Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TFSI pakoputket ravistaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TFSI pakoputket ravistaa

    Ihmettelin talvella kaasulta päästäessä moottorista tulevaa sälinää. Asiaa tutkittuani viaksi ilmeni molemminpuolin hajonneet pakoputkien joustoliitokset.

    Viime viikonloppuna otin työnalle joustoliitoksien vaihdon ja tilalle hitsailtiin alkuperäistä vastaavat liitokset (kiitokset muuten nimimerkille KimmoL, jolta sain hyviä vinkkejä vaihtotyöhön+varaosanumerot).
    Kotimatkalla huomasin kuitenkin, että kaasulta päästäessä kuuluu edelleen epämääräistä kopinaa. Kurkkasin auton alle ja pyysin apukuskia antamaan n. 1200-1400rpm kierroksia ja huomasin että pakoputket toden totta vispaa aivan vimmatusti tuolla kierrosalueella. Toivon mukaan pakoputki tuli vain asennettua kiinnikkeissään pikkaisen väärään asentoon ja pääsee nyt vähän hakkaamaan jonnekin.

    Kysymys kuuluukin, että onko tuo tietyllä kierrosalueella ravistaminen täysin normaalia (eli V6 koneen ominaisuus) vai voiko tuolla tuo olla merkki jostain muusta viasta?

    Sen verran tympeä operaatio oli tuo downpipejen irroitus, ettei ihan heti haluaisi uusiksi tehdä.

    Autona -2009 A6 3.0tfsi (kilometrejä mittarissa n. 180tkm).

    #2
    Saman huomasin itsekin, kuvasin pätkän ennen vaihtoa putkien ravistuksesta. Täytyykin kuunnella vielä tarkemmin, kuuluuko mitään ääntä vaihdon jälkeen. Itse laitoin motonetin yleismallin joustot tilalle, jonkin verran alkuperäisiä jäykemmät ne taitaa olla.

    Hitsausta varten tein jigit, jotta laippa asettuu varmasti oikeaan asentoon.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20220410_160653.jpg
Views:	781
Size:	154,3 Kt
ID:	1941311
     

    Comment


    • #3
      Vähän saman tyyppinen jigi oli myös käytössä (hyödynnettiin tosin kemppiliimaa enemmän). Aika tarkkaa touhua tuo suuntaaminen on ainakin 4f:ssä, koska joustoliitoksen jälkeen on vielä pitkä pätkä putkistoa (mm. resonaattorit).

      Voisin tänään remppaamisen yhteydessä ottaa videota värinästä.

      Tuossa muuten linkki joustoliitoksiin jotka sinne paikalleen meni: HJS 83008435.

      Pari kuvaa työvaiheista ja missä kunossa ne vanhat liitokset oli:


      Click image for larger version  Name:	20220522_124614.jpg Views:	0 Size:	172,1 Kt ID:	1941313 Click image for larger version  Name:	20220522_101839.jpg Views:	0 Size:	309,6 Kt ID:	1941314
      Click image for larger version  Name:	VideoCapture_20220524-131142.jpg Views:	0 Size:	924,9 Kt ID:	1941315
      Click image for larger version  Name:	20220522_133538.jpg Views:	0 Size:	238,2 Kt ID:	1941316
      Viimeksi muokannut Inky; 25.5.2022, 09:39.

      Comment


        #4
        Samaa resonointia havaittu täälläkin, tarkoitus lisätä yksi tuenta tuonne laatikon seutuun lisää. Katit nyt laatikon jälkeen, joten varmaan heiluu enemmän kuin tehdassetupilla

        Comment


        • #5
          Nyt tuli napattua video, ääni kuuluu/näkyy selkeimmin videon loppupuolella:



          Tilanne parani hieman, kun otin tuosta kumituesta putket auki ja levitin niitä ulospäin sen verran mitä pystyi. Aikaisemmin kuulosti kuin olisi joku yrittänyt puukkosahalla lattiasta läpi. Seuraavaksi voisin myös koittaa tukea molemmat putket toisiinsa.

          Pahin resonointi tulee selkeästi moottorijarrutuksessa. Voisiko rikkinäinen moottorin tukikumi oirehtia näin?
          Viimeksi muokannut Inky; 24.5.2022, 18:39.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja tkaikkonen Näytä viesti
            Samaa resonointia havaittu täälläkin, tarkoitus lisätä yksi tuenta tuonne laatikon seutuun lisää. Katit nyt laatikon jälkeen, joten varmaan heiluu enemmän kuin tehdassetupilla
            Nyt tuli heitettyä lisätuentaa joustoliitosten jälkeen ja ääni katosi (sekä kabiiniin asti tuntuva värinä). Voisko olla että uudet joustoliitokset olisi vain vakioita pikkaisen jäykemmät ja tämä aiheuttaisi helpommin värinää?
            Viimeksi muokannut Inky; 3.6.2022, 18:48.

            Comment


              #7
              Mullakin auttoi lisätuenta tähän. Laatikon takapuolella on nyt uusi tuentapiste ennen v-bandeja.

              Click image for larger version  Name:	IMG-20220605-WA0018.jpg Views:	0 Size:	112,1 Kt ID:	1943519
              Viimeksi muokannut Killeri; 3.7.2022, 11:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment

              Working...
              X