Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jaa kappas.

    Joo, tuossa ei tartte kuin nuo Tepon mainitsemat, eli suodattimen ja öljypohjan tiivisteen.
    Toki jos haluaa hifistellä, niin ei kai propun ja propun tiivisteen uusimisestakaan haittaa ole.

    Comment


    • Käytin eilen kasia ko operaatiossa Vantaan Erikoisautossa.
      Öljy, suodatin, tiiviste ja työ yhteensä 290e.

      Comment


        Onkos kukaan koittanut tota Valvolinen Maxlife ATF öljyä, näyttäis olevan nuo luokitukset kohdallaan, löytyy ainakin seuraavat Audi G-052-025-A2 ja BMW LT 71141, tuskin on vaan yhteensattuma että Essolla on LT 71141 öljyä, mikä näihin 5HP19FLA laatikoihin kuuluu.
        Tai sitten Castrolin Transmax Z mistä löytyy ZF TE-ML-11B.

        Comment


        • Kuinka tarkka tuo Tiptronic on öljyn määrän suhteen? Eikö sitä kuitenkin ole aika paljon vaihteistossa? 9L noin suunnilleen?

          Comment


          • Vaikea sanoa onko desillä vaikutusta, mutta melkoisen tarkkoja ne tuntuu olevan.
            9 litraa on kaikein kaikkiaan öljyä.

            Comment


            • Onhan se tarkka, alle puolen litran vajaus saa jo lootan sekoilemaan.

              Comment


              • Ok. Kerran on öljyt vaihdettu, noin 10tkm sitten (165tkm kohdalla).
                Aika harmaata litkua oli vanha öljy. Koska laatikko toimii, niin ilmeisesti on sitten oikea määrä. Mitään lämpötiloja ei siinä täyttäessä huoltomiehet katsoneet. Muistaakseni VAG työohje on, että 40 asteen paikkeilla (no +-5 astetta riittää) on oikea määrä. Kun vaihdoin multitroniciin öljyt, niin laitoin tulpan kiinni lämpömittarin näyttäessä 40.2 astetta. Sekin on toiminut, tosin ajettua vasta joitain satoja kilometrejä vaihdon jälkeen.
                Tässä vaan olen tätä läpi lukenut, niin skeptiseltä porukka kuulostaa sen suhteen, että tiptronicissa olisi "ikuiset" öljyt. Se taitaa kuitenkin olla VAG puolelta ohjeistus? Eikä sitä kyllä löydy huoltotaulukoistakaan. Nesteen sivuilla on annettu suositus vaihtoväliksi 60tkm "special productin" kanssa. Pakkaa nuo autotalot olemaan sellaisia, että haluavat myydä sen öljypurkin omalta tiskiltä.

                Onko kokemuksia vetopyörästöjen öljynvaihdosta? 4motion mallissa kun niitä on edessä, keskellä ja takana? Takana näyttäisi helpolta kun tyhjennys-&täyttötulppaan pääsee helposti käsiksi, edessä täyttötulpasta pitää kai imemällä myös tyhjentää ja aika hankalassa paikassa ja keskellä täyttötulppa on Tosi hankalassa paikassa pakoputken takana. En usko, että on evö vaihdettu.

                Comment


                • Onko laatikon öljynsuodattimissa eroa?

                  Kaksivuotta sitten hain Osaset:sta suodattimen, tiivisteen, O-renkaan. Suodatin oli silloin muistaakseni 36Eur ja tiiviste 15Eur, O-rengas 1eur.

                  Enään ei saanut sitä vaan uusi sarja tarjolla. Alta 30Eur tiivisteet+suodatin (Meyle).

                  Uskaltaisiko tällaista halppis-Meyleä käyttää vai onko aika raottaa kukkaroa ja marssia viralliselle tiskille?

                  Comment


                    kyllä luulis meylen toimivan siinä missä alkuperänenkin, sehän on vaan enemmänkin siivilä, niinkuin zf:n osaluettelossakin lukee.
                    tai jos epäilyttää, niin tilaa zf:n alkuperänen suodatin, vaikka atoy:sta niinkuin ite tein.

                    Comment


                    • Kyselleäänpäs nyt täältäkin, tollanen murheenkryyni S8 -00. Piti vaihteistoöljyä lisäillä, avattiin täyttöproppu, sieltä tuli varmaankin n 3l öljyä ulos, auto on vaaterissa nosturilla. Kun ruvettiin lisäämään uutta öljyä, tuleekin samantien ulos, eli ihan kun siellä olisi ollut liikaa..

                      Vaihteisto tiputtaa vielä kardaanin päästä hiukan, joten liikaa siellä ei ainakaan ole ollut..

                      Joten mitäs me ollaan tehty väärin....?

                      KIITOS =)

                      Comment


                        Oliko auto käynnissä, kun aukaisitte propun?

                        Comment


                        • Eipä ollut kärry käynnissä, startattiin ja rupes öljyä menemään, vajaa 3l. Pitääkös tuo määrä tarkistaa vielä esim kun on käynyt vaihteet läpi tms..?

                          Comment


                          • Pitäisi käydä vaihteet läpi.
                            Öljynlämpö vaihtaessa pitäisi olla 37,86578987 C astetta, joku muistanee tarkan arvon.

                            Torsenissa on omat öljyt, siis mistä tiputtaa. Tilavuus 0,9 ja jotain litraa eli paljon ei ole edes tulla ulos. Näistä on vaihdettu stefoja paljonkin.

                            Comment


                            • Mistäs kohtaa noi torsenin öljyt tarkistetaan..?

                              Comment


                              • Löytyyköhän täältä pohjois-suomesta yhtä pätevää huoltopaikkaa tiptronicille mitä kuulostaa olevan tuo Ram-Auto tuolla etelässä? Missä porukka on vaihattanu öljyjä täällä pohjolassa, millasta palvelua olette saaneet ja mihin hintaan?

                                Comment


                                • Ei varmaankaan yhtä pätevää, mutta Oulun Pörhö ja Vepsäläinen ovat operaation toimittaneet onnistuneesti.

                                  Comment


                                    Automaatin öljynvaihto

                                    Piti rekisteröityä tänne saadakseen lisää infoa Tiptronicin öljynvaihdosta. Tästä on kirjoiteltu täällä aikaisemmin ja paljon, mutta siitä huolimatta en tajua miksi lähes kaikki vaihtelevat öljyjä laatikkoon, vaikka se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ainoa tulkintani on, että laatikko ei kestä samoilla öljyillä maailman tappiin asti. Onko kukaan ajanut tiptronicilla ilman öljynvaihtoa enemmän kuin 200 000 km. Kaikki myynnissä olevat autot ovat 100-200 000 km:n hujakoilla ja siihen asti se varmasti kestää, mutta enpä taida tuollaista uskaltaa ostaa. Se on selvä, että jos öljyjä ei ole vaihdettu ensimmäiseen 150 000 km:iin, niin sitten kun vaihdat, niin jotain tapahtuu varmasti. Täällä ja muualla olevan keskustelun perusteella 150 000 km ajettu tiptronic on aikoimoinen riski? (sanoo yli 330 000 km automaatti chryslerillä ajanut, vaihto 40-60 000 km:n välein eikä mitään ongelmia). A6 2.5 TDI 2004 kiinnostaa, mutta tiptronic epäilyttää. Löytyiskö mitään rohkaisevaa vai onko se sittenkin vain manuaali, jonka tuosta merkistä uskaltaa ottaa.

                                    MV

                                    Comment


                                    • Minusta ei 150tkm ajettu tippi ole välttämättä riski, vaikka sihen ei olisi öljyjä vaihdettukaan.
                                      Mielestäni enemmän riskiä on siinä kun ei yksinkertaisesti tiedä minkälaisia käyttäjiä sillä autolla on aiemmin ollut, eli onko laatikkoa käytetty ns. oikein.

                                      Jos 150tkm ajettuun tippiin vaihdetaan öljyt ensimmäistä kertaa, pitäis öljynvaihto suorittaa pariin kolmeen kertaan lyhyellä aikavälillä, että varmasti koko määrä tulee vaihdettua.
                                      Toki toinen vaihtoehto on saada kerralla kaikki tyhjäksi.

                                      Comment


                                        se että öljyjä ei tarvitse vaihtaa, tekee autosta halvemman huoltaa, kun katsoo uuden auton ostoa, sitä voi ihan ite järkeillä että kannattaako öljyjä vaihdella täällä pohjosessa, missä lämpötilaerot on aikamoisia kesän ja talven välillä, mikä tuottaa kondensiovettä öljyn joukkoon...
                                        annetaanhan uudelle autolle jopa 30tkm moottoriöljyn vaihtoväli, itse en tähän luottaisi yhtään.
                                        ja jos vaihtaa öljyt autosta mikä on tosiaan ajettu yli 150tkm, niin kannattaa ainakin kahteen kertaan vaihtaa öljyt, ei välttämättä samalla kertaa, vaan vaikka tankillisen tai kahden jälkeen toinen vaihto.
                                        jos vaihteisto hajoaa, niin öljy on palvellut juuri niin kauan kun ohjekirja antaa, eli eliniän, kun vaihteisto hajoaa, tulee sen elinikä täyteen... ;)

                                        Comment


                                        • Olen törmännyt autoihin joihin ei ole vaihdettu moottoriöljyjäkään ikinä(+100tkm), vain lisäilty. Olisi typerää väittää ettei suotimen ja öljyjen vaihto tähän autoon vaikuttaisi mitään moottorin kestävyyteen.

                                          Kondensioveden synnystä automaattilaatikon sisään voi olla varmastikkin montaa mieltä, mutta pääasiallisesti katsoisin millaista litkua sieltä laatikosta tulee pihalle, onko magneeteissa mujua kuin ajettuihin kilometreihin.

                                          Mielestäni uusi osa/öljy kannattaa aina vai miksi vanhassa olisi vara parempi? Paikkojen laukeaminen heti vaihdon jälkeen on lähinnä huonoa tuuria tai vaihtajan kädettömyyttä.

                                          Comment


                                          • Oma v99 tiptr. hörisee vielä tietääkseni ensimmäisillä öljyillä ja hyvin toimii.
                                            Mielessä on toki näin 200tkm rikottua ollut vaihto öljypohja irrottamalla.
                                            2 jakoremmin vaihto nyt edessä ja ehkä sitten sen jälkeen ne lootan öljyt.
                                            (remmi vaihdettu viimeksi 127tkm saksassa).

                                            Comment


                                            • Kuten jo viestiketjun ekalla sivulla sanoin:
                                              Noissa reilummin ajetuissa (150+ tkm) se askiöljyjen vaihto voi tosiaan johtaa katastrofiin JOS ei samalla vaihdeta suodatinta ja putsata magneetteja. Uudet öljyt saavat kaikki vanhat paskat liikkeelle sieltä lootasta, ja jos suodatin on se sama vanha, tukkoonhan se menee.

                                              Omassa silloisessa A6:ssa liemet vaihtuivat 165 tkm kohdalla, ja samalla vaihdettiin suodattimet, tiivisteet sunmuut ja magneetit putsattiin. En ehtinyt toista vaihtoa tekemään, kun myin auton 190 tkm kohdalla. Öljynvaihto auttoi todella paljon talvipakkasilla askia vaivanneeseen hitauteen ja vaihteiden "paukahteluun", vaihdot nopeutuivat ja pehmenivät todella huomattavasti. Suosittelen todella vaihtamaan ne litkut, kun siitä parilla satasella selviää.

                                              Comment


                                              • Eikös se ainoa oikea tapa ihan kuinka paljon vaan ajettuun ole, että vaihdetaan myös suodatin, puhdistetaan magneetit ja öljypohja, laitetaan uusi öljypohjan tiiviste ja ehkä myös suodattimen putken tiiviste.

                                                Comment


                                                  Minä en nyt oikein ymmärrä tuota huhua tipin ongelmista. Tälläkin foorumilla on tuo kysely joka ei oikein hälyttäviä lukuja anna:
                                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=39369

                                                  Enemmän tuntuu olevan vikoja noissa vanhemmissa automaateissa joissa luonnollisesti jo kilsojakin enemmän.

                                                  Kyllä, omaani on öljyt vaihdettu ja vaihdetaan jatkossakin.

                                                  Edit. Multitroniccia ei sitten sotketa tähän ketjuun, se on asia ihan erikseen...

                                                  Comment


                                                    Niin se taitaa olla, että vähän käytöstä ja huollosta riippuu millasessa kunnossa loota on.

                                                    Silti onhan noita ongelmia ollut 20% vastanneista ja mun mielestä se on kuitenkin aika huomattava määrä.

                                                    Toki tilasto tuossa on hyvin marginaalinen ja kokonaisuutta ei tietenkään saa. Mutta forumikäyttäjien piirissä siis varsin paljon ongelmia automaattilaatikoissa mun mielestä.

                                                    Comment


                                                      Suurin osa niistä ongelmista jäisi Saksaan kun tietoisuus tipin oireista lisääntyisi. Jobbarit tosin voisi niitä edelleen siitä huolimatta tuoda. Minusta Tipeissä ei ole muuta vikaa kuin huoltotarve ja sen "työläys". Toinen ongelmia aiheuttava tekijä on Audin ihmeellinen "huoltovapaa" -periaate

                                                      Vanha auto + vähäinen huolto = kallis auto pidemmän päälle...IMO

                                                      Comment


                                                        Silti onhan noita ongelmia ollut 20% vastanneista ja mun mielestä se on kuitenkin aika huomattava määrä.
                                                        Totta, manuaali on varmasti ongelmattomampi kuin automaatti, merkistä riippumatta. Mutta jos laitetaan samalle viivalle nämä konsernin tuotteissa olevat automaatit niin mielestäni tippi on kuitenkin luotettavuudeltaan parhaasta päästä.

                                                        Käyttömukavuudeltaan ehkä ei miellyttävä (korkealle kierrätys dieselissä, viive lähdössä ym). Tuo ALPINAn switch-tronic on aivan eri tyylinen laatikko vaikka vääntävän dieselin perässä sekin.
                                                        Viimeksi muokannut TDIq; 19.9.2008, 17:15. Perustelu: Lisätty lainaus Petriltä kun Sami ehtikin tuohon väliin.

                                                        Comment


                                                          Jos ostan auton, jossa on 150 000 lasissa ja kaikki huollot tehty ohjelman mukaisesti eli laatikon öljyjä ei vaihdettu koskaan, pitääkö laatikolle tehdä ensi töiksi täydellinen huuhtelu ja öljynvaihto? Pitääkö paikkansa, että öljyt kannattaa sitten käydä vaihtamassa Tallinnassa?

                                                          MV

                                                          Niin ja kysymys on siitä, että 150 000 ajettu maksaa ehkä vielä 25 000 € ja jos laatikko on tiensä päässä...??? Dieselillä kun pitäisi ajaa kevyesti 300 000 - 500 000!
                                                          Viimeksi muokannut virmavir; 30.9.2008, 08:40.

                                                          Comment


                                                            ja jos laatikko on tiensä päässä...???
                                                            Ei kai rikkinäistä autoa kannata ostaa.

                                                            Hieman tippiaiheesta sivuun, tietääkö kukaan tarviketoimittajaa tälle öljylle jota käytetään uudemmissa 6-vaihteisissa automaateissa ?
                                                            ZF Lifeguardfluid 6
                                                            => AML Oil No. 4G4319A509/AA/S
                                                            => Audi Oil No. G 055005A2
                                                            => Bentley Oil No. PY112995PA
                                                            => BMW Oil No. 8322 0142516
                                                            => Hyundai Oil No. 040000C90SG
                                                            => Jaguar Oil No. Jaguar Fluid 8432
                                                            => Land Rover Oil No. TYK500050
                                                            => Maserati Oil No. 231603

                                                            Comment


                                                              Voisko se olla jotain tämmöstä?
                                                              TITAN ATF 6000 SL Uusin synteettinen ATF, joka tarjoaa maksimi suorituskyvyn henkilöautojen automaattivaihteistoissa, joissa on nestevaihteet tai märkäkytkimet tai ohjaustehostin. Formulaatiolla on DEXRON VI-hyväksyntä ja kaikki siitä alaspäin ollen yhteensopiva kaikkien aikaisempien DEXRON-spesifikaatioiden kanssa. DEXRON VI

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X