Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic sopeutusajo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic sopeutusajo

    Koitin hakea mutta ei löyvy.
    Eli olisiko jossain nähtävillä tiptronikkien sopeutusajo-ohje?
    Itsellä 6v. Mutta jos johonkin saisi noiden ohjeet niin voisi olla muillekkin hyötyä.

    #2
    Huppista...laitoinkin tähän copyrightit omaavan PDF:n, joten jouduin poistamaan.

    Noh, sopeutusajo pääpiirteittäin

    1. Aja pienellä kuormalla, kunnes vaihteistoöljyn lämmöt +60C, ei kuitenkaan saa nousta yli 100C
    2. Jarrupohjassa paikalla vaihda N -> D kolmeksi sekunniksi, toista viisi kertaa. Sama N -> R.
    3. Aja kevyellä kaasulla ja vaihda 1-2 ja 2-1, toista viisi kertaa
    4. Kiihdytä kevyellä kuormalla, 80 - 100Nm vaihteistomodulin group 09:n ensinmäisen arvon mukaan hitaasti kunnes vaihteisto on kuutosella. Aja tällä saavutetulla tasaisella nopeudella (n. 80km/h) 60sekuntia ja anna tämän jälkeen auton pysähtyä moottorijarrulla, lopussa saa jarruttaa. Toista neljä kertaa.

    E: Tämä on Audi of American ohje, jolloin koskee lähinnä bensa-autoja. Lie dieselille sama myös.
    Viimeksi muokannut salonenm; 18.1.2013, 18:33.

    Comment


    • #3
      Jaahas. Eli vcds tarve taas....
      Kaipa pitää hommata läppäri ja se kaapeli.
      Hohhoijaa, ihanan kallista.

      Comment


        #4
        Eiköhän siuntionkin suunnasta löydy joku kaapelin omaava kerhoveli, joka voisi auttaa. Acf jäsenille löytyy omasta foorumiosiasta ihan lista auttajista. Eli oma kaapeli ei ole pakollinen.

        Comment


        • #5
          Onpi liitytty mutta mennee imeisesti hetkonen.

          Comment


          • #6
            No niin, ohjeita AC:ltä.
            Kaiketi voisi laittaa johonkin omaan osioonsa vaiko?

            Ote vaihteiston vianmäärityksestä/sopeutusajosta:
            Kohta 2. Arvioi mittausarvoryhmä (vm:sta 2006 alkaen mahdollista)

            Kohta 3. Mukautusarvojen nollaus (vm 2006 lähtien)
            Opitut arvot nollataan aina kytkinkorjausten jälkeen, vaihtamismukavuusvalitusten yhteydessä ja suurempien moottorikorjausten jälkeen.
            Tallenna mittausarvoryhmän 73-77 arvot ennen arvojen nollausta. Mikäli mukautusajo ei aikaansaa muutosta, voivat vanhat mittausarvot antaa viitteitä syystä.
            Menettele seuraavasti:
            a) Itsediagnoosi -> 10 - Mukautus -> Kanava 1 -> Tallennus -> Siirto -> Vahvistaminen
            Sen jälkeen mittausarvoryhmien 73-77 (2. kohta) mukautuslaskurien tulee olla asennossa '0'.
            b) Autoissa vm:sta 06 mukautusarvojen nollauksen ja mukautuksen voi suorittaa VAS-testerillä ohjatuissa toiminnoissa.

            Kohta 4. Mukautusajo
            Autoissa vm:sta 06 mukautusajo voidaan tehdä ohjattujen toimintojen ohjeiden mukaan!
            Autoissa vm:iin 05 saakka menettele seuraavasti:
            I.Aja vaihdelaatikko lämpimäksi pienellä moottoriteholla, kunnes automaattivaihteiston öljyn lämpötila on 60-90°C.
            II. Auton ollessa pysähtyneenä, moottori tyhjäkäynnillä, jarrut päällä vaihda N => D ja säilytä tämä tila noin 3 sekunnin ajan. Toista sama 5 kertaa. Sen jälkeen sama menettely asennosta N asentoon R.
            III. Kiihdytä paikaltaan vaihdeasennolla 'D' pienellä kuormalla (kaasun asento 15-25%, mittausarvoryhmä 02/2) 4. vaihteelle asti (noin 80 km/h:n nopeuteen). Anna auton rullata noin 40 km/h:n nopeuteen jarruttamatta ja jarruta sitten kohtuullisella jarrutusvoimalla auto pysähdyksiin. Kun auto on pysähtynyt, auton tulee seistä paikallaan noin 10 sekuntia vaihteenvalitsin asennossa 'D' (jarrupoljin painettuna). Toista koko vaihe 'III' 6 kertaa. [6x (0km/h ->80->40->0km/h)]
            IV. Kiihdytä auto nopeuteen n. 70km/h ja vaihda käsin (Tip-toiminto) 5-vaihteelle. Aja sitten tällä vakionopeudella moottorin tehoalueella 80-100 Nm (ks. mittausarvoryhmä B09) noin 3 - 4 minuutin ajan.
            V. Kiihdytä auto nopeuteen n. 90 km/h ja vaihda käsin (Tip-toiminto) 6-vaihteelle. Aja sitten tällä vakionopeudella moottorin tehoalueella 80-100 Nm (ks. mittausarvoryhmä 09) noin 2 - 3 minuutin ajan.
            VI. Kiihdytä paikaltaan pienellä kuormalla (kaasun asento 15-25 %, mittausarvoryhmä 02/2) nopeuteen 100 km/h. Anna auton rullata nopeuteen n. 40 km/h jarruttamatta ja jarruta sitten pienellä jarrutusvoimalla pysähdyksiin. Toista koko vaihe 'VI' 5 kertaa. [65x (0km/h ->100->40->0km/h)]
            [COLOR=#1F497D] [/COLOR]

            Comment


              #7
              Täältä löytyy lainaksi läppäriä ja vcds:ää mikäli tarvetta.

              Comment


              • #8
                Öhöm, hieman ehkä tyhmä kysymys tähän asiaan. Mita varten tuo sopeutusajo on?
                vm02 a4 mulla ja ei ole kuudetta vaihdetta tipis vaikka ohjeissa oli vm05 asti..
                Anteeksi tyhmyyteni tässä asiassa, mut olen juuri varaamassa öljynvaihtoa lootalle, niin kiinnostaa tietää.

                Comment


                • #9
                  Mulla on täysin kunnostettu aski ja turbiini, joten siksi tuo sopeutusajo.
                  Kaikki kitkalevyt yms. kun on uutta niin olen siinä uskossa että tuo on silloin välttämätön.
                  Recrolla tosiaan eivät päässeet tietokoneella keskustelemaan mus askin kanssa.
                  Nyt se on tosin päivitetty Rigan Audilla mutta tuskin kaveri sai ko. ajoa suoritettua kun oli ip.ruuhka-aika sekä lumipyry.

                  Eipä tuo öljynvaihto käsittääkseni tarvitse sopeutusta.

                  Comment


                    #10
                    Itsellä vaihdettiin laatikkoon ohjelma, jonka jälkeen piti tehdä sopeutusajo. Ei sitä pelkän öljynvaihdon jälkeen tarvitse tehdä.

                    Comment


                    • #11
                      Tuota noin nii... toihan tarvii melekoosen rauhaisaa ja tasaista tietä.
                      Tuolla ajomäärällähän ajaa jo melkein Helsinkiin saakka. ;)

                      Comment


                        #12
                        Huomasin tuossa pari päivää sitten että 6v tippi vaihtaa 3->2 töksähtävästi pintakaasulla ajettaessa esimerkiksi tultaessa ylämäkeen. Tuota ei ole ihan helppo saada aikaiseksi, sillä isommalla kaasullahan vaihtotarvetta alas ei ihan pikkumäessa tule.

                        Nollasin huvikseni askin oman adaptaation sillä seurauksella, että tuo kolahtava vaihto 3->2 muuttui pehmeäksi...

                        En tunne tuota tippien mukautumisominaisuutta sen tarkemmin, mutta voisiko syynä olla se, että olen viimeaikoina käyttänyt paljon pakotettua pienempää vaihdetta moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi?

                        Muistelisin jostain lukeneeni, että tuon oppimisen saisi kokonaan koodattua pois, onnistuuko VAG-COM/VCDS:llä?

                        Comment


                        • #13
                          Kuinka tuo nollataan? Omani ostin käytettynä, joten onko se vieläkin edellisen omistajalle adaptoitunu?

                          Comment


                            #14
                            Matti: virrat päälle ja kaasupoljin pohjaan 30s ajaksi, ilmeisesti kaasuläpän sopeutus.

                            Kylmällä moottorilla/laatikolla vaihtaa aina tosi pehmeästi pienemmälle; kuorman alla esim. mäessä vaihtoa ei huomaa muuten kuin näytöstä.

                            Lämpimänä vaihtaa edelleen paljon tökkivämmin, ei nyt mitenkään niskat nurin - meiningillä, mutta iso ero kylmänä vaihtoon kyllä.

                            Voisi olla, että joku anturi on tiensä päässä?
                            Viimeksi muokannut mikmoila; 21.8.2013, 14:50.

                            Comment


                              #15
                              Ei tuolla kyllä vaihteiston sopeutusta nollata. Sopeutusajo on ihan oma ruljanssinsa. Saattaa kyllä nollata kuskiin mukautumisen, mutta se on hieman eri juttu.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila Näytä viesti
                                Huomasin tuossa pari päivää sitten että 6v tippi vaihtaa 3->2 töksähtävästi pintakaasulla ajettaessa esimerkiksi tultaessa ylämäkeen. Tuota ei ole ihan helppo saada aikaiseksi, sillä isommalla kaasullahan vaihtotarvetta alas ei ihan pikkumäessa tule.

                                Nollasin huvikseni askin oman adaptaation sillä seurauksella, että tuo kolahtava vaihto 3->2 muuttui pehmeäksi...

                                En tunne tuota tippien mukautumisominaisuutta sen tarkemmin, mutta voisiko syynä olla se, että olen viimeaikoina käyttänyt paljon pakotettua pienempää vaihdetta moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi?

                                Muistelisin jostain lukeneeni, että tuon oppimisen saisi kokonaan koodattua pois, onnistuuko VAG-COM/VCDS:llä?
                                Taitaapi olla mekatroniikkavika.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikös vaihto olisi silloin aina töksähtävä? Nyt siis vaihto on aina kylmänä pehmeä ja lämpimänä vain tietyissä tilanteissa. Oma veikkaus olisi kyllä tässä vaiheessa ennalta mallintamaton tilanne laatikon ohjaukselle tms.

                                  Onko sinun aski pysynyt kunnossa nyt Recron jälkeen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juurikin samankaltaisilla oireilla meilläkin alkoi. Tarpeeksi kun tulee pakkasta niin askissa ei oo mitään vikaa. ;) Eli pakkasilla audi vaihtoon.... heh.
                                    Kyllä, nyt on aski kunnossa.
                                    Ei se vaihteisto tarvitse mitään sopeutuksia jos sinne ei ole muutoksia tehty.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Paljos tuo Latvian pojien korjaus maksoi? Tiedätkä mitä kaikkea tuli sisälle uutta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
                                        Paljos tuo Latvian pojien korjaus maksoi? Tiedätkä mitä kaikkea tuli sisälle uutta?
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=119710
                                        Eiköhön ketjusta hintakin löydy. kts. viesti 4

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitä Tiptronicin toimintaan liittyviä antureita voi tutkia VCDS/VAG-COM:illa siten, että jollain tolkullisella tavalla voisi sanoa onko anturi rikki vai ei?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Output testillä pystyy ajamaan venttiileitä/solenoideja.
                                            Kaikki venttiilit eivät naputa mutta kuuluu sähköinen katkova ininä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jokin anturivika voisi kyllä olla päällä - tippiasennossakin kylmänä vaihtaa aina alaspäin höyhenenkevästi, vaikka kaasupoljin olis lattiassa, samoin useimmiten kuumanakin. Muutaman kerran (ja vain kuumana) alkaa vaihtamaan sekä ylös että alaspäin huonostin, ikäänkuin "kytkin" nostettaisiin liian äkkiä ylös.

                                              Tai sitten onkohan tämä se sama ohjelmistovika, minkä takia laatikon ohjelmistoa & öljyjä ollaan päivitetty?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itseä myös askarruttanut nämä ohjelmisto hommat tipissä (c5 5v. Tippi). Merkkihuolto sanoo ettei ole mitään päivitettävää, varsinkaan kun laatikko ei jätä vikakoodeja! Kuka näitä mahtaa päivitellä osaavasti? Aiemmat merkit, Saab, Volvo ym ym..ovat aina tsekanneet josko tietokone tarjoaisi uutta moottorinohj. Tai laatikon ohjelmaa kysyttäessä, Audi huolto ei kuulemma tee näin?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  vikamuisti tyhjä, laatikon ohjelmiston version tarkistus (on uusin mahdollinen) ja sopetusten nollaus & uudelleensopeutus tehty. ainakin nyt vaihtaa alaspäinkin pehmeästi myös lämpimänä. tiedä sitten miten sopeutus on voinut olla noin pielessä...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    5v tippiin ei ole tarjolla päivityksiä. Vag ei harrasta samaa kuin esim.volvo jolla on jotain päivityksiä vähän väliä. Vag päivitetään vain jos vikaoire osuu kohdalleen ja päivitys löytyy.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Millä tavoin tuo sopeutus nollaus & uudelleensopeutus tehdään? Käytettävissä RossTechin piuha sekä VCDS. Omassa siis 5HP19, auto on tuo vasemmalla nimen alla näkyvä..

                                                      EDIT: Auto siis tosiaan A4 avant 1.9TDi -01.
                                                      Viimeksi muokannut Magirus; 28.9.2013, 22:31.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Teitkö itse noi kaikki nollaukset vai kävitkö jossain ? Itselläni myös tuntuu että tippilaatikko vaihtaa tökkivästi ja joskus niin ettei huomaa mitään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Magirus, onko se viiden vuoden päästäkin vasemmalla olevan nimen alla oleva auto mihin haluat tuon ohjeen?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Koko homma tehtiin Audi Center Espoossa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X