Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin kova.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrupoljin kova.

    Auto on audi 100 s4 -92 2.2. Kesken matkanteon syttyi jarrujen punainen merkkivalo näyttöön ja alkoi vilkkumaan, sekä jarrupoljin meni samantien kovaksi. Muutaman kilometrin jälkeen alkoi myös ohjaustehostimen pumppu ääntää käännettäessä. Tarkistin nesteet = vesikermalitkua. Lisäsin ehtaa tavaraa jotta kotia pääsisi vaihtamaan nesteet. Nesteenvaihdon jälkeen huomasin että nestettä tuli järjestelmästä n.1.5 litraa ja uutta tilalle n.1 litra.
    1. Pitäisikö järjestelmän ilmata itsensä? Jos ei niin miten ilmataan?
    2. Liittyykö jarrupolkimen kovuus ohjaustehostimen nesteisiin? vai?

    #2
    Ilmaa itse itsensä. Pumppaa kuitenkin jarrupoljinta moottori sammuksissa niin pitkään, että se muuttuu kovaksi. Tällöin hydraulipainevaraaja eli pommi on tyhjä.

    Autossa on hydraulitehostettu jarrujärjestelmä ja se saa voimansa samalta pumpulta kuin ohjaustehostin, mutta pumpussa on kaksi piiriä.

    Laitoithan säiliöön oikeaa nestettä, eli "vihreää kultaa" = Febin VW/Audi-hydraulinestettä? Säiliössä on yleensä vähän vaahtoa, jolloin neste näyttää vesikermalitkulle.

    Comment


      #3
      Vaihdettu neste oli tavallista punaista rapaa = Mobil ATF Ohjaustehostin öljy. Johtuuko öljyn huonoudesta ilmauksen vajavaisuus?
      Liittyykö sanat "vihreä kulta" litkun hintaan?

      Comment


        #4
        Liittyy, se on jotain reilun kympin verran litra.

        Nyt menet ja heität ne ATF:t sieltä hitoille! Ei sovellu tuohon järjestelmään. Varaosaliikkeestä löytyy vihreä litran pullo, Febi/Bilstein. Osaavat neuvoa kun kysyt.

        Comment


          #5
          Selvä. kiitos nopeasta vastauksesta...

          Comment


            #6
            Sit kun tyhjennät systeemiä, niin kääntele rattia myös edestakaisin, niin tyhjenee ohjausvaihdekin kokonaan. Ja tuo jarrun pumppaus on tärkeää, että pommi tyhjenee.

            Täytettäessä tee niin, että kun olet saanut järjestelmän ilmattua, sammuta moottori ja pumppaa jarrua hitaasti (muuten voi tulla ilmakuplaista nestettä korkin välistä), kunnes poljin on kova. Tämän jälkeen täytä säiliö täyteen. Jos täytät säiliön täyteen ilman pumppaamista, niin auton seisoessa pitkään pommi melko varmasti tyhjenee, jolloin sieltä tulee puolisen litraa nestettä säiliöön ja sattuu hallitsematon ylivuoto. :)

            Näin siis pikkukorisessa Audissa, en tiedä onko noissa isokoppaisissa joku hehtaarilaari...

            Comment


              #7
              Melko tyhjäksi saa järjestelmän, kun ottaa tuosta säiliöstä paluuletkun irti ja käynnistää koneen hetkeksi - silloin pumppu sylkee jäännökset pihalle - ja sen jälkeen sitten on ilmausta edessä...

              Comment


                #8
                Nesteet vaihdettu vihreään kultaan. Jarrupoljin edelleen kova. Ohjaustehostimen pumppu huutaa ku leijona tosin tehostus pelaa silti.

                1. Missä vika?
                2. Missä on pommi?
                3. Miten pommin voi tarkistaa?

                PS. Järjestelmä täytettiin ohjeiden mukaan ja nestettä meni n.1.1 litraa.

                Comment


                  #9
                  1. Onko säiliössä varmasti tarpeeksi nestettä? Itsellä pumppu huutaa, jos nestettä olisikin puolessa välissä säiliötä. Pitää olla täysi. Pommin rikkinäisyys ei aiheuta tuota. Tehostin voi tietysti olla viallinen tai pumpun jarrutehostuspuoli. Palaako mittaristossa hydraulijärjestelmän varoitusvalo?

                  2. Pommin tarkkaa sijaintia en isokorisessa tiedä, pikkukorisessa se on syylärin takana moottorin oikean sivukannakkeen vieressä. Seuraa jarrutehostimen juuresta lähtevää paineputkea.

                  3. Pommin voi tarkastaa pumppaamalla poljinta auton ollessa sammuksissa. Muutama kymmenen polkaisua pitäisi kestää ennen kuin poljin on kova.

                  Comment


                    #10
                    1. Säiliö on täysi. järjestelmän tilavuus ohjekirjan mukaan on 1.1 litraa ja sen verran sinne meni. mittaristoon syttyy noin minuutti käynnistyksen jälkeen toi-> (!) punaisena vilkkuen...

                    3. Jarrupoljin on kova aina ei väliä onko käynnissä vai sammuksissa. Voiko tästä päätellä että pommi on aina tyhjä?

                    edit. typoja..

                    Comment


                    • #11
                      Jarrupoljin on kova aina ei väliä onko käynnissä vai sammuksissa. Voiko tästä päätellä että pommi on aina tyhjä?
                      Paineeton ainakin. Vois tuosta myös päätellä, että paineet puuttuu järjestelmästä, -pumppu?

                      Comment


                        #12
                        Ainakin pumppu ääntää siihen malliin että voi ollakkin rikki..

                        Voiko olla että pumpun teho on laskenut sen verran että paine riittää ohjaustehostimelle mutta ei jarruille?

                        Uuden pumpun hinta?

                        Comment


                          #13
                          Pumppu oli muistaakseen kaksipiirinen - eli ohjaustehostimelle oma piiri ja jarrutehostimelle oma.

                          Comment


                            #14
                            Niinhän se on kuten ylempänä lukee...

                            Ei kai se auta kun lähteä pumpun metästykseen...

                            Comment


                              #15
                              No niin pumppu vaihdettu uuteen käytettyyn ja vanhassa oli akseli melko jäykkä pyörittää...
                              Tehostus pelaa kuin uus, pumppu on äänetön, mutta jarrupoljin edelleen kova.
                              Nestettä meni 1.1 litraa ja nestepinta on min-max merkkien välissä, neste on febi/bilstein.

                              1. Missä vika? (pommi)?
                              2. ilmautuuko pommi välittömästi? esim. minuutin kuluessa..
                              3. Muita mahdollisia vikoja?

                              PS. järjestelmä ilmattiin edellä olevien ohjeiden mukaan...

                              Comment


                                #16
                                Jarru tilanne on muuttunut, jarru tehostus toimii oikeen mutta kun auto on paikoillaan ja jarrupoljinta painaa pikkuhiljaa pohjaan voimalla niin näyttöön syttyy tuo (!) merkkivalo mutta sammuu kun polkimen löysää ja jarrut toimivat taas oikeen. Voiko tästä päätellä paineenvaraajan olevan epäkunnossa? Muita ehdotuksia?

                                Comment


                                  #17
                                  Oireet viittaavat aika vahvasti pommiin. Tuo varoitusvalo käsittääkseni syttyy, jos järjestelmän - siis 150bar systeemin paine on liian alhainen jarrupuolella tai (jarru)nestettä on liian vähän säiliössä. Jarrunestehäly pitäisi kuitenkin näkyä ihan normijarrutuksessakin, mutta varmuuden välttämiseksi voisit nestetason tarkistaa, jos sitä et ole tehnyt vähään aikaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Täälläkin se huutomerkki piippauksineen alkoi ärsyttää - vaikka on sisällä oikeat litkut ja jarrupoljinkin ei ole kova, niin aamuisin se alkoi ilmetä kelien jäähtyessä.

                                    Tuli siis tehtyä sellainen yksinkertainen temppu, että seisovalla koneella pumppaili polkimen kovaksi ( se vaatii muuten aikaa )- heti huomasi, että pöntössä oli pinta noussut yli ylämerkin.

                                    Sen jälkeen käynnisti koneen ja huomasi, miten pinta laski pikkuhiljaa takaisin entiselle tasolle. Sen jälkeen uudestaan kone seis ja pumppaili polkimen uudestaan kovaksi.

                                    Sen jälkeen ei ole enää tuota huutomerkkiä edes parin kympin pakkasaamuilla nähty. Kenties oli ehkä ilmaa tuossa "pommiosastolla" - ei ole ihan varmaa, kiertääkö siellä mitään, jos ei jarrutehostinta käytä eli jarruta kunnolla ( jos pommin puolella on ilmaa, niin voi olla, että paineet nousee käynnistyksen jälkeen hitaammin )...

                                    Comment


                                      #19
                                      Pommissa on takaiskuvena pumpulle päin, joka saattaa pettää ja varsinkin kylmänä jäädä raolleen. Näin sitten liemi pääsee takaisin pumpun kautta rauhalliseen tahtiin yön aikana.

                                      Itellä sama homma vaikka pommi on täytetty ja muutoin pelikunnossa. Kesällä ei myöskään ilmene. Jaksan kuunnella aamulla kolme piippausta kylmällä kelillä mielummin kuin maksaa muutama satanen uudesta pommista pelkän takaiskuvenan takia.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä vahvasti tältä näyttää - Pertunmaan pakkasaamu teki taas sen tempun, että huutomerkki vilkkui kojetaulussa aika pitkään.

                                        Seuraavallakin aamulla se oli taas visusti vilkkumassa, kunnes lähdettiin liikkeelle.

                                        Sen jälkeen tuli taas kokeiltu pommin "tyhjennystä" - eli kone seis ja pumppaamaan vaan poljin täysin jäykäksi. Sillä oli sen verran vaikutusta asiaan, että sen jälkeen ei ole huutomerkkiä enää näkynyt.

                                        Se yön mittaan tapahtuva pommin tyhjentyminen on aika helposti havaittavissa kun kurkistaa konehuonen puolelle ennen käynnistystä - pöntössä on öljyn taso silloin korkeampi, kun illlalla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kova jarrupoljin

                                          Tässä viimeaikoina tullut esiin tuollainen ominaisuus, eli välillä kun jarrua painaa niin poljin on kova, eikä jarrut paljoa ota. Missä vika? Jotain kallista tietty menossa hajalle... Yritin hakua, mutta ei oikeen tuottanut tulosta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkos viimeaikoina tullut tehtyä jotain jarruremppaa?
                                            Voihan siellä olla ihan palat/levyt huonossa kunnossa tai jossain yhteydessä päässyt ilmaa sisään tai vanhat jarrunesteet.
                                            Mutta eiköhän nuo ole pommin hajoamisen ensioireita?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Taakse on vaihdettu jarrulevyt/palat syksyllä, muuta ei oo jarruille tehty. Onko tässä minun häkkyrässä edes pommia?

                                              Comment


                                                #24
                                                Luulisin kyllä ettei ole pommia vaan normaali alioainetehostin. Jos männät ja liut eivät ole jumissa, niin sitten vikaa etsimään tehostimen letkuista/tehostimesta itsestään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Typ 44 jarruista

                                                  Auto: audi 100 typ 44 vm 87 jossa moottori 92 2.5 diesel

                                                  Autossa ostohetkellä vikkui punainen jarrujen/hydrauliikan varoitusvalo ja syyksi epäiltiin vuotavaa hyd.pumppua. Jarrupoljin oli kova ja kuminen mutta toimi kyllä kun suurella voimalla painoi eli ei sellainen kun tehostetuissa jarruissa pitäisi olla. Ajelin hetken näin ja ostin uuden (käytetyn) pumpun joka kunnossa mutta vika pysyi. Epäilin että kyseessä olisi jarrupaineen varaaja ja en tohtinut sellaista sillon ostaa joten ajelin valot villkuen.

                                                  Auto seisoi pidemmän aikaa ja kun sitä herättelin ja testailin jarruja niin toinen takajarruputki paukahti se joka tulee paineensäätimeltä apukuskin puolelle ja varoitusvalo sammui kun kummastuksissani painoin jarrua uudestaan valo syttyi ja sammui uudestaan jarrupoljin siis painui alemmas ensimmäistä kertaa auton historiassa minun aikanani .

                                                  Olisiko järjestelmässä voinut olla ilmaa koko ajan?
                                                  Eikös näissä ole jarruletkut pullistelleet?

                                                  Siis miten jatkan vian etsintää kun saan uuden jarruputken paikalleen?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hakuun vaikka sanat "huutomerkki" ja sen jälkeen "pommi". Jatka johonkin niistä ketjuista, jos kysyttävää vielä jostain syystä jäisi.

                                                    Ja kertauksena:

                                                    Valoa sytyttelevät vain ja ainoastaan:
                                                    - jarrunestesäiliön nestetason anturi
                                                    - tehostimen nestesäiliön nestetason anturi
                                                    - paineenvaraajan paineanturi, syynä väljä pommi
                                                    (- jarrupalojen kulumisvaroittimet)

                                                    Palojen kulumisvaroittimen voi eliminoida irrottamalla ratin alta relepaneelista punaisen pienen releen, jos sellainen on. Muut anturit voi eliminoida irrottamalla liittimet.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kova jarrupoljin

                                                      Eli tuossa pari päivää sitten ihmettelin, kun jarru tuntui aika kovalta eikä oikein pysäyttänytkään kuin ekalla polkaisulla. Ajattelin johtuvan loppu olevista levyistä, vaihdoin uudet paloineen mutta ei auttanut. Katkaisin samalla ilmausventtiilin satulaan.prkl.ja nuljasin toisen takaisin laittaessa.prkl.ei mennyt ihan tuubiin.

                                                      Ilmaaminen nyt jäi vähän vaiheeseen sattuneista syistä, mutta tuskinpa se tässä konkurssissa paljoa painaa =D
                                                      Onkos ideoita mikä vois olla vikana? vähän haeskelin, pommihan se lötkössä varmaan olis syyllinen mutta ei tässä.

                                                      Eli: eka polkaisu, toimii suht normaalin tuntuisesti, heti perään toinen ja kolmas, kova eikä jarrut pidä kunnolla. muutama sekunti ajoa ja taas toimii kerran.

                                                      Jarrutehostin?

                                                      tänks

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuohan tuntuu siltä, että tehostin on poissa pelistä.

                                                        -m

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tarkista, että se alipaineliitäntä tehostimelle on kunnossa, eikä letku ole rikki. Toki luulisi tuon jo vaikuttavan muihinkin alipaineella toimiviin laitteisiin?

                                                          Mulla on ylimääräinen tehostin varaosakeulassa, jos tarvitset uuden. Myös pääsylinteri löytyy, mutta se tässä nyt on tuskin rikki.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Okei.pitää tarkistaa nuo. MR, ei kai se satu mun vanha B5 olemaan? =) Sinnepäinhän se tais tulla AVK:lta

                                                            edit_ eikun sullahan olikin joku hopeinen ihan ehjä nokkapala
                                                            Viimeksi muokannut kontio; 14.1.2009, 10:37.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X