Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Jos satulan liut olisi jumissa, ongelma siirtyisi ulkopuolelle: Jää päälle tai jarruttaa vähemmän kuin sisempi.

    Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko palojen tukipintoja rasvattu kootessa?

    Comment


      #32
      Enemmän kävi mielessä että mäntä vähän jumittaisi, voiko se aiheuttaa muuta kuin jarrutehon pienenemisen?

      Mistäs autosta nyt on puhe?

      Onko levyssä säteen suuntaisesti kulutuspinnassa minkälaista paksuus eroa? Eniten kiinnostaa miksi sen palan alareuna ei asetu levyä vasten.
      Viimeksi muokannut Joksa_; 5.2.2016, 22:50.

      Comment


        #33
        Jumitukset voi vaikuttaa kumpaan suuntaan vaan. Joko ei mene kunnolla päälle tai sitten ei palaudu.

        Joskus voi olla niinkin että jarruvoimat dynolla hyvät ja tasaiset, mutta silti akseli jarruttaa vaan 2:lla tai 3:lla pinnalla 4:stä.

        Comment


          #34
          Liukupinnat on kuparitahnalla rasvattu, tosin nyt jätin tahnan pois, kun meinasin tovi päästä purkaa ja tarkastaa tilanteen.

          Männät ehkä pykälän jähmeät. Putkipihdeillä puristin sisään kun paloja vaihtanut. Tosin hetki aikaa kun viimeksi tarvinnut etusatuloita puristella, joten voi olla että lihasmuisti väärässä.

          Auto B7 3.0TDI.

          Kulutuspinta aika hankala alareunasta mitata. Mutta oletan että eivät ole kerenneet tuossa muutaman tuhannen aikana kulua.

          Comment


          • #35
            Kuparitahnan jäljiltä oli c4 takasatulan liukutapit jumissa. Silicon grease mitä tulee korjaus sarjojen mukana. Tutuisi olevan hyvää ei katoa heti luisto.

            Comment


            • #36
              Jos seuraavaksi tulee samoja ongelmia, kannattanee kokeilla muutamia kertoja hiljaisempaan aikaan ihan reiluja jarrutuksia. Vedät sinne lailliseen maksimiin tai omalla riskillä hieman yli vauhti lähes stoppiin. Vanhemmissahan voit ajaa ihan vaan jarrua vasten, muttei taida enää tuossakaan ikäluokassa onnistua :(

              Comment


                #37
                Tai sitten ostaa levyt joissa ei ole valuvikaa

                Comment


                  #38
                  Onnistuu B7:llakin jarrua vasten ajo, pitää vaan päästää kaasu ylös asti ja painaa uudelleen sen jälkeen, kun painaa jarrupoljinta.

                  Comment


                    #39
                    Se jarrupalan liukupinta pitää ottaa tarkastelun alle, ei tapit, ne sakarat mitkä on palan päissä, palan pitää liikkua siinä jarrusatulan päällä kokomatkan ihan ilman voimaa.
                    Niihin liukupintoihin kertyy ajanmyötä paksuu möhjöä, ilmeisesti rasvan hiekan ja jarrupölyn sekoitus, sen kun kaavit pois niin pala liikkuu taas mukavasti.
                    Jos mäntä jumittaisi, niin ongelma olisi molemminpuolinen, liukutapit jos jumittaa ongelma siirtyy ulkopuolelle.

                    Comment


                      #40
                      Seuraavaksi ajan marmorille ja sanon että uudet levyt ja palat kiitos€€€. Liukutapit ei jumita, ne on rasvattu(ei kuparitahnalla) ja satula liikkuu kyllä edes takas ihan hyvin. Tässä satulamallissa niihin ei edes voi paskaa päästäkkään. Mömmöä tosiaan oli aika paljon liukupinnoilla.

                      Comment


                        #41
                        Tänään tarkastelin levyjä kun auton alle pääsin ihmettelemään. Palat ei edelleenkään ota levyn sisäkehältä kunnolla. Ehkä hieman pienemmällä ajalla ruostetta kun aikaisemmin, mutta kuitenkin. En nyt keksi kun että satula on vinossa suheessa levyyn. Silmämääräisesti tuota en kyllä pystynyt todentamaan. Toisaalta tämä selittäisi hieman pehmeän jarrutuntuman. Ei kyllä mene jakeluun että miksi edellisetkään palat ei sitten kulunut epätasaisesti, niin että lopulta ottaisi koko alalta. Pitäskö tässä nyt sitten vaihtaa satulat vai kannakkeet, vai molemmat?

                        Comment


                          #42
                          Niin onhan sulla ne jouset kunnolla kiinni paloissa?

                          Comment


                            #43
                            On. Ja palat kunnolla paikallaan satulassa.

                            Comment


                            • #44
                              Oletko tarkastellut satuleoita niiltä kohdin, missä palan ohjuri koskettavat satulaa? Tuhon voi muodotua pykälää ja tällöin toine pala ei liiku kunnolla. Palat kyllä ylleensä tuossakin tapauksessa liikkuvat kunnolla reilummassa jarrutuksessa, mutta kevyellä jarrutuksella pala vain kampeaa vinoon.

                              Jos niistä satuloista löytyy kulumaa/pykälät, niin ainakin ensiapuna ihan viila autaa tuohon.

                              Comment


                                #45
                                Kauan tuota iloa kesti. 300km siivu maantietä ja perillä kun painoi jarrua reilummin ni meinas kirosanat lentää. Nyt nyhtää ihan pirusti taas. Ennen tuota käytin jarrut irti ja viilasin kannakeita hieman lisää ja voitelin kaikki mahdolliset pinnat kuparitahnalla.

                                Comment


                                • #46
                                  Kuparitahnaa käyttämällä satuloissa niissä paikoin, kun palat osuvat satulaan, niin olen saanut jarrut jumittelemaan vuoden käytön jälkeen.

                                  Yllämainitussa tapauksessa kyseessä A3 8L alumiiniset satulat (onko kaikissa alumiinia?). Jarrut tuli irroteltua letkuista ja puhdisteltua ryönästä viilan, sekä porakone+teräsharjan kanssa. Kuparitahna oli kaikenmaailman rähmän kera paakkuuntunut kun toisen kerran niitä kävin läpi. En laittanut enää toiste kuparitahnaa ja toiminnassa yhä n. 3v kohdalla. Liukutapeille sitten myös liukutappirasvaa, ATE:n tms laadukasta.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tuossa omassa toinen pala on kiinni satulassa ja toinen männässä. Liukuvat pitkin kannakkeen pintoja. Ajoin hetken aikaa ilman mitään tahnaa, niin jumi kyllä aika pahasti kiinni.

                                    Comment


                                      #48
                                      http://www.motonet.fi/fi/tuote/60221...rrurasva-200ml

                                      Ei kannata kuparitahnan kanssa kasailla.

                                      Comment


                                      • #49
                                        joo täältäkin kokemuksena: kantapään kautta voin kertoa syvällä rintaäänellä että ei ikinä kuparitahnaa varsinkaan liukutappeihin tai kumeihin.. jumittaa alta aikayksikön.... eikä varsinkaan mitään öljypohjaista irroitusainetta esim crc:tä tai aseölyjä (wd40) tms... turvottaa kumit. varsinkin tarvikekumit.

                                        ite oon käyttäny tätä VUOSIA: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...va-2000030629/

                                        ei ikinä ole jumittanut jarrut

                                        Comment


                                          #50
                                          Joo ei ole laitettu liukutappeihin. Ja tässä tapauksessa ei ole mitään kumeja liukutapeissa tai muuallakaan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Melkein jo kannattaisi katsoa lähemmin miten se satula käyttäytyy jarruttaessa. Pyörä pois ja kaveri polkemaan jarrua kun itse katsot satulaa.

                                            Comment


                                              #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                              Joo ei ole laitettu liukutappeihin. Ja tässä tapauksessa ei ole mitään kumeja liukutapeissa tai muuallakaan.
                                              Mitkäs jarrut ne sellaiset on, kyllä ne liukutapit kumiholkkien sisälle ruuvataan, pos 15:
                                              http://www.partsbase.org/audi/audi-a...e-disc-vented/

                                              Comment


                                                #53
                                                Pakkohan ne tapit on olla niiden kumien sisällä ja kunnon rasvassa, muuten ei toimi.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Liukutappeihnin ei mitään muuta kui silikonirasvaa, kuten jo aiemmin on todettu.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ajatuskatkos, toki tuolla kumit on.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ihan puhdas silikonirasva, eli se mitä laitetaan myös jarrumännän asennukseen, on kyllä minusta aivan liian hötöä kamaa tappeihin. Se häviää jo sormiin, jos erehtyy pari kertaa hieraisemaan.

                                                      Itsellä on ollut käytössä ATEn Plastilubea tappeihin ja Wurthin jarrusuoja HT:ta metallisiin liukupintoihn ja paloihin. Ihan yhtä hyviä on toki muillakin valmistajilla. Nykyään näyttäisi olevan noita spraypulloja pensselipäilläkin, jotka vaikuttavat varsin toimivilta.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kokeileppas lämittää jarrut kunnolla.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Palataas aiheeseen. Eli kuskinpuolen levy on se mikä vetää kieroksi. Tuossa keväällä vaihdoin satulan, putsasin ja maalasin kannakkeen. Kuukaus takaperin vielä uuden levyn. Nyt alkaa jo taas olemaan ravistuksen oireita. Nyt meinaa usko loppua. Paketissa odottaa vielä uusi napa, tosin en usko että vanhassa mitään vikaa on, mutta vaihtoehdot alkaa loppumaan.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Omassa harrastepelissä oli napaan liimalla kiinnitetyt sorvatut 5 mm:n terässpacerit. Oli liimatessa karannut liimaa myös spacerin ja navan väliin. Tästä johtuen napa oli kiero ulkopinnasta. Lopputulos oli juuri tuo sama. Pari sarjaa levyjä pilasin ja sorvautin suoraksi, aina uusiutui hetken ajon jälkeen. Lopulta heittokellolla totesin, että napa kiero.

                                                            Voit koittaa samaa mitata. Levy napaan kiinni pulteilla ja heittokello levyn pintaan, ja merkkaat tussilla heiton ulospäin. Pultit irti, levyn pyöräytys ja uusi mittaus. Jos heitto ulospäin on tussimerkin kohdalla, niin levy on kiero. Jos ei, niin napa(kin) on kiero.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              En viitsi tehdä uutta ketjua, joten lainataanpa tätä. Eli, onko kellään kokemusta jarrulevyjen hiekkapuhalluksesta, voiko puhalletut levyt laittaa suoraan alle vai vaatiiko sorvauksen? Äkkiseltään vaikuttaisi levyn pinta niin karhealta, että vie jarrupalat mennessään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X