Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.2 20v turbon tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.2 20v turbon tyhjäkäynti

    dodii tuli uusi auto vaihdettua s2 avant -93 ABY jne..audin tekniikka mulle ihan uutta. soiva peli muuten mutta tyhjäkäynti ns.humppaa eli sahaa hieman edes takaisin lisäksi tasesta ajosta kun polkasee pedaadaalia niin empii ja nykäsee hieman ennen kuin kiihtyy...mistähän rupeisin hakee vikaa?? auto muuten orkinelli paitsi vapari suodin kiinni.vaihto ehtoja mitä tulee eka mieleen olis: lamba,ilmamäärämittari,alipaine vuoto,dumppi??? max ahtopaine pitäis kai olla 1.1bar tuntuu ettei nosta sinne asti.mittarina on nyt joku halppis autogauge

    #2
    jos haluat ihan halvimmasta vaihtoehdosta lähteä niin ekana kannattaa putsata kaasuläppäyksikkö ja tyhjäkäyntiventtiili.

    Tossa iässä kieltämättä lambda voi olla jo hidastunut muutenkin, että vaihdon jälkeen bensan kulutus todennäköisesti laskee.

    Ja tietysti painetesti kannattaa tehdä, kun ei kerran ahdot meinaa nousta.

    Comment


      #3
      kaasuläpän putsaaminen on tuoreempien pelien murheita, siitä turha ainakaan aloitaa. MAF-viat ovat myös varsin harvinaisia. Itse aloittasin lambdasta jos historia tuntematon ja sitä enne imupuolen paineistus.

      Comment


      • #4
        Ja ISV:n putsaus myös listalle.

        Comment


          #5
          Kyllä kaikkein halvin vaihtoehto on panna se suodatinkotelo takas.

          Itselläni meni aika kauan hahmottaa kuinka älyttömän herkkä peli se massamittari oikeasti on kaikille muutoksille. Kartiosuodatin ilman softamuutoksia sille on huono idea.

          Comment


            #6
            Ja ISV:n putsaus myös listalle

            mikäs tää on ?? tosiaan onko olemassa netissä huoltoohjekirjaa tai saako tälläistä ostettua mistään?

            Comment


              #7
              joo tätä arvelinkin että vaparisuodin sekoitta maffin täytyy kokeilla..

              Comment


                #8
                ISV = idle stabilisation valve = tyhjäkäyntiventtiili.

                Comment


                  #9
                  Kuinka paljon tyhjäkäynti humppaa?

                  Entäs ahtopaineet, eivätkö mittarin mukaan nouse 1,1bar asti vai mistä epäilys painevajauksesta? Max. paineet sitten tulevat vaan kaasu pohjassa, kevyemmässä kiihdytyksessä irtoaa vain peruspaineet (~0,5bar).

                  Comment


                  • #10
                    Nousevat ko autossa täyskiihdytyksessä isommalla vaihteella sinne 1,1bariin.

                    Comment


                      #11
                      tyhjäkäynti heittää kokoajan n.200-300 kiekan väliä silleen et mittarista ei kunnolla näe mutta kuulee kyllä..pienemmillä vaihteilla ei sitten tule täysiä ahtoja vai?? ei ole 6:la viitsinyt loppuun asti kierrättää käy kortin päälle ;)

                      Comment


                        #12
                        Ykkösellä ja kakkosella ei ainakaan saa täysiä ahtoja. Kolmosellakin saattaa tuottaa vaikeuksia, mutta lopuilla pitäs sitten löytyä kaikki ahdot.

                        Comment


                          #13
                          tyhjäkäynti heittää kokoajan n.200-300 kiekan väliä silleen et mittarista ei kunnolla näe mutta kuulee kyllä..pienemmillä vaihteilla ei sitten tule täysiä ahtoja vai??
                          No on siinä tyhjäkäynnissä jotain vikaa jos tuon verran vaihtelee. 200-300rpm vaihtelun kyllä pitäisi nähdä kierroslukumittaristakin.

                          Pienillä vaihteilla ei ahtopaineet vaan ehdi oikein nousemaan ennenkuin kierrokset jo tapissa. Ymmärtääkseni ahtopaineita ei sinänsä ole mitenkään rajoitettu pikkuvaihteilla. Ei vaan kerkeä paineet nousta koneen kierrosten mukana.

                          Minun auto antaa täydet paineet jo kakkosella, jos Motronicilta osaa pyytää oikein (lähettää paineanomuksen kirjallisena ja kolmena kappaleena hyvissä ajoin). Kolmosella paineet nousevat jo helposti maksimiin. Auton matolaatikko on kylläkin syönyt hieman anabolisia steroideja, joten eroa saattaa olla.

                          Ahtopaineiden heräämistä voi tutkia vaikka näin: Aja tasaista vauhtia nelosella n. 3000rpm kierroksilla. Sitten kaasu pohjaa ja samalla katselet mittarista miten paineet nousee. Täydet paineet pitäisi olla päällä ennen 4000rpm kierrosten saavuttamista, jos kaik ok.

                          Comment


                            #14
                            Ykkösellä ja kakkosella ei paineet nouse yksinkertaisesti siksi, kun ei ole tarpeeksi kuormaa. Ei siellä mitään rajoituksia ole. Asuntovaunu perään niin alkaa nousemaan. :)

                            Comment


                            • #15
                              Mun auton softassa on ominaisuus että kaasupolkimen painamisnopeus vaikuttaa pyydettyyn ahtoon, hitaasti jos sen survoo pohjaan niin ei saavuteta kuin barin verran, normaali nopeudella sitten 1,4bar max.

                              Comment


                                #16
                                Johtunee ennemmin siitä, että hitaasti kaasua painamalla kierrokset on jo 4000+ rpm, kun kaasu on pohjassa. Tällöin vakioahdin ei yläkierroksilla enää suuria paineita anna. Tavoiteahtopainekartta lastulla on ahtimen pienuudesta johtuen tehty niin, että maksimipaineet on keskikierroksilla ja ylhäällä niitä sitten aletaan rajoittamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä siinä tosiaan on Mikan mainitsema toiminto, eli maksimipaineet saavutetaan vain jos kaasu laitetaan riittävän nopeasti pohjaan. Sehän on vakiolastullakin edellytys overboostille.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Johtunee ennemmin siitä, että hitaasti kaasua painamalla kierrokset on jo 4000+ rpm, kun kaasu on pohjassa.
                                    Tuo voisi olla selitys tuossa tapauksessa. Mutta siis tekee sen myös vaikka isolla vaihteella 3000rpm kodalla. Eli on jonkun näköinen tavoiteahtokartta myös mikä liittyy TPS-anturin "kiihtyvyyteen".

                                    Comment

                                    Working...
                                    X