Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sopivat rengaspaineet?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
    Mulla tismalleen samanlaiset kokemukset, tosin kokona oli 235/40/18.
    Jotenkin nää kaikki mitä itellä on ollut 225-235/40/18 kumit on ollut epämääräisiä ajettavia alta 3paineilla. o.O

    Mistähä lie moinen?
    Renkaan kylki on vain niin paljon pehmeämpi pienemmillä paineilla

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
      Itse taisin pajauttaa 45-sarjan 17":n etuakselille 2.8bar ja taakse 2.6 bar, kun tyhjällä autolla tulee pääsääntöisesti ajettua.
      Tyhjä auto se meikäläisenkin melkein aina on, nuo samat paineet olen todennut enemmän kuin hyvin toimiviksi.

      Comment


      • Miksi muuten laitetaan taakse vähemmän painetta, kuin eteen? Onko perä suhteessa niin paljon kevyempi, kuin keula? Onko paha jos takana pitää samoja tai jopa enemmän painetta, kuin edessä, ennakoiden esimerkiksi isompaa kuormaa, tjsp?

        Comment


        • Siellä edessä on semmoinen pikku juttu, jota moottoriksi sanotaan. Itse pidän joka nurkalla samoja paineita, mutta toisaalta mun takapenkillä istuu aina alle 20-kiloisia, jos siellä joku istuu.

          Comment


            Mites vaikuttaa talvirenkaissa joustavuuteen rengaspaineet ? Eli jos laittaa liikaa painetta niin muuttuuko rengas liukkaammaksi ?Eli jos mutkaan tulee niin pienillä paineilla rengas antaa pitoa joustamalla hieman rungostaan ja kovemmilla paineilla kun se ei jousta niin menee kuin pulkka ?
            Pitääkö paikkansa ?

            Comment


            • Eihän mikään rengas toimi niin kuin se on tarkoitettu, jos laittaa LIIKAA painetta. Eli ihan taatusti on liukkaampi, eikös tämä pitäisi olla pääteltävissä ihan maalaisjärjellä ;)

              Comment


              • Juu, kiitos vaan vihjeestä, siihen moottoriin yritinkin tuossa viitata :) Itsellä on samat paineet ollu joka nurkassa, kun välillä on yksi muksu kyydissä ja välillä kolme aikuista plus kamat takana, joten ei ole mielekästä kokoajan räplätä paineita kuorman mukaan. Kysymys olikin, että haittaako se / mihin vaikuttaa jos on samat paineet joka nurkassa ja ajelee vaikka tyhjällä autolla? Luulisi perän olevan tällöin hieman lipsuvampi keulaan nähden?

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Jeppaa Näytä viesti
                  Juu, kiitos vaan vihjeestä, siihen moottoriin yritinkin tuossa viitata :) Itsellä on samat paineet ollu joka nurkassa, kun välillä on yksi muksu kyydissä ja välillä kolme aikuista plus kamat takana, joten ei ole mielekästä kokoajan räplätä paineita kuorman mukaan. Kysymys olikin, että haittaako se / mihin vaikuttaa jos on samat paineet joka nurkassa ja ajelee vaikka tyhjällä autolla? Luulisi perän olevan tällöin hieman lipsuvampi keulaan nähden?
                  Jos jaksaa räplätä paineet edes takaisin niin vapaasti saa, mutta hyvin menee samoilla paineilla joka kulmassakin minullakin paineet samat joka kulmassa

                  Comment


                    Juu, niin mäkin olen sitä mieltä mutta rengasliikkeessä kertoivat että vaikka laittaisi kovemmat paineet niin se talvirengas ei tule siitä yhtään liukkaammaksi. Siksi halusinkin vahvistusta asiaan.

                    Comment


                    • No kaikki on suhteellista, jos laittaa edelleen liikaa, niin varmasti muuttuu liukkaammaksi, mutta jos taas esim. suositus olisi 2.4bar ja laittaa 2.7bar, niin tuskinpa se siitä oleellisesti muuttuu, ainakaan huonommaksi. Se on ihan miten asiat haluaa käsittää.

                      Comment


                        Ei ole talvirenkailla tullut leikittyä paineilla, mutta kesärenkailla märällä radalla alkoi pito parantua, kun niisti paineista muutaman kymmenyksen.

                        Comment


                          Continentalin tekniseltä hepulta kuultua:
                          Tarrat jotka autoista löytyy, on yleensä suositus minimipaineista. Eli päälle voi huoletta heittää 0.3bar.
                          A4 Allroadin tarrassa luki jotain 2.3 tai 2.4, Contin ukko sanoi suoraan että 225/55/17 tjsp. kumille voi heittää tuon 0.3 päälle ilman huolta, ja olisi kaikin puolin parempikin niin. Ja painotti että hänen mielestään VAG;n laput on oltava minimipaineita, ei normaaleja suosituspaineita. Esim. juuri A4 Allroad on niin painava, että 2.4 on liian vähän.

                          Edit: Teksti koskee siis renkaita, jotka ovat tehtaan alkuperäis kokoa ja painoluokkaa.

                          Comment


                          • Mä ajelin reilun kuukauden viime talvena näillä Audilaisilla paineilla, alla orggiskokoiset (205/55r16) contivikingit. Puski todella reippaasti heti kun oli hiemankin liukasta, ja veteli urissa helposti. Nostin paineet 2.6->3.1bar, ja käytös muuttui todella radikaalisti. Puskeminen väheni merkittävästi, ja uraherkkyys korjaantui kokonaan. Nykyään ajelen 245/40r18 Blizzak @3.2bar, kulkee kuin juna, eikä puske. Sama homma oli 10mm kapeamman kesärenkaan kanssa.

                            Oli suositukset mitä tahansa, niin itse olen tullut kokeilujen perusteella siihen tulokseen, että A6 C5 Avant kulkee luotettavimmin n. 3bar paineilla.

                            Comment


                            • Kerran kuuntelin sivusta, kun (olikohan se Jalasjärvellä) rouvashenkilö pyysi huoltsikkapojua laittamaan mersun pyöriin ilmaa. Poika kysy, että paljonka laitetaa, johon emäntä, että "täyteen". :)

                              Comment


                              • Audi TT tdi -09: rengaspaineet?

                                Hei,

                                eli otsikon mukainen -09 diesel TT quattro kyseessä ja se rengaspainetarra puuttuu. Olisin suuresti kiitollinen, jos joku osaisi kertoa minulle, mitkä ne kesä- ja talvirengaspaineet, kevyellä ja täydellä kuormalla ovat.

                                Rengaskoko on 225/55x16. Oliko niin, että taakse tulee kumminkin pienemmät paineet?

                                Etukäteen kiittäen,

                                Peter

                                Comment


                                  Yleisohjeena voitanee antaa min. 2.5bar joka nurkkaa.

                                  Comment


                                  • Kiitos! Näytti olevan näillä lämpötiloilla 2.3 - 2.4 baria eli lisäillä saa paineita, niin kuin vähän epäilin...

                                    Joo, auto ollut vasta pari viikkoa ja ihmettelyvaihe tyhmine kysymyksineen menossa.

                                    Comment


                                    • Rengaspaineet eri profiileille eri vanteissa.

                                      En äkkiseltään löytänyt moista topiccia, mutta tähän voisi koota porukan käyttämiä paineita speksattuna vanne/kumes tiedoilla. Ainakin itse monesti miettinyt asiaa ja monet rengasliikkeetkään ei oikeen ole kartalla, tietty vaikkapa Jap3 tietää näistä kaiken ja vois jakaa tietoa.

                                      Esim: Omassa 255/30-20 setissä olen pitänyt ^noin 3 bar.
                                      Viimeksi muokannut Zikke; 12.4.2014, 00:24.

                                      Comment


                                        A4 B7 avant, 225/45R17 2.8 bar

                                        Comment


                                          215/45/17 2,7bar. 235/35/19 3bar. 215/40/18 2,9bar. 205/55/16 2.5bar. Tossa mitä mulla käytössä. Toki vaihtelee minkämerkkistä rengasta alla ja mikä tuntuu ajossa hyvälle.

                                          Comment


                                          • Mä oon pitäny 225/35 19 renkaissa 2.8bar.

                                            Comment


                                              285/30 R21 kumeissa olen pitänyt 3.5 baria.

                                              Tietty se että mitä paineita joku pitää renkaissa, ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi oikea paine. Eli kuinka paljon tästä nyt sitten saadaan oikeaa faktatietoa..?

                                              Comment


                                                Ei lainkaan, kiistämätön fakta kuitenkin on että nykypäivän rengas tarvitsee riittävän määrän painetta toimiakseen kunnolla kaikissa tilanteissa. Liian vähän painetta näkyy nopeastikin outona tai epätasaisena kulumisena sekä vaarallisimmassa muodossaan ääritilannekäytöksessä, esim. hirven väistö maantievauhdissa.

                                                Rengaspaineet saa toisaalta taas olla jonkun verrankin yli optimin ilman että mitään vahinkoa renkaalle tapahtuu, ainoastaan ajomukavuus kärsii jos on selvästi liikaa mutta tälläkään ei ole juuri merkitystä kun mennään alle 50-profiilin renkaiden. Ne 60-luvun opit liian suuren paineen vuoksi keskeltä kuluvista renkaista ei ole pitäneet paikkaansa enää sen jälkeen kun disco oli tuore juttu. [DISCLAIMER: Puhutaan teräsvyörenkaista. Museoautojen, traktorien tjms rättipyöriin pätee sitten omat sääntönsä.]

                                                Autonvalmistajien suositukset on aina järjestään alakanttiin, niillä saadaan ajomukavuus toki paremmaksi mutta rengasliikkeen ovea saa nykiä useammin.

                                                Näihin ei niin kevyisiin autoihin joita esim. valtaosa farkkuaudeista nelikkona on eli 1500-1900Kg omamassalla omat ohjepaineet:

                                                15" 2.5-2.7
                                                16" 2.6-2.8
                                                17" 2.7-2.9
                                                18" 2.8-3.0
                                                19" 2.9-3.2
                                                20" 3.0-3.4
                                                21" 3.2-3.5

                                                Viimeisimmät kaksi tuumakokoa perustuu valistuneeseen arvioon, omia kokemuksia yli 19" tuuman henkilöauton pyöristä ei ole. Haitarin skaala menee tottakai painon mukaan. Jos tietää koko ajan kantavansa auton maksimikuormaa tavaraa mukana niin saa surutta lisätä vaikka puoli kiloa.

                                                Comment


                                                • Joo eihän tässä absoluuttista faktaa saa, mutta suuntaa kuitenkin. Rengasliikkeet tuntuu laittavan aivan liian vähän, taannoin oli mulle tolla 255/30-20 setille laittaneet 2,5 bar. Oma fiilis on että tuo 3 bar olis hyvä perusajelussa A4 :lla

                                                  Comment


                                                  • mä pidin 225/35-19" (vanne oli 9,5x19", eli pientä venyä renkaassa) renkaalle 3bar ja tuntu ihan hyvältä paineelta.
                                                    seuraava kombo on 225/35-18" vielä leveämmällä vanteella, ni aattelin pistää inan isommat paineet...

                                                    Comment


                                                    • Itte oon pitäny paineet 3barissa kesät talvet. Talvella kuitenkin pakkasta niin paine todellisuudessa vähemmän kuin renkaanvaihdossa laitettu 3bar.

                                                      talvi 225/40/18
                                                      kesä 235/35/19

                                                      Comment


                                                        Niin unohtui omat tän hetken paineet laittaa. 235/40R18 ja 265/35R18, omamassa 1925Kg + ~100 kilon poppikoneet kontissa, paineet tasan 3.0 joka nurkassa.
                                                        Viimeksi muokannut hopsis; 16.4.2014, 19:41. Perustelu: korjattu oikea rengaskoko

                                                        Comment


                                                        • Itse oon noudattanut tuota Hopsiksen laittamaa listaa, minusta ihan toimiva, pysyy mukavuus ja ominaisuudet kohdillaan.

                                                          Omat kesä/talvi arvot on 245/35 R19 - 2.9 ja 225/45 R18 - 2.7/2.8. Ei epätasaisuuksia kulumisen ja ominaisuuksien kohdalla havaittavissa. :)

                                                          Comment


                                                          • 1800kg nelikkofarkku ja 205/55r17, 3.1bar edessä 3.4bar takana.

                                                            Comment


                                                              A4 B6 Avant 2.5TDiq. 205/55 R16. Hyvät paineet tuntuu olevan 2,8-3,0. Vähän renkaan merkin/mallin mukaan. Nyt alla Michelin Pilot Sportit mainitussa koossa. Alle 2,8 paineilla ohjausvaste tuntuu hieman kasvavan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X