Merkkihuolto totesi gatewayn olevan vikaantunut, koska oskiloskoppilla mitattuna väylän jännite oli tasainen 2V. Huohottimen vaihtanut paja oli kylläkin lukenut aikaisemmin vikakoodeja onnistuneesti, mutta vain moottorista, joten voisiko olla että heidän testeri (Bosch ESI[tronic] 2.0) olisi käyttänyt jotain toista väylää vikakoodien lukemiseksi(?). No hain auton kotiin ja totesin, etten itsekään saa enää VCDS:llä yhteyttä autoon, joten ei muutakun korvaavan gatewayn vaihtopuuhiin.
Gatewayn vaihto itsessään oli suht simppeliä ja kun johdot oli kiinni, sai VCDS jälleen autoon yhteyden. Ohjelmallisesti gw:n asentaminen oli VCDS:llä n.5min homma (coding kenttään vanhan gw:n koodi ja installation lististä raksit ruutuun oikeille moduleille). En ollut tosin varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan (tai Advin päähän) tuo auto siis pitää viedä, jotta saa auton mukavuuslaitteet toimimaan.
Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti tämä vikakoodi:
Koodi:
Address 6D: Trunk Elect. Labels: Redir Fail! Part No SW: 4F9 910 591 HW: 4F9 827 851 G Component: ValeoHeckdeckel H29 0410 Revision: --H29001 Serial number: E5030000B Shop #: WSC 98765 666 38354 VCID: ECD7A23BCF7EAC7ED8B-80B9 Subsystem 1 - Part No: 4F9 910 592 Component: ValeoHeckdeckel H29 0410 Subsystem 2 - Serial number: E5030100B Subsystem 3 - Serial number: RD15.01.09--H29001001B0034ÿ Subsystem 4 - Serial number: 1B0034ÿ 2 Faults Found: 02072 - Control Module for Energy Management (J644) 004 - No Signal/Communication - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100100 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 3 Reset counter: 5 Mileage: 179098 km Time Indication: 0 Date: 2021.09.10 Time: 11:34:42 01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533) 004 - No Signal/Communication - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100100 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 4 Reset counter: 5 Mileage: 179098 km Time Indication: 0 Date: 2021.09.10 Time: 11:34:42
Autoon tein tosiaan taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka (facepalm). Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.
Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen? Voihan tietysti aina olla mahdollista, että esim. merkkihuolto on onnistunutn omilla laitteillaa tuon gatewayn käräyttämään..
E: Käytin hetkeksi aikaa akun miinusnapaa irti ja tämän jälkeen sain myös tuohon J644 yhteyden ja ainakaan muutaman käynnistämisen älkeen se ei ole enää oikutellut.
Leave a comment: