Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 8P1 Tiptronic käytös?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A3 8P1 Tiptronic käytös?

    Ajattelin kysyä olisiko täällä neuvoja. Ostin pojalle tuollaisen todella multivikaisen Audi A3:n 2.0 FSI Tiptronic laatikolla. Autossa siis kertakaikkiaan kaikki rikki, sillä se oli ollut ns. käyttöautona koko elinkaarensa ajan ja huoltoja ei juurikaan tehty. Ostin sen "vahingossa" lähinnä uusien renkaidensa takia (ja hinnalla). No 2 vuotta sen auton kunnostuksessa meni (en ole jaksanut mitään projektia tuosta tehdä, mutta melkoinen tarina sekin) ja joku kysyy, että kannattiko, no ei todellakaan, mutta nyt auto on kunnossa...paitsi vaihdelaatikossa on yksi outo ominaisuus:

    Tiptronic oli myös autossa rikki, kun sen ostin. Vaihteet vaihtui paukkuen ja ryminällä (varsinkin pakki). Laatikon sisäisen anturit molemmat antoi vikakoodia. Tilasin uudet ja samalla tehdaskunnostetut solenoidit. Ne vaihtamalla laatikon käytös korjaantui ja kaikki pelaa pehmeästi ja niin hyvin kuin tuollainen 6-vaihteinen vain voi. Kaupungissa ajaessa tai manuaalisesti vaihtamalla vaihteet vaihtuu pehmeästi ja joutuisasti. Ongelma tulee kun ajaa maantiellä yhtäjaksoisesti pidempiä matkoja. Kun hidastaa vauhtia ja antaa auton rullata niin laatikko "töksäyttää" kun vaihde vaihtuu 5:lta neloselle ja ei koskaan muutoin. Tätä ei siis tapahdu jos hidastaa ns. jarrulla tai jos vaihtaa käsin pienemmälle. Vain ja ainoastaan jos antaa auton rullata vapaalla hidastuen niin, että laatikko itse vaihtaa pienemmälle.

    Luulin ensin, että nuo "uudet" solenoidet on rikki ja lähetin tulikivenhajuisen palautteen putiikille josta nuo hommasin ja ne lähetti uudet tilalle. Vaihdoin ja sama juttu, ei vaikutusta sama homma. Vaihdoin vielä alkuperäisetkin ja niilläkin sama homma eli solenoideissa ei ollut mitään vikaa alunperinkään vaan syynä oli nuo 2kpl antureita. Öljythän tuohon on tullut vaihdettua nyt jo useampaan kertaan, kun tuota on purkanut.

    Nyt ihmetellyt asiaa ja tuli mieleen, että olisiko vika softassa. Entisen omistajan mukaan autoa oli käytetty jollain Jyväskyläläisessä pikkufirmassa vian haussa ja ne olivat koettaneet "koodailla" jotain siinä onnistumatta. Olivat asentaneet laatikon pohjaan ylimääräisen jäähdytyssiilinkin, että jos se olisi auttanut.

    Ei tuo "töksähdys" iso ole, mutta sen verran paha, että sen huomaa ja ärsyttää suunnattomasti. Jos joku osaa mitä voisi ihmetellä niin kertokaa toki. Laatikossa ei ole ainuttakaan vanhaa anturia vaan kaikki vaihdettu (asentotunnistin, sisäiset ja ulkoiset ja kaikki muut mitä tuohon voi vain vaihtaa).

    #2
    Jos on vain koodailtu, eikä softaa vaihdettu niin ei noihin tippilootiin juuri mitään ihmeitä pysty esim VCDS:llä vaikuttamaan. Minun vanha A8 täysin tietysti eri laatikolla kuin tuossa teki hieman samaa. Aina maantieajon jälkeen rampille tms tullessa paukautti vaihteen alaspäin. Sitä ei tosin ikinä tutkittu tarkemmin, mutta siinä öljyjen vaihdot (moneen kertaan) auttoi vähentämään oiretta.
    Tämä on vain mun mielipide, mutta sanoisin tuon teikäläisen laatikon omaavan jotain vuosien ja käytön tuomaa ominaisuutta.

    Tippehin on olemassa myös sen sopeutusajo. En ole itse ikinä tehnyt, kun laatikkoihin ei ole vaihdettu mitään sisuskaluja, mutta oletko tuon tehnyt tuolle? Copypaste täältä Tiptronic sopeutusajo - Audifinns (audiclub.fi)
    Ote vaihteiston vianmäärityksestä/sopeutusajosta:
    Kohta 2. Arvioi mittausarvoryhmä (vm:sta 2006 alkaen mahdollista)

    Kohta 3. Mukautusarvojen nollaus (vm 2006 lähtien)
    Opitut arvot nollataan aina kytkinkorjausten jälkeen, vaihtamismukavuusvalitusten yhteydessä ja suurempien moottorikorjausten jälkeen.
    Tallenna mittausarvoryhmän 73-77 arvot ennen arvojen nollausta. Mikäli mukautusajo ei aikaansaa muutosta, voivat vanhat mittausarvot antaa viitteitä syystä.
    Menettele seuraavasti:
    a) Itsediagnoosi -> 10 - Mukautus -> Kanava 1 -> Tallennus -> Siirto -> Vahvistaminen
    Sen jälkeen mittausarvoryhmien 73-77 (2. kohta) mukautuslaskurien tulee olla asennossa '0'.
    b) Autoissa vm:sta 06 mukautusarvojen nollauksen ja mukautuksen voi suorittaa VAS-testerillä ohjatuissa toiminnoissa.

    Kohta 4. Mukautusajo
    Autoissa vm:sta 06 mukautusajo voidaan tehdä ohjattujen toimintojen ohjeiden mukaan!
    Autoissa vm:iin 05 saakka menettele seuraavasti:
    I.Aja vaihdelaatikko lämpimäksi pienellä moottoriteholla, kunnes automaattivaihteiston öljyn lämpötila on 60-90°C.
    II. Auton ollessa pysähtyneenä, moottori tyhjäkäynnillä, jarrut päällä vaihda N => D ja säilytä tämä tila noin 3 sekunnin ajan. Toista sama 5 kertaa. Sen jälkeen sama menettely asennosta N asentoon R.
    III. Kiihdytä paikaltaan vaihdeasennolla 'D' pienellä kuormalla (kaasun asento 15-25%, mittausarvoryhmä 02/2) 4. vaihteelle asti (noin 80 km/h:n nopeuteen). Anna auton rullata noin 40 km/h:n nopeuteen jarruttamatta ja jarruta sitten kohtuullisella jarrutusvoimalla auto pysähdyksiin. Kun auto on pysähtynyt, auton tulee seistä paikallaan noin 10 sekuntia vaihteenvalitsin asennossa 'D' (jarrupoljin painettuna). Toista koko vaihe 'III' 6 kertaa. [6x (0km/h ->80->40->0km/h)]
    IV. Kiihdytä auto nopeuteen n. 70km/h ja vaihda käsin (Tip-toiminto) 5-vaihteelle. Aja sitten tällä vakionopeudella moottorin tehoalueella 80-100 Nm (ks. mittausarvoryhmä B09) noin 3 - 4 minuutin ajan.
    V. Kiihdytä auto nopeuteen n. 90 km/h ja vaihda käsin (Tip-toiminto) 6-vaihteelle. Aja sitten tällä vakionopeudella moottorin tehoalueella 80-100 Nm (ks. mittausarvoryhmä 09) noin 2 - 3 minuutin ajan.
    VI. Kiihdytä paikaltaan pienellä kuormalla (kaasun asento 15-25 %, mittausarvoryhmä 02/2) nopeuteen 100 km/h. Anna auton rullata nopeuteen n. 40 km/h jarruttamatta ja jarruta sitten pienellä jarrutusvoimalla pysähdyksiin. Toista koko vaihe 'VI' 5 kertaa. [65x (0km/h ->100->40->0km/h)]

    Comment


    • #3
      A kolmosessa automaatti tarkoittaa DSG laatikkoa. Tiptronic on käsivaihto ominaisuus, ei vaihteiston malli.
      Sopeutusta suositellaan täälläkin.

      Comment


        #4
        Miks mulla on sellainen mielikuva että 2.0 FSI:n parina automaattina olisi perinteinen momentinmuunninlaatikko. Ettei jopa olis Aisin.

        Comment


          #5
          Kyllä, kuusivaihteinen mehulinko siinä pitäisi olla.

          Comment


            #6
            Tuota korimallia on tehty 2003-2013 ja melko monella kombolla.
            Toimiiko toi sopeutusohje Aisiniin vai onko se ZF:lle?

            Comment


            • #7
              Helpottaisi kovasti arvailua jos lähtötiedoissa mainittaisiin esim. Moottorin ja vaihteiston tyyppi. Löytynee siitä yksilöinti tarrasta, huoltokirjan ekalta aukeamalta jne.

              Comment


                #8
                Tuossa autossa on tosiaan Tiptronic (ei DSG) ja sopeutus toimi. Olen nyt ajanut autolla ~1000km sopeuttamisen jälkeen ja ongelma ei ole toistunut/palannut. Tiesin kyllä sopeuttamisesta yms. mutta jotenkin ajatellut, että se on "höpöhöpö" hommaa ja se kyllä sopeuttaa itse itsensä. Kyllä sitä tuntee itsensä joskus tyhmäksi. Tuon "vian" hakemiseen ja korjaamiseen käytin melkoisesti aikaa, vaivaa ja rahaa ylimääräisten purkamisten, osien vaihdon yms. kautta.

                Lisäsin kuvan auton konfikuraatiosta...
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Jari74; 27.9.2023, 07:18.

                Comment


                • #9
                  Tuossa autossa on tosiaan Tiptronic (ei DSG) ja sopeutus toimi.
                  Niin se laatikko ei edelleenkään ole tiptronic. Liekö Aisin momentinmuunnin kuten tuolla ylempänä epäiltiin.

                  Comment


                    #10
                    Vaikea sanoa, mutta ainakin speksit sanoo GJZ laatikolle --> Tiptronic - Manufactured by AISIN. Ja vaihteita voi vaihtaa käsin.
                    Viimeksi muokannut Jari74; 27.9.2023, 07:40.

                    Comment


                    • #11
                      OT: Edelleen tiptronic on käsivalinta toiminto, ei laatikon tyyppi tai malli, aivan kuten ylempänä jo kirjoitin.
                      Joitain alkupään laatikoita lukuunottamatta kaikissa 2000-luvun audin automaateissa on tiptronic-toiminto. Laatikot ovat momentinmuuntimella, kaksoiskytkimellä, variaattorilla jne.

                      Comment


                        #12
                        Eiköhän se ole jo ollut useimmille selvää, eikä tarvitse enää erikseen jatkaa asiasta. Nyt pitää vaan yrittää silti elää myös sen faktan kanssa, että markkinointinimenä se tiptronic (vaikka tarkoittaakin varsinaisesti vain automaattivaihteiston käsivalintamahdollisuutta) on kuitenkin käytetty VAG-konsernin autoissa varsin laajalti juuri momentinmuunninautomaattien yhteydessä (myös ihan valmistajan taholta), niille kun ei ole muuta myyvempää markkinointinimeä olemassa. Näin ollen myös suurin osa lukijakunnasta ymmärtää, minkälaisesta automaattivaihteistosta puhutaan jos puhutaan tiptronicista tai "tippiaskeista".

                        Comment

                        Working...
                        X