Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 2007 ei liiku vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 2007 ei liiku vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen

    Kaveri vaihtoi pajalla Q7 4.2tdi 2007 6-loviseen vaihteistoöljyt. Nyt auto ei enää liiku mihinkään ja sytytti ESP-vikavalon ja välillä ABS-vikavalon.

    Vaihteistoöljynä paikalliselta Fixukselta Liqui Moly Top Tec ATF 1200. Öljyä meni joku n. 6l, ei siis huuhdeltu.

    Mikä avuksi?

  • #2
    Onko vikakoodit luettu kunnon lukijalla (Esim VCDS)?

    Comment


    • #3
      Antaa koodit vaihteistoelektroniikk P0721, jarruelektroniikka 00778 ohjauskulman anturi ba 01486 Järjestelmätesti aktivoitu

      Comment


      • #4
        Otetaanpa nyt isompi kertaus tähän, jos joku hoksais mitä seuraavaksi. Auto jäi pajan pihalle odottelemaan auringonlaskua...

        Eli.

        Autoon vaihdettu vaihteistoöljyt (Liqui Moly Top Tec ATF 1200) + suodatin. Öljyä tuli kartanolle n. 6 litran verran ja saman verran laitettiin uutta takaisin.

        Vaihdettiin aluksi öljyt jonkin korjaamosoftan ohjeiden mukaan ja sen jälkeen alkoi ongelmat:
        - Auto sytytti ESP-valon sekä ABS-valon mittaristoon
        - Vikakoodit vaihteistoelektroniikka P0721, jarruelektroniikka 00778 ohjauskulman anturi ja 01486 Järjestelmätesti aktivoitu.
        - Auto ei liiku mihinkään millään vaihteella
        - Epäiltiin, että liikaa öljyä -> tarkistusaukko auki ja annettiin valua pois sen verran kun oli tullakseen.

        Öljyt vaihdettiin tämän jälkeen uudestaan videon ohjeilla:
        https://youtu.be/fchkkKp-rxs?si=2XIn9InaoQk9E25D <-- Ainoastaan tuo öljynlämpötila jäi seuraamatta, ajateltiin että edellisestä n. 1h sitten tehdystä öljynvaihdosta öljyt ovat vielä sopivan lämpöisiä (aiemmalla kerralla lämpötila oli 45-astetta vaihtaessa)

        Toisen öljynvaihdon jälkeen ongelmat helpottivat aluksi, mutta... seuraavat ongelmat:
        - ESP ja ABS-ongelma edelleen
        - Samat vikakoodit edelleen
        - Auto R-päällä heti kytkee ja liikkuu. D päällä luistattaa reilusti, mutta kun pääsee liikkeelle niin toimii ja vaihtaa normaalisti sievällä ajolla. Reilummalla kiihdytyksellä alkaa täristää ja jumittaa 5.vaihteen silmään (tässä vaiheessa ei edes pakkopuoli enää toimi ja luonnollisesti luistattaa liian ison vaihteen ollessa päällä)
        - Auto sytytti mittaristoon Suspension control - merkkivalon


        Itselläni epäilys että öljyä liian vähän varsinkin ottaen huomioon että tuota lämpötila-asiaa ei seurattu enää toisella vaihtokerralla. Voiko se aiheuttaa kaikki nuo ongelmat? Todella mystinen keissi, sillä auto oli täysin toimiva ilman mitään merkkivaloja mittaristossa tai ongelmia laatikossa ennen vaihteistoöljynvaihtoa.

        Onko kohtalontovereita? Mikähän tähän avuksi?

        Comment


        • #5
          Ekana tulis mieleen joku ihan muu kuin öljyihin liittyvä ongelma, joku mitä siinä öljynvaihtoprosessilla on tarvinnu pidellä. Onko se jollain harakiritesterillä saatettu johonkin perätilaan siinä öljyjä vaihtaessa? Mahdollisesti jonkun anturin liitin tjms?

          En oo ihan varma onko tuo öljy oikea tuolle laatikolle, se on sitten oma tarinansa mutta ei sekään jousituksen ohjainlaitteen tai ajonvakautuksen vikoja pitäisi aiheuttaa.

          Comment


          • #6
            Launch X-431 EURO TURBO 2 testerinä.

            Vaihteistoöljy tilattu rekkarilla paikalliselta Fixukselta ja eilen vielä varmistettu sieltä että pitäis olla oikea öljy.

            Laatikon liittimet putsailtu kaikki.

            Mysteeri jatkuu…

            Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 13:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


            • #7
              Launch on kyllä varsin pätevä, tuskin siitä kiinni. Nuo periaatteessa kaikki voisi olla ihan vaan akun huonouttakin, jos on jännitteet käyny sopivasti alhaalla niin kaikki nuo viat tulee helposti. Saman sukuisen Cayennen kanssa oli aina sama homma jos oli virta loppu.

              Se ei taas tosin selitä tuota laatikon käytöstä.

              Ehkä se öljymäärän tarkistus uudelleen olis ekana to-do listalla, latailla akut täyteen. Esmes ratin kääntökulma-anturi hukkaa adaptaationsa tosi helposti ja sytyttää kaikki nuo vikavalot. Sitten kun ajaa ekan 100 metriä ja boottaa vehkeet kertaalleen niin kaikki viat on poissa.

              Comment


              • #8
                Joo täytyypä mennä tällä.
                Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 13:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                • #9
                  Onko liitin irronnut tai mennyt huonoksi vaihteiston kyljestä, kun on siellä ropattu. Noilla vaihteistoilla on myös tapana vetästä kapillaarisesti vaihteistoöljyt johtosarjaa pitkin ohjainyksikölle asti. Kannattaa kattoo se liitin auton alla sekä ohjainyksikkö pelkääjän penkin alla.

                  Järjestelmätestin tekemiseen ABS:lle löytyy ohjeet Ross-techin wikistä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos tästä vinkistä, pelkääjän penkin alata löytyi liittimestä öljyä, puhistellaan….
                    Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 17:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                    • #11
                      Melkonen sattuma että just samana päivänä öljynvaihdon yhteydessä alkaa renaan.

                      Comment


                      • #12
                        Liekkö sattumuksien summa. Hoksattiin tosiaan että eilen ku muita osia vaiheltiin (moottoriöljyt ja suodatin, kardaanin tukilaakeri, vaihteiston tukipusla) nii auto oli usiamman tunnin päiväajovalot päällä ja Launch kiinni ni pääs jännitteet laskemaan n. 11,5v tietämille. Liekkö tuo ois tuonu nuo vikakoodit.

                        Nyt liittimet käyty läpi ja putsailtu ja vaihettu kolmanteen kertaan laatikkoöljyt lämpötiloja seuraten. 41 asteinen laatikkoöljy ja täytettiin siihen asti että alko tippaseen (samalla tehden tuo P->D->R->P-jumppa kolmeen kertaan joten hullulta tuntus jos ei nyt skulaa.

                        Nyt ainakin jarrua vasten kytkee D ja R heti että jännä nähä evästyksen jälkeen joko pelittää..
                        Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 18:47. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se alhainen jännite on noitten muitten vikojen syynä.

                          Comment


                          • #14
                            Edit: Tänään sitten mentiin askel eteenpäin. Pakille vaihtaa heti ja liikkuu kuten kuuluukin, D:lle vaihtaa muutaman sekunnin viihteellä mutta kun vaihtaa niin pystyy ajamaan normaalisti - laatikko vaihtaa pehmeästi ja vastaa kaasuun normaalisti, mutta useamman sekunnin viive siellä välillä on parkilta/pakilta/vapaalta D:lle tai S:lle vaihtaessa.

                            ESP:n valoa herjaa edelleen, eikä anna kuitata. Ajossa käytti myös hetken tuota jousituksen häiriövaloa päällä mutta se myös sammui itsestään. Ohjauskulman anturin vikakoodi edelleen aktiivinen - ei anna kuitata pois. Maakaapelia käytetty akulta epätoivoisessa toivossa vartti pois, ei apua.

                            Mysteerin selvittely jatkukoon jälleen huomenna..

                            Comment


                            • #15
                              ESP:n valoa herjaa edelleen, eikä anna kuitata. Ajossa käytti myös hetken tuota jousituksen häiriövaloa päällä mutta se myös sammui itsestään. Ohjauskulman anturin vikakoodi edelleen aktiivinen - ei anna kuitata pois.
                              Järjestelmätestin tekemiseen ABS:lle löytyy ohjeet Ross-techin wikistä.
                              Sekä ratin asentotunnistimen opetus löytyy samasta paikasta.

                              Nuo eivät pelkästään nolllaamalla kuittaannu.


                              Comment


                              • #16
                                Se vaatii todennäköisesti sopeutusajon uusilla öljyillä.

                                Nyt saattaa olla niin, että öljy ei tarkkaan ottaen ole oikea. Pitäisi ensin tarkistaa mikä koodi huoltokirjasta vaihteistoöljylle on. Todennäköisesti VW G 055 540 A2. Yllä mainittu Top Tec ATF 1200 ei täytä ainakaan tuota edellistä minun mielestä, ellei purkista sitten löydy samaa koodia kuin huoltokirjasta.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 18.7.2025, 16:22. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                Comment


                                • #17
                                  Näyttää kyllä vahvasti nyt olevan väärää öljyä. Ainakaan valmistajan sivulla ei ole mainintaa soveltuvuudesta autosi vaihteistoon. Jukan mainitsema näyttää olevan oikea öljy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toivottavasti ei tullu isompaa remonttia eteen jos väärät öljyt myyty…

                                    Auto seisonu useamman päivän nyt pajan pihassa koskematta, meinaa olla itelläkin vähän haipakkaa…

                                    Kyseessä siis tämä öljy:
                                    https://www.liqui-moly.com/fi/fi/top...cFKgJ0b4S#3680

                                    Listassa mainittuna VW G 055 025
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 19.7.2025, 15:14. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En usko, että laatikko on sen ihmeemmin kärsinyt kun ei sillä ole juurikaan ajettu. Nämä on oikeasti tarkkoja oikeista öljyistään. Jos on " tiskiltä rekkarilla ostettu" , niin minusta myyjän pitää hyvittää ostetut öljyt. Pitää nyt vain löytää tuo VW G 055 540 A2 ( sikäli kuin on se mikä huoltokirjasta löytyy...). Mitään muuta sinne on ihan turha laittaa.
                                      Nyt kun auto ei kerran liiku niin hinurilla tai trailerilla jonnekin oikealle pajalle, jossa pitää tehdä laatikon huuhteluöljynvaihto sekä ehdottomasti suodattimen vaihto, mikä pitäisi aina joka tapauksessa tehdä kun laatikkoon "vaihdetaan" öljyt. Huuhteluvaihtolaitteita on jo aika pienilläkin pajoilla. Tietysti jos on intoa ja mahdollisuus askarrella niin voi sen tehdä itsekin. Öljyä menee joka tapauksessa huuhteluineen suuruusluokkaa 20 litraa.

                                      Fixus on ehkä luullut, että siinä on samaa laatikko kuin esim A6: ssa, johon öljy ehkä(?) olisi käynyt. Q7: ssa on kuitenkin japanilainen Aisinin laatikko ja sen mukana ihan eri öljyt.

                                      Jaettu tuska on puolikas tuska.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo pitääpä selvitellä. Ja suodattimeen liittyen toki myös se laatikkoon vaihdettu.

                                        Varaosaliike laittoi että ”Audin ohjelman mukaan tuo g 055 025 A2 öljy on nimenomaan oikia ja se luokitus on tuossa öljyssä mikä siihen on menny” ja jonku Partslink-kuvan missä tuo ko laatu listassa.

                                        Saapa nähä minkälainen saikkina tästä vielä tulee.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä tämä ollutkaan niin yksinkertaista. Pengoin vähän asiaa ja Sinulle myyty öljy taitaa sittenkin olla oikea. Itsellä on käytännössä sama auto samalla koneella ja laatikolla.
                                          Laatikko on siis Aisinin TR60SN ja alla olevassa linkissä tarkemmin esitelty.

                                          https://atoc.ru/uploads/manual/5fad2327035c2.pdf

                                          Sivulla 22 on Limp- moodi kuvattu, eli vain 3.-vaihde käytössä eteenpäin ja pakki normaalisti. Tämä selittäisi tahmean eteenpäin menon.

                                          Dokumentissa on myös VAG- vikakoodit, joten jos jollain on hyvä lukija tai VCDS- kaapeli niin todnäk ilmoittaa jonkin vian. Hyvällä tuurilla korjautuu koodit nollaamalla. Tosiaan huoltokirjasta ei löydy vaihteistoöljyn tyyppiä näissä, mutta tuossa dokumentissa se on selvästi sanottu sivun 6 alalaidassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos tästä.

                                            Jep tätä tänään itsekin selvitellyt. Laatikko Aisin TR-60SN ja tuon Liqui Molyn öljyn pitäisi kyllä täyttää vaatimukset ja olla oikea.

                                            Ootellaampa jahka kaveri saa jostain VCDS käsiinsä että saahaanko tietokonetta näpyttelemällä auto kuntoon.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X