Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon vai ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paapelinkala ossaa

    Comment


      Ok, eli ei bi-xenoneja tuossa satsissa, mutta kummat valot (lyhyet/pitkät) siinä sitten on xenoneilla?-) En vaan osaa..

      Pesurit kiinnostaisi jo sellaisenaan, kun tuntuu lyhdyt menevän heti suolanvalkoisiksi kun vähänkin ajaa.

      Comment


      • Ok, eli ei bi-xenoneja tuossa satsissa, mutta kummat valot (lyhyet/pitkät) siinä sitten on xenoneilla?-) En vaan osaa..

        Pesurit kiinnostaisi jo sellaisenaan, kun tuntuu lyhdyt menevän heti suolanvalkoisiksi kun vähänkin ajaa.
        yleensä ihmiset kytkee lyhyet xenoniin. Valomäärä on jo niin paljon enemmän että pitkien tarve pienenee huomattavasti En suosittele laittaa xenonit pitkille jos ei ole jo valmis bi-xenonit. Syy on että se kestää noin sekunnin verran että xenonit syttyy, se voi olla hankalaa jos haluaa nopeasti vaan räpsäyttää pitkät päälle. Toki ei se mua haittaa, mutta minähän olen mitä olen..

        Comment


        • Kaikki xenonit, joita olen tavannut, syttyvät samantien. Täysi kirkkaus saavutetaan sitten n sekunnin sisällä -mutta ei tuo ole ymmärtääkseni se syy, miksi pitkiin ei xenoneita yleensä laiteta. Kyllä jo vajavaisesti palava xenon valaisee oikein riittävästi.

          Todellinen syy taitaa olla
          -hinta vs käyttöaika
          -syttymisen vaatima jännite, eli esim pitkien räpsyttelyssä jäisi syttymättä 2. tai 3. vilkautuksella

          Eli lähivaloihin ne juu yleensä laitetaan, eli olen sinänsä Nikon kanssa samaa mieltä.

          Comment


          • eli olen sinänsä Nikon kanssa samaa mieltä.
            tää on kyl histooriallinen hetki....

            tarkoitin kyllä kuten varmasti tiedät, että ne sytty samantien mutta kestää sitten noin sekunnin verran että ne ovat täysin kirkaimillaan.

            Comment


              Kyllä ne syttyy ainakin n.5krt peräkkäin. ;)

              Comment


              • Riippuu satsin laadusta. Itsellä oli edellisessä autossa jälkiasennussatsi, jossa toinen poltin ei syttynyt uudestaan ellei välissä ollut 20s. Tai syttyi se alussa, kunnes leikin 3 kertaa peräjälkeen, sen jälkeen ei syttynyt kuin tauon jälkeen.

                Itse en räpsyttelisi orkkiksiakaan, kun se tunnetusti kuluttaa poltinta.

                Ja ei se Niko kai eka kerta ole ;-)

                Comment


                • En oo ainakaan huomannut, että ketään olisi maininnut noista aa-nelkun facelift-mallin umpoista. Eli niistä ainakin löytyy merkintä H7/D2S. Eli sen puolesta noihin voi tuupata xenon-polttimot. Tarkin hommahan noissa on, että polttimo tulee oikeaan asentoon umpion runkoon nähden.
                  Tere =)

                  Comment


                    En oo ainakaan huomannut, että ketään olisi maininnut noista aa-nelkun facelift-mallin umpoista. Eli niistä ainakin löytyy merkintä H7/D2S. Eli sen puolesta noihin voi tuupata xenon-polttimot.
                    Veikkaan että E-sääntö ei oikein kelpuuta pelkkää H7- tai D2S-merkintää. Noita varten on olemassa omat lyhenteensä, H tarkoittaa halogeenia ja D ksenonia.

                    Minkälaiset kirjainyhdistelmät tuosta umpiosta löytyy? Kuten jo sanoin H tarkoittaa halogeenia, D ksenonia. C vuorostaan tarkoittaa lähivaloa ja R kaukovaloa. Jos umpio on tarkoitettu halogenpolttimolle ja siinä on lähi- ja kaukovalo merkintä on todennäköisesti HCR. Jos umpiossa taas on ksenonlähivalot ja halogenpitkät merkintä voi olla DCHR. Noiden pitäisi olla merkittynä jossain, kuten referenssiluvunkin jos se on muuta kuin 20.

                    Tarkin hommahan noissa on, että polttimo tulee oikeaan asentoon umpion runkoon nähden.
                    Ksenonpolttimo ei siis sovi tuohon suoraan ilman muokkausta? Miten ne polttimot on saatu sopimaan tehtaalla semmoisiin autoihin jotka on tilattu jo sieltä ksenoneina? Olisiko esimerkiksi niin että lasi on sama mutta sisällä onkin eri kamaa?

                    Comment


                    • Veikkaan että E-sääntö ei oikein kelpuuta pelkkää H7- tai D2S-merkintää. Noita varten on olemassa omat lyhenteensä, H tarkoittaa halogeenia ja D ksenonia.

                      Minkälaiset kirjainyhdistelmät tuosta umpiosta löytyy? Kuten jo sanoin H tarkoittaa halogeenia, D ksenonia. C vuorostaan tarkoittaa lähivaloa ja R kaukovaloa. Jos umpio on tarkoitettu halogenpolttimolle ja siinä on lähi- ja kaukovalo merkintä on todennäköisesti HCR. Jos umpiossa taas on ksenonlähivalot ja halogenpitkät merkintä voi olla DCHR. Noiden pitäisi olla merkittynä jossain, kuten referenssiluvunkin jos se on muuta kuin 20.
                      Anna vaikka emaili, niin pistän kuvan omista umpioistani.

                      Ksenonpolttimo ei siis sovi tuohon suoraan ilman muokkausta? Miten ne polttimot on saatu sopimaan tehtaalla semmoisiin autoihin jotka on tilattu jo sieltä ksenoneina? Olisiko esimerkiksi niin että lasi on sama mutta sisällä onkin eri kamaa?
                      Eli tein h7-polttimon kannoista adapterit, että tulee täsmälleen oikeaan asentoon. Voin pistää kans kuvaa niistä =). Eli samoissa umpioissa on vaan asennettu eri lampun kannat (D2S). Tuohan olisi mahdollista tehdä, mutta mielestäni umpion lasit tarvisi irrottaa umpiosta lämmittämällä (uunin lämpöön).

                      Että sellasta =)

                      Comment


                      • Asenssin tänään yhteen 6000k xenon sarja omaan autoon apukuskin puolella. Ja otin kuvat vertailun vuoksi toiselle puolella olevia orkkis 4300k xenon sarjaan. Vari ero näkee huonosti kuvista, ja parkki valo oli rikki apukuskin puolen ( 6000k) umpioissa, mikä oli kellertänyt ulkonäkö, muuttei valon varsinaista säteilyä tietysti.

                        http://www.locomail.com/niko/epdmoto...//installpics/

                        Comment


                          Eli tein h7-polttimon kannoista adapterit, että tulee täsmälleen oikeaan asentoon. Voin pistää kans kuvaa niistä =). Eli samoissa umpioissa on vaan asennettu eri lampun kannat (D2S). Tuohan olisi mahdollista tehdä, mutta mielestäni umpion lasit tarvisi irrottaa umpiosta lämmittämällä (uunin lämpöön).
                          Adapterit olivat asiallisen näköisiä mutta pahoin pelkään että tuo umpion takaosassa oleva teksti "HZ = HALOGEN" ja "D2S = XENON" on lähinnä opas polttimonvaihtajalle muovirungon ollessa sama sekä halogen- että ksenonumpioissa.

                          Jos haluaa tehdä laillisesti lampun on oltava hyväksytty oikealle polttimotyypille, se selviää umpion E-merkinnän yhteydessä olevasta kirjainyhdistelmästä. Laittomasti tehdessä nuo merkinnät ovat suurin ongelma jos joskus sattuu käymään niin että poliisi jostakin syystä kateellisena kiinnostuu hyvistä valoistasi. Sen jälkeen kun valo on tunnistettu kaasupurkausvaloksi värin perusteella ei mene montaa sekuntia vilkaista ohimennen umpioon mitä kirjaimia sieltä löytyy.

                          Comment


                          • No Hellan mukaan umpiot/linssit on samat kummassakin.........

                            Comment


                              Viitsitkö katsoa mitä kirjaimia lasissa on?

                              Comment


                              • Oiskos ollu vasemmalta lukien HR DC, vähän epäselvästi kun ne ei ollu siinä E9-merkinnän vieressä vaan niiden pystyviivojen alla. Tiedä sitten mitä tarkoittaa?

                                Comment


                                  Olin oikeastaan jo lopettanut tämän aiheen kommentoinnin mutta nyt on pakko:
                                  Suomalainen yhteiskunta toimii sen perusteella, että ihmiset haluavat toimia laillisesti. Ei se ole kateutta tai poliisin tai katsastusmiehen pelkoa. Jotkut säännöt ovat p*******ä mutta niin vain on. Maailmassa on sellaisiakin valtioita missä noudatetaan vain niitä lakeja, jotka sattuvat suosimaan omaa toimintaa. Ei edes kovin kaukana Suomesta.
                                  katsastusmiehellä ei ainakaan viimeks ollu mitään ongelmaa noiden kanssa. Suuntauksen katsoi ja sillä hyvä. Lailliset nuo ei ole (pesurit puuttuu).
                                  Katsastusmies on tehnyt virheen hyväksyessään laittomat valot. Siitä tulee hänelle ongelma jos virhe havaitaan AKE:n valvonnassa. Havainnosta seuraa asemalle yleensä sangen v-mäinen selityskierros ja huomautus tai varoitus. Toistuvista virheistä on katsatusaseman toimilupa katkolla.
                                  Tämä ei ole meidän ongelmamme. Tärkeintähän on se, että jokaisella on sellaiset valot kuin haluaa. Säännöistä viis.

                                  Comment


                                  • Paljon mahdollista, luultavasti noin. Täytyy varmaan vaihtaa sitten varmuuden vuoksi normaalit katsastuksen ajaksi =). Aion kyllä pitää vastaisuudessakin kyllä noita d2s-polttimoita. Millais muuten jos hommaan pesurit, onko nuo sitten lailliset? Vai onko niin, että kun tuo "facelift"-malli tuli 2/99 niin korimalli lasketaan siitä vai meneekö tuohon ennen 98 koskevaan hommaan?......
                                    =)

                                    Comment


                                    • lisäsin muutamia kuvia kansion. Sensurointi varoitus!.....älkää katsoko jos on herkkäluonteinen tai muuten vaan lainkuuluinen. Kuvat voi olla laittomia ja sisältää häikäisevä materiallia.



                                      http://www.locomail.com/niko/epdmoto...//installpics/

                                      edit: eli 6000k xenon pitkät ja lyhyeet apukuskin puolella, ja kuskinpuolella 4300k lyhyeet itsetehty aikoinaan xenonnit ja 100w halogeeni pitkät.

                                      Comment


                                        Oiskos ollu vasemmalta lukien HR DC, vähän epäselvästi kun ne ei ollu siinä E9-merkinnän vieressä vaan niiden pystyviivojen alla. Tiedä sitten mitä tarkoittaa?
                                        Tarkoittaa että lähivalot ovat kaasupurkaustekniikkaa, kaukovalot hehkulangalla. E9 merkitsee että valot on E-hyväksytty epsanjassa. Sikäli jännää että noissa voi lukea noin, tuon mukaan umpioita ei ole hyväksytty hehkulangalle ollenkaan!

                                        Comment


                                        • Tarkastin päivänvalossa ja ne menee näin:

                                          keskeltä oikealle->

                                          04HC__00DC__04HC__ 011__02A _______5202__PL_E9_30
                                          00DC__->______->____->___->__04HR__5203

                                          Eli noin =). Nuo nuolet on lasissa myös, alaviivat ei, mutta en saanu muuten rivejä kohdalleen.....mitäs ne tarkoittaa?

                                          Comment


                                            Ihmeellisen paljon merkintöjä.

                                            Pääsääntöisesti jonkinlaisessa järjestyksessä oikealta vasemmalle:

                                            HC = Halogenlähivalo
                                            DC = Kaasupurkauslähivalo
                                            en tiedä mitä 011 tarkoittaa
                                            A = "parkkivalo"
                                            5202 ja 5203 voisi mahdollisesti olla hyväksyntänumero
                                            PL = muovilinssi / -lasi
                                            E9 = e-hyväksytty espanjassa, 30 on ilmeisesti referenssiluku. Yhdessä omien pitkien kanssa ei saa samanaikaisesti palaa kuin ref. 7,5 kaukovalot.
                                            Seuraavalla rivillä on DC uudemman kerran, tarkoittaa edelleen vain kaasupurkauslähivaloa. Miksiköhän sen pitää olla kahdesti?
                                            Nuolet osoittavat kumman puoleiseen liikenteeseen valo on tarkoitettu
                                            HR = halogenkaukovalo

                                            HC:n, DC:n, HR:n ja A:n edessä olevat numerot, 04, 00 ja 02 tarkoittavat ilmeisesti monennenko kerran sääntöjä on muutettu ennen umpion hyväksyntää, ts. minkä sääntöversion mukaan ne on hyväksytty.

                                            Tuon varjolla umpio näyttäisi olevan hyväksytty sekä halogen- että kaasupurkauskäyttöön. En tiedä mikä on AKE:n kanta siihen kun tuossa on jouduttu käyttämään virityksiä että saadaan lamppu sopimaan. Se sovituspalikka ei ainakaan ole osa E-hyväksyttyä kokonaisuutta. AKE:lla on mainio sähköpostikysymyspalvelu jos kiinnostaa saada selville heidän kantansa.

                                            Comment


                                              Sanonpahan vain tähän väliin että olen nimimerkki "svc:n" kanssa täsmälleen samaa mieltä.

                                              Kyllähän tässä xenon-valohommassa..kuten monessa muussakin, on paljon sellaista mistä on ns maalaisjärjellä hyvin vaikea ymmärtää miksi asiat ovat siten kuin ovat.

                                              Ylipäätään vaikuttaa siltä, asiassa kuin asiassa, että yhä kasvavassa määrin itse kukin toimimme lakien suhteen siten että noudatamme vain niitä jotka sattuvat meitä miellyttämään ja ne jotka eivät miellytä kuittaamme sanomalla "onpas hölmö laki" ja teemme sitten siten kuin meitä huvittaa.

                                              Pidemmän päälle se on kuitenkin huono suuntaus..

                                              Comment


                                              • oppia ukkomiehille :)

                                                Osa 1.

                                                Kuinka keskustelen oikein xenon valoista?

                                                Mies: "Ajattelin laittaa autoon lisävalot."
                                                Nainen: "Mä en kyllä halua että tähän laitetaan mitään lisävaloja. Ne on törkeän näköisiä. En halua että tää näyttää joltain teiniautolta..."
                                                M: "Voishan sitä laittaa sitte vaikka xenon valot. Niillä näkis "melkeen" yhtä hyvin. Onhan ne vähän kalliimpia, mutta ei tarvis laittaa mitään lisävaloja rumentamaan autoa."
                                                N: "Toihan on ihan hyvä idea."

                                                Comment


                                                  Onkohan 2000 vuosimallin A4:ssa xenon vai tavalliset polttimot lähivaloissa. Muutaman päivän välein hävisi molemmat. Onko normaalia?

                                                  Comment


                                                  • Onkohan 2000 vuosimallin A4:ssa xenon vai tavalliset polttimot lähivaloissa. Muutaman päivän välein hävisi molemmat. Onko normaalia?
                                                    ne tuli molemmassa muodossa.

                                                    Tietysti on normaali että valot häviää yhtäkkiä...se on uusi EU direktiivi....kuulema joku valo säästö budjettialijäämä...täytyy vaan odottella kun budjetti on taas kirjainpidolesesti sumplitettu tasoihin...ja valot taas tulee päälle....:-)

                                                    Comment


                                                    • Mistä sais halvimmalla uusia xenon polttimoita, mulla oli vanhassa Skolmosessa sekä nyt TT:ssä orkkis xenonit, ja valotehossa on ISO ero. Eli TT:ssä valoteho on paljon huonompi, johtuukohan polttimon vanhenemisesta?

                                                      Sikäli outoa, kun S3nen oli enemmän ajettu suomiauto jossa valot on koko ajan päällä ja TT on saksaversio ja valojahan ei siellä useimmiten pidetä aina päällä. Mut siis kun ne polttimot ilmeisesti on aika tyyriitä, niin mistähän niitä kannattais ostaa, ja saako orkkisvaloihin näitä vielä sinisempiä versioita?

                                                      Comment


                                                      • minulla on noiun 10 kunta uusia orkis d2-r polttimoita. Sopii aivan hyvin.

                                                        95e per pari

                                                        Comment


                                                        • No niin long live baabelikala. Nyt on suora yhteys ching chang Korean. Ja ensimmäinen koe tilaus on tehty. Pitäis saapua 3 päivän sisällä. Jos niin tapahtuu niin syön hattuni ( as the english say).

                                                          Comment


                                                            Aiheeseen varsinaisesti liittymättä, TM:n haukkumat A6:n xenonit ilman H7-lisäpitkiä ovat erinomaisen riittävät valot. Valokuvio pitkillä on tarkkarajainen ja holvimainen. Ihan tarpeeksi leveäkin. Ja valomerkki kuten vaihdot pitkiltä lyhyille ja vice versa sujuvat ihan tavalliseen tapaan. Aikaisemmassa autossani VW-Passatissa oli nuo H7-lisäpitkät tukena. Eron huomaa pelkkien xenonien eduksi etenkin pimeällä lumisateessa ajettaessa, jolloin häikäisyä syntyy vähemmän ja pitkiäkin tohtii pitää päällä, jopa melko sakeassa myräkässä.

                                                            Päiväajovalojen fiksuuskin on selvinnyt. Himmeät ja ilmeisen halpapolttimoiset sekä vähän virtaa kuluttavat tuikut, jotka ovat päällä aina silloin kun ei varsinaisesti valoja tarvitse. Lienee havaittu Audilla, että tyhmää se on kalliita lamppuja turhaan poltella...

                                                            Comment


                                                            • Moro. A3 vm 2004 DSG quattro.
                                                              Onko tietoa kuinka paljon muuttuu valoteho pitkien osalta kun vaihtaa noi pitkät H7 xenon valoihin. Lähivalot ovat jos alkuperäiset xenonit ja umpiossa automaattinen korkeudensäädin mutta pitkät ovat halogeenit ja aika surkeat kaukovaloihin nähden, eli onko ne laittomat vaikka on jo olemassa automaattinen korkeudensäädin ja pesulaitteet. Kiitoksia vastauksista..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X