Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Gen1 TFSI ja 1.8t 20v lohkojen erot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Gen1 TFSI ja 1.8t 20v lohkojen erot

    Lähestyn asiaa strokerin rakentamisen suunnasta. Tallissa molempia lohkoja vertaillessa en huomannut suuria eroja lohkojen osalta, huohotus/öljynsuodattimen jalka oli suurin eroavaisuus ja muutama kiinnityskohta lohkossa. Lähinnä mietin miksei TFSI-lohkoja käytetä strokerin pohjana 1.8t virityksessä? Onko joku asia mikä on itseltä jäänyt huomiotta?

    Suodatinjalan paikasta joutuisi tukkimaan yhden vedentulon ainakin, TFSI-lohkossa jalassa kiertää vesi lohkon kautta. Lisäksi yksi ylimääräinen öljy/huohotuskanava on tuossa jalan paikassa. Onkohan muita eroja öljy/vesikanavissa?

    Etuna tuossa lohkossa olisi jytkymmät runkopukit ja suoraan oikea poraus 82.5mm männille.

    ​​​​​​

    #2
    058 vai 06A/B lohkosta kyse? Ilmeisesti jälkimmäisestä.

    Comment


    • #3
      Jälkimmäisestä kyllä 1.8t:n osalta. Tfsi taitaa olla 06F.
      Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2020, 18:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        #4
        TFSI:ssä öljypaluukanava runkolinjalta kiertää tasapainomoduulin kautta pumpulle takaisin, joten siellä on ylimääräistä reikää tukittavana jos käyttää 1.8t pumppua. TFSI on jo näitä matalemmalle öljynpaineelle eli pienemmille kitkoille suunniteltuja vehkeitä.

        Comment


        • #5

          Kiitos tiedosta, voi tallilla tarkemmin ihmetellä asiaa. Onko tämä se kanava joka osuu 1.8t:n öljypumpun kiinnitysruuvin kohdille, joka useassa "balance shaft"-deleten ohjeessa mainitaan?
          ​​​​​

          Comment


            #6
            Se kai se on oltava. Ei siellä muistaakseni ole muita kuin pumpulta lähtevä kanava ja sitten se paluu.

            Comment


            • #7
              Ite taas olen ihmetelly miks ihmiset korjaa noita tfsi moottoreita vaihtamalla männät kuluneisiin sylintereihin, kun poruutus kunnossa olevia 1.8t lohkoja on maailma täynnä. Samalla hinnalla saa poruutuksen, wisecot, kiinaveivit ja öljypumpun kuin marmorilta mäntä/kankisetin.

              Comment


              • #8
                Donalta vinkkiä kaivaten: varmaan tyhmä kysymys, mutta jos mulla sattuisi olemaan 06A lohkoja nurkissa pyörimässä, niin voisinko siis sitä käyttää korvaamaan tuon AXX pannun lohkon jos (ja kun) se laukeaa?

                Comment


                • #9
                  En ole ainuttakaan toteuttanut, mutta miksei se kävis, kun lohko on fyysisesti saman kokoinen. Öljypohja käy, apulaitteet käy, kannentiiviste käy, triggeripyörä+anturi sama... Käytännössä sama lohko pienemmällä porauksella.
                  Jos ajatellaan, että poraus 200e, männät 800e, kiinaveivit 300e, öljypumppu+ketju 150e, laakerit ja stefat 100e, niin onhan tuo nyt huomattavasti järkevämpi kuin laittaa uudet männät toispuoleisesti kuluneisiin vanhoihin sylintereihin. Pienenä boonuksena se kestää 600hv löylyä. Jos haluaa säästää kangissa, niin voihan sinne Wisecojen seuraks laittaa mitä tahansa 144mm veivit, jossa yläsilmä 20mm. Mullakin löytyy niitä varmaan 10 sarjaa :D
                  Viimeksi muokannut Dona; 22.9.2020, 09:08.

                  Comment


                  • #10
                    Ei ole tullut asiaa ajateltua sen enempi, mutta nyt alkoi kyllä kiinnostamaan lisäselvitys :D 2.0 ALT koneen kampura taisi olla samaa kauraa esim. juuri tuon AXX koneen vastaavan kanssa, ja sellainenkin hyllystä löytyisi. Veivitkin taitavat molemmissa olla 144 mm?

                    Jos edellämainitut pitää paikkansa niin silloinhan eroksi jää isku (86,4 vs. 92,8) ja männät. Sen verran noviisi kuitenkin vielä olen näissä, että mitäs tämä ero iskussa meinaa? Eli esimerkkinä: jos käytetään tismalleen samoja mäntiä molemmissa, ja tuolla 86,4 iskulla mäntä jäisi lohkon tasopinnan tasalle, niin nouseeko tuolla 92,8 iskulla mäntä 3,2 mm tasopinnan yläpuolelle? Vai olenko nyt ymmärtänyt tuon iskun pituuden käsityksen aivan väärin.

                    Comment


                    • #11
                      ALT kampuraan tarvii vaihtaa 1.8t ratas öljypumpulle, niin sitten sen voi laittaa. Se kampi on valukampi, mutta on se itellä ainakin pyöriny ongelmitta +500hv moottorissa.
                      Ymmärsit oikein iskunpituuden. Vaatii matalammat männät ja niitä ei saa kuin tilaamalla. Hinta 800e luokkaa. Tosin nuo hihnakoneen männätkin passaa, varsinkin ne joissa öljyrengas on paksumpi, mutta niissä hinta on sama kuin esim. Wisecoissa. Niihin käy vanhan 2.0 8v/16v männänrenkaat. Tosin tiedä sitten vaparin renkaiden käytöstä turbon kera... Plus tarviit kanget, joissa viistetyt yläpäät ja niiden hinta yleensä hitusen kalliimpi.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäiseen kysymykseen, näkisin että kannattais laittaa tfsi kansikin sitten kun on rullavipat jne. Tekee kanavaruiskutteisen imarin jos ei nappaa suorasuihkutella.

                        Comment


                        • #13
                          Jos ei venttilikoneistoa huomioida, niin onko tfsi kansi jostain syystä muuten parempi? Jos mennään perus ruiskutuksella?

                          Comment

                          Working...
                          X