Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Yuki Näytä viesti
    Eiköhän kaikilla insseillä ole sen verran poljinvoima-anturia jalassa että tietää kuinka kovaa sitä jarrua tulee painettua kummallakin kerralla? Kuitenkin lukkorajaan asti tuota jarrutetaan.

    Koeajo jarrutuksella ei taas ole mitään tekemistä jarrutusvoimien tarkan arvioinnin kanssa, vaan on enemmänkin arpapeliä.
    Ulkona ajamalla jarruttelu ja yhtä jarrua kerrallaan mittaaminen (ilman poljinvoima-anturia) on molemmat (inssin) subjektiivisia arvioita jarrujen toimivuudesta.
    Kun tuohon yhden jarrun mittaamiseen otetaan mukaan poljinvoima-anturi muuttuu mittaus objektiiviseksi.

    Comment


    • Hiirosen konttorilla Oulussa käytäntönä, että mitään nelikoita ei ajeta jarrudynoon. Kysyin erikseen inssiltä, ja sanoi että eipä se ehjä nelikko siitä hajoa, mutta turha niitä on täällä väkisin alkaa särkemäänkään. Leimankin antoi, ilman huomautuksia tottakai:)

      Comment


      • Ite oon audin kolme kertaa kerenny katsastaa ja kerran ajettu jarrudynoon. Aina ollu sama katasatusmieskin

        Comment


        • Kaks kertaa leimannut turssin samalla konttorilla. Vuosi sitten ei jarrutettu ja nyt viime viikolla jarrutettiin. Mainitsin nelivedon ja katsuri sanoi että hänellä on itselläkin torsen neliveto ja voi jarruttaa. Mainitsi lisäksi että pitkittäismoottoriset nelivedot voisi jarruttaa ja poikittisia ei?!?

          Comment


            Poikittainen = haldex, Pitkittäin = torsen. Näin niinkuin karkeasti. Crown Gearit erikseen mutta niitä vehkeitä ei vielä ole juuri pitänyt vuosikatsastella.

            Comment


              En kyllä lainkaan ihmettelisi jos ohjeistukset ovat muuttuneet. Omakin päätynyt rullille pari viime kertaa.

              Comment


                Katsuri antoi 11/2012 poikittaisen jarruttamisesta ihan paperille tulostamansa ja heidän soveltamansa ohjeen.

                Comment


                  Ite käytin nyt kolmatta kertaa samalla konttorilla kutosta ja molemmilla aikaisemmilla kerroilla ajelivat dynoon. Käsijarrussa oli molemmilla kerroilla sanomista ja menikin viime vuonna ns. puhumalla läpi. Tänä vuonna olin sitten kaukaa viisas ja pistin käytännössä kaiken jarruista uusiksi, leima ehti mennä pitkäksi ja ajelinkin jo jonkin aikaa huomaamatta katsastamattomalla autolla. Tällä kerrallahan sitten eivät yllättäen ajaneetkaan dynoon. Sanon suoraan jotta meinasi kasvaa sarvi ottaan, jarrut kyllä toimivat käsijarrua lukuunottamatta ihan tarpeeksi hyvin jo valmiiksikkin..

                  Comment


                  • Mun auto on ennen katsasteltu Hesassa. Vanhoissa lapuissa näkyy lukevan, "Jarrut testastattu koeajolla" (A-Katsastus). Lahessa ainakin K1 kahdessa eri konttorilla ajavat rulille. Kävin keskustelua ja sanottiin että on turhaa arkailua olla ajamatta. On kuulema reilua molemmin puolin kun mittarit kertoo puolueettomasti jarrujen kunnon. Sanoi että Quattrot aina näin mutta joitain jatkuvia nelivetoja ei pysty ajamaan rullille kun hyppää pois. Mitäs nää sitten on? Sanoi että jotain A8 malleja ei pysty ajamaan rullille. Kotiin tuli jotain uusia propakanda lappuja Audilta ja niissä oli mainittu että jossain uusissa malleissa (oisko A5 ?) on jotain kruununtasaspyörästöjä. Mitenhän niitä jarrutellaan joskus tulevaisuudessa? Ei kyllä herättänyt mitään luottamusta katsastajan tarinat. Vuoden päästä otan kyllä selvää pystyykö Lahessa katsastamaan jossain ilman rullia (Helppokatsatus tms.)

                    Sanomattakin varmaan selvää että takajarrut ei ollut puolueettomassa testissä tasapainossa. Korjaamolla olivat toista mieltä, soittelivat Laakkoselle miten tulisi toimia. Arvatenkin eivät ottaneet kantaa.

                    Comment


                    • Käytin tuota vanhaa B5:sta Jyväskylän Pluskatsastuksessa ja katsastaja sanoi jo kysymättä, kun katsoi papereita, että testaa jarrut ulkona kun on neliveto..

                      Comment


                        Sillä antaako katsastuskonttori "väärän tuomion" jarruista ei ole tekemistä vetotapa-kysymyksen kanssa. Kannattaa pyytää korjaamolta lausunto ja jälkitarkastuksessa vaatia maksun hyvitystä. Näin ainakin itse sain joskus rahat takaisin kun tuli hylsy olemattoman öljyvuodon takia.

                        Kuten tästä keskustelusta voit lukea, nykyisin vaikuttaisi olevan ihan standardimenettely ajaa myös neliveto rullille mikäli järjestelmä ei siitä ota itseensä. Kovasti ihmettelen jos katsastusasemalle soittaessa: "voitteko testata jarrut ajamalla vaikka auton saa ohjeiden mukaan ajaa rullille" vastaus on: "tottakai". Se, että testataan jarrut ajamalla, kertonee enemmän katsastajan laiskuudesta/osaamattomuudesta ja/tai asemalla vallitsevista ohjeista.

                        Crown gearista / kruunutasauspyörästöstä ei kannata olla kovin huolissaan (kun yleistyy). Lainaus suoraan Audin koulutusmateriaaleista: "A brake test can be safely performed on a slow-running test bench (max. 6 kph). The drive must be provided by the dynamometer."

                        Comment


                        • Laiska kun olen, niin viedessäni autoani määräaikaishuoltoon, ehdotti huoltoneuvoja katsastusta samaan rupeamaan. Kokonaisedullinen 55,- niin ajattelin notta mikä ettei. Kerroin vielä etusivulasien kalvoista, ettei niistä kärsi tulla merkintää. Eikä tullut. Katsastusraportissa luki, että jarrut testattu ajamalla, vaikka aikaisemmilla kerroilla testattu rullilla. No, sama se mulle kunhan leima tuli. Huollolle tulikin sitten reilummin hintaa..

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Natte Näytä viesti
                            Mun auto on ennen katsasteltu Hesassa. Vanhoissa lapuissa näkyy lukevan, "Jarrut testastattu koeajolla" (A-Katsastus). Lahessa ainakin K1 kahdessa eri konttorilla ajavat rulille.
                            Missäs K1:ssä ajetaan rullille? Itse olen käyttänyt lotilan k1:llä ja aina on takapihalla jarrut testanneet.

                            Comment


                              Mikä tässä on ideana, että halutaan jarrujen testaus pihalla? Olenko pöljä kun minusta tuntuu rullilta saavan varmemman tuloksen ja haluan näin ollen, että auto rullille ajetaan? :)

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                                Missäs K1:ssä ajetaan rullille? Itse olen käyttänyt lotilan k1:llä ja aina on takapihalla jarrut testanneet.
                                Launeella on aina ajettu rullille.

                                Comment


                                • #163 30.01.2013, 18:36

                                  --------------------------------------------------------------------------------

                                  Lainaus:
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Natte
                                  Mun auto on ennen katsasteltu Hesassa. Vanhoissa lapuissa näkyy lukevan, "Jarrut testastattu koeajolla" (A-Katsastus). Lahessa ainakin K1 kahdessa eri konttorilla ajavat rulille.

                                  Missäs K1:ssä ajetaan rullille? Itse olen käyttänyt lotilan k1:llä ja aina on takapihalla jarrut testanneet.
                                  -----------------------------------------------------------------------------------

                                  Vantaalla Koivuhaan K1 samoin Koivuhaan Autokatsastus.
                                  Viimeksi muokannut qwe3; 30.1.2013, 19:15. Perustelu: selvennys

                                  Comment


                                  • Joillain uusilla asemilla on rullat jotka pyörii nelivetojen alla eri suuntiin, näin keskitasauspyörästöön ei välity voimaa. Kerran olen tällaiseen päässyt. Kerran on pihalla testattu, loput toistakymmentäkertaa aina rullilla

                                    Comment


                                    • A6 käytin leimalla 2 vkoa sitten Kittilässä, ja sanottiin että dynokielto, ei lupaa ajaa.
                                      V8 viikko sitten Kolarissa leimalla, ja sama kielto oli sielläkin, kuulemma pitäs olla uudemmat laitteet, joihin saa ajaa nämä autot

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                                        Mikä tässä on ideana, että halutaan jarrujen testaus pihalla? Olenko pöljä kun minusta tuntuu rullilta saavan varmemman tuloksen ja haluan näin ollen, että auto rullille ajetaan? :)
                                        Kuka haluaa ja kuka ei. Itselle aivan sama, kun keväällä ja syksyllä satulat fiksaan. "Oma" katsastuspaikka on ollut käytössä jo muutaman vuoden ja kun ei ole ollut toiminnassa valittamista, niin miksi vaihtaa.

                                        Comment


                                        • Missäs K1:ssä ajetaan rullille? Itse olen käyttänyt lotilan k1:llä ja aina on takapihalla jarrut testanneet

                                          Laune ja Kivistönmäki.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                                            Mikä tässä on ideana, että halutaan jarrujen testaus pihalla? Olenko pöljä kun minusta tuntuu rullilta saavan varmemman tuloksen ja haluan näin ollen, että auto rullille ajetaan? :)
                                            Yritin käyttää lainausta mutta enpä näköjään siinä onnistunut kun tuli väärä viesti tähän.
                                            Viimeksi muokannut Natte; 31.1.2013, 06:48.

                                            Comment


                                            • B6 ajettiin rullille Oulussa Äimätien katsastusasemalla. Kysäsin asiasta katsurilta ennen rullille ajoa, totes vaan että dynossa on ohjelma nelivetoja varten. Tuon nykysen B5:n katsastuslapussa taas luki, että jarrut testattu ajamalla. Kyseessä Suomen Laatukatsastus Oy Kiimingissä.

                                              Comment


                                                Jos nyt ketäkuta kiinnostaa, niin eivät näköjään aja enää rullille tuolla Orimattilan A1:sellä, käytin mitsuakin siellä ja katsuri joka ennen oli sen ajanut rullille ei sitä enää ajanut. Lieneekö särkeneet jotakin tai muuten vaan muuttaneet käytäntöjä..

                                                Comment


                                                • Itse käytin A3 -99 ja A4 -01 Jyväskylän keljon K1 katsastajilla niin katsastusmies sanoi että ei aja nelikko Audeja rullille, en tiedä mistä moinen juttu.

                                                  Comment


                                                    Siitä, ettei se tiedä meneekö voimansiirto rikki vai ei.

                                                    Comment


                                                    • Eivät aja kajaanissakaan rullille, ellei sitten ihan vähällä aikaa ole tilanne muuttunut.. Yks range vaan kerran jarruista pomppas vaikka oli pihalla jarruja kehunu... Oli niinkin hyvä syy kun jarruputkia ei ollu vedetty taakse ollenkaan :D

                                                      Comment


                                                      • Idänpään K1 hämeenlinnassa testas viime viikolla ainakin vaan jarrutamalla pihassa kun kävin näyttämässä :)

                                                        Comment


                                                          Tattarisuon autokatsastus Helsingissä ajoi rullille kyselemättä. En hoksannut kysyä, mikä on käytäntö, mutta parempi näin. Muutenkin mukava paikka ja tarjoushintaan 64e katsastus + savujen polkaisu.

                                                          Comment


                                                          • xXx

                                                            Tänään Lohjan Autokatsastus (Yksityiset K-asemat Oy) testasivat jarrut ihan pihalla... Sanoivat ajavansa rullilla vain jos asiakas antaa luvan tai jos neliveto on poiskytkettävissä :)

                                                            Comment


                                                            • Käytin eilen Audin kouvolassa katsastuksessa ja kuulemma haldex ajetaan rullille mutta quattroja ei näin siis kvl A-katsastuksen käytäntö...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X