Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon vai ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    minulla on tietysti oma lehmä ojassa tässä, mutta katsatusmies ei ole koskaan huomauttannut, tai edes katsonut minkälaisia valo polltimoita minulla on asennettu. Pää asiahan on että valot toimii ja on hyvin suunattu. Ja minulla on aina ollut suht vanhaa kalustoa..

    Comment


    • #92
      oikein suunattu valot. Olisko ne xenon valot tai ei, eivät "haikäise".

      Comment


      • #93
        Ei häikäise ei, mutku ne on siniset ja kuulemma kalliit. Täytyyhän niiden jotenkin olla laittomat!

        Comment


        • #94
          nyt en ymmärä..

          Comment


          • #95
            Suomalainen kateus.

            Comment


            • #96
              ah, siksi en ymmärtänyt.. :-)

              Comment


              • #97
                Vielä siitä häikäisemistä . esim ne h4 ja xenon ja bixenon polttimot mitkä yleensä käytetään perinteisissä heijastimessa ( eli ei DE linssivaloissa) ovat noin suuniteltu että valo pääsee ainostaan ylöspäin. Ja siitä heijastimen kautta eteenpäin. Eli ei siinä pääse valoa suoraan poltimosta häikäisemään.

                Comment


                • #98
                  Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyn: Miksi näihin valoihin vaaditaan pesurit ja automaattinen korkeudensäätö? Miten " automaatti" toimii? Itsellä käännetään "pyörää"(kuskin toimesta sisältä) ajovalojen korkeuden säätämiseksi. Eipä ole tullut käännettyä:)

                  Comment


                  • #99
                    Etu- ja taka-akselilla on potentiometri, joka on kiinnitetty tukivarteen. Tasaisella olleessaan ei säädä korkeutta. Sitten kun perä painuu, potikka säätää valoa alas, päinvastaisessa tilanteessa taas ylös. Hellalta saa valmista säätösettiä kai.

                    Pesureista en osaa sanoa, eivät nekään kai ydinfysiikkaa vaadi. Niissä ei ole muuta automatiikkaa kuin että pesevät samalla kun lasiakin pestään.

                    Varmaan häikäisyn estämiseksi on byrokraatti keksinyt tuon pykälän -ihan hyvä niin.

                    Comment


                      Pesurit ja korkeudensäätö vaaditaan ihmisen silmän fysiologian takia. Saksmannit ovat tutkineet, että tietty valotiheys (cd/m2) tai sen nopea muutos aiheuttaa aina häikäistymisen. Voin tarkistaa arvon, jos kiinnostaa.

                      Xenon-valon valotiheys ylittää sellaisenaan tämän häikäisyrajan. Siksi myös valaisimen lasin likaantumisen aiheuttama valon sironta ylittää helposti tämän häikäisykynnyksen. Sama sirontailmiö tapahtuu myös esim. naarmuuntuneessa tuulilasissa: vastaantulijan valot näkyvät pystypilareina kun valo taittuu naarmuissa.

                      Xenoneissa lähivalon rajat ovat valaisimen DE-optiikasta johtuen terävämmät kuin tavallisilla valoilla. Tämänkaltainen terävä raja aiheuttaa väärin suunnattuna auton heilahdellessa helposti "tuikkimista" vastaantulijan suuntaan. Perinteisellä valolla voimakkuus vaihtuu hieman pehmeämmin ja vastaantulijan silmä ehtii hieman sopeutua valovoimakkuuden muutokseen muutaman millisekunnin, mutta xenoneilla tämä valaistuksen intensiteetin vaihtelu on terävän valorajan takia nopeampaa, jolloin silmän iiris ei ehdi reagoida valaistuksen muutokseen. Vrt. kameran salamavaloon katsominen.

                      (Samaa ilmiötä hyödynnetään voimakkaampana myös sotilaskäytössä ns. Flash-Bang kranaateissa. Tietääkö noille joku suomenkielistä nimeä?)

                      Tämän takia kai Brysselin ajokortittomat EU-byrokraatit koittavat rajoittaa valotehoja myös keski-Euroopan Suomen talveakin pimeämmässä kesässä.

                      Se automaattisuuntaus perustuu kai jonkinlaiseen asentotunnistimeen itse umpiossa, joka pyrkii sähkömoottorilla pitämään valokeilan samassa asennossa vaakatasoon nähden. Systeemissä on varmaan jonkinlainen viive, ettei jokainen ylä- ja alamäki muuta suuntausta.

                      Toinen vaihtoehto voi olla jonkinlainen korkeustunnistin takajousituksessa. Tai sitten yksinkertaisesti takajousituksessa on automaattinen tasonsäätö.

                      Jos joku tuntee tietävänsä paremmin, korjatkoon vapaasti.

                      Comment


                      • Kiitos Seppo "valaisevasta" :) Olen ollut niin pitkään poisssa hommista, mutta ehkä F-B on ns "leimahduskr" tai "tyrmäys/sokaisukr, jota käytetään mm erikoisjoukoissa kohteen (ihmiset) lamauttamiseen.

                        Comment


                        • Hyvät uutiset.

                          Saan suoraa myynti oikeudet Suomeen näistä Meccatune xenon valoista Ching chang Koreasta. Se tarkoittaa että pystyn todennäkoöisesti tiputtaa noin 50e vielä hinnoista kun saksalainen välikäsi jää pois. Pitää vielä hiioaa postikulut, toimitus ajat ja määrät kuntoon.

                          Todennäköisesti yritän järjestää ryhmä ostos kun ei ole järkevää ostaa vaan muutamia sarjoja kerrallaan.

                          Comment


                          • siis onko joku saanut suomennettua oikein kunnolla tota AKE:n ohjetta? mulla ei ole pesureita ja korkeuden säätö toimii rullalla kabiinista. jos tohon laittaa xenonit, niin tarviiko mun:

                            a) laittaa pesurit?
                            b) laittaa automaattinen korkeudensäätö?
                            c) vaihtaa umpioita?
                            d) tehdä jotain muuta?

                            noi nikon hinnat alkais kyllä olla sellasia että alkaa köyhää insinööriäkin kiinnostaa... :)

                            Comment


                            • siis onko joku saanut suomennettua oikein kunnolla tota AKE:n ohjetta? mulla ei ole pesureita ja korkeuden säätö toimii rullalla kabiinista. jos tohon laittaa xenonit, niin tarviiko mun:

                              a) laittaa pesurit?
                              b) laittaa automaattinen korkeudensäätö?
                              c) vaihtaa umpioita?
                              d) tehdä jotain muuta?

                              noi nikon hinnat alkais kyllä olla sellasia että alkaa köyhää insinööriäkin kiinnostaa... :)
                              a) kyllä. ne sisältää mun automaatisessä korkeudensäätö pakettissa.
                              b) ei, vaan autot rakenettu ennen 1.10.98
                              c) mun mielipide on että ei.
                              d) säästä rahaa...insinöörit kun saa niin vähän palkaa...:-)

                              juu, mun hinnat ovat siis nyt tasan puolet xenonvalot.fi.....koskahan minä pääsen ajamaan uuden bemmarin kanssa....

                              Comment


                              • koskahan minä pääsen ajamaan uuden bemmarin kanssa....
                                Et kai sinä oikeasti halua......(?)

                                Comment


                                • no eeeeiiiiii....neliveto on niin kivaaa, varsinkin tällä kellillä..ja jos näkee kunnolla

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja make80
                                    jos tohon laittaa xenonit, niin tarviiko mun:

                                    a) laittaa pesurit?
                                    b) laittaa automaattinen korkeudensäätö?
                                    c) vaihtaa umpioita?
                                    d) tehdä jotain muuta?
                                    Jos haluat valoista lailliset niin:
                                    a) Kyllä. Pesurit vaaditaan aina. (Eikös tuossa jo ole?)
                                    b) Ei, koska autosi on otettu käyttöön ennen 1.1.1998 ja siinä on valoille käsisäätö.
                                    c) Kyllä, jos umpioita ei ole erikseen hyväksytty ksenoneille.
                                    d) Ei.

                                    Jos taas et välitä teoreettisesta hylkäysmahdollisuudesta katsastuksesta, niin umpioita ei tarvitse vaihtaa.
                                    Itse olen viimeisen 20 vuoden aikana jälkeen osunut tasan yhden kerran ratsiaan, jossa oli katsastusmies mukana. Silloin tuli rekisteriotteeseen käsky poistaa takavalojen lakalla tehty tummennus (Olihan ne toki aika tummat :-). Poliisit eivät valoista juuri ymmärrä tai välitä, jos valot vaan palavat.

                                    Myyjä tosin saattaa saada riesakseen muita byrokraatteja:
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Jiiaa
                                    Xenonvalot.com on jo luovuttanut AKE:n byrokraateille:
                                    "Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain offroad-käyttöön. Xenonvalot.com ei ole vastuussa tuotteiden väärinkäytöstä."
                                    Kyse ei ole Suomen lainsäädännöstä, vaan EU-direktiivistä. Valvonnan taso vaan vaihtelee eri maissa.
                                    Vaikka valoilla olisikin E-hyväksyntä, se ei poista myyjän vastuuta liikennetarvikekaupassa.
                                    Asetus liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta (1247/2002) sanoo seuraavaa:
                                    22 §
                                    Muusta kuin tyyppihyväksytystä osasta ja erillisestä teknisestä yksiköstä annettava seloste
                                    1. Selosteen voi antaa erillisenä taikka kiinnittää, leimata tai muutoin merkitä osaan tai erilliseen tekniseen yksikköön tahi sen pakkaukseen taikka tuotteen ostajalle tai muulle saajalle annettavaan kauppalaskuun tai muuhun toimituskirjaan.

                                    2. Selosteeseen on, milloin se on tarpeen, merkittävä, millaiseen tai minkä ikäiseen ajoneuvoon kiinnitettäväksi tarvike myydään tai muutoin luovutetaan.
                                    Eli myyjän on mainittava ostajalle kirjallisesti siitä, jos tuote ei täytä katsastusmääräyksiä. Vasta tällöin vastuu on yksinomaan ostajalla eikä myyjällä. Esim. monissa 100 W polttimoiden paketissa mainitaan erikseen "Ei tieliikennekäyttöön". Teksti myyjän nettisivulla ei riitä.

                                    Tätä pykälää ei valvota kovin aktiivisesti, lähinnä silloin, jos joku ostaja nostaa asiasta metelin. Mutta esim. kuluttajavalituslautakunta on asiasta erittäin tietoinen.
                                    Vain jos myyjä voi selvästi osoittaa valistaneensa asiakasta, niin asiakkaan on turha vaatia kaupan purkamista "laittoman" ja katsastuksessa hylätyn osan takia, johon kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden.
                                    Valvonta kuuluu AKE:lle, joka sekään ei juuri ehdi valvontaa tekemään. Lähinnä silloin, jos joku kateellinen kilpailija asiasta AKE:een valittaa. Sanktioista en tiedä.

                                    Comment


                                    • on se seppo tarkka mies...

                                      Comment


                                        Tiedä siitä tarkkuudesta :-) Sanotaan ennemminkin, että pelasin aikanaan työkseni useamman vuoden noiden lakipykälien kanssa.

                                        Xenoneista on liikkeellä aika paljon ns. Esson-baarin juttuja ja epäselvyyttä, joten eikö homma kannata selvittää laillisuuden kannalta perusteellisesti? Siitähän tässä on ollut kysymys. Siihen, haluaako kukin lakia noudattaa, en ota kantaa. Jotkut haluavat lakia noudattaa ja jotkut eivät. Se ei ole minun asiani.

                                        Laillisuus, käytäntö ja talonpoikaisjärki eivät aina sovi ihan yhteen. Esim valomääräykset lampunpesuri- ym vaatimuksineen tulevat EU-direktiivistä, joka velvoittaa kaikkia EU-jäsenmaita. Pykälien valvonta vaihtelee maakohtaisesti. Suomessa "laki on niikun se lujetahan". Jossain muualla taas laki ja käytäntö ovat täysin kaksi eri asiaa ja riidan voittaa se, jolla on eniten rahaa.

                                        Comment


                                          Vai sellasta..

                                          Ymmärrän kyllä nuo häikäisyjutut ja sen että häikäisyn takia vaaditaan automaattista korkeudensäätöä jne..mutta sitä EN ymmärrä mikä on peruste siihen että ennen 1.1. 1998 valmistetuille autoille ei tarvita automaattista säätöä ja sen jälkeen rakennetuille autoille vaaditaan??!!

                                          Meinaan vaan että kaipa se xenon-valo yhtälailla häikäisee vanhemmassakin autossa...

                                          No, kaipa siihen pykälänikkareilla jokin selitys on siihenkin..tuntuu vaan kummalta..

                                          Comment


                                          • Miksi 70 luvun autoissa saa kahdentaa lyhyet, miksi 60 luvun autoissa ei tarvita turvavöitä takana? Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kehitys kehittyy ja pykälät pyrkivät seuraamaan.

                                            Comment


                                            • a6/s6 ja 100/s4 lasi, tiiviste ja kehys ovat erilaisia, kaikki muu osat ovat samoja.
                                              Rupesin tuossa miettimään, että jos hankkisin S4 lasit ja tiivisteet ja kehykset ja sitten nuo A6 umpiot xenoneilla, niin olisiko se sitten laillista? Lukeekos se xenonille hyväkstntä siinä ajovalon lasissa vai missä? Eli jos laittaa e-hyväksyttyihin umpioihin jotkut muut lasit, joissa ei ole hyväksyntämerkkiä, niin eikös ne sitte katsastusmiesten yms. mielestä ole laiton paketti. Tämmöinen sekava ajatus tuli mieleen.

                                              Comment


                                              • Ei missään E- hyväksytty valo umpioissa lue että onko ne ovat nimenomaan hyväksytty xenon valoihin, tai vaan halogeeni valoihin

                                                urs4'lle ei ollut koskaan xenonia.
                                                a6 100 s6'ssa oli xenon versio. Sen lasissa on noin 1x3cm, oliko se nyt leveimpi tai kapeampi juova mainen alue lähivalon linsin edessa. Voihan olla että se vaikuttaa noin 0.00001% valo kiilan heijastuksessa... eli c'mon

                                                Kysy vaikka katsastusmieheltä, hän tatusti erottaa ne kahdet versiot 50m etäisyydestä.....

                                                ( se viimeinen lause oli sitten vitsi! )

                                                Olette kyllä niiiiiin lainkuuliainen porukkaa..

                                                onko varmasti kaikkien vero ilmoitukset nyt jätetty?

                                                Comment


                                                  No ei niin hölmö kannata olla että jättäisi veroilmoituksen jättämättä..siitä kun seuraa AINA sanktio..
                                                  Xenonien kanssa voi sentään aina jotenkin koittaa pyristellä..verottajalle häviää AINA :)

                                                  Comment


                                                  • No tiedänpä nyt tuonkin.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja EPDM
                                                      Ei missään E- hyväksytty valo umpioissa lue että onko ne ovat nimenomaan hyväksytty xenon valoihin, tai vaan halogeeni valoihin
                                                      Itseasiassa lukee. :-)
                                                      Etenkin vanhemmissa H4-umpioissa on aika usein isoilla kirjaimilla merkintä "H4".
                                                      Samoin merkintä HCR paljastaa umpion olevan hyväksytty halogeeni lähi- ja kaukovalo, eli juuri H4 polttimolle.

                                                      EDIT: Aiemmin tähän kopioimani direktiivin teksti ei koskenutkaan ajovaloja. Sorry.
                                                      Uudemmissa umpioissa polttimotyyppi selviää vain hyväksyntämäerkinnästäi. Eli kyllä niissäkin merkintä on mutta sitä tuskin kukaan osaa tulkita ilman hyväksyntäpapereita.

                                                      Comment


                                                        Niko, onko tuossa B5:n konversiopaketissa bi-xenon vai ei? Pesureiden kuva on vähän heikko, haluisin nähdä miltä näyttää asennettuna =) Lähinnä siis että onko originaalin näköinen eli uppo- vai pinta-asennus.

                                                        Comment


                                                        • bi xenonnit ovat ainoastaan h4 versiona.

                                                          en osaa sanoa niistä suutimesta kun en ole itsekään nähnyt niitä livenä

                                                          Comment


                                                          • Hyvä Niko

                                                            Hae suoraan meccatunelta saadaan edullisemmin !

                                                            Comment


                                                            • kyllä kyllä....vaan mihin nyt juuri laittoin se vaaditaava 5000 Euroa.....

                                                              yritän saada neuvoteltu pienempi erä, yritän selittää että "suomi on pieni maa ja ihmiset pelkää poliisit ja katastusmiehet niin kuin ruttoa....." ja rahdit ilma postitse. Maa posti on kyllä edullinnen mutta luulen että se voi kestää hieman...

                                                              Sitten pieni kieli ongelma. Pitää e r i t t ä i n yksinkertäisesti selittää asioista muuten tulee "I no undastand". Osaako kukaan Koreaata?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X