Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI nokka-akselin säädin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TFSI nokka-akselin säädin.

    Osaiskohan joku kertoa, että voinko laittaa 06f 109 088 b säätimen tilalle esim 06f 109 088 j säätimen? Potilas on -04 a3 2.0 tfsi (axx) quattro.

  • #2
    Vastaus on kyllä.

    Comment


    • #3
      Kuten edellä kerrottiin niin kyllä voit, mutta hyvänä nippelitietona tuo kirjain osanumeron lopussa viittaa siihen mikä revisio osasta on kyseessä - mitä myöhäisempi kirjain, sitä "kehitellympi" osa.

      Joissain osissa mennään jo aika pitkällä aakkosissa, näin äkkiseltään en kyllä muista mikä on pisin mitä on tullut nähtyä. Oliskohan ollut samaisen konetyypin jokin venttiili tai huohotinjärjestelmän osa.

      Comment


      • #4
        Ei se kirjain ihan noin mene. Kirjaimen ero voi myös tarkoittaa että se osa ei sovi laisinkaan.

        Comment


        • #5


          No tämä oli itsellekin uutta tietoa. Vanteissa huomannut että asia on kuten sanot, mutta muissa osissa en ole tätä huomannut ilmenevän vaikka jonkin verran näiden kanssa on tullut käytettyä aikaa.

          Tarkempi sepustus asiaan löytyikin täältä:

          https://blog.europaparts.com/audi-vw...s-demystified/

          Eli ilmeisesti tuolla viimeisellä kirjaimella ei nyt sitten olekaan mitään järkevää logiikkaa. Mikähän noissa viimeisissä kirjaimissa nyt sitten on se salaisuus...
          Viimeksi muokannut Killeri; 8.6.2019, 17:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            #6
            Hyvin varovainen noiden numeroiden kanssa kannattaa olla. Esimerkkinä löyty omasta osalistasta vaikka B6 ilmastoinnin läppämoottorit, jotka on kaikki 5kpl erilaisia, 8E1820511, 8E1820511A, 8E1820511B, 8E1820511C ja 8E1820511D. En oo nitä purkanut niin tarkkaan että esim. se sähkömootori saattaisi olla teknisesti samanlainen mutta ei niitä kokonaisena pakettina voi vaihtaa päittäin.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia vastauksista! Pääsin vertailemaan molempaa mallia ja otin mauserilla mitat molemmista ja vaikuttavat kyllä ihan identtisiltä. Sisuskaluja en päässyt kattomaan ku oli ruuvit niin pirun lujassa, että ois menny porahommiksi. Nyt on kuitenki 06f 109 088 g tilattu ja ilmottelen kuinka käy ?

              Comment


              • #8
                Hyödynnän tässä hieman vanhaa keskusteluketjua. Tarvitsisin vahvistusta ajatuksilleni. Auto on 2006-mallinen 2,0TFSi. BWE.

                Ongelmana autossa jatkuvat vikakoodit nokka-akselin säätimen "slow responsesta" ja siihen liittyvistä muista kyseisen säätimen rinnakkaiskoodeista, joissa kyse siis samasta ongelmasta. Eli säädin ei saavuta pyydettyä asentoa. Tai jos saavuttaa niin tekee sen liian hitaasti. Ja nyt on alkanut sytyttämään jo vikavaloa.

                VCDS:stä löytyy nokka-akselin säädölle pyydetty ja saavutettu arvo. Ja ne ei kyllä seuraa toisiaan millään tavalla. Paitsi tyhjäkäynnillä kulkevat rintarinnan. Ja silloinkin "saavutettu arvo" alkaa hetkittäin tekemään jyrkkää sahalaitaista käppyrää. Kierroksia lisättäessä pyydetty arvo muuttuu, mutta mitattu ei juurikaan muutu, ja jos muuttuu niin lähtee jopa aavistuksen eri suuntaan. Eli sen mukaan vika on ihan selvä. Jos tuohon voi luottaa niin säädin ei säädä juuri millään tavalla pyynnin mukaisesti.

                Autossa on uusi nokan asentoanturi (Bosch). Ja N205-säätöventtiili on myös suhteellisen uusi (OEM), edellisen omistajan jäljiltä (10.000km verran ajettu). Edellinen omistaja on ilmeisesti myös yrittänyt saada tästä viasta otetta tuloksetta.

                Öljynpaineet ajattelin mitata seuraavaksi, mutta en usko että niistä löytyy varsinaista syytä tähän. Öljysihti on puhdas (juuri vaihdettu freewheel). Eikä öljyn merkkivalo ole koskaan edes vilahtanut ajon aikana. Ja kaiken lisäksi tuo "cam adjuster" -arvojen poikkeavuus esiintyy nimenomaan kierroksilla, jossa uskoisin öljynpaineiden olevan riittävän hyvät.

                Olenko pahasti hakoteillä, jos ajattelen että seuraavana pitäisi uusia varsinainen säätöyksikkö nokan päähän? Ja ne kolme tiiviste-rinkulaa. Ketju ja kiristäjä on jo valmiiksi melko uudet. Tekeekö tarvikemallisilla säätimillä mitään? Esim. Febi?

                Comment


                  #9
                  Onko ne säätimen 3 rengasta ehjiä?

                  Comment


                  • #10
                    Sitä en pysty sanomaan ennenkuin purkaa kopan pois.... Edellinen omistaja teki siihen ketjurempan mutta sisään jäi originaali säädin. Voiko ne tiivisterenkaat vaikuttaa noin pahasti toimintaan? Epäilen itsekin niitä tai itse säädintä. Mittarissa on kuitenkin +300tkm joten tuskin on liioiteltua vaihtaa koko säätöyksikkö kerralla...
                    Viimeksi muokannut Killeri; 23.9.2021, 06:22. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                    • #11
                      Jos meinaat orkkis osat vaihtaa niin älä vaan tee sitä virhettä että tilaat vaan pelkän säätöpyörän, koska pelkällä pyörän hinnalla saat koko korjaussarjan, mihin kuuluu pyörä, pyörän kotelo, N205 ja kotelon tiiviste. Pelkkä koppa erikseen tilattuna taitaa maksaa yli 500€. Speedillä hinta pelkälle pyörälle 733.82€ ja koko korjaussetti koppineen päivineen 764.4€, korjaussarjan osanro. 06F198088D

                      Comment


                      • #12
                        Juu sepä tässä nyt on kun osaisi päättää että mitä tuohon nyt ostaisi. Kyseessä on kuitenkin n.5000€ arvoinen auto, joten järki on pidettävä myös mukana nyt. Edellisen omistajan puolesta sinne on vastikään laitettu uusi ketjusatsi ja N205. Molemmat OEM. Ja koppa on myös uusi, mutta se on mallia halpa tarvike. Ehkä "made in china". Jos joku pystyy perustelemaan huolella sen, miksi tuo tarvikemallinen koppa kannattaisi vaihtaa alkuperäiseen, niin sitten voisi harkita kokonaista korjauspakettia. Vai voiko tuo kiinakoppa olla jopa syyllinen tuon säätimen huonoon toimintaan?

                        Onkos tämä ihan luotettava firma:
                        https://www.oemvwshop.com/06f198088d...shaft-p239817/

                        Comment


                        • #13
                          Paremmin se sitten selviää kun on romut pöydällä että mitä pitää ostaa. Jos pyörä on alkuperänen niin todennäkösesti pyörän sisäpuoli syvillä urilla ja siksi painetta ei enää riitä pyörän säätöön, toki voi olla halpakin vika et on vaan rengas/renkaita poikki. Jos pyörä on syvillä urilla, niin uuden kopan asennuksessa on voinu mennä se tappikin hajalle, koska ne renkaat painuu sinne uriin kiinni ja jos voimalla on sen sinne painanu niin renkaat on voinu mennä sen tapin ja pyörän väliin hajottaen samalla sen kopan tapin, jos renkaat on metallia, uudessa mallissa ne taitaa olla nailonia.

                          Comment


                          • #14
                            Eiköhän sen noilla kilsoilla voi suosiolla uusia koko paketin. Saa kerralla purettua ja paketoitua. Orggis-korjaussettiä vastaavan paketin saisi Vaico-merkkisenä n. 320 eurolla. Mutta onko Vaico oikeasti saksalainen osavalmistaja? Ja onko OE-quality, kuten mainostavat?

                            Onko teillä valistuneita mielipiteitä Vaicon varaosista?

                            https://www.vierol-shop.de/en/product/V10-6695

                            Tuon saa edullisimmillaan 300-350€ hintaisena pakettina.

                            Lisäkysymys: Sattuisiko kellään olemaan tämän koneen nokkien lukituspalikoita ja säätimen pultin hylsyä lainata/vuokrata PK-seudun lähituntumassa?
                            Viimeksi muokannut JKK74; 23.9.2021, 13:26.

                            Comment


                              #15
                              Jos ne tiivisterenkaat on siellä sen takia, että ne ohjaa öljyn oikeaan paikkaan, niin kyllähän se vaikuttaa. Itse säädinpyörä taitaa olla melko yksinkertaista tekniikkaa, mutta se tarvitsee sen öljynpaineen oikealle osastolle toimiakseen. Pelkän kilometrilukeman takia koko säädintä ei mielestäni kannata vaihtaa. Minun AXX:n säätimessä oli melko selkeät kulumaurat renkaiden kohdalla säätimen rungossa jo reilu 100tkm sitten ja toistaiseksi se on toiminut edelleen.

                              Periaatteessa nuo osat on melko yksinkertaisia ja siten kiinalaistenkin kopioitavissa, mutta siellä voi joku pieni yksityiskohta olla vähän pielessä tai heitto laadussa ja toiminta on sitten tuurin varassa.

                              Oemshoppi myy alkuperäisosia. Hyvä sivusto osanumeroiden tarkistamiseen. Halvin ja nopein paikka alkuperäisosien hommaamiseen tällä hetkellä on edelleen Spareto. Joutuu kysymään sähköpostilla osanumerolla, mutta hintaero on sellainen, että vaivannäkö osanumeroiden etsimisessä kannattaa. Esimerkiksi tuon linkkisi korjaussatsin hinta on ehkä jotain 620€ luokkaa sparetolta, oemshoppi jotain 680€ alveineen plus rahdit. Tsekkoslovakia ei ole ole rahdeiltaan yleensä halvimmasta päästä.

                              Comment


                              • #16
                                Sitten vielä jatkan kyselyä kun kiinnostaa koko paketin toimintalogiikka.

                                Kun katson VCDS:llä "Camshaft adjustment position". Sieltä löytyy Specified/Current. Onko tuo current-arvo käytännössä ainoastaan nokan asentoanturin ja kämpiakselin asentotunnistimen perusteella mitattua tietoa? Muita antureita siellä ei ilmeisesti ole jolla tuota säätimen toimivuutta mitataan? Eli moottori pyytää tiettyä nokan ja kampuran välille tiettyä vaihe-eroa ja säädin tekee parhaansa? Ja jos ajoitus ei muutu pyydetyn mukaisesti niin vikakoodia alkaa pukkaamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                  Mutta onko Vaico oikeasti saksalainen osavalmistaja? Ja onko OE-quality, kuten mainostavat?
                                  Vaicon osia on jonkin verran tullut ostettua. Jotkut osat on täysin alkuperäisiä, joista tunnisteet viilattu pois. Ja sitten on ihan aftermarket osaa (tod.näk. kiinasta). Arpapeliä siis. Ei aavistustakaan mikä on tämän korjaussarjan laatu.

                                  Ihan toimivia on kuitenkin olleet ne vaicon osat mitä on tullut tilattua, niin ei ehkä kaikkein halvinta paskaa kuitenkaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Aliexpressistä saa myös edullisti niitä osia, joissa on Audin renkaat ja alkuperäisnumerot. Joko näkyvillä tai pois viilattuna. Siihen ei voi enää nykyään luottaa, että ne merkinnät tarkoittaisi alkuperäisvalmistajan tekemää tuotetta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Meil on tässä just samanlaista retard setpoint not reached ja slow response ongelmaa golffissa BWA:ssa ja siihen on vaihdettu kaikki muu paitsi säätöpyörän tiivisteet mitkä odottaa hyllyssä vaihtoa. Katotaan kuin käy kun saadaan ne sinne virvottua.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pistäppä tulemaan kommenttia kun ennätätte vaihtamaan ne. Kone on sama meillä ja koodit on myös samat.

                                        Comment


                                          #21
                                          Purettiin tänään koppa auki ja sieltä nyt ainakin löyty mahdollinen aiheuttaja. Kolmesta "männänrenkaasta" keskimmäisestä puuttui noin 1/3 osa ja uusiin verrattuna orkkikset oli aika rajusti kuluneet. 238tkm mittarissa.

                                          Koeajo menee huomiseen, mutta ainaki selkeä mahdollinen aiheuttaja löyty.

                                          Osanumero renkaille on 06F-198-107-A

                                          Comment


                                            #22
                                            Jonkunlaisen koeajon tuloksena todettakoon että vahva usko siihen että ajoitukseen liittyvät koodit poistuivat ja saattavat jopa pysyä poissa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko koodit pysyneet vielä poissa? Itsellä alkaa osat olla kasassa ja syyslomaviikolla pistetään ketjupää kokonaan uusiksi. Myös uusi säädin laitetaan. Mittasitteko muuten öljynpaineita missään vaiheessa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Öljynpaineita ei mitattu. Koodit on pysyny poissa, aiemmin ne tuli melkein heti kun lähti liikkeelle.

                                                Kannattaa sit melkein varautua hyvillä poranterillä, se ribe kannalla oleva pultti säätöpyörällä menee joko poikki tai nylppää koska se on ihan helvetin kovassa kiinni. 10 kokosen riben kun sinne ensin paukuttaa isolla vasaralla niin saattaa vähän auttaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Se ei sitten ole ribe se pultti. Siihen käy ainostaan se siihen tarkoituksella tehty avain. Joka on käytännössä yhdistelmä ribea ja toista jota en muista. Ja vielä kooltaan 10.3. Se oikea avain ei lipsu siitä kannasta. Eikä se puolen metrin jatkovarrella käännettynä pitäisi olla tiukassakaan.

                                                  Jos siihen hylsyn ympärille vielä vaikka sorvaa muovista holkin, joka pitää hylsyn linjassa säätimen keskellä niin avaus ja kirraus on helppo homma.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sitten kuullostaa että toiveet voisi olla korkealla tässäkin tapauksessa. Tässä mun pojan autossa tulee myös nuo koodit käytännössä heti kun lähtee liikenteeseen. Ja vikavalo syttyy pienen ajelun jälkeen.

                                                    Tilasin jo sen oikeanlaisen T40080-riben. Toivottavasti tuli oikea hylsy tilattua. Eli tällaisen. Onhan oikeanlainen ja laadukas?:
                                                    https://www.tooloutlet.fi/product/42...usruuville-m10

                                                    Ja tilasin myös nokka-akselin lukitukseen työkalusarjan kun ei maksanut kuin 40€ kuluineen.
                                                    https://www.ebay.com/itm/233313843943

                                                    Jos joku tarttee työkalut vastaavaan remppaan niin voin myydä tämän setin rempan jälkeen omakustannehinnalla seuraavalle tarvitsijalle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Työkalu T40080 Polydrivehän se oli eikä ribe. Noi joskus tuppaa olla vähän tiukassa kun ne on siellä ajan saatossa hakenu paikkansa. Ohjuriholkki on kyl hyvä olla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minä en ole ihan varma onko se polydrivekaan oikea nimi. Riben M10 avaimeen verrattuna mitat heittää 0,2mm joka suuntaan ja sillä lailla, että ne ei ole yhteensopivat. Mulla on tooloutletin myymä BGS:n avain ja se oli ainakin oikea malli. Kannattaa kokeilla avaimen sopivuus ensin uuden pultin kantaan ja katsoa erityisesti, että avain painuu kolon pohjaan asti.

                                                        Jos tuo lukitussetti on sellainen kiinalainen, jossa lukitustapit on latassa ruuvilla kiinni, niin ne pikkuruuvit tahtoo katketa sieltä. Tapit pitäisi olla hitsaamalla kiinni, sitten se kestää sen vähän tiukemmassakin olevan pultin aukaisun.

                                                        Edit: Saattoi olla, että lukitustapit pysyi sillä paikallaan, että vaihtoi ne kiinalaiset juustosta tehdyt pikkuruuvit oikeisiin 10.9 tai 12.9 ruuveihin.
                                                        Viimeksi muokannut jipitkan; 5.10.2021, 20:34.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jeps, täytyy tuo ruuviasia vielä tarkistaa. Kiinalaiset työkalut nämäkin on.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä ne oli hitsata pitänyt ne tapit kiinni. Toivottavasti kiinalainen on parantanut sarjaansa vuosien varrella.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X