Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8V Haldex vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tuo www.haldexrepairs.co.uk sivusto on sitten aivan kullan arvoinen tietopankki.

    Comment


    • #32
      Kero vielä ihmeessä pumpun kuormat yms. Sopeutuksessa, kun nyt vehkeet pelaa.

      Comment


        #33
        Juu, en niitä viime kerralla laittanut mihinkään ylös mutta seuraava öljynvaihto, sihdin putsaus ja pumpun sopeutus on agendalla tässä lähiaikoina, koitan muistaa kirjata talteen.

        Comment


          #34
          Tänään lutrasin taas uudet öljyt. Joulukuussa vaihdetuilla oli ajettu ehkä 1500km ja ihan mustiahan ne oli.

          Vähän yllättäen pumpun basic settings ei mennyt öljynvaihdon jälkeen läpi eli oltiin taas lähtöruudussa. Luulen että jos vaihtaa pelkästään öljyt eikä pitele pumppua ollenkaan niin tätä ongelmaa ei pääse tulemaan. Jos taas vaihtaa pelkät öljyt putsaamatta pumpun sihtiä niin tulee sitten toisenlaisia ongelmia. Joka tapauksessa basic settings ei saanut sopeutusta tehtyä ja oireet oli 100% samat kuin viimeksi.

          Otin nyt videon sekä epäonnistuneesta sopeutusyrityksestä ja vartin päästä toisen videon onnistuneesta sopeutuksesta.

          https://youtu.be/lUXoz78ozig <-- Tuossa video miten pumppu käyttäytyy jos sopeutus ei mene läpi.
          https://youtu.be/VbGCwMelNJk <-- Ja tuossa video miten käyttäytyy kun kaikki kunnossa.

          Ongelma on koko ajan siinä että pumpun kun käyttää irti ja puhdistaa niin sinne jää todella helposti jonnekin ilmatasku ja pumppu ei saa öljyä. Ehkä jos koittaisi vaikka lämmittää öljyt ennen täyttöä juoksevammiksi tai jotain, en tiedä. Minä tein kuitenkin niin että otin pumpun liittimen taas ohjainlaitteelta irti ja ajoin suoraan irtoakusta 12 volttia pumpulle niin kauan että pumpun ääni selvästi muuttui. En nyt tarkkaan mitannut mutta pidemmän aikaa kuitenkin kuin se VCDS sopeutusajo on koska se ei selvästikään riitä. Pumppu lorisee ja hörisee siinä aikansa ja kuuluu öljyn virtauksen ääniä mutta siinä vaiheessa kun paineensäätöventtiili aukeaa, käyntiääni muuttuu aivan selvästi. Siinä vaiheessa voi täyttää loput öljyt ja laittaa korkit kiinni. Tämän jälkeen sopeutus menee läpi ensimmäisellä yrityksellä.

          Ihan hyvä että tuli tehtyä, olin viime kerralla jättänyt ohjainlaitteen pultit näköjään kiristämättä. Ei ne vieläkään pois olisi pudonnut mutta näissä kun ei ole minkäänlaista anturointia haldex-öljyjen lämpötilalle vaan lämpöanturi on ohjainlaitteen sisällä ja mittaa lämpötilaa ainoastaan haldexin kuoresta jossa se on kahdella pultilla kiinni. Nämä kun oli löysässä niin lämpötilatieto on varmaan ollut vähän sinnepäin kun lämpöä ei varmasti ole siirtynyt ohjainlaitteen runkoon siten kuin suunniteltu.
          Attached Files

          Comment


          • #35
            S3 ABT 2013 sportback, 85t km, huollot tehty ohjelman mukaan ajallaan.
            Seisottuaan jonkun aikaa, ulkolämpötilasta riippuen, vartin tai kauemmin, auto on alkuun neliveto mutta hyvin pian, riippuen paljonko neliveto tekee työtä, kuitenkin alle vartissa, auto muuttuu etuvetoiseksi. Joka kerta. 84t kohdalla vaihdettu haldex öljyt ja putsattu siivilä. Vikakoodit c111204 ja c11307 ekalla kerralla, jonka jälkeen 85t kohdalla vaihdettiin uusi b&w oem haldex pumppu ja taas uudet öljyt. Mukautus ja sama ongelma jatkuu, enää tosin c111204 koodi. Haldex boxi virrattomaksi ja sen jälkeen uusi softa boxiin K-autossa, c111204 koodi aina vaan. Edelleen etuvetoinen kun on hetki ajettu. Näkisin että haldex öljyjen lämpiäminen on jonkinlainen triggeri tälle ongelmalle. Mikäli perusajoa pelkällä etuvedolla, pidemmänkin aikaa, ja sen jälkeen nelivetoa hetken, niin taas muuttuu etuvetoiseksi. Mitäköhän tuolle pitäisi seuraavaksi tehdä?‍??

            Comment


              #36
              Kuulostaisi tukkeelta. Hopsiksella oli ylempänä kuvattu proseduuri.

              Comment


                #37
                Hopsiksen ylempänä laitetun linkin takana on seuraava ohjeistus kun jaksaa lukea läpi.

                "16671 – Pump for Haldex Clutch – C1112 04 [008] Internal System Fault OR ” C111204 Haldex Clutch Pump, Defective “ ISF (internal system fault) is caused when the pump is defective, but even when fitting a new pump you often find the 16671 code will come back every time you clear it. This is a software fault in the Gen 5 control unit. Most of the time no amount of doing the “Pump Learn” will fix this, some will clear after the learn but most will not. There is an internal system table that is used by the firmware to calibrate the controller current/voltage sensing system. When this data is outside of certain values the ISF fault is triggered. A defective pump causes this problem. The solution is to either replace the controller, or send us the controller where we can carry out this data repair manually by removing the chip that stores the data, read it, manually change it, write it back, then solder it back on and re-assemble the controller. We do this under our fixed rate Haldex ECU repair service."

                Comment


                • #38
                  Tuo viitattu brittifirman ohje vaikuttaa järkeenkäyvältä. Siltikin näyttäisi ettei juuri tuollaista alkuun nelikko ja hetken kuluttua etuveto- tapausta ole eriteltynä, edes näissä viestiketjuissa.
                  Ehkäpä seuraavaksi uuden pumpun irroitus ja sihdin tarkistus/putsi, brittiohjeen mukainen haldexyksikön huuhtelu yhdistettynä viestiketjun mukaiseen öljytäyttöön käyttäen 12v erillisvirtalähdettä niin kauan että pumpun ääni muuttuu tms, arvojen nollaus ja uusi pumpun mukautus. Jossei auta niin uusi haldex ecu, tai vanha brittipajalle korjattavaksi. Toki tuon TFB/haldex kytkimen toimintatarkastuksen voi tehdä samalla. Jos TFB olisi rikki eli ratas irrallaan niin luulisinpa että tuo etuvetoisuus olisi jatkuvaa.

                  Comment


                    #39
                    Jos ei ole ecu viellä ollut pöydällä irti niin ei sekään ole paha homma ottaa sitä irti ja avata onko sinne päässyt kosteus sisälle.

                    Comment


                    • #40
                      Eilen palautettiin perusasetukset ja tehtiin pumpun mukautus. Meni läpi ja sekä numeeriset arvot, että myös painekäyrä oli ’hyvät’ vrt tuo brittifirman ohje.
                      vajaa puoli tuntia ajoa liukkaalla ja neliveto toimi moitteetta. Sitten vartin tauko, auto käyntiin uudelleen ja liikkeelle- täysin etuvetoisena jälleen?.
                      Aina kun etupyörät luistaa, joko pumpusta tai haldexista kuuluu ’raksutusta’ sen ajan mitä etupyörät sutii, eli haldex koettaa saada takavedon mukaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Etupyörien sutimisen loputtua ’raksutus’ loppuu myös.
                      Aamulla liikkeelle lähtiessä auto oli jälkeen neliveto, ja pysyikin sellaisena (ajomatka ei ollut pitkä), tänään ei ollut aikaa testailuun kuinka pian se etuvetoisuus jälleen palaa takas. Omituinen vika kerrassaan. Ohjausboxia ei ole vielä avattu.

                      Comment


                      • #41
                        Täsmälleen samalla tavalla käyttäytyi minulla, kun kortti oli viallinen. Korjauksen jälkeen pelannut ilman ongelmia.

                        Comment


                          #42
                          Kyllä tuo kuulostaa minunkin mielestä noilla oireilla ohjainlaitteen vialta. Tai vaikea keksiä mekaanista vikaa joka käyttäytyisi noin toisaikaisesti.

                          Comment


                          • #43
                            S3:n kuuluu ohjausboxi jossa vika kirjain on H tai J (0QC907554H tai J).
                            Onko kokemusta käykö esim Golfin boxi jossa kirjain- numerosarja on ihan sama muuten mutta vika kirjain on D (0QC907554D)?
                            Mainittua boxia ei saa kokeiltavaksi, vaan se pitää ostaa hintaan 275€ eikä sillä ole palautusoikeutta joten pitäisi olla varmaa tietoa että boxi käy ennen hankintaa.
                            Pitääkö boxin vaihdon yhteydessä myös palauttaa perusasetukset ja tehdä mukautusprosessi?

                            Comment


                            • #44
                              Riippuu kortin softa versiosta. Pitää olla ehdottomasti sama, muuten ei pelaa. Uudempi tai vanhempi revisionumero tuskin tekee mitään. Tarkastaa vaan, että koodaus täsmää.

                              Eikö se kannattaisi vilkaista sinne kotelon sisälle, että mitä se on niellyt? Noin 10min operaatio.
                              Viimeksi muokannut Japa84; 6.3.2023, 17:16.

                              Comment


                              • #45
                                Huomenna olisi tarkoitus jatkaa asian selvittämistä tarkastamalla kaikki asiaan liittyvät liittimet. Samalla sitten boxi irti ja kansi auki jotta mahdollinen kosteus/ vesi siinä kotelossa tulee tarkastetuksi. Tänään auto oli ekaa kertaa koko päivän neliveto vaikka ajoa tuli kylliksi liukkaalla aiemman etuvetotilanteen saavuttamiseksi. Pakkasta oli vaihteeksi vajaa 10 astetta ja kuiva ilma, mahtoiko sitten vaikuttaa jotenkin tilanteeseen…

                                Comment


                                • #46
                                  Edelleenkin kuullostaa kaikki oireet samalta, kun minulla oli. Voithan sinä sen kortin myös korjauttaa? Jos kova kiire on, niin osta se kortti sitten. Jos luet ketjun tarkemmin alusta lähtien, niin saattaa löytyä yhtäläisyyksiä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Lukaisin jo nuo aiemmat kuvaukset mutta täsmälleen samantyyppistä tapausta ei osunut silmään, osittain samoja oireita kuitenkin melkein kaikissa.
                                    Boxit loppu myös tehtaalta, tilauksesta toimittavat jollain aikataululla.
                                    Jenkeissä näyttäisi olevan tarjolla, ja UK:ssa myös.
                                    Saattaisi olla ihan hyvä idea tilata uusi boxi ja lähettää vanha sitten korjattavaksi, toimisipahan sitten varaosana mikäli saa sen korjattua.


                                    Comment


                                    • #48
                                      Liittimet ei olleet hapettuneet, mutta boxiin oli päässyt kosteutta, aiheuttaen hapettumaa. Uusi boxi tilattu, käyttämätön, uusin versio eli ’J’ loppukirjain. Löytyi Tsekeistä. Jospa korjautuisi tuolla viimeinkin. Pitääkö tehdä perusasetusten palautus- ja pumpun mukautus uudelleen, vai mitä tuo boxin vaihto edellyttää?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuskin tarvitsee. Tarkista, että koodaus täsmää ennen ja jälkeen. Sopeutukset tarpeen vaatiessa. Toivottavasti softa numero on sama. Jostain se kosteus on sinne päässyt kuitenkin, niin kannattaa katsoa se kulmaliitin, joka tulee kortille.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Osanumero tilatussa boxissa täsmälleen sama: 0CQ907554J, minkä antaa myös K-auton katalogi. Mulla on nyt ’H’ vika kirjain, joka on valmistajalla muutettu ’J’ :ksi viimeisimmässä S3 boxiversiossa joka mun autoon sopii. K-autossa päivitettiin softa tuohon ’H’ boxiin viimeviikolla ja nykyään se lienee myös ’J’.
                                          Kuun loppupuolelle menee aikaisintaan ennenkuin uusi boxi saapuu. Kantsiiko vanha boxi lähettää britteihin korjattavaksi, vai löytyykö kotimaasta osaajaa? Se hapettuma saattaa kyllä olla pilannut sen piirilevyn.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Miten tarkastetaan että koodaus täsmää?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Softan numero näkyy korttien lapuissa. Koodauksen vcds ennen ja jälkeen. EDiag Jussi Jyväskylässä korjasi minun kortin.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Viimeinkin uusi ohjausboksi saapui tsekeistä. Uusin versio, ’J’. Asennettiin paikoilleen ja auto jälleen neliveto. Vanha, hapettunut yksikkö lähti korjattavaksi Englantiin.
                                                Kiitokset vinkeistä!

                                                Comment

                                                Working...
                                                X