neljä eri VCDS skannausta kesän ja syksyn ajalta. Ensimmäinen, päivätty 3.5. on ennen minun omistusaikaani, siitä seuraavat kaikki minun ajossani. Merkkasin oranssilla T30 jännitteen arvon. Mitäs raati on mieltä, olisiko mahdollista että kyseessä on joku kontaktivika tai johtosarjavika vai mistäköhän syystä ajon aikana maantievauhdissa ohjainlaitteen jännite on noin alhainen? Vika kun on myös hieman satunnainen eikä tule nollauksen jälkeen heti takaisin vaan yleensä jossain vaiheessa parin seuraavan päivän aikana.
Tuo on omassakin autossa ollut nyt keväästä asti. Neljättä kertaa tarvis viedä pajalle eikä vaan tunnu tulevan kuntoon. Kyseessä 3.0TDI moottorikoodilla CVZA, autona Q7 e-tron vuodelta 2017.
Yleisellä tasolla SCR katalysaattorin tehoa valvotaan NOx antureilla, ensimmäinen on DPF:n luona ja jälkimmäinen SCR-katin jälkeen. ECU seuraa NOX anturien lukemia, kun hiukkasarvot antureilla alkavat ajon aikana nousemaan, komennetaan ad-blue ruiskutus käyntiin ja verrataan ykkös- sekä kakkosanturin lukemia keskenään. SCR-katin jälkeen olevan anturin arvo pitäisi normaalitilanteessa toimivalla järjestelmällä olla noin kymmenesosa ykkösanturin arvosta. Tämä toki riippuu kuormituksesta jne tekijöistä mutta merkittävä ero niissä pitäisi kuitenkin olla. Monesti vanhemmiten tilanne on se, että ykkösanturi näyttää pienempää lukemaa kuin kakkosanturi joka on tietenkin täysin mahdotonta oikeasti. Ohje tuon vikakoodin tapauksessa onkin vaihtaa ykkösanturi uuteen, sen vaihtotyö on helppo mutta osa itsessään on luokkaa 1500€. Samalla vaivalla kun samalla suunnalla touhuaa, ei mene hukkaan vaikka käyttäisi ad-blue suuttimen kertaalleen irti ja puhdistettavana.
Jos ykkösanturin vaihto ei korjaa vikaa niin pitää jatkaa selvitystä. Siinä pisteessä on nyt tuo minunkin autoni. Etummainen NOX-anturi on nyt vaihdettu kahdesti, ad-blue järjestelmälle on tehty painetestit, suihkutusmäärätestit, suutin on puhdistettu ja vuodot tarkistettu. Kaikki testit menevät speksiin, myös ad-blue aineen määrä ja laatu on varmistettu olevan kunnossa. Keräsin nyt taulukkoon neljä eri VCDS skannausta kesän ja syksyn ajalta. Ensimmäinen, päivätty 3.5. on ennen minun omistusaikaani, siitä seuraavat kaikki minun ajossani. Merkkasin oranssilla T30 jännitteen arvon. Mitäs raati on mieltä, olisiko mahdollista että kyseessä on joku kontaktivika tai johtosarjavika vai mistäköhän syystä ajon aikana maantievauhdissa ohjainlaitteen jännite on noin alhainen? Vika kun on myös hieman satunnainen eikä tule nollauksen jälkeen heti takaisin vaan yleensä jossain vaiheessa parin seuraavan päivän aikana.
Comment