Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 2007 ei liiku vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 2007 ei liiku vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen

    Kaveri vaihtoi pajalla Q7 4.2tdi 2007 6-loviseen vaihteistoöljyt. Nyt auto ei enää liiku mihinkään ja sytytti ESP-vikavalon ja välillä ABS-vikavalon.

    Vaihteistoöljynä paikalliselta Fixukselta Liqui Moly Top Tec ATF 1200. Öljyä meni joku n. 6l, ei siis huuhdeltu.

    Mikä avuksi?

  • #2
    Onko vikakoodit luettu kunnon lukijalla (Esim VCDS)?

    Comment


    • #3
      Antaa koodit vaihteistoelektroniikk P0721, jarruelektroniikka 00778 ohjauskulman anturi ba 01486 Järjestelmätesti aktivoitu

      Comment


      • #4
        Otetaanpa nyt isompi kertaus tähän, jos joku hoksais mitä seuraavaksi. Auto jäi pajan pihalle odottelemaan auringonlaskua...

        Eli.

        Autoon vaihdettu vaihteistoöljyt (Liqui Moly Top Tec ATF 1200) + suodatin. Öljyä tuli kartanolle n. 6 litran verran ja saman verran laitettiin uutta takaisin.

        Vaihdettiin aluksi öljyt jonkin korjaamosoftan ohjeiden mukaan ja sen jälkeen alkoi ongelmat:
        - Auto sytytti ESP-valon sekä ABS-valon mittaristoon
        - Vikakoodit vaihteistoelektroniikka P0721, jarruelektroniikka 00778 ohjauskulman anturi ja 01486 Järjestelmätesti aktivoitu.
        - Auto ei liiku mihinkään millään vaihteella
        - Epäiltiin, että liikaa öljyä -> tarkistusaukko auki ja annettiin valua pois sen verran kun oli tullakseen.

        Öljyt vaihdettiin tämän jälkeen uudestaan videon ohjeilla:
        https://youtu.be/fchkkKp-rxs?si=2XIn9InaoQk9E25D <-- Ainoastaan tuo öljynlämpötila jäi seuraamatta, ajateltiin että edellisestä n. 1h sitten tehdystä öljynvaihdosta öljyt ovat vielä sopivan lämpöisiä (aiemmalla kerralla lämpötila oli 45-astetta vaihtaessa)

        Toisen öljynvaihdon jälkeen ongelmat helpottivat aluksi, mutta... seuraavat ongelmat:
        - ESP ja ABS-ongelma edelleen
        - Samat vikakoodit edelleen
        - Auto R-päällä heti kytkee ja liikkuu. D päällä luistattaa reilusti, mutta kun pääsee liikkeelle niin toimii ja vaihtaa normaalisti sievällä ajolla. Reilummalla kiihdytyksellä alkaa täristää ja jumittaa 5.vaihteen silmään (tässä vaiheessa ei edes pakkopuoli enää toimi ja luonnollisesti luistattaa liian ison vaihteen ollessa päällä)
        - Auto sytytti mittaristoon Suspension control - merkkivalon


        Itselläni epäilys että öljyä liian vähän varsinkin ottaen huomioon että tuota lämpötila-asiaa ei seurattu enää toisella vaihtokerralla. Voiko se aiheuttaa kaikki nuo ongelmat? Todella mystinen keissi, sillä auto oli täysin toimiva ilman mitään merkkivaloja mittaristossa tai ongelmia laatikossa ennen vaihteistoöljynvaihtoa.

        Onko kohtalontovereita? Mikähän tähän avuksi?

        Comment


        • #5
          Ekana tulis mieleen joku ihan muu kuin öljyihin liittyvä ongelma, joku mitä siinä öljynvaihtoprosessilla on tarvinnu pidellä. Onko se jollain harakiritesterillä saatettu johonkin perätilaan siinä öljyjä vaihtaessa? Mahdollisesti jonkun anturin liitin tjms?

          En oo ihan varma onko tuo öljy oikea tuolle laatikolle, se on sitten oma tarinansa mutta ei sekään jousituksen ohjainlaitteen tai ajonvakautuksen vikoja pitäisi aiheuttaa.

          Comment


          • #6
            Launch X-431 EURO TURBO 2 testerinä.

            Vaihteistoöljy tilattu rekkarilla paikalliselta Fixukselta ja eilen vielä varmistettu sieltä että pitäis olla oikea öljy.

            Laatikon liittimet putsailtu kaikki.

            Mysteeri jatkuu…

            Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 13:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


            • #7
              Launch on kyllä varsin pätevä, tuskin siitä kiinni. Nuo periaatteessa kaikki voisi olla ihan vaan akun huonouttakin, jos on jännitteet käyny sopivasti alhaalla niin kaikki nuo viat tulee helposti. Saman sukuisen Cayennen kanssa oli aina sama homma jos oli virta loppu.

              Se ei taas tosin selitä tuota laatikon käytöstä.

              Ehkä se öljymäärän tarkistus uudelleen olis ekana to-do listalla, latailla akut täyteen. Esmes ratin kääntökulma-anturi hukkaa adaptaationsa tosi helposti ja sytyttää kaikki nuo vikavalot. Sitten kun ajaa ekan 100 metriä ja boottaa vehkeet kertaalleen niin kaikki viat on poissa.

              Comment


              • #8
                Joo täytyypä mennä tällä.
                Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 13:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                • #9
                  Onko liitin irronnut tai mennyt huonoksi vaihteiston kyljestä, kun on siellä ropattu. Noilla vaihteistoilla on myös tapana vetästä kapillaarisesti vaihteistoöljyt johtosarjaa pitkin ohjainyksikölle asti. Kannattaa kattoo se liitin auton alla sekä ohjainyksikkö pelkääjän penkin alla.

                  Järjestelmätestin tekemiseen ABS:lle löytyy ohjeet Ross-techin wikistä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos tästä vinkistä, pelkääjän penkin alata löytyi liittimestä öljyä, puhistellaan….
                    Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 17:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                    • #11
                      Melkonen sattuma että just samana päivänä öljynvaihdon yhteydessä alkaa renaan.

                      Comment


                      • #12
                        Liekkö sattumuksien summa. Hoksattiin tosiaan että eilen ku muita osia vaiheltiin (moottoriöljyt ja suodatin, kardaanin tukilaakeri, vaihteiston tukipusla) nii auto oli usiamman tunnin päiväajovalot päällä ja Launch kiinni ni pääs jännitteet laskemaan n. 11,5v tietämille. Liekkö tuo ois tuonu nuo vikakoodit.

                        Nyt liittimet käyty läpi ja putsailtu ja vaihettu kolmanteen kertaan laatikkoöljyt lämpötiloja seuraten. 41 asteinen laatikkoöljy ja täytettiin siihen asti että alko tippaseen (samalla tehden tuo P->D->R->P-jumppa kolmeen kertaan joten hullulta tuntus jos ei nyt skulaa.

                        Nyt ainakin jarrua vasten kytkee D ja R heti että jännä nähä evästyksen jälkeen joko pelittää..
                        Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2025, 18:47. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se alhainen jännite on noitten muitten vikojen syynä.

                          Comment


                          • #14
                            Edit: Tänään sitten mentiin askel eteenpäin. Pakille vaihtaa heti ja liikkuu kuten kuuluukin, D:lle vaihtaa muutaman sekunnin viihteellä mutta kun vaihtaa niin pystyy ajamaan normaalisti - laatikko vaihtaa pehmeästi ja vastaa kaasuun normaalisti, mutta useamman sekunnin viive siellä välillä on parkilta/pakilta/vapaalta D:lle tai S:lle vaihtaessa.

                            ESP:n valoa herjaa edelleen, eikä anna kuitata. Ajossa käytti myös hetken tuota jousituksen häiriövaloa päällä mutta se myös sammui itsestään. Ohjauskulman anturin vikakoodi edelleen aktiivinen - ei anna kuitata pois. Maakaapelia käytetty akulta epätoivoisessa toivossa vartti pois, ei apua.

                            Mysteerin selvittely jatkukoon jälleen huomenna..

                            Comment


                            • #15
                              ESP:n valoa herjaa edelleen, eikä anna kuitata. Ajossa käytti myös hetken tuota jousituksen häiriövaloa päällä mutta se myös sammui itsestään. Ohjauskulman anturin vikakoodi edelleen aktiivinen - ei anna kuitata pois.
                              Järjestelmätestin tekemiseen ABS:lle löytyy ohjeet Ross-techin wikistä.
                              Sekä ratin asentotunnistimen opetus löytyy samasta paikasta.

                              Nuo eivät pelkästään nolllaamalla kuittaannu.


                              Comment

                              Working...
                              X