Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmaus for dummies

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrujen ilmaus for dummies

    Pitäis tästä omasta ilmata jarrut, kun vaihdan satulat, niin vääntäkääs nyt hölmölle rautalangasta et miten jarrut ilmataan. Haulla yritin ettiä, mut en nyt ihan suoraa vastausta löytäny.

    Biltemassa myydään tollaisia värkkejä jarrujen ilmaukseen ja sanotaan et sitten tehtävästä suoriutuis ihan yksikseenkin. Miten noi toimii?

    -----------------------------------
    JARRUJEN ILMAUSLAITE
    Yksi henkilö voi suorittaa auton jarrujen ilmauksen. Sisäänrakennettu kiinteä takaiskuventtiili.

    Tuotenro
    19146 4,95 ?



    -------------------------------------

    JARRUJEN ILMAUSLAITE
    Molempien piirien samanaikaiseen ilmaukseen. Sisäänrakennettu kiinteä takaiskuventtiili.

    Tuotenro
    19148 4,95 ?



    #2
    Henk. koht olen kaikkein parhaaksi havainnut sellaisen ilmaimen, jolla paineistetaan jarrunestesäiliö renkaasta ja eikun nippaa auki ja kaikki menee kuin elokuvissa.

    Comment


      #3
      Ilmaaminenhan tapahtuu siten, että:

      Jarrupoljinta pumpataan pari kertaa ja pidetään sitten pohjassa.
      Kun poljin on pohjassa, löysätään ilmausruuvia sen verran, että mahdollinen ilma turahtaa ulos tai kunnes poljin on painunut kokonaan pohjaan.
      Suljetaan ilmausruuvi ja taas pumpataan jarrua ja pidetään pohjassa.
      Kun poljin on pohjassa, löysätään ilmausruuvia sen verran, että mahdollinen ilma turahtaa ulos tai kunnes poljin on painunut kokonaan pohjaan.

      Tätä toistetaan sen aikaa, että ilmausruuvista ei tule enää muuta kuin jarrunestettä. Välillä täytyy tarkistaa, että jarrunestesäiliössä on tarpeeksi nestettä.

      Noilla ilmausapuvälineillä voidaan ilmausruuvi jättää raolleen (kun letku on ensin kiinnitetty siihen) ja polkea jarrua. Takaiskuventtiili estää ilman menemisen jarrusylinteriin, kun poljin nostetaan.
      Säiliö on siksi, ettei ulostuleva neste mene maahan. Tuolla kaksletkusella voi ilmata esim molemmat jarrusylinteri akselilta yhtäaikaa.

      Porkkishan tuossa kertoikin selkeästi helpomman tavan.

      Comment


      • #4
        Minä olen taas käyttänyt verstaalla sellaista ilmauslaitetta joka alipaineella imee ilmausruuvin kautta. Eipä taida vaan olla oikein 'hintahaarukassa' tee-se-itse miehelle...
        Erittäin hyvä laite silti. Ainoa ongelma oli kun lötkön takajarruletkut oli niin finaalissa että se imi ne umpeen. Eikun uutta letkua peliin.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vaan nopeista vastauksista! Eiköhän se luulis nyt noilla ohjeilla onnistuvan ja jos hommaan tollasen Biltema-pullon, niin ei tarvi nakittaa ketään kaveria polkemaan sitten edes poljinta.

          Mistä sellaisia ilmaimia saa, millä voi paineistaa jarrunestesäiliön?

          Comment


            #6
            Mitäs teit vanhoille satuloille?

            Comment


              #7
              Mulla on tollainen bilteman pullo, siitä kannattaa ekana heittää sillä vastaventtiilillä vesilintua

              Ilmausletkun kumi ei pysy ilmausruuvin päällä tuon vastavenan kanssa.

              Kun yritin itse ilmata IV golfin jarruja niin lopullisesti sain ilmat pois vasta kaverin pajalla tollaisella paineilmatoimisella alipaineilmaimella.

              Comment


              • #8
                Mika:
                Mä pidän ne vielä jemmassa jos vaikka joskus tarvii laittaa takas paikoilleen...

                Comment


                  #9
                  Jeps, Porkkiksen kuvaama menetelmä on se paras tapa. Toiseksi paras on se perinteinen, jossa apumies polkee jarrua ja toinen kaveri pelaa ilmaruuvin kanssa. Kolmas, mutta ei niin hyvä keino on vaan avata ilmaruuvi ja antaa nesteiden/ilman valua sieltä itekseen ulos. Pitää vain vahtia, ettei säiliö pääse tyhjenemään. Usein vaan ilmaa jää johonkin jarrupiirin sopukkaan tällä keinolla.

                  Noissa Biltemapulloissa on se ongelma, etteivät ne täysin estä ilman paluuvirtausta jarrusylinteriin. Se aiheutuu ihan siitä, että ilmaruuvin ollessa avattuna, ilmaa pääsee ainakin periaatteessa virtaamaan sylinteriin siitä ilmaruuvin kannan ja sylinterin välistä. Toi venttiilihässäkkä siis estää ilman paluuvirtauksen vain sen ilmaruuvin reiän kautta.

                  Comment


                  • #10
                    Itse olen ilmannut siten, että jokaisen sylinterin ruuvi auki ja paineilmaa korkin pikkuisesta reiästä säiliöön. Välillä uutta nestettä säiliöön, kunnes vanhat nesteet on poistuneet. Siistiä ja nopeaa.

                    Comment


                      #11
                      Mistä tuollaisen ylipainepatentin saa hommattua ja mihin hintaan? Miten se kiinnittyy säiliöön? Säiliöt kuitenkin poikkeavat toisistaan mallien ja merkkien mukaan.

                      Comment


                        #12
                        Tarvikeliikkeistä niitä rahaa vastaan saa. Keltainen se korkkiosa ja sopii Girling/ATE säiliöihin eli ei välttämättä riisivinguttimiin jne, mutta mitäs me siitä?

                        Käytännön vinkki sitten että renkaan paine alle bariin..

                        Tuotenimi taisi olla Luftman tms. En koskaan muista.

                        Comment


                        • #13
                          Jarrusysteemiä paineistettaessa on syytä olla varovainen. Joskus on jopa tehtaan toimittama painetäyttölaite halkaissut jarrunestesäiliön vaikka käyttöpaine on 1 barin luokkaa. Suosittelen kaverin oikeaa jalkaa ilmaushommissa.

                          Comment


                            #14
                            Jarin keksintö onkin hyvä idea. Pitää kokeilla tuota, jos en saa hankittua paineilmakorkkia ennen nesteidenvaihtorojektia.

                            Comment


                              #15
                              Tuollaisenha mahdollisesti vääntäisi itsekin ylimääräisestä säiliön korkista.

                              Comment


                                #16
                                Niinpä, romikselta vaan sopiva jarrunestesäiliön korkki ja siihen vaikka renkaan venttili tai muu sopiva paineilmaliitin kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko ilmausjärjestelyllä jotain väliä?

                                  Jostain googlettelin sellaisen tiedon, et aloitettais kuskista katsoen kauimmasta satulasta ja edetään siitä kuskiin päin.
                                  Eli: oik. taka, vas. taka, oik. etu, vas. etu.

                                  Onko toi hyvä järjestys?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Teemulle: Tommosta tapaa olen kuullut suositeltavan,ja käytän itsekkin. On toiminut...

                                    Comment


                                      #19
                                      niin, eipä sillä taida olla niin väliä, mutta erään lähteen mukaan tuo A3/S3 ilmausjärjestys olisi:

                                      vasen etu, oikea etu, vasen taka, oikea taka

                                      Comment


                                        #20
                                        Pisimmistä putkista aloittaen eli kauimpana pääsylinteristä olevan jarrun ilmaus ensimmäiseksi. Onko se nyt sitten niin nuukaa tuon järjestyksen kanssa, tusikinpa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaikki muut paitsi vasen takajarru alkavat laahata Coupessa hetken ajelun jälkeen. Palat ja levyt vaihdettu joka nurkkaan. Takasatulat avattu, pari korjaussarjallista kumiosia vaihdettu, käsijarrutapit herkistelty, putsattu, rasvattu ja satuloiden kiinnitysrungot (?) + liukutapit uusittu. Myös käsijarruvaijerit uusittu. Pääsylinterin (vuotaa kuskin jalkatilaan) vaihto edessä ja nyt askarruttaa kytimen putkistoon pääsevä ilma. Eli onko mahdollista estää ilman pääsy kytkimen letkuun vai onko edessä myös kytkimen ilmaus? Pitääkö kytkin ilmata ennen jarruja vai vasta jälkeen? Tapahtuuko kytkimen ilmaaminen samalla tavalla, kuin jarrujenkin?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pääsylinteristä todennäköisesti johtuu myös jarrujen laahaaminen. Joko säätö pielessä tai jokin kumi tukkii nesteen paluureiän.
                                            Kun vaihdat pääsylinteriä, niin kiinnitä erityistä huomiota sylinterin säätöön.

                                            Kytkintä ei todennäköisesti tarvitse ilmata pääsylinterin vaihdon yhteydessä. Ilma kyllä nousee sieltä letkusta ylöspäin, eli säiliöön. Pitää vain muistaa, ettei paina kytkintä, kun säiliö on tyhjillään.

                                            Kun vaihdat jarrunesteitä, niin samalla kyllä kannattaa kytkimenkin nesteet vaihtaa.
                                            Poljin jää lattiaan, kun työsylinterin ilmaruuvin avaa, joten kädellä joutuu pumppaamaan. Muuten kytkimen ilmaus ei poikkea juurikaan jarrujen ilmauksesta, jos piirissä ei ole ilmaa.
                                            Tyhjäksi päässeet kytkimen sylinterit ovat ikäviä ilmattavia, vaikka ilmaus periaatteessa noudattaa samaa kaavaa kuin jarrujen kohdalla. Joskus voi kyllä joutua painamaan nesteet järjestelmään työsylinterin ilmaruuvin kautta.

                                            Ilmausjärjestyksellä ei ole merkitystä. Huomiota vaativa seikka kytkimen kohdalla on se, että letkun liitoskohta säiliössä on melko ylhäällä. Joten säiliö kannattaa pitää täytenä ja tarkistaa nesteen pinta usein.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainaki B5 audissa oli jo hankala mun mielestä ilmata jarruja. Sai heittää varmaan 5 kieppiä autolla pikkutiellä ennen kuin sai kaikki ilmat pois, aina näytti että nyt on ilmat pois, poljin tuntu jämäkältä kun lähti liikkeelle. Muutaman kerran kun polkaisi jarrua rundilla niin johan meni poljin löysän puoleiseksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Rakensin tuollaisen ilmaussysteemin, millä voi ylipaineella ilmata järjestelmän jarrunestesäiliöstä. Nyt varmennusta muutamaan asiaan vielä kaipaisin. 0,5bar pitäisi varmasti riittää? Tärkeätä huolehtia, että säiliössa kokoajan tarpeeksi nestettä? Vuorotellen jokainen kulma käydään läpi? Kykimen ilmaus onnistuu varmaankin myös samalla, sylinterien nipoja avaamalla?
                                                Autona A4 1.8T 96

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä tuollainen paine jo riittää. Tosiaan varovasti sen kanssa ettei nestesäiliö halkea tai irtoa pääsylinteristä. Kytkimen ilmaus tosiaan tulee samaan kauppaan, muista vaan kytkintä ilmatessa pitää jarrunestepurkki ihan maksimissa kokoajan, se kytkimen nesteenotto on usein todella ylhäällä ja hörppää ilmaa herkästi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jep eli näillä mennään sitten.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pitikö jossain uudemmassa ABS-mallissa tuon paineen olla 2 bar?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ESP-järjestelmän kanssa antavat ohjeeksi, että ilmauspaineen tulee olla 2bar. Näin ainakin B6:ssa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tyhmä kysymys mutta minkä kokoienen on ilmausnipan mutteri kun ei tuntunut 10mm käyvän ja 11mm liian iso. Onko tuo 10mm oikea ja osa vaan niin likaenen ettei lenkki käynyt?

                                                          Ja auto a4 1.8t -96

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            10mm melko varmasti, ruostunut sen verran että saa pakottaa sen lenkin siihen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X