Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pollia automaattilaatikon toimintavarmuudesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pollia automaattilaatikon toimintavarmuudesta

    Jorkka tilas, mä toimitan.

    Aihe käsittelee vain audin automaatteja. Muut merkit ei kuulu tähän vaikka kokemuksia olisikin.

    Voitte vastata ja kertoilla mitä ongelmia on ollut. Ongelmattomuutta ei tarvinne erikseen kirjoittaa, koska se sisältyy lukuihin.
    94
    ..ei ole tiptronic ja on toiminut moitteetta
    28,72%
    27
    ..ei ole tiptronic ja on ollut ongelmallinen
    8,51%
    8
    ..on tiptronic ja on toiminut moitteetta
    52,13%
    49
    ..on tiptronic ja on ollut ongelmallinen
    10,64%
    10

  • #2
    Ongelmattomuutta ei tarvinne erikseen kirjoittaa
    Samaa mieltä mutta...
    Esim juuri automaatista saa turhan lohduttoman kuvan, koska epäkohdista yleensä vain vaivaudutaan kirjoittamaan.

    Harvempi yltyy kehumaan kuinka hienosti ja sivistyneesti automaatti vaihtaa tai kuinka mukava se on kaupunkiliikenteessä tai kuinka rivakat poistumiset se tarjoaa kuskia suuremmin vaivaamatta.

    Ja kestävyydestä: Kestää ja pelaa kuin junan klosetti, vaatii vain hieman oma-aloitteista huoltoa.

    Makuasiaoistahan ei voi kuin kiistellä mutta voisin lanseerata jopa uusia sanontoja: "Toimii kuin TipTronik." tai "Mukava kuin TipTronik" :))

    Comment


    • #3
      No mutta tämä äänestyshän sopii sitten juuri kuin nenä päähän (vai pitäiskö sanoa kuin Tiptronic Audiin). Hyvinhän tuosta jo alkaa saada kuvaa, että hyvin ne loppujen lopuksi kuitenkin toimii.

      Comment


        #4
        Kuka mieltää minkäkin ongelmaksi. Mulla toimii ja vaihtaa ihan kuten pitääkin, mutta nyppii-> ongelma. Se voi korjaantua öljyjen vaihdolla tai sit ei. Noh, autoilu maksaa.
        Edit: 230tkm mittarissa.

        Comment


          #5
          asiahan ei minulle kuulu mutta kovasti olisi kiinnostanut kilometrit, kuinka ne kolleroi vikojen suhteen.

          Comment


            #6
            Joo ongelmista voi laittaa lyhyen kuvauksen, auton mallin, ajetut kilometrit.

            Comment


              #7
              Onhan ne kilometrit aika ratkasevia toimivissakin laatikoissa. Itellä vasta 72 tkm ajettu vaikka on jo noinkin vanha. Ainakin toistaseks toimii niin kuin pitääkin. Öljyt vaihdatin heti ensimmäiseks, sillon 66 tkm.

              Voishan vaihtoehdoissa olla vaikka toimii/ei toimi ajettu alle 100/yli 100/yli 200 tkm mutta lista pitenee melkosesti kun laittaa kaikki yhdistelmät.

              Comment


                #8
                Audi 100 S4 2,2tq, laatikko on CBF koodilla kilsat 190tkm. Omassa polttelee noita sulakkeita välillä (lue harvoin), kun vaihtaa R:ltä D:lle tai toisin päin. Joten tuli se ääni annettua tuonne ongelma puolelle. Ongelmaa on puitu joskus tälläkin foorumilla ja tietääkseni siihen on olemassa ratkaisu. Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen, vaihtaa pehmeästi, kun rauhallisesti ajele ja osaa myös kiihkeämmänkin ajorytmin. Oppiminen on vaan hidasta tuonikäisellä lastujärjellä :) Öljyn ja suodattimen vaihto paransivat toimintaa. Öljy Castrolin valmiste

                Comment


                • #9
                  Nyrkkisääntönä voinee pitää sitä, että kaksi "unohtunutta" huoltoväliä tarkoittaa melkovarmasti ongelmia. Viimeistään siinä vaiheessa kun uudet öljyt lantrataan vanhojen sekaan ja laitetaan terva liikkeelle vrt. forte käsittely pahimmillaan.

                  Sähköt näissä samaa luokkaa kuin Audeissa yleensä. Ecut kyllä kestää, mutta anturit, liittimet ja varsikin se multifunction switch saattaa väsähtää matkan varrella.

                  Rakenteellisesti ZF:t on vahvoja kuten planeettapyörästöt yleensä, mutta venttiilien jumimiset/ öljyn vähyydestä johtuvat vaihtomissit rikkoo akseleita. Tubiinin särkymisiä en muista kuulleeni kertaakaan.

                  Vääränlaiset käyttötottumukset saattaa tai oikeastaan melkovarmasti porsii laatikon ennenpitkään (varsin yleistä taksimiesten keskuudessa).

                  Comment


                  • #10
                    Lyhyt kuvaus pyynnöstä:
                    A6 C5 2.8 tiptronic ja huoltohistoriassa ei moitteen sijaa. 122tkm laatikko sököksi täysin yht'äkkiä ja ilmoittamatta ja ilman vikakoodeja, momentinmuunnin ja eteenpäinajokytkin kuulemma, olosuhteiden pakosta vaihto "uuteen" merkkiliikkeessä. Hinta: tarpeeksi.
                    "Uusi" laatikko ja n. 127tkm, alkoi talvi ja ongelmat, vaihto 2:lle tuskaa kylmänä, alle kymmenen kertaa ollut huollossa 4kk aikana, vikaa ei löydy.
                    Tuskaa...
                    Mutta muuten on toiminut tosi hyvin.

                    Comment


                      #11
                      Tiptronic ja 65tkm mittarissa. Ei ongelmia laatikon kanssa. Öljyt vaihdettu n. 50tkm:ssä ja samaa vaihtoväliä on tarkoitus jatkaa, ellei peräti tihentää. Yhdessä vaiheessa auto tuntui arpovan vaihteiden väliä, mutta loppujen lopuksi syyksi paljastuikin koneistusviallinen bypass joka saattoi jumittaa auki -> toinen ahdin sakkaili välillä ja tästä seurasi ketjureaktiona sama kuin olis pumpannu kaasua.

                      Comment


                      • #12
                        Äänestäkääs ne ketkä ovat sittemmin löytäneet foorumin, tai Audin automaatin. Tai kenelle on ilmaantunut sittemmin ongelmia.
                        On meitä varmasti enemmän?

                        Meillä tuo toimii edelleen moitteitta, taisi äänestyshetkellä olla ~90tkm mittarissa, nyt 140tkm.

                        Edit: Vai onkohan aktiivinen enää, kun mulla ei ole sitä näkyvyyttä...

                        Comment


                          #13
                          Taas kerran vaihdoin öljyt + suodattimen kasiin. Nyt oli n. 30tkm ajoilla öljyt vielä "melkein" keltaiset. Ensimmäisellä kerralla kun suodattimen vaihdoin oli se melkoisen paskainen, nyt ei ollut juuri mitään likaa.

                          Kun antaa yön yli valua saa tuosta laatikosta vaihdettua kerralla n. 7 litraa öljyä joka on paljon enemmän kuin pikavaihdettaisessa se 4-5 litraa... Taas näillä uusilla öljyillä vaihtaa täysin moitteetta ja pakin kytkeytyminen on pehmeämpi.

                          Comment


                            #14
                            Ässässä oli ostohetkellä "155tkm" ja vuoden ajon jälkeen 225tkm.

                            180tkm kohdalla meni laatikon öljyt ja filtterit vaihtoon, laatikon käytös pehmeni ja toimii ihan kivasti. Kesällä menee varmaan taas öljyt ja filtterit vaihtoon kun näyttää vuodessa tulevan pääosin matka-ajoa tuommoinen 60tkm.

                            Comment


                              #15
                              Ei ole ollut tipissä ongelmia, kohta mittarissa 250 tkm. Pari kertaa olen askin huoltanut viimeisen 100 tkm matkalla jotka auto on meillä ollut.

                              Comment


                                #16
                                AG4 aski, 274k mittarissa taannoin ja toinen aski.

                                Comment


                                  #17
                                  4-lovinen perinneaski (ei-tippi), ZF-valmiste, pelaa kuin uusi. Kilometrejä 260k, huoltokirjan mukaan öljyt vaihdettu kuudenkympin välein.

                                  Comment


                                  • #18
                                    C4 A6 2.5TDI AEL perässä ZF4HP18. Huoltohistoriasta päätellen alkuperäinen, 387tkm cruising with style takana :) Toimii kuin unelma ja renkaita laulattaa.

                                    Ei irtoa juurikaan sakkaa magneettiin, eikä näy kiiltäviä metallin palasia öljyssä. Tähän kävisi punainen ATF, mutta on ajettu keltaisella 60-90tkm vaihtovälillä. Vajaatäyttöä kannattaa varoa kuten muissakin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vääränlaiset käyttötottumukset saattaa tai oikeastaan melkovarmasti porsii laatikon ennenpitkään (varsin yleistä taksimiesten keskuudessa).
                                      Mielenkiinnosta, ja tietämättömänä manuaalin käyttäjänä kysyn, että millaista tämä automaattilaatikon vääränlainen käyttö on?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mielestäni kaksi asiaa mitä automaatilla voi tehdä väärin, on painaa kaasua ennen kuin vaihde on kytkeytynyt.
                                        Olen verranut sitä aina siihen kuin nostaisi manuaalissa kytkintä jo kun pykälä on vasta puoliksi pesässä.

                                        Toinen on varmastikin jatkuva läppä pohjassa lähteminen esim. liikennevaloista. Harvoin niinkään tehdään manuaalilla.
                                        Golfissa (jonka tänään myin, jee!) laatikko oikein vinkui tuskasta tuollaisissa lähdöissä.

                                        Sitten on kylmänä polkeminen, laatikon polttaminen pilalle raskailla vetokuormilla jne.

                                        Ehkä nuo kaksi ensimmäistä ovat liian kärjistettyjä, mutta laatikko kärsii niistä 100% varmuudella.
                                        Viimeksi muokannut A6tonen; 5.6.2008, 21:31.

                                        Comment


                                          #21
                                          lisätään vielä listalle R:ltä D:lle auton vielä liikkuessa tai toisinpäin, näitäkin on nähty (ja huolimattomuutta itsekkin tullut tehtyä)

                                          Comment


                                            #22
                                            ...ja vasen jalka jarrulla ja kierrokset ylös tekniikka, tällä kyllä saavutetaan hyvä aika vartilla mutta myöskin lyhyt elinikä automaagille.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ...ja alamäessä vapaalle, sitten vauhdissa takaisin D:lle.

                                              Tehokas ja vääntävä moottori ja ZF perässä, quattro. -Sanoisin että on perusasiat kunnossa. Täällä vasta tuo ZF...

                                              Comment


                                                #24
                                                A6 2.7T moottori ja 5 -vaihteinen tiptronic eivät pidä toisistaan, kun halutaan kiihdyttää hieman rivakammin (=kickdown). Syynä ilmeisesti ylimääräinen vääntö ja teho. Onneksi laatikon saa vahvistettua (Siekkinen) ja kohta lähtee uudet laatikon öljyt sisään ammattiliikkeessä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ...ja alamäessä vapaalle, sitten vauhdissa takaisin D:lle.
                                                  Tuon voi kyllä itse asiassa tehdä, kunhan ei ole kierroksia koneessa kun laittaa D:lle takaisin.
                                                  Ohjekirjassakin tuosta on.

                                                  Ei vaan kuitenkaan ole tervettä lasketella kaikkia mäkiä noin.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X