Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 4F ECUn "gateway" rikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 4F ECUn "gateway" rikki

    3.0tfsi moottoriseen A6:seen vaihdettiin uusi huohotin, joka on ns. päivitetty malli ja vaatii vaihtotyön lisäksi viimeisimmän softan moottorinohjaimeen (huohottimen venttiili toimii pienemmällä paineella tms.). Ecun flashaaminen tapahtuu luonnollisesti vain marmoritiskillä ja sinne siis auto toimitettiin suoraan huoltamolta. Ei mennyt kauaa, kun tuli soittoa puhelimeen, että auton moottorinohjaimeen ei saada yhteyttä ja pitää alkaa kuulemma yleismittarin kanssa etsimään vikapaikkaa. Iltapäivällä tuli uusi soitto ja ilmeisesti viallinen osa oli paikallistettu hanskalokeron läheisyydessä sijaitsevaksi gatewayksi.

    Kysymys kuuluu seuraavanlaisesti:
    Vaikuttaako tuo viallinen gateway vikakoodien lukuun VCDS:llä tai muulla vastaavalla laitteella ja pitäisikö siitä itsessään tulla vikakoodi?

    Ihmetyttää nimittäin hieman tuo ongelma, koska huohottimen vaihtanut huoltamo oli saanut aivan normaalisti luettua vikakoodit ja ei huomannut mitään ylimääräisiä koodeja ennen marmorille vientiä. Olen myös itse lukenut vikakoodit vcds:llä aivan äskettäin jarrurempan yhteydessä ja silloinkaan ei ollut mitään "epäilyttävää" auton vikamuistissa.

    En nyt väitä etteikö siellä mitään olisi rikki, vaan lähinnä ihmettelen tätä keissiä, koska autossa ei mitään vikavaloa tai vikakoodia ole aikaisemmin ollut. Vai liittyykö tämä gateway nyt pelkästään tuohon ecun flashaukseen?

    Lisäkysymyksenä vielä sellainen, että uskaltaakohan autolla ajaa ilman uutta softaa? Uuden osan saapuminen voi kuulemma toimitusvaikeuksista johtuen viedä kuukaudenpäivät ja luonnollisesti autolle olisi tarvetta.

    #2
    Kyllä nyt tuntuu suoraan sanottuna siltä että marmorilla höpötellään aivan pehmeitä tai vähintään huoltoneuvojan ja mekaanikon välissä on tietoliikennekatkos.

    GW:lle ei tasan tapahdu mitään ecua päivittäessä. Olisikohan nyt vaan mennyt ecu-päivitys mönkään ja aletaan hämmentämään soppaa?

    Ecun flashaaminen olisi voinut tapahtua myös muualla kuin marmoritiskillä :)
    Tosin mahdolliset tehtaan ohjeet huohottimen ja softan riippuvuudesta pitäisi kaivaa erwinistä tai jostain.

    Comment


    • #3
      Saako "OEM" softaa siis jostain muualtakin kuin marmorilta? Nettiä nyt kahlattu läpi aivan perhanasti ja ilmeisesti pitäisi saada purkkiin uusin 0080 versio (nykyinen on 0030), jossa kampikammion painetta on saatu alemmas. ECU itsessään on Simos 8.31, joka monen eri lähteen mukaan tuottaa hieman lisävaivaa softatessa.

      Huomenna käyn hakemassa auton himaan ja postissa odottelee vaihdokki gateway. Koitan saada huohottimen vaihtaneelta mekaanikolta korjausohjeen itselleni, jossa on selitetty tuota huohottimen ja softan riippuvuutta tarkemmin. Tänään olisi myös tarkoitus soitella merkkiliikkeen kanssa ja ajattelin vähän udella, että miten he totesivat gatewayn olevan pimeä.

      E: ja tosiaan nyt saa ilmoittautua jos omistaa laitteiston, jolla tuon ECUn saisi päivitettyä. Ihannetapauksessa voisi samalla auton softaa optimoida tukemaan pienempää ahtimen hihnapyörää.
      Viimeksi muokannut Inky; 14.9.2021, 07:55.

      Comment


      • #4
        Hieman tilannepäivitystä.

        Merkkihuolto totesi gatewayn olevan vikaantunut, koska oskiloskoppilla mitattuna väylän jännite oli tasainen 2V. Huohottimen vaihtanut paja oli kylläkin lukenut aikaisemmin vikakoodeja onnistuneesti, mutta vain moottorista, joten voisiko olla että heidän testeri (Bosch ESI[tronic] 2.0) olisi käyttänyt jotain toista väylää vikakoodien lukemiseksi(?). No hain auton kotiin ja totesin, etten itsekään saa enää VCDS:llä yhteyttä autoon, joten ei muutakun korvaavan gatewayn vaihtopuuhiin.

        Gatewayn vaihto itsessään oli suht simppeliä ja kun johdot oli kiinni, sai VCDS jälleen autoon yhteyden. Ohjelmallisesti gw:n asentaminen oli VCDS:llä n.5min homma (coding kenttään vanhan gw:n koodi ja installation lististä raksit ruutuun oikeille moduleille). En ollut tosin varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan (tai Advin päähän) tuo auto siis pitää viedä, jotta saa auton mukavuuslaitteet toimimaan.

        Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti tämä vikakoodi:
        Koodi:
        Address 6D: Trunk Elect. Labels: Redir Fail!
        Part No SW: 4F9 910 591 HW: 4F9 827 851 G
        Component: ValeoHeckdeckel H29 0410
        Revision: --H29001 Serial number: E5030000B
        Shop #: WSC 98765 666 38354
        VCID: ECD7A23BCF7EAC7ED8B-80B9
        
        Subsystem 1 - Part No: 4F9 910 592
        Component: ValeoHeckdeckel H29 0410
        
        Subsystem 2 - Serial number: E5030100B
        
        Subsystem 3 - Serial number: RD15.01.09--H29001001B0034ÿ
        
        Subsystem 4 - Serial number: 1B0034ÿ
        
        2 Faults Found:
        02072 - Control Module for Energy Management (J644)
        004 - No Signal/Communication - Intermittent
        Freeze Frame:
        Fault Status: 00100100
        Fault Priority: 3
        Fault Frequency: 3
        Reset counter: 5
        Mileage: 179098 km
        Time Indication: 0
        Date: 2021.09.10
        Time: 11:34:42
        
        01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
        004 - No Signal/Communication - Intermittent
        Freeze Frame:
        Fault Status: 00100100
        Fault Priority: 3
        Fault Frequency: 4
        Reset counter: 5
        Mileage: 179098 km
        Time Indication: 0
        Date: 2021.09.10
        Time: 11:34:42
        Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voisi periaatteessa olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin vikaantumiseen:

        Autoon tein tosiaan taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka (facepalm). Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.

        Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen? Voihan tietysti aina olla mahdollista, että esim. merkkihuolto on onnistunutn omilla laitteillaa tuon gatewayn käräyttämään..


        E: Käytin hetkeksi aikaa akun miinusnapaa irti ja tämän jälkeen sain myös tuohon J644 yhteyden ja ainakaan muutaman käynnistämisen älkeen se ei ole enää oikutellut.
        Viimeksi muokannut Inky; 18.9.2021, 13:24.

        Comment

        Working...
        X