Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrunesteen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrunesteen vaihto

    Osaisko joku sanoa miten paljon oikeasta takasatulasta pitäisi päästää nestettä läpi että on varmasti vaihtunut? B5.

  • #2
    Noin 4dl tuli 100:ssa takasatuloista, kun tyhjäsi myös säiliön sitä kautta. Käytännössä varmaan se 3,5dl toisesta, kun säiliö tyhjeni ja vajaa desi toisesta, kun vain putki ja letku tyhjeni.

    Comment


    • #3
      3B passattiin pitäisi takasatulat vaihtaa, joten samalla kun on letkut irti, niin voisin koittaa uusia samalla nuo nesteet. Välineet on periaatteessa 2 kappaletta käsiä, lenkkiavain, letku ja pullo. Eli yksin ilman mitään paineilmahärpäkkeitä tms.
      Koittanut lueskella erinäisiä ohjeita, mutta pakko vielä kysyä lisää. Tuleeko nestettä lainkaan pelkän nipan aukaisulla, vai tarviiko jarruja polkea? Kuinka tuo yksin onnistuisi jos jarrua tarvii välissä polkea?
      Vaikka tuon homman idean periaatteessa tietää, niin käytännön kokemus on vähissä.

      Comment


        #4
        Nestettä tulee kun nipan avaa jos ei ole ilmaa välissä. Jos on kupla niin ei se millään yksin onnistu ilman yli-/alipainevaihtajaa. Pyydä vaimo pumppaamaan poljinta, myyt sen mukavana yhteisenä tekemisenä :)

        Comment


        • #5
          Nuo satulat jos/kun saa vaihdettua, niin siinä taitaa väkisinkin ilmaa jäädä satulan sisään? Mutta edessä, missä oletettavasti ei ilmaa ole, pystyisi valuttelemaan vanhat pois ihan yksinäänkin (ja pitää huolen että säiliössä on riittävästi nestettä)?
          Pitänee vaimo pitää valmiudessa että joutuu hommiin, sen autoahan siinä laitetaan :)

          Comment


            #6
            Kyllähän sieltä nestettä alkaa tulemaan vaikka olisi tyhjä satula ja ilmaa välissää. Valuttelu on vaan hätäapu ratkaisu, jos ei ole apuria tai ilmavehkeitä saatavilla.
            Eli kunnon ilmaus kannatta tehdä.

            Comment


            • #7
              Nyt täytyy sanoa että ihan turhaan "jännitin" tätäkin hommaa. Takaset ilmattu ja nesteitä vaihdettu, ja kyllähän tuo ihan yksinäänkin hoitui. Ja siis noin perinteisesti jarrua polkemalla.
              Nippa vaan auki, ja muutama polkaisu kerrallaan katsoi kun neste pikkuhiljaa valui pulloon ja kirkastui. Välillä pisti lisää säiliöön ettei mene tyhjäksi. Tuohon meni vähän reilu puoli litraa nestettä, joka ainakin nesteen värin perusteella oli aika riittävä määrä.
              Etuset vielä samalla tyylillä, niin eiköhän tuo nesteiden puolesta ole sitten ihan ok. Ellei joku sitten sano että olen tyrinyt homman täysin :D

              Comment


                #8
                Niin kyllähän siinä pitäisi olla kaveri painamassa sitä jarrua.

                Comment


                • #9
                  Niinpä tietenkin, olishan toi ollukin liian helppoa noin :) tosin nesteet vaihtui hyvin noinkin. Jos sinne ilmaa jäi, niin ilmataan sitten oikeaoppisesti.
                  Olenko käsittänyt oikein, että nuo kaikki yksin käytettävät ilmauslaitteet vaatii paineilmakompuran toimiakseen? Paitsi se joku missä renkaasta otetaan paine jarrunestesäiliöön.

                  Comment


                    #10
                    Paineilmallahan ne pääsääntöisesti toimii.

                    Comment


                    • #11
                      Biltemassa maksaa alle kympin sellanen jarrujen ilmaustyökalu. Eli pullo missä on letku takaiskuventtiilillä. Toimii hyvin kun laittaa nippaan kiinni ja avaa sen. Sit vaan polkemaan poljinta ja lisäilee nestettä kun on tarpeeksi vaihtunut.

                      Comment


                      • #12
                        Yksinkin menee ilman paineilmaa kun laitat ilmausruuvista letkun pulloon jossa on nestettä ja letkun pää nesteen sisällä. Ilmausruuvi auki ja poljet jarrua niin kauan ettei enää ilmakuplia tule. Älä päästä jarrunestesäiliötä tyhjäksi. Näin olen monet jarrut ilmannut yksin. Korvaa tuon Pasin mainitseman työkalun.

                        Comment


                        • #13
                          Tarkoitat kaiketi tätä?
                          Ehkä pitää tommonen hakea jos ilmaa on. Yllätys etten tuota huomannut aiemmin, vaikka koitin etsiä. Takaiskuventtiiliä lukuunottamatta mun "laitteisto" oli sama :)

                          Tuohon Matin mainitsemaan tapaan kanssa törmäsin äsken kanssa kun vähän googlailin asiasta.

                          Comment


                            #14
                            Tuollainen letku takaiskulla oli itsellä ainakin täysin susi. Sillä ei saanut kuin lentämään nesteet pitkin maailmaa. Nyt käytössä kyseinen paineistuslaite. Toinen vielä parempi vaihtoehto on tuo paineistussäiliö.

                            Comment


                              #15
                              Huomasin, että myös Motonetista löytyy tuollainen jarrujen paineistuslaite. Hintakin on edullinen. Nettisivujen avulla tuota ei olisi löytynyt, kun on nimetty jarrunestetyökaluksi ja kuvaakaan ei ole.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Tuohon tehdään paine renkaasta. Ei saa kytkettyä kompressorin perään.

                                Comment


                                  #17
                                  Paine tosiaan ohjeessa neuvotaan ottamaan renkaasta ja siinä on venttiili juurikin siihen käyttöön. Neljä nurkkaa tuolla ilmanneena totesin sen olevan aika turha. Olikohan 1.5barin maksimipaineella neste tulee niin hitaasti läpi että hermot menee. Ajattelin enskerralla kokeilla mitä se tuumaa kun laittaa renkaaseen 2 baria vai siirrynkö kalliimpaan malliin tai vanhanliiton "kaverinkanssa" konstiin. Jätän myös avoimeksi omat taitoni sekä ilmatun auton kunnon jos niissä oli puutteita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mkurtti Näytä viesti
                                    Tuohon tehdään paine renkaasta. Ei saa kytkettyä kompressorin perään.
                                    No ei nyt kummone insinööri tarvii olla et tohon laittaa kompuraan sopivan liittimen

                                    Comment


                                      #19
                                      Paljonko B6:n säiliöön uskaltaa laittaa painetta jos ylipaineella vaihtaa nesteet?

                                      Comment


                                        #20
                                        Mun muistaakseni jossain tehtaan arvoissa sanotaan vaggilaiselle 1,6bar. Ei linkkiä/faktaa. Itse olen käyttänyt ~1.5bar auton renkaasta ja ei oo vielä räjähdelly, toisaalta ilmaa ihan tarpeeksi nopeasti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ajattelin ekaa kertaa vaihtaa jarrunesteet itse ja alla olevilla ohjeilla.
                                          1) imaistaan säiliöstä vanhaa nestettä pois niin paljon kuin mahdollista (esim. tällainen Bilteman vehje)
                                          2) täytetään säiliön uudella aineella (DOT4:ista ajattelin Motul RBF600 Motonetistä)
                                          3) paineistetaan jarrunestesäiliö 1,6 bariin esim. tällaisella Bilteman vehkeellä
                                          4) käydään rengas kerrallaan ilmausruuvista laskemassa jarrunestettä esim. tällaiseen Biltema säiliöön, kunnes kirkasta, uutta nestettä tulee läpi. Aloitetaan letkupituudeltaan kauimpana olevasta renkaasta. Omassa Audi A6 C7 FL:ssä järjestys ilmeisesti: 1) vänkärin takarengas, 2) vänkärin eturengas, 3) kuskin takarengas, 4) kuskin eturengas (vai pitäisikö olla vänkärin taka, kuskin taka, vänkärin etu, kuskin etu?). Pidetään jatkuvasti huolta, ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjentymään (ilmaa letkuihin).
                                          5) tsekataan lopuksi, että jarrunestesäiliö on täytetty max-viivaan asti

                                          Konetta ei tarvitse pitää käynnissä vaihdon aikana ja sähköistä seisontajarrua ei tarvi aukaista VCDS:llä ennen vaihtoa. Ilmausventtiilit 11mm lenkkiavaimella auki, mikäköhän noissa on kiristysmomentti (ja mistä nämä momentit yleisesti pitäisi auton pultteihin ja ruuveihin löytää, kun ei ole käyttöohjeessa tai pikaoppaassa?)?

                                          Omat jarrut edessä 1ZK ja takana 2EJ.

                                          Meneekö oikein?

                                          Comment


                                            #22
                                            Suunnilleen noin, itse olen ilmannut ristiin eli vänkärin taka-kuskin etu koska jarrut on kaksipiiriset. Sulla nyt on uudempi auto mut noissa vanhemmissa ei kyl uskalla avata yhtään jarrunippaa ilman kaasupolttimella lämmittämistä. Sen verran monta nippaa katkoin aikoinaan lämmittämättä et ei enää :-)
                                            Voi aueta ilman lämmittämistä tai sit ei. Satula kuitenkin suhteellisen kallis verrattuna siihen et ostaa parin kympin kaasutöhön niin itse päätyny sellaseen ratkasuun. Sitä saa kaasuliekilläkin lämmittää useita minuutteja.
                                            Ilmaus käy helpoiten jos on toinen henkilö painamassa jarrua. Silloin riittää pätkä kirkasta letkua ja joku astia mihin valuttaa neste.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Turhaa omasta mielestä imeä nesteitä erikseen säiliöstä, antaa vaan ekasta kulmasta tulla läpi silleen että varmasti vanhat on pois (toki ei haittaakaan) ja en käyttäisi tuota keräykseen mainitsemaasi takaiskuventtiiliä letkun välissä kun paineella syötät nestettä säiliön kautta (ei ole takaiskulle tarvetta)

                                              Joo ei kannata kyllä väkisin nippoja avata jos ei kohtuu herkästi lähde ja kiinni myös maltilla ettei katkaise. itsellä kyllä aina lähteny ongelmitta mutta yhden uuden satulan 3kk käytössäolon jälkeen, toka kerta kun nipan aukas niin lähti kierteet satulasta mukana, takuuseen motonetistä uus mutta onhan tuo kettumainen tilanne jos ei oo varautunut yhtään.

                                              Itse oon käyttää motonetin parinkympin härpäkettä mikä ottaa paineen renkaasta ja syöttää säiliön kautta etiäpäin, alle 1bar painetta renkaassa koska ei ole tarvinnut enempää kunhan muistaa katsoa että korkkien tiivisteet on kunnolla ettei vuoda välistä vähän.
                                              Todella yksinkertaista ja onnistuu yksikseen eikä tarvii pelätä että säiliö tyhjenee.

                                              tosin jokusen kerta saanut kahteen kertaan ilmata kun on käsijarru ollut päällä ilmatessa, ainakin itse huomannut ettei ole ilmaantunut kunnolla (ei varmaan päde joka vehkeeseen)

                                              Letku ja pullo sit keräykseen vaan :)

                                              Itsekkin ilmannut yleensä kauimpaisesta kulmasta, en tiedä onko suurta merkitystä kunhan joka kulman kunnolla läpi käy?

                                              Ihmettelin tuossa kun elsa ohjeistaa esim a6 c5:seen ilmauksen etupäästä aloittaen?
                                              Viimeksi muokannut a1pp4; 1.8.2023, 20:45.

                                              Comment


                                                #24
                                                kyllä se säiliö kannattaa tyhjätä jo ihan sen takia, että siellä oleva neste on oikeastaan nähnyt eniten kosteutta.

                                                Aika helppo homma kuitenkin vaikkapa 20ml ruiskulla imeä tyhjäksi.

                                                Voi kun ei olisi kielletty jarrunesteen olevan vaikka sinistä, olisi vielä helpompaa vaihtaa tuoreet nesteet kun oikeasti väri vaihtuisi satulasta ulostuessaan. Yksi ATE blue pönttö on avaamattomana itsellä, eli saan 2 vaihtoa tehtyä varmistaen, että jokaisen nurkan neste on varmasti tuoretta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En tiedä sit kuinka järkevää ylipäätään on erikseen alkaa jarrunesteitä vaihtamaan vaikka ne huolto-ohjelmassa onkin. Itse en ole 28v autoilijaurani aikana kertaakaan vaihtanut niitä. Noilla vanhoilla 15-35v autoilla kun on ajanu koko ikänsä niin yleensä joku sylinteri antautunut jossain vaiheessa jolloin nesteitä vaihtuu väkisinkin ilmatessa. Se on riittäny mulle. Eri asia sit jos radalla ajelee ja sitä jarrua polkee urakalla. Tuossa pihalla olevassa -89 Nissanissakin on yli 10v vanhat nesteet ja hyvin toimii edelleen. Eikös näihin ollu joku vesipitoisuuden mittarikin olemassa niin ei tarvii turhaan vaihtaa ja ottaa riskiä katkenneesta ilmausnipasta ?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä niitä kannattaa vaihtaa. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten omaan väliaikaiseen käyttöautoon, ja siinä jarruneste oli aivan hirveää ruosteista kuraa. No, niin oli myös jarrusatulan mäntäkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitä siinä satulassa pitää siis varoa rikkomasta: sitä venttiilin kumista suojatulppaa vai sitä itse venttiiliä (itsellä 11mm avaimella aukaistava)?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sitä ilmanippaa eli just 11mm avaimel aukaistava. Sitä ei hirveesti tarvii avata sitten, näkee kyl ku rupee nestet tulemaan.

                                                        Kuhan ei väännä irvistysmomenttiin asti :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikähän momentti niissä on? Ja tuossa aiemmin kysyinkin: mistä ne momentit omaan autoon löytyy? Googlen kautta jossain väitettiin, että pikakäyttöoppaassa olisi mutta eipä ole eikä myöskään käyttöohjeessa. Heikosti ylipäätään mitään jarrunestetyyppejä, öljymääriä ym. hyödyllistä löytyy manuskasta. Kaiken saa melkein googlesta/etkasta kaivaa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Elsassa tuollaiset ohjeet.
                                                            Täyttölaitteella
                                                            Ilmausjärjestys
                                                            1 - Vasemman etupyörän jarrusatula
                                                            2 - Oikean etupyörän jarrusatula
                                                            3 - Vasemman takapyörän jarrusatula
                                                            4 - Oikean takapyörän jarrusatula
                                                            – Avaa ilmausruuvia ilmauspullon letkun ollessa kiinnitettynä, kunnes ulos tulee kirkasta ja kuplatonta jarrunestettä.
                                                            – Paina jarrupoljinta 5 kertaa ilmauksen tukemiseksi.
                                                            – Kiristä ilmausruuvi 10 Nm tiukkuuteen, vedä ilmausletku irti ja aseta suojus ilmausruuviin.
                                                            – Toista ilmaus annetussa järjestyksessä muissa jarrusatuloissa.

                                                            Ilman täyttölaitetta
                                                            Käytä sopivaa ilmausletkua. Sen pitää olla tiukasti kiinni ilmausventtiilissä, jotta jarrujärjestelmään ei pääse ilmaa.
                                                            – Kiinnitä ilmauspullon ilmausletku ilmausruuviin.
                                                            Ilmausjärjestys
                                                            1 - Vasemman etupyörän jarrusatula
                                                            2 - Oikean etupyörän jarrusatula
                                                            3 - Vasemman takapyörän jarrusatula
                                                            4 - Oikean takapyörän jarrusatula
                                                            – Kohota painetta pumppaamalla poljinta.

                                                            Paina jarrupoljinta hitaasti, jotta ei syntyisi kuplia.
                                                            – Kun paine on kohonnut, pidä jarrupoljin painettuna.
                                                            – Avaa ilmausruuvia ilmauspullon letkun ollessa kiinnitettynä, kunnes paine alenee (poljin antaa myöten).
                                                            – Pidä poljin painettuna ja sulje ilmausruuvi.
                                                            – Vapauta jarrupoljin ja odota n. 2 sekuntia, jotta jarrunestettä ehtii valua jarrunestesäiliöstä.
                                                            – Toista, kunnes ulosvirtaava jarruneste on kirkasta ja kuplatonta.
                                                            – Kiristä ilmausruuvi 10 Nm tiukkuuteen, vedä ilmausletku irti ja aseta suojus ilmausruuviin.
                                                            – Toista ilmaus annetussa järjestyksessä muissa jarrusatuloissa.
                                                            – Asenna suojukset eteen vasemmalle ja oikealle

                                                            DOT4 jarruneste

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X