Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rengas melkein irti!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Koputtaa puuta. Ei ole koskaan tarvinnut jälkikiristää pultteja tai siis havaittavaa löysyyttä ei ole ilmennyt. Vedän pultit 110Nm momenttiin avaimella. Rasvaan myös pultit aina, kun otan ne irti, mikä ehkä hieman lisää pultin todellista momenttia.

    Tämän ketjun luettuni voisi kyllä käydä tsekkaamassa pulttien tiukkuuden.

    Comment


      #32
      Urssissa on itsellä navat putsailtu ja pultit rasvailtu... MrCrossfire hiukan yllättyi kun momenttiavaimella kiristetty pultti lähes hyppäsi syliin paineilmakoneella avattaessa :D

      Comment


      • #33
        Itselläkään ole aikasemmin ollut mitään ongelmia, tuntuu että aina on kiinni pysyny. Pari kk takaperin lähdin hakemaan mersua ja paluumatkalla rupesi etukulmasta kuulumaan ääntä, aivan kuin kumi olisi ollut puhki. Ajoin pysäkille ja kumi oli ehjä ja kokeilin sattumalta pyöränpultteja. Aivan löysällä, auton käydessä tärisivät melkein auki. Jännä ettei ratti edes täristänyt tai mitään. Ainut että antoi ääntä niinkuin kumi olisi ollut puhki. Onneksi ei radio huutanut , että satuin kuulemaan. Tiedä miten olisi käynyt. Nykyään tulee vähän useammin tarkisteltua noita pultteja. Tässäkin edellinen omistaja oli tehnyt jonkinsortin remppaa etupäähän ja rengas ollut irti. Jälkikiristys näköjään on tarpeen, toki tiedä sitten vaikuttaako tähän vanteet / pultit? Aikasemmin ei ole mitä itte renkaat vaihdellu jne koskaan ole tuolla tavalla löystynyt, vai onko edellinen omistaja sitten kiristänyt huolimattomasti. Tiedä häntä :)

        Comment


          #34
          Ei oo ikinä löystynyt ja taas... tänään ihmettelin että mikäs siellä alkoi kaupunkiajossa eturenkaan kohdilla kolkottaa ja epäilin ekana että vetarin nivelessä joku hämminki kun sen aika vasta vaihdoin. Kolina lisääntyi huomattavasti seuraavan kilometrin matkalla joten tiensyrjään.

          Syylliseksi osoittautui helposti huomattava pulttien löystyminen, vaikka elävästi muistan kuinka ne kiristin 120nm 3vk sitten kaikki renkaat vaihdettuani. Onneksi oli takakontissa Audin työkalut mukana niin pääsi jatkamaan matkaa.

          Epäilen syylliseksi sitä että mulla on tarvikealut joissa tod.näk. suoralla kartiolla oleva pultin reikä, kun taas pultit on pallokartiolla. En nyt ensihätään keksinyt pihalla muuta kuin käydä kaikki kulmat läpi 140nm ja jos ei nyt pysy niin pitää sitten tutustua tarkemmin.

          Comment


            #35
            Tai mitä jos jälkikiristäis ne kun on ajanut vaikka 100km?

            Comment


              #36
              Saattaisin harkita myös suoralla kartiolla olevia pultteja, jos tarvikevanteisiin sellaiset kuuluu.

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
                Tuosta jälkikiristämisestä on muistaakseni käyty keskustelua täällä aiemminkin.
                Haku vois vaikka tärpätä. Oltiin puolesta ja vastaan, eli siis... ( turvallisuus ennenkaikkea)
                Kyllä näin se vaan on.

                Comment


                • #38
                  Jälkikiristys ja oikeet pultit, pysyy renkaat kiinni :)

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Tai mitä jos jälkikiristäis ne kun on ajanut vaikka 100km?
                    Harvoin nämä pysyy kasassa tuota matkaa ettei jotain alustaremppaa tarvi tehdä ennenku 100km tulee täyteen :) Mutta olen edelleen vahvasti sitämieltä että kun käyttää oikeita pultteja, momenttia ja puhtaita pintoja niin ei niitä tarvi jälkikiristää. Pitääkin mennä inttämään tuohon mainittuun ketjuun :)

                    Comment


                      #40
                      Minä olen viimeisen 20v aikana kerran jälkikiristänyt renkaan pultit. Tämä silloin, kun autoon tuli pakasta vedetyt aluvanteet alle. Muuten olen vetänyt vaseliinilla rasvatut pultit 110Nm momenttiin ja ei toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia.

                      Comment


                        #41
                        Pari kertaa on joutunu kiristään pultit, kun on alkanut kuulua outoja ääniä renkaiden suunnalta. Toisella kerralla ei ollut mun moka. Ekalla kerralla kaveri veti V8:lla melkein lukkojarrut, kun ei ollu tottunu automaattiin. Siitä hetken päästä alkoi kuulua kuin olis laakeri mennyt.

                        Ton jälkeen aina laittanu 14 kilon momenttiin, eikä ole tarvinnu kiristellä vaikka ole kokeillu jälkikiristää.

                        Comment


                        • #42
                          Jatketaas vanhaan ketjuun.

                          Potilas A4 B9 2.0TDIq vm 2017

                          Ihmettelin kun ostin auton niin kaikissa pyöränpulteissa oli jotain valkoista liimaa tai lukitetta ja vanteet oli laitettu sen verran tiukkaan, että 1,5m jatkovarrellakin sai vääntää että aukesivat.

                          Nyt lukitteelle on ilmeisesti löytynyt syy: kahdesti käynyt niin, että A4 B9 vasemmasta eturenkaasta on pultit löystyneet. Rengas alkaa ravistaa niin, että tuntee ratissa. Olen renkaat vaihtaessa laittanut momenttiavaimella 120Nm ja tehnyt vielä muutaman sadan km jälkeen jälkikiristyksen. Laitoin lukkopultin joka vanteeseen ja juuri tuo audin lukkopultti on ollut sormilöysällä (ei lukitetta) ja viereinen lukitteella kyllästetty pultti on myös alkanut avautumaan - ei kuitenkaan ihan niin pahasti.

                          Mitä ihmettä ? Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia pulttien pysymisen kanssa aiemmissa autoissa ja tuo lukitekin on ihan uusi juttu pyöränpulteissa.

                          Pultit on samannäköisellä pallokartiolla kuin aiemmissakin audeissa. Vanteet on myös audin originaalit

                          Löytyykö vastaavia kokemuksia?

                          Comment


                            #43
                            Mahtaa navasta olla jossain vaiheessa kierteet sudittu paskaksi "laitetaan niin kiinni että varmasti pysyy"-metodilla. Ei pyöränpultit tarvi mitään lukitetta jos pulteissa ja navassa on ehjät kierteet.

                            Comment


                              #44
                              Voi olla myös valkoista Ei metallia sisältävää jotain "rasvaa".

                              Comment


                                #45
                                Yhdessä "audiharrastajalta" ostetussa vehkeessä oli vedetty tarvikevanteiden suoran kartion pulteilla pallokartiovanteet kiinni ja kunnon ylivoimalla. Ei pysyneet ne pultit kiinni, eikä sen jälkeen enää oikeat pallokartiopultitkaan niissä vanteissa. Jos kierteet on kunnossa, niin sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa, joko vanteen ja navan välissä on jotain periksi antavaa tai vanteen puolella kartioistukan muodossa on vikaa. Jos pultit on oikeat.

                                Comment


                                • #46
                                  Jatketaas tähän kun tässä on muutamat vaihdot taisteltu näiden pulttien kanssa ja hopsis oli ihan oikeassa. Kierteet paskottu. Vaihdoin ensin pultit uusiin ja ongelma väheni osittain, mutta edelleen muutaman pultin kanssa sai kiristellä jälkeenpäin useampaan kertaan momenttiavaimen kanssa ja avatessa joutui taas näiden muutaman kanssa käyttämään jatkovartta vaikka oli laitettu momenttiavaimella kiinni.

                                  Tutkin tarkemmin asiaa niin navan kierteet oli onnistuttu jotenkin pilaamaan sieltä sisemmältä. Alkuun ensimmäiset kierrokset pultit pyörivät ihan nätisti, mutta sitten loppua kohden alkoi laittaa vastaan. Kävin kierteet läpi kierretapilla ja nyt pultit saa ns. Normaalisti kerralla kiinni.

                                  ”Korjatut” kierteet taas tuntuu ehkä aavistuksen väljiltä nyt, mutta toivottavasti renkaat kestää nyt kuitenkin paikoillaan

                                  Comment


                                    #47
                                    Pyöränpultinkin voi saada ns väärälle kierteelle ja saa sen pultin sinne hakattua jos ei välitä. Sen kyllä huomaa, jos pultti ei mene kunnolla. Toinen tietysti on likaset kierteet ja väkisin hakkaa sen pultin sinne sisälle vaan.
                                    Nykyään itse laitan aina sormin pultit ensin muutaman kierroksen ja sitten vasta pyssyllä. Jostain kummasta syystä. Laitan nykyään 14 kilon momenttiin, tiedä on hieman liian kireällä, mutta se on riittänyt pitämään pultit ilman kiristystarvetta vaikka teen senkin edelleen eli käyn kaikki jonkun päivän ajelujen jälkeen.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X