Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin kova.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kyllä sen sun vanhankin varmaan saa, mutta tuskin yhtä hyvään hintaan ku multa tuon 1.8T:n tehostimen... :)

    Comment


    • #32
      Koitin etsiä, mutta en kuolemaksenikaan löytänyt jarrutehostinta. Tai sitten olen turo.anteeksi Turoille.
      Eli mistä se tehostin löytyy? Pääsylinterin vierestä akkukaukalosta?

      Comment


        #33
        Pääsylinteri on siinä kiinni, se on se suurehko musta mötikkä siitä polkimeen päin yksi pykälä... :)

        Comment


        • #34
          Näkeekö kaikki hapertuneet tai irtonaiset letkut ihan päältä vai irroitanko?

          Jos ja kun siitä ei kalua tule, taidan perjantaina seinäjoelle ajellessa napata siitä Jalasjärveltä varaosan kyytiin =)

          Comment


            #35
            Kyllähän ne pääpiirteittäin näkee. Tuntuu vain hieman kummalliselta tuo tehostimen rikkoutuminen, en ole ainakaan törmännyt tämänikäisiin, joista tuo tehostin menisi rikki.

            Varaosa on vielä keulassa kiinni, joutuu vissiin työstämään poljinasetelman irti tässä joku ilta jotta tuon saa pois valmiiksi.

            Comment


            • #36
              No joo, itsekin uskoisin että ennemmin joku kumiosa hapertunut kuin koko systeemi sökönä.Onneksi on halpa osa. Aina kun varautuu pahimpaan niin pääsee vähällä ressillä =)

              Menenkin tästä tutkimaan

              edit_ niin eihän tällä ole ajettukaan kuin vajaa 150t

              Comment


              • #37
                No niin. Olihan siellä Alfamerissakin räjäytyskuva kun otti silmän käteen ja käänsi paria sivua taaksepäin.
                Alipaine tulee tehostimelle, ei mitenkään megalomaaninen mutta kyllä se sormen kiinni nappasi kun lähelle pisti.riittääkö tuommoinen?

                Comment


                  #38
                  No ei siellä muutenkaan nyt mitään kovin voimakkaita alipaineita saada aikaiseksi, joten luultavasti ok.

                  Comment


                  • #39
                    Eipä tuossa mitään muuta taida olla mahdollista kuin tehostin vaihtoon, vai olisko joku kikka kolmonen vielä jollakulla?

                    Miten MR on paikalla, sunnuntainakin voin poiketa jos se on parempi?

                    Comment


                      #40
                      Jatketaan yv:llä ettei mene ihan chatiksi.

                      Comment


                        #41
                        Jos tuo kerta toimii yhden kerran, niin minun mielestä on vika muualla kuin tehostimessa.

                        Comment


                          #42
                          Eikös dieselissä ole oma alipainepumppu? Josko sen teho on hiipunut?

                          Comment


                          • #43
                            Alipaine oli semmoinen että sormen kiinni nappasi, onko se riittävä kuuluu kymysys...?

                            Isäpapan passatti tietysti olis hyvä verrokki, täytynee kokeilla napata siitäkin alipaineletku irti.

                            Comment


                              #44
                              Alipainemittari olisi tietysti sormea tarkempi.

                              Comment


                              • #45
                                Paljonkos sen pitäisi imeä, jos käyn huomenna mittauttamassa? Tuossa 1.8T Passatissa kävi kyllä tuplasti kovempi imu, siinähän tulee suoraan imusarjasta alipaine.

                                Kun se kerran kuitenkin antaa tehostuksen, voisiko olla ettei pumppu jaksa tehdä sitä alipainetta tarpeeksi tehostimen käyttöön? Letku pitänee syynä suurennuslasin kanssa vielä irrallaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Pitääkö alipainepumppu mitenkään outoa ääntä? Sen nyt voisi ainakin ottaa irti ja puhdistaa, ilmeisesti sinnekkin kertyy öljyistä likaa joskus niin että heikentää sen toimintaa. Letkut kannattaa tosiaan koittaa vielä käydä läpi, ettei ainakaan vuodoista aiheudu vika.

                                  Alfamerin kirjasta:
                                  Paina ensin jarrupoljinta useita kertoja moottorin ollessa sammuksissa. Pidä nyt jarrupoljinta suhteellisen voimakkaasti painettuna ja käynnistä samalla moottori. Tehostusjärjestelmä on kunnossa, mikäli poljin painuu selvästi alaspäin heti moottorin käynnistymisen jälkeen.

                                  Mikäli tehostin ei tunnut toimivan, irrota alipaineletku tehostimesta ja kokeile sormella moottorin käydessä joutokäyntiä, että letkun päässä tuntuu selvä alipaine. Ellei alipainetta ole havaittavissa, sammuta moottori ja irrota alipaineletku myös alipainepumpun puoleisesta päästään. Tutki, että alipaineletku on kaikin puolin kunnossa ja tarkasta samalla letkussa oleva takaiskuventtiili puhaltamalla vuorollaan letkun kummastakin päästä. Takaiskuventtiilin tulee päästää ilmaa vain jarrutehostimen puolelta alipainepumpun puolelle. Vaihda tarvittaessa takaiskuventtiili ja/tai alipaineletku uuteen.

                                  Mikäli alipaine tulee jarrutehostimelle asti, mutta tehostusvoimaa ei silti synny, on itse tehostin viallinen.

                                  Alipainepumpulle Alfamer antaa raja-arvon 500mmHg, jota pienempi alipaine tehostimen päästä mitattuna ei saa olla. Muuten alipainepumppu vaihtoon.
                                  Viimeksi muokannut MR; 21.1.2009, 07:04.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Meidän vm:86 200tq on ruvennut tekemään tuota, että poljin muuttuu kovaksi. Yleensä ajon ensimmäinen jarrutus, ja sitten muutaman painalluksen jälkeen taas toimiikin normaalisti.

                                    Eli pommiko (onhan tuossa?)

                                    Niin ja vielä, että mihin se jarruneste säiliöstä lähtevä letku menee.
                                    Koska nestettä lisättäessä tuntuu että kaikki neste mitä laittaa menee letkua pitkin jonnekkin ja häviää. Eli vika mahdollisesti letkun päässä?

                                    Comment


                                      #48
                                      Lötköissä ei tehostus ole mitenkään tekemisissä jarrunesteen kanssa, vaan vain ja ainoastaan hydraulinesteen kanssa. Se letku menee kytkinpolkimen sylinterille, koska kytkintä käytetään jarrunesteellä. Jos letku on irti sylinterin päästä, niin menee sitten jalkatilaan sisälle. Se säiliö on sitten seinämillä jaettu, jolloin jarruneste menee tasaisesti koko säiliöön vasta melko pintaan täyttämällä. Se saattaa nopeasti katsottuna näyttää siltä, että jarruneste häviää jonnekin, vaikka oikeasti se vasta täyttää sitä säiliötä.

                                      Ehjä pommi pitää tehostuksen 10-20 painalluksen ajan moottori sammuneenakin. Haulla löytyy kyllä niin paljon juttua pommista, ettei ole järkeä toistaa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tämä selvensikin asiaa. Kiitoksia.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Audi1002.8 Näytä viesti
                                          Tässä viimeaikoina tullut esiin tuollainen ominaisuus, eli välillä kun jarrua painaa niin poljin on kova, eikä jarrut paljoa ota. Missä vika? Jotain kallista tietty menossa hajalle... Yritin hakua, mutta ei oikeen tuottanut tulosta.
                                          Papereiden mukaan tuo ketjun aloittajan auto on nyt omistuksessa, ei kukaan ollut saanut jarruja korjattua vielä, ainakin samat ongelmat. Ei muuta kuin starttipilottia ruiskuttelemaan alipaineputkeen joka tulee tehostajalle ja sitämyöten vuotoja etsimään. Kaksi kumiletkun pätkää oli kyljestä haljenneet, ne kun vaihtoi niin tuli autoon jarrutkin. Aikaa meni n.15min sisältäen letkujen haun ja rahaa jopa 8?. :)

                                          Comment


                                          • #51
                                            " Kaksi kumiletkun pätkää oli kyljestä haljenneet, ne kun vaihtoi niin tuli autoon jarrutkin. Aikaa meni n.15min sisältäen letkujen haun ja rahaa jopa 8€. :) "

                                            Sama vika oli minullakin eli jarrut kovat. Tein silmä/korvamääräisen tarkistuksen ja korva ilmoitti yhden letkun vuotavan kun kone oli käynnissä. Helppo homma.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tuota vikaa löytyy minunkin audista, eli poljin kovana. Lisäksi paikoillaan kun painaa jarrua niin jarrun varoitus valo vilahtaa, ajossa ei tee tuota vilahtelua kuin tosi kovassa jarrutuksessa. Sitten vielä jarrut puoltaa ajoon lähtiessä kummalle puolelle sattuu, enemmän kuitenkin oikealle. Tuo vaiva häipyy kyllä kun jarruttaa muutaman kerran samalla tapaa kuin polkimen kovuuskin. Mitäs kaikkea muuta voi olla mennyt/menossa rikki kuin alipaine letkuja, kun tuo valokin alkoi vilahtelemaan. Se pumppu siinä keulalla pitää kyllä myös jonkinmoista epämääräistä ääntä, en kyllä tiedä millaista pitäisi kuulua, mutta jotenkin kuulostaa epämääräiseltä "rahinalta" se ääni.

                                              Comment


                                                #53
                                                Mitenkäs kun omassa kulkineessa jarrut toimii muuten ok. Mutta aina kun autolla lähtee liikkeelle niin ennen käynnistystä poljin on aivan kivikova. Onko näissä venttiili joka pitää alipaineen tehostimessa kun auto sammutetaan vai mistähän tuo johtuis? Jos heti sammutuksen jälkeen jarrua painaa on se melko normaalin tuntuinen. Ja auto on agu koneella oleva vajaaveto.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  On venttiili. Kannattaa tarkastaa se putki/letku joka menee tehostimelta imusarjaan. Saattaa olla olla murtunu imusarjan päästä.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Lähteekö letku irti tehostimesta ihan vain ulos vetämällä? Tuntuis olevan aika tiukassa. Onko tuo tehostus ihan vain kalvolla toteutettu? Vanhasta vectrastani meni joskus klavo ja tehostus hävisi kokonaan, joten tuskin vuotaa itse tehostimesa?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Lähtee mutta tarvii tosiaan vain vähä enemmän voimaa. Kalvohan siä on.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jarrupoljin kovana.A6 1,9 Tdi 1Z

                                                        Seuraavanlainen ongelma. Jarrupoljin kovettuu ja jarrua saa painaa aikalailla, ennen kuin auto pysähtyy. Ongelmaa ei juuri ole silloin, kun ajoa on kestänyt jonkin aikaa enne jarrutusta. Jos esimerkiksi painaa jarrua kun auto on paikallaan, nii poljin kovettuu ja sit liikkeelle lähön jälkeen kun jarruttaa, joutuu käyttämään enemmän jalkalihaksia, että saa pysähtymään.
                                                        Missä vika?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Hieman saman tyyppistä ongelmaa omassakin autossa. Yksi syy on melko varmasti, että etupalat alkaa oleen finaalissa. Krohisee jo jonkun verran.
                                                          Ja samalla kun sylinterit on melko ulkona, voisi ne täten jumitella.
                                                          Mulla ei varsinaisesti kovene jarrupoljin tosin. Jarrut vain välillä tuntuu tehottomilta. Ilmannutkin olen joka nurkan.

                                                          Näissä A6/C4 dieseleissä on erillinen alipainepumppu, josta myös tehostin saa voimansa. Alipainevuodot, tehostajan vuoto, takaiskun temppuilu on tullu omaan mieleen.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            mitenkähän se sit kovassa vauhdissa toimii eka polkasulla paremmin mut hiljasessa ongelma suurempi?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kovassa vauhdissa pumppu pyörii nopeammin = enemmän alipainetta = enemmän tehostusta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X